geplaatst door: ouwemac
Vorige week heb ik het scherm en gelijk ook maar de batterij van mijn SE3 laten vervangen bij een stalletje in de Tesco-Lotus vlak bij mijn appartement.
Even wat algemene info: voor je de eigenlijke winkel ingaat heb je een keur aan stalletjes van allerlei signatuur zoals telefoonproviders, verse vruchtensapverkopers en repairshops voor alle merken smartphone en tablets. Niet gelieerd aan een bepaald merk.
Zoals ik in een ander draadje vertelde gaat dat snel en een stuk goedkoper dan bij een iMedic die alleen voor Apple werkt. De iMedic waar ik eerder altijd heen ging was verdwenen en een andere zat bijna een uur verderop. Bovendien was mijn toestel al een half jaar uit garantie
Ik ben me ervan bewust dat de batterij weleens van mindere kwaliteit zou kunnen zijn.
Althans Apple suggereert dat min of meer. Nochtans was ik bereid dat risico te nemen.

Nadat de reparatie gedaan was, waarbij ik vooral heel blij was met het scherm, zag ik bij de batterij een melding ’niet geverifieerd’ maar wel 100% vermogen.
Het opladen gaat ook net zo snel als bij de originele batterij en leeglopen gaat trager, het verbruik is minder lijkt het.

Gisteren kreeg ik een melding van Apple dat de reparatie van de batterij niet voltooid was, via settings, general en about moest ik naar Parts &Service History en daar een paar stappen volgen om de reparatie te voltooien.
Dat ging niet omdat de reparatie niet door een bevoegd bedrijf was gedaan. De handelingen die beschreven stonden in de melding ontbraken bij mij. Er staat ‘onbekend onderdeel’, onmogelijk te zien of jouw iPhone batterij een echt Apple onderdeel is. Dit kan betekenen dat het niet echt is of niet functioneert zoals het hoort.
Erbij een link naar Apple support
In die link allemaal aanwijzingen wat te doen met reparatie assistentie en wanneer die niet gebruikt kan worden is er nog een mogelijkheid om het online te herstellen. Als ook dat niet mogelijk is volgt een vermaning dat ik terug moet naar de installateur om de reparatie te volrooien.
Maar volgens mij is er niets mis met de installatie. Het gaat nadrukkelijk niet om het scherm. Alleen de batterij wordt genoemd.
Als laatste volgt een alinea met waarschuwende woorden wat er allemaal mis kan gaan.

Citaat
If you don’t finish the repair, you can continue using your device, but the part may not perform as well as a calibrated part. You won’t be able to use Face ID or Touch ID to unlock your device, make payments or sign in to apps until the calibration process has been completed for those parts. Parts and Service History will show Finish Repair next to the part until you’ve finished the repair with Repair Assistant.
Alles werkt naar genoegen Apple!!
Hoewel ik een zekere zorgzaamheid en betrokkenheid wel kan waarderen vind ik dit tamelijk bemoeizuchtig. Zeker voor een toestel van bijna drie jaar oud.

Volgens mij is dit nieuw in iOS. Ik heb een paar dagen geleden de update geïnstalleerd.
Of zit dit er al langer in?
even lekker gemopperd, wat een opluchting :woot:


…….
Apple waarschuwt als je niet de juiste batterij plaatst.
20 februari 2025 - 11:27    reactie #1
geplaatst door: boiing
Volgens mij is dit erin gekomen met de introductie van de zelf-reparatie mogelijkheden. Ik heb een keer een scherm van een MacBook Pro vervangen op de officiële manier en dan moet je daarna inderdaad de online reparatieassistent doorlopen om je apparaat weer te 'certificeren' volgens Apple standaarden. Dat geldt voor alle reparaties die je zelf kunt doen.

Beetje bemoeizuchtig inderdaad maar dat zijn we wel gewend van Apple :biggrin:. Voor jou zit er weinig anders op dan het maar te negeren.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Apple waarschuwt als je niet de juiste batterij plaatst.
20 februari 2025 - 12:40    reactie #2
geplaatst door: ouwemac
Negeren lukt wel
…….