geplaatst door: Rovi
Beetje cryptische titel, maar het beschrijft wel wat er aan de hand is.

Vandaag de nieuwe iPhone 16 van mijn vrouw binnengekregen. De telefoon is wel verbonden met ons wifinetwerk, maar toch is er geen verbinding. De drie wifi-boogjes rechts bovenin ontbreken ook helemaal.

Opmerkelijk is dat het wel lukte om via haar telefoon de Hue-lampen in te schakelen, en er zijn gek genoeg ook apps gedownload, maar bijvoorbeeld de MijnKPN-app  zegt dat er geen internetverbinding is. Verelend, want wifi is nodig om de e-sim te activeren. En, nogmaals, de drie boogjes bovenin ontbreken ook.

Wat kan dit zijn en hoe lossen we het op?

Alvast veel dank voor het meedenken. 
iPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
22 mei 2025 - 22:31    reactie #1
geplaatst door: boiing
In de WiFi instellingen het netwerk vergeten, telefoon opnieuw opstarten en daarna opnieuw het netwerk kiezen en WW invoeren. Helpt dat?
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
iPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
22 mei 2025 - 22:38    reactie #2
geplaatst door: Rovi
Nee, helaas. Maar dank voor je snelle reactie op de late avond.
iPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
22 mei 2025 - 22:42    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Vervelend en bijzonder probleem, met name het ontbreken van WiFi icoon.

Doe de stappen van Boiing en schakel in ieder geval Privé WiFi adres uit.

Controleer je IP-adres (en of dat in de juiste range valt) en je DNS-adres, desnoods 1.1.1.1 invoeren.
Ⓒnnsa(i)-2025
iPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
22 mei 2025 - 22:52    reactie #4
geplaatst door: Rovi
Tot en met Privé Wifi-adres kan ik je volgen, daarna wordt het te technisch.
Hoe controleer ik of het IP-adres in de juiste range valt (wat is de juiste range?) en idem voor het DNS-adres. Als ik de DNS op handmatig zet en 1.1.1.1 invoer en bewaar, gebeurt er eigenlijk niets...
geplaatst door: Flix
Kun je met Safari webpagina's bekijken?
Heb je de iPhone al eens herstart?
geplaatst door: ICT Consultant
Zit je op het goede netwerk?
Kun je al je Hue lampen bedienen of één / enkele?
geplaatst door: Rovi
@Flix Met Safari webpagina's kan, maar heel erg langzaam.
@ICT Consultant Ja, het netwerk is correct. En ik kan alle Hue-lampen bedienen.

Dank beiden voor jullie hulp.

Het zou trouwens kunnen zijn dat die data toch via de e-sim loopt. Ondanks dat we hem nog niet echt hebben kunnen activeren, functioneert die toch een beetje - ze kan bv. wel bellen en gebeld worden.
geplaatst door: boiing
Als ik even snel zoek komt dit meer voor:

- Vaak bij een nieuwe telefoon waarbij het op onverklaarbare wijze na een tijdje vanzelf goed komt als alles is overgezet.

- Zet de functie ‘Sta meer data toe bij 5G’ uit en zet op ‘standaard’. Deze kan ervoor zorgen dat 5G voorrang krijgt op de WiFi verbinding. Zie hier waar je die vindt, halverwege onder ‘datamodus’:

https://support.apple.com/nl-nl/108383

IMG_4896.jpegiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Rovi
Dank weer, boiing. Helaas geen effect. Ik plak even twee plaatjes in die mogelijk niets, maar hopelijk toch iets zeggen.

Bij het onderste screenshot ontbreken alle gegevens die daar normaal staan, zoals provider en zo.
Op het bovenste zie je dat er inderdaad wel een wifi-verbinding is, maar dat het symbooltje rechts bovenin ontbreekt.

Ik ga straks maar eens bellen met KPN. Ik zal hier melden wat daar het resultaat van is.

IMG_4D0C1E440FE9-1.jpgiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding



IMG_7B4EDC0CACB5-1.jpgiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
geplaatst door: nnsa
Wat staat er bij jou, als je op de (i) drukt achter je WiFi verbinding: (voorbeeld)

IMG_5941.pngiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding


En wat staat er bij je DNS adres iets naar onderen ?
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Rovi
Ik krijg niet de optie om de hele pagina te bewaren, dus ik heb alleen het (denk ik) belangrijkste gedeelte gepakt.

IMG_C879683473A4-1.jpgiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
geplaatst door: Rovi
Bij DNS staat dit. Ik heb hier gisteren nog wel 1.1.1.1 aan toegevoegd, maar dat leverde niets op.
IMG_A3181AE08341-1.jpgiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
geplaatst door: boiing
Bij het onderste screenshot ontbreken alle gegevens die daar normaal staan, zoals provider en zo.
Dat is normaal, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Bij mij staat daar alleen ‘internet.mobiel’ ingevuld (Odido). Dit gaat automatisch.
Bewerkt: gisteren 10:22 door boiing
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: boiing
Zet je telefoon eens in vliegtuigmodus, en dan alleen WiFi aan (en verbinden). Dit zorgt ervoor dat je 5G dataverbinding uit staat. Heb je dan WiFi?
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: nnsa
Dit wordt een lastige. Alles lijkt goed te staan, maar toch geen WiFi symbool.

Doe eens een speedtest bij ziggo via safari.

Ik denk nog aan een IP-conflict, dan zou je een IP scan moeten doen en kijken of dat adres van je iPhone in je range voorkomt.

Misschien mag je het even proberen bij een ander op zijn WiFi.

Dan nog ziggo router herstarten.

Soft reset iPhone middels snel indrukken volume up, volume down en dan zij knop ingedrukt houden tot witte appeltje verschijnt. Je raak hierbij niets kwijt.

Tip van Boiing is ook een hele goede.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Rovi
Nog steeds geen witte rook...
Vliegtuigmodus + wifi levert niets op. Router gisteren herstart, force restart zojuist gedaan, beide zonder resultaat.

En nu het bizarre: Ookla speedtest zegt 304 Mbps down over 5G. Best netjes. Up wordt niet gestart. Maar er is dus data over 5G. Maar als ik de MijnKPN-app start krijg ik de melding Geen internet. En ook andere apps doen het niet of onwaarschijnlijk traag.

Ik denk dat het wifi-probleem en het 5G-probleem in principe los van elkaar staan. Alleen kan ik de e-sim niet activeren zolang er geen wifi is. Leuk, zo'n nieuwe iPhone.

Ik ga nu KPN bellen.
U hoort nog van mij.
geplaatst door: boiing
Nog steeds geen witte rook...
Vliegtuigmodus + wifi levert niets op.
Daarmee is eigenlijk wel uitgesloten dat het aan je sim of KPN ligt. Er is iets niet in orde met je netwerk of router thuis.

Ik zou zoals nnsa zegt het eens op een ander WiFi netwerk proberen als dat kan. Of de WiFi via de router een nieuw wachtwoord geven. Of de netwerkinstellingen resetten op de iPhone. Curieus, in ieder geval..
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: boiing
..en, voor de zekerheid: je weet zeker dat er geen VPN actief is op de iPhone?
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Rovi
VPN is niet actief.
De zaak wordt as I type geëscaleerd bij KPN.
geplaatst door: nnsa
Je schrijft dat je een KPN netwerk hebt thuis. Echter zijn jouw ip-adressen van Ziggo ?

Interne IP-adressen van een KPN Experia thuisnetwerk
Standaard IP-adres van de Experia Box
   •   Het standaard interne IP-adres van de meeste KPN Experia Box-modems is 192.168.2.254.
   •   Sommige oudere modellen (zoals de antracietkleurige SpeedTouch 780) gebruiken 192.168.1.254 als standaard IP-adres.
IP-adresbereik voor apparaten
   •   Apparaten die via wifi of kabel op het thuisnetwerk zijn aangesloten, krijgen doorgaans een IP-adres in de reeks 192.168.2.1 tot 192.168.2.200 toegewezen door de DHCP-server van de Experia Box.
   •   Het volledige bereik waaruit adressen kunnen worden uitgedeeld loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.253.

Dus waarom geen IP-scan gedaan en het resultaat gemeld ?

Is er soms iets misgegaan met de basis configuratie en get overzetten van data, zodat er (verkeerde) gegevens van een vorige iPhone aanwezig zijn ?
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: jaco123
Je schrijft dat je een KPN netwerk hebt thuis. Echter zijn jouw ip-adressen van Ziggo ?

Hoe kom je daar nou bij?
2a02:a460::/28 is toch een KPN-range en niet van Ziggo?

De lokale/interne adressen zijn niet specifiek voor providers, daar kun je niks uit afleiden.
192.168.178.x is overigens de default van een Fritz!box en die levert KPN ook.
geplaatst door: Rovi
Ik heb een eigen FritzBox-modemrouter aan KPN glasvezel (die daarvoor wel aan een Ziggo-modem hing). Dat was ook het moment dat de deur bij KPN-klantenservice dichtging: 'Ooooo, meneer heeft een eigen router. Nee sorry, dan houdt het een beetje op...' Niet helemaal in die woorden, maar wel die strekking.

Ik heb een IP-scan gedaan, maar ik kreeg alleen maar een lijst van aangesloten apparaten. Verder geen inzichten of zo. Ik heb IP Scanner Lite uit de App Store gebruikt. Moet ik een andere hebben? Of is een lijst juist de bedoeling?

Ik ga straks met de telefoon een ander wifi-netwerk proberen.

Bewerkt: gisteren 12:05 door Rovi
geplaatst door: nnsa
Hoe kom je daar nou bij?
Omdat ik even uitga/ging van de 'normale' standaarden en uiteraard kan je je eigen interne reeks wijzigen c.q. een andere gebruiken. Maar gezien de reactie van KPN denk ik dat ik er niet ver naast zit: netwerk-probleem, alleen nu nog welk.

Aan de werking van het DNS-adres twijfel ik ook, dat is nu van de router. En dat kan wel, mits de DNS-adressen goed in de router zijn geconfigureerd...

Voor de test (en ook voor later) kan je 1.1.1.1 straffeloos toevoegen en laten staan.

Voor een glasvezelverbinding bij KPN worden standaard de volgende DNS-adressen gebruikt:

Primair: 195.121.1.34

Secundair: 195.121.1.66

Deze adressen zijn de officiële KPN DNS-servers en worden automatisch ingesteld op je modem of router wanneer je gebruikmaakt van KPN-internet
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: nnsa

Ik heb een IP-scan gedaan, maar ik kreeg alleen maar een lijst van aangesloten apparaten. Verder geen inzichten of zo. Ik heb IP Scanner Lite uit de App Store gebruikt. Moet ik een andere hebben? Of is een lijst juist de bedoeling?
En stond je nieuwe iPhone ook in die lijst met IP-adressen ?
Ⓒnnsa(i)-2025