geplaatst door: Rovi
Ik had 1.1.1.1 ingevoerd, maar merkte geen verschil. Ik weet niet of ik die geforceerd kan toewijzen?

In de IP-scanner zag ik de nieuwe iPhone niet staan, maar in de pagina van de Fritzbox wel!
Hopelijk een goed teken? Betekent dat dat de wifi-chip in de iPhone in ieder geval niet kaput is?

Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.12.22.pngiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
geplaatst door: nnsa
Ik had 1.1.1.1 ingevoerd, maar merkte geen verschil. Ik weet niet of ik die geforceerd kan toewijzen?

In de IP-scanner zag ik de nieuwe iPhone niet staan, maar in de pagina van de Fritzbox wel!
Hopelijk een goed teken? Betekent dat dat de wifi-chip in de iPhone in ieder geval niet kaput is?
Je iPhone hoort te verschijnen in de lijst met gescande IP-adressen. Het niet verschijnen is waarschijnlijk onderdeel van het (netwerk)probleem.

Verder kan je bij DNS gewoon 1.1.1.1 toevoegen als je van automatisch naar handmatig gaat.

En waarom lijkt de iPhone verbinding te maken met een 2,4Ghz netwerk en niet hoger ?
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Rovi
Ik heb 1.1.1.1 toegevoegd, ook als Zoekdomein. Geen sjoege.

Ik denk dat er alleen 2.4 staat omdat ik toen de repeater op verzoek van de KPN-jongen had uitgezet. Inmiddels weer aan en nu maakt-ie ook verbinding met het 5Ghz-netwerk.

Echter... Ik zie het IP-nummer in de pagina van de Fritzbox wel onder Thuisnetwerk -> Netwerk (zie plaatje), maar niet onder Wifi -> Wifi-netwerk. Weet niet of dat iets betekent, maar ik meld het toch maar.

Trouwens, nnsa, ongelofelijk veel dank voor alle moeite die je doet!
Scherm­afbeelding 2025-05-23 om 12.41.46.pngiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
geplaatst door: Flix
Ik ga straks met de telefoon een ander wifi-netwerk proberen.
Vooral dàt!
Dan sluit je tenminste in een keer fouten in je eigen netwerk uit.
geplaatst door: Rovi
Zojuist wifi elders geprobeerd. Dat werkte ook niet. Het lijkt dus toch aan het toestel te liggen. Ik begin te denken dat we 'm maar terug moeten sturen.
geplaatst door: nnsa
Je zou nog één rigoreus iets kunnen proberen om de iPhone volledig terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en de configuratie nog een keer te doen, te beginnen met WiFi…
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Rovi
Ja, dat is zeker nog wel de moeite waard.
Wordt dus vervolgd.

Nogmaals: dank allen.
geplaatst door: boiing
.

(Dubbele post, excuus)
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: boiing
Dat zou ik ook doen. Reset naar blanco en geen backup terugzetten! Alleen als nieuw toestel instellen en dan met WiFi verbinden. Er kan iets geks bij de meegenomen instellingen of apps van de vorige telefoon hebben gezeten.

Apple is overigens ook zeer behulpzaam in dit soort gevallen. Al zou het een unicum zijn dat zij wel een oplossing hebben en wij niet :happy:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Rovi
Dat zou ik ook doen. Reset naar blanco en geen backup terugzetten! Alleen als nieuw toestel instellen en dan met WiFi verbinden. Er kan iets geks bij de meegenomen instellingen of apps van de vorige telefoon hebben gezeten.
Goede tip. Ik zit zin en moed te verzamelen om er weer mee aan de slag te gaan.

Apple is overigens ook zeer behulpzaam in dit soort gevallen. Al zou het een unicum zijn dat zij wel een oplossing hebben en wij niet :happy:.
Ware woorden! Ik heb de zaak op de Apple support-pagina ingevuld en uiteindelijk kreeg ik twee opties: reparatieafspraak maken of opsturen. Niet heel bemoedigend, maar ik geef het nog niet op
geplaatst door: Rovi
Het vervolg:

Bij een KPN-winkel een fysieke sim-kaart gehaald en in de oude telefoon gestoken. Er is dus weer normaal contact.

De nieuwe iPhone conform suggesties van nnsa en boiing terug naar fabrieksinstellingen gezet en een hele nieuwe cleane start gemaakt. En voorwaar, de wifi werd in een keer opgepakt, geen centje pijn.

Alleen bij de derde site die bezocht, niks raars - nos.nl of nu.nl of zo - kreeg ik opeens de meldingen hieronder. Ik ben geneigd het af te doen als onzin en heb het weggeklikt, maar het voelt toch een beetje merkwaardig.

Ik heb bij de herstart geen account aangemaakt op het toestel omdat ik alles eerst wilde testen. Dus alles staat er helemaal standaard op.

Kan dit een soort fishing zijn?

IMG_1348.jpgiPhone 16 - Wi-Fi wel verbonden maar geen verbinding
geplaatst door: boiing
Dat is een fake melding (zie ook hier), meestal door het bezoeken van een gekke website. Je zegt nu.nl of nos.nl maar ik zie wel een vreemde url onderin staan. Dan moet je toch op iets vreemd hebben geklikt..?

Even tussendoor: waar is die telefoon gekocht? Ik hoop bij een bonafide winkel en 100% nieuw (verzegeld) in de doos?

In ieder geval weer een stapje verder dat de WiFi dus wel kán werken en dat het toch niet aan je netwerk thuis ligt :thumbs-up:.

(PS: je zegt reparatieafspraak of opsturen maar Apple heeft ook gewoon een telefoonnummer voor support, advies en problemen oplossen! Al wordt dit een lastige, blijkbaar zit er toch iets fout in de backup. Al kun je het altijd nog een keer proberen, met de kans dat je dan weer met hetzelfde probleem zit..)
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Rovi
De melding kwam uit zichzelf. Misschien per ongeluk nso.ln ingetypt, of een andere foute variant. En die url zag ik ook, die heb ik zeker niet ingevoerd. Daarna stond er iets van Tiktok Business in de geschiedenis. Maar wij doen ook geen Tiktok.

De telefoon komt rechtstreeks uit de magazijnen van KPN, verzegeld in doos, uitgereikt door een speciale koerier. Absoluut bonafide. Dus dat kan het niet zijn. Ik denk idd ergens een typfout waar misbruik van gemaakt wordt.

Maar het belangrijkste is: grote reset heeft in ieder geval het wifi-probleem opgelost. Sim-kaart moet ik nog testen.
geplaatst door: boiing
Helder, dat is betrouwbaar als ie van KPN komt. Dat kan natuurlijk, een tikfout en dan op een foute site komen. Zie verder mijn PS hierboven wat ik nog heb toegevoegd :smile:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: nnsa
Fijn dat het basis-WiFi-probleem opgelost lijkt en knap dat je binnen no-time zo'n melding op je scherm kon toveren... :thumbs-up: :smile:
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Rovi
Ik vond het ook wel een prestatie van formaat  :tounge:

Ik zocht het telefoonnummer, maar ik kon het niet vinden. En toen ik de uitkomst 'opsturen of afspraak maken' zag, concludeerde ik dat mijn kwestie dan waarschijnlijk beyond telefonische hulpverlening was.

Hoe dan ook, alleen nog de sim-kaart proberen, ik meld het resultaat weer.
geplaatst door: boiing
0800 0201581 (zie hier), mocht het nog een keer nodig zijn :wink:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Rovi
Dankjewel! Ik ga het in mijn contacten zetten, voor je weet maar nooit.

Sim-test is trouwens zojuist met goed gevolg uitgevoerd. Ergens dit weekend dus de finale stap: inhoud oude telefoon overzetten. Zal ik ook hier laten weten. Ik verwacht dat er dan wel een groen vinkje bij deze draad kan.
geplaatst door: boiing
Tenzij er dan weer hetzelfde gebeurt, die kans is aanwezig. Maar na alle experimenten weten we nu wel zeker dat het in dat geval een software of instellingen probleem op de iPhone is (meegenomen uit de backup) en dus op te lossen moet zijn.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Rovi
Je hebt gelijk. Het blijft nog even spannend. Terechte reality check.
geplaatst door: ICT Consultant
Kan het zijn dat je 2 routers actief hebt in je netwerk?
Als ze beide adressen in dezelfde range uitdelen, dan kan je iPhone op zo'n dubbel adres zitten.
geplaatst door: Flix
Hij had het probleem ook op een ander netwerk, dus daar kan de fout dan niet liggen.
geplaatst door: Rovi
Klopt. Ik heb het op twee andere netwerken getest, zelfde probleem. En hier in huis hebben we een mesh-netwerk (Fritz), en dat zou zulke problemen bij mijn weten niet moeten geven.
geplaatst door: nnsa
Klopt. Ik heb het op twee andere netwerken getest, zelfde probleem. En hier in huis hebben we een mesh-netwerk (Fritz), en dat zou zulke problemen bij mijn weten niet moeten geven.
Of juist wel, maar dat is een andere netwerk discussie...
Ⓒnnsa(i)-2025