Ik kan het niet goed geloven, en als het waar is snap ik niet waarom ik het onderwerp hier niet terugvind, maar dit schijnt er aan de hand te zijn:
Na de update naar iOS 9 is er iets mis met de keuze die mijn iPhone maakt tussen WiFi en mobiel netwerk.
De bedoeling is natuurlijk dat je mobiele netwerk niet gebruikt wordt op het moment dat je binnen bereik van WiFi bent. Mooi niet dus: als het signaal van het mobiele netwerk sterker is dan het WiFi-signaal, dan wordt daarnaar overgeschakeld - en dat kost megabytes!
Ik belde naar HollandsNieuwe omdat ik vragen had over mijn verbruik. Toen kreeg ik bovenstaand verhaal te horen.
Vervolgens stuurden ze me een mailtje met hoe je dit moet aanpakken.
Voor ik daarmee begin hoor ik graag van jullie hoe dit precies zit; ik vind het nogal een raar verhaal.
Dit is de tekst die de helpdeskmedewerkers van HollandsNieuwe hebben gekregen (en volgens mij gaat dat (onder puntje 4) over een heel ander probleem, namelijk dat na update naar iOS 9 het mobiele network helemaal niet meer werkt
):
--------------------------
Als klanten problemen hebben met internetten na iOS 9 update en het opnieuw instellen van de APN instellingen, dan kun je de klant 1 van de volgende oplossingen aanbieden:
1. Toestel-reset voor iPhone (je verliest geen gegevens):
- Druk tegelijk en gedurende langere tijd de knop rechtsboven en de ronde knop midden onderin;
- Het toestel zal nu uitgaan;
- Bel naar je toestel vanaf een andere telefoon;
- Zet het toestel weer aan.
2. Zet mobiele data uit en weer aan: instellingen > mobiel netwerk > mobiele data;
3. Schakel vliegtuigmodus voor zo''n 30 seconden in: veeg omhoog over het scherm en klik linksboven op het vliegtuigje;
4. Reset je iPhone volledig: instellingen > algemeen > stel opnieuw in > herstel alle instellingen. Je verliest geen gegevens.
Je kunt de klant ook een link sturen naar deze engelstalige website: http://www.imobie.com/support/common-ios-9-problems-and-solutions.htm#part4
Mocht dit allemaal nog niet lukken, probeer dan het volgende:
Ga naar Instellingen en open Mobiel netwerk;
Klik op Mobiele data en vul bij apn: data.dataxs.mobi in;
Vul bij gebruikersnaam en wachtwoord iets in;
Ga terug naar instellingen (dus naar het beginscherm);
Ga weer terug naar Mobiel netwerk en vervolgens naar Mobiele data;
Wis de door jou ingevulde gebruikersnaam en wachtwoord;
Hierna moet mobiel internet het weer doen!
-------------------------
Ik weet niet of dit los staat van een ander probleem dat ik met gebruik van mijn megabytes op mijn iPhone had, ik zal dat apart benoemen
)