Hi laaielichterij. Zet je edge uit
4 juli 2010 - 22:45   
geplaatst door: Brinky
Tsja, ik had het kunnen weten, maar ben er toch ingetrapt.

Oude 2g was eerst van de vrouw onder vodafone. We hadden er geen internetabbo bijgenomen, geen probleem verder. 2g is een maandje geleden naar dochterlief overgegaan. Kind hardstikke blij. Ik minder omdat blijkt dat Hi zonder dat je gegevens in hoeft te vullen een internetverbinding opent. Resultaat 75 euro datakosten in nog geen maand tijd. Bossprefs dr overheen. Uit de edge en Hi gaat de deur uit.

Mag ik dit een beetje oplichting noemen? In ieder geval: U bent weer eens gewaarschuwd.

Hi laaielichterij. Zet je edge uit
4 juli 2010 - 23:41    reactie #1
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]KPN flikte bij 't prepaid toestel van mijn dochter exact hetzelfde. Zonder enige notificatie was internet geactiveerd. Eén telefoontje naar KPN waarbij ik de opmerking maakte dat de OPTA richtlijnen hierover heel duidelijk zijn, was voldoende om de boel per acuut terug te draaien. Plus 20 euro extra beltegoed voor mijn dochter voor het ongemak. Ze weten donders goed dat ze langs deze route de boel flessen. Tegenover 100 situaties waar ze 't proberen staat slechts één klager, dus winnen ze d'r per saldo altijd mee en daarom blijven ze 't proberen.

Ik heb mij er oprecht over verbaasd dat (juist) KPN zich van dit soort maffiapraktijken bedient om mensen (ongemerkt) aan 't internet te hangen. Waakhond OPTA is hier namelijk (en terecht) héél duidelijk over: een provider mag niemand ongemerkt gebruik laten maken van dergelijke extra's die buiten de normale telefoonkosten vallen. En dat probeert KPN dus nadrukkelijk wél...

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 10:59    reactie #2
geplaatst door: Brinky
Nou Ger. Bij mij was de Opta wat minder duidelijk.

Telefoontje naar Hi resulteerde in een afgebroken gesprek. Alleen maar omdat ik meerdere malen inbrak omdat mevrouw 10 keer hetzelfde kulverhaal ophing. Namelijk in de iPhone staan instellingen die verbinding met Hi mogelijk maken. Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Hi zorgt er namelijk zelf voor dat je ongemerkt dataverbruik hebt zonder dat er wat staat bij de netwerkinstellingen.

Toen gebeld naar de Opta. Die verwezen me door naar consuwijzer. En wat blijkt er zijn geen richtlijnen voor. Oftewel je koopt een abonnement om te bellen en toch mag de provider ongemerkt je internetverbinding activeren.

Dus ik ben benieuwd waar jij je info vandaan hebt om een brief op hoge poten naar Hi te kunnen schrijven.

Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 11:02    reactie #3
geplaatst door: Robert
Ik heb het gevoel dat dit bij Lebara (mijns zoons hebben daar pre-paids) hetzelfde is, want mijn het beltegoed van mijn zoon met een iPhone gaat veel te snel op...   :confused:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 11:41    reactie #4
geplaatst door: Brinky
Oplichters zijn het! Gaat me niet om die 75 euro. Wel om het feit dat ik er zelf ingetrapt ben.  :angry: En dat de politiek ondanks hun acties tegen de telecomboeren blijkbaar dit soort laaielichterij nog steeds toelaat.  
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 12:20    reactie #5
geplaatst door: Flix
En ook een leermomentje voor dochter- en zoonlief?!

Overigens ook een gemis in de instellingen van de iPhone; data buiten WiFi zou af te zetten moeten zijn! (Zoals je nu met Boss Prefs doet.)

Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 12:28    reactie #6
geplaatst door: MacWim
Als je zelf erin getrapt bent, heb je wellicht vette pech, en spijt.
Maar als ze een kind te grazen nemen, is er hoop. Zoals ook uit het verhaal van Ger blijkt. En dat heb ik ook ervaren.

Mijn dochter van 12 klikte op een internetbanner 'Win een iPhone', en kwam terecht in een duur sms-abo van Memco. Pas na 90 euro merkte ik dat, ook nog toevallig. Een mailwisseling met Memco leverde eerst niks op. Heb toen een brief op poten gestuurd, en verweet hun onder meer dat ze zomaar een zakelijk contract aangingen met iemand van wie ze kennelijk de leeftijd niet hadden gecheckt. Ik noemde ook de Opta en de Consumentenbond nog even.
Daar leken ze gevoelig voor, want geld terug gekregen, met excuses.

Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 13 mini | iPad 2025 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 12:32    reactie #7
geplaatst door: Brinky
Helaas staat het nummer op mijn naam, dus dat zal wel niet werken.
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 14:18    reactie #8
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
Brinky om 10:59, 5-07-2010
Dus ik ben benieuwd waar jij je info vandaan hebt om een brief op hoge poten naar Hi te kunnen schrijven.

Je bent niet de enige en ook zeker niet de laatste. 't Is een juridisch nogal vreemd verhaal: KPN mág automatisch activeren, maar dan moet de gebruiker duidelijk vooraf van de exacte kosten op de hoogte worden gebracht (b.v. via een SMS). In 't geval van mijn dochter was dat niet gebeurd. Ja, er was een SMS door KPN gestuurd, maar hierin stond niets over extra kosten. En dat had dus wel gemoeten.

Op dat specifieke punt ging KPN in mijn geval de mist in: het is verboden diensten te activeren waar extra kosten aan zijn verbonden zonder dat de gebruiker daar vooraf van op de hoogte wordt gesteld. Dat laatste is overigens geen typische 'telecom'-wetgeving, maar een algemene regel. Overigens moet zo'n dienst ook kosteloos gedeactiveerd kunnen worden (uitgezonderd de reeds gemaakte kosten).

In het geval van mijn dochter ging het om een vers 'Hi'-prepaid toestel uit de KPN winkel (een vergelijkbare situatie als bij deze Simyo klacht). Hierdoor was voor iedereen duidelijk dat KNP verzuimd had die kostennotificatie te sturen. Ik weet niet of KNP hetzelfde verplicht is bij een reeds in gebruik zijnde SIM-kaart (waar wellicht in 't verleden datatoegang reeds geactiveerd is).

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 14:27    reactie #9
geplaatst door: Ijasper

Citaat
Flix om 12:20, 5-07-2010
En ook een leermomentje voor dochter- en zoonlief?!

Overigens ook een gemis in de instellingen van de iPhone; data buiten WiFi zou af te zetten moeten zijn! (Zoals je nu met Boss Prefs doet.)

Deze optie is er wel hoor in iOS 4.0

mvg,
iJasper

Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 14:39    reactie #10
geplaatst door: JoghoJogho
Ikzelf en mijn 2 kinderen zitten op Simyo en hebben de bewuste SMSjes voor activatie ook gehad. Wij hebben ze niet geactiveerd en hebben dus de zekerheid dat als we internetten of mailen dat dit ook echt via Wifi gaat. Ik heb Simyo (is KPN) er niet op kunnen betrappen dat het ongemerkt aanstaat, ik heb er ook nog mailtjes over gehad.

Een groot voordeel van Simyo is dat je alles op de website zelf kunt instellen en controleren. Ze sturen inderdaad geen rekening maar je kun zelf zeer gedetailleerde rekeningen aanmaken. Mijn kinderen leren hierdoor wat bellen en SMSen kost, zeer practisch dus.

Laat onverlet dat het niet moet kunnen dat je ineens zwaar in het rood staat omdat je 3 mailtjes met foto's hebt gedownload zoals in het voorbeeld bij Tros Radar.

MacBook Pro 15" 2,2 / 4 Gb / 750 Gb - MacPro 2,66 / 5 Gb / 250 Gb - Mac Mini Core Solo 1,5 / 2Gb / 250 Gb - MacBook Pro 13" 2,26 / 2 Gb / 160 Gb / MacBook Pro 13" 2,3 I5 / 4 Gb / 320 Gb / SL - iPhone 4 16 Gb
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 16:12    reactie #11
geplaatst door: MacWim

Citaat
Brinky om 12:32, 5-07-2010
Helaas staat het nummer op mijn naam, dus dat zal wel niet werken.

Er is hoop.
Het nummer stond op mijn naam (kind onder de 16 mag nog geen mobiel abo hebben, geloof ik).
Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 13 mini | iPad 2025 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 16:18    reactie #12
geplaatst door: FanBoy
Kind onder de 18 mag geen contract aangaan, doen ze dat wel dan kun je als ouder het laten ontbinden.

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Hi laaielichterij. Zet je edge uit
5 juli 2010 - 17:20    reactie #13
geplaatst door: Flix

Citaat
Ijasper om 14:27, 5-07-2010

Citaat
Flix om 12:20, 5-07-2010

Overigens ook een gemis in de instellingen van de iPhone; data buiten WiFi zou af te zetten moeten zijn! (Zoals je nu met Boss Prefs doet.)

Deze optie is er wel hoor in iOS 4.0

Mooi, ik zie het nu op een andere iPhone met versie 4.
Zijn ze maar drie jaar laat mee!

(Bewerkt door Flix om 17:21, 5-07-2010)