Brengt me tot de volgende bedenkingen.. Voor wie is dat ding (Jesus-tablet) een zegen , voor wie een vloek? als hebbeding zal het fijn zijn voor alle hypegevoeligen en Applefans. Dat is een makkelijke inkopper.
Maar welke andere doelgroepen zal het bedienen? Het zal alleen een blijvertje worden als het een echte toegevoegde waarde heeft. Voor een doelgroep die groot genoeg is. Apple doet al lang geen zaken meer voor een kleine toegewijde schare .En wat is die toegevoegde waarde dan? En voor welke doelgroep?
* Studenten op middelbare scholen en universiteiten als vervanger voor het studieboek? Dan zal er een digitale gele marker bij moeten en de mogelijkheid om aantekeningen er in te maken enz. Slecht voor de drukkers en uitgevers..* De fanatieke lezer van fictie en non-fictie? Ik geloof het niet zo .. De accu moet het lang genoeg uithouden en het ding mag echt niet te warm worden. Moet de lezerservaring echt 'overnemen' of zelfs uitbreiden? * De communicatiestromen binnen bedrijven ? Keynotepresentatie, vergaderstukken via het tablet . Wellicht... Vertegenwoordigers die naar klanten zo'n ding gebruiken? Ik geloof het niet zo..* De noodlijdende kranten- en tijdschriften met uitgebreide functionaliteit? Ik geloof niet zo in het gerucht dat het tablet de redder van de pers zou zijn. De groep die grondig geïnformeerd wil worden wordt kleiner en kleiner. * De groep die over alles zijn uitgesproken mening heeft, tja die zal nu op de bank zelfs zonder netbook of laptop zijn/haar gram kunnen spuwen. Maar of dat een doelgroep is die zo'n 1000,- hier voor over heeft? Ik denk het niet...
Voor te weinig mensen een zegen dus? En dus ook geen vloek voor de concurrenten,die voor de zoveelste keer het nakijken hebben en een killer-tablet moeten ont-wikkelen hetgeen maar niet wil lukken ?
Ik zie het wellicht niet duidelijk genoeg... overtuig me maar...
PSYCHOMAC om 20:33, 4-01-2010overtuig me maar...
PSYCHOMAC om 20:33, 4-01-2010De noodlijdende kranten- en tijdschriften met uitgebreide functionaliteit? Ik geloof niet zo in het gerucht dat het tablet de redder van de pers zou zijn. De groep die grondig geïnformeerd wil worden wordt kleiner en kleiner.
Je koppelt het 'grondig geïnformeerd zijn' aan 'het lezen van papier/krant'. Precies dezelfde fout die de meeste kranten hebben gemaakt, waardoor een aantal ernstig in de problemen dreigen te komen. Die koppeling bestaat niet: er bestaat slechts informatie die van A naar B moet, en dat kan via verschillende dragers. Welke drager, is afhankelijk van de afnemer en het type informatie. Maar de stelling dat met het minder populair worden van krantenpapier de behoefte naar kwalitatieve informatie verdwijnt, durf ik naar het rijk der fabelen te verwijzen.
We zullen wél op zoek moeten naar methodes waarop dat type informatie handiger / beter / makkelijker naar de afnemer kan worden gebracht en daarbij -niet onbelangrijk- nieuwe verdienmodellen niet uit het oog verliezen. En da's precies wat Apple zal gaan proberen...
[ Ger ][/news]
PSYCHOMAC om 20:33, 4-01-2010En voor welke doelgroep?
Wie het gaat gebruiken zal ze werkelijk een wordt zijn, als het maar een succes gaat worden, daar gaat het om. Hoe meer deze apparaten verkocht gaan worden hoe beter voor de aandelen. Zeker als samen met dit apparaat een nieuw onderdeel van de iTunes store gepaard gaat. Dat zijn allemaal langdurige inkomsten voor de toko.
Dat was ook het geval bij de iPod (met muziek).
Voor nu zal hetzelfde gelden: is er een content beschikbaar voor een 'netcomputer', of 'eReader'?Wat dat betreft zou krantencontent wat je voor bv 0,99 koopt, en magazines en boeken heel goed ontsloten kunnen worden via de iTunes Store waarmee Apple twee vliegen in één klap slaat:-verkopen van een nieuw product-content ontsluiten en direct uitgevers 'redden van de ondergang'
(Bewerkt door Pako om 9:22, 5-01-2010)
Ger Nijkamp om 21:37, 4-01-2010Je koppelt het 'grondig geïnformeerd zijn' aan 'het lezen van papier/krant'. Precies dezelfde fout die de meeste kranten hebben gemaakt, waardoor een aantal ernstig in de problemen dreigen te komen. Die koppeling bestaat niet: er bestaat slechts informatie die van A naar B moet, en dat kan via verschillende dragers.
Met het risico dat dit een politieke discussie wordt (en dat is nadrukkelijk niet de bedoeling) blijkt volgens mij de laatste jaren wel dat de informatie die van A naar B gaat veel 'dunner' is geworden door het minder lezen van kranten. M.a.w. mensen nemen de feiten nog wel tot zich en denken daardoor geïnformeerd te zijn, maar hebben vaan veel minder kennis van de achtergrond en de interpretatie van de feiten is dan ook vaak veel oppervlakkiger.
Ik zie dit regelmatig om mij heen en het gaat opvallend vaak samen met minder genuanceerd geformeerde meningen.[/news]
Ger Nijkamp om 21:37, 4-01-2010...[ Ger ]
Als er op die tablet subscriptions mogelijk worden op verschillende, internationale kranten en tijdschriften, al dan niet via een app die je moet kopen, dan zou ik dat zeker doen!
Hoewel het wel lollig is te zien hoe de hype weer op volle toeren draait over een totaal onbekend en wie weet floppend product.
Verder, en dat vind ik erg leuk aan de vraagstelling van Psychomac, ben ik heel erg benieuwd hoe Apple dit apparaat in de markt gaat zetten, vooral hoe ze ons gaan uitleggen dat we het allemaal heel hard nodig hebben... Apple blijft daar geniaal in.
Sypie om 7:25, 5-01-2010CitaatPSYCHOMAC om 20:33, 4-01-2010En voor welke doelgroep?Iedereen die denkt dat 'ie zo'n ding nodig heeft omdat het handiger is om op de bank te internetten, geld te veel heeft of simpelweg de drang heeft om alles wat uit de heilige fabrieken van Apple komt te moeten kopen.Wie het gaat gebruiken zal ze werkelijk een wordt zijn, als het maar een succes gaat worden, daar gaat het om. Hoe meer deze apparaten verkocht gaan worden hoe beter voor de aandelen. Zeker als samen met dit apparaat een nieuw onderdeel van de iTunes store gepaard gaat. Dat zijn allemaal langdurige inkomsten voor de toko.
Dit is mij uit het hart gegrepen. Met name de opmerking " ...of simpelweg de drang heeft om alles wat uit de heilige fabrieken van Apple komt te moeten kopen." Ik begin langzaam maar zeker een afkeer te krijgen van alle apparatuur om mij heen. De wereld wordt alleen nog maar beluisterd en bekeken door een oordopje en een schermpje, omdat een bedrijf daar baat bij heeft. Om met Arie v.d.Zwan te spreken in de NRC van zaterdag j.l (een parafrase):"De laatste 20 jaar is in de wereld de dienst uitgemaakt door een relatief zeer klein groepje: de aandeelhouders". En maak je geen illusies: St.Jobs werkt niet voor jou, maar voor zijn aandeelhouders.
Ik/wij, veel mensen om ons heen gebruiken de computer vooral om te surfen en een keer een berichtje achter te laten op een website/forum . We mailen wat, tikken een docje, maken een excel. En dat is het dan wel.
En daarvoor koop je dan een veel te snelle laptop (in mijn geval dus een 13' mbpro) met vast toetsenbord die eigenlijk iets te duur is (1149,-).
Als Apple nu komt met een tablet van 10 inch met 120 gb, een processor en ram en waar je via usb een extern toetsenbord, hd's etc aan kan koppelen voor zeg 650,- dan ben ik verkocht. Meer heb ik namelijk niet nodig om het bovenstaande te kunnen doen. En dan kan ik voor de prijs van mn mbpro 13' twee tablets kopen.
Dan lijkt het mij dus een zegen. Als er geen usbfunctie op zit dan wordt dat al snel een stuk minder een zegen.
EDIT, @ hier onder:Hoe kom je in hemelsnaam bij het "niet in kunnen vullen van online formulieren"? Dat kan ik zelfs met m'n iPhone gewoon.
(Bewerkt door Cailin Coilleach om 10:39, 5-01-2010)
Apps die het wel mogelijk maken worden niet approved in de Appstore en iedereen die een andere browser wil maken wordt tegengewerkt.
USB zit er wel op maar een keyboard gaat niet werken, alleen invoer via het scherm....Alleen Apps via iTunes, geen wifi/Bluetooth sync en alleen content via iTunes waardoor we hier in de NL wederom de helft van de interessante dingen missen.
Robert om 9:45, 5-01-2010Met het risico dat dit een politieke discussie wordt (en dat is nadrukkelijk niet de bedoeling) blijkt volgens mij de laatste jaren wel dat de informatie die van A naar B gaat veel 'dunner' is geworden door het minder lezen van kranten.
Het zal de kunst worden om die twee werelden organisatorisch met elkaar te laten mengen en/of samen te laten werken. Althans: als die kanteling nog op tijd kan worden ingezet c.q. versneld gaat worden. Want anders kan de digitale wereld rustig achterover leunen voordat de kaalslag onder de gedrukte nieuwsmedia écht huis gaat houden en die redacties vanzelf op zoek moeten naar ander werk aan de digitale kant van 't métier. Hoe dan ook: die twee werelden zullen ooit gaan vermengen. Is 't niet goedschiks, dan wel kwaadschiks.
De behoefte aan kwalitatieve informatie is onveranderd: daar brengt 'internet' als middel geen verandering in. Wel is die behoefte kleiner dan de behoefte aan meer populaire informatie. Da's een historisch gegeven: De Volkskrant en het NRC haalden in hun gedrukte vorm ook niet het bereik van De Telegraaf. De NPS of VPRO halen niet de kijkcijfers van de TROS of RTL 4. Het is echter een misvatting om te veronderstellen dat door 't gebrek aan aanbod, gebruiksgemak en/of toegankelijkheid aan de digitale zijde die behoefte anders is geworden. Hij zal alleen nog moeten worden ingevuld.
Dat heeft overigens met véél meer te maken dan alleen een 'tablet'-achtig ding van Apple. Er is een totale omwenteling nodig, zoals we die de afgelopen vijf jaar ook in de muziekindustrie zien plaatsvinden. Die omwenteling is nog steeds aan de gang en zeker nog niet afgerond: het zal nog minimaal een decennium gaan duren voordat de rook op dat totale slagveld is opgetrokken. Die kentering werd ingezet door Apple met de iTunes Music Store en de iPod. Ik geloof niet dat Apple van de één op de andere dag de hele traditionele dagbladindustrie ondersteboven kan gooien. Maar ik geloof wél dat Apple in staat is daarvoor de eerste serieuze aanzet te geven. Sterker nog: ik kan geen enkel bedrijf bedenken die daartoe in staat zou zijn, behalve Apple.
Omdat (de versnelling van) die verandering in de papieren informatie industrie heel hard nodig is, hoop ik van ganser harte dat Apple die serieuze stap gaat zetten.
[ Ger ]
P.S: Ik generaliseer uiteraard. Er zijn een aantal bedrijven die van de digitale omwenteling op tijd beleidsmatig serieus werk hebben gemaakt. Maar helaas is dat niet 't gemiddelde...[/news]
Het is niet voor niets dat je merkt dat magazines op de proppen komen met mogelijke content voor een e-reader.En dat Apple een firma overneemt voor online add's zal er ook wel mee te maken hebben.
Ik denk dat we een nieuw iTunes krijgen waarin boeken, kranten, films worden aangeboden als abonnement of te koop. Een soort krantenkiosk, videotheek, bibliotheek in elkaar.En daar bovenop een verbluffende user interface van de iSlate maakt dat velen de stap naar aankoop zullen zetten.
Ik denk dat ons iets mooi staat te wachten, of althans Amerika. Want zoals steeds zullen de mogelijkheden in Europa veel beperkter zijn als in de US.
Ik ben dus reuze benieuwd!
Ger Nijkamp om 11:07, 5-01-2010Dat heeft overigens met véél meer te maken dan alleen een 'tablet'-achtig ding van Apple. Er is een totale omwenteling nodig, zoals we die de afgelopen vijf jaar ook in de muziekindustrie zien plaatsvinden.
En zo zijn we weer heel elegant on-topic: het zou wel eens zo zijn dat Apple één van de weinige is die de positie en de infrastructuur heeft om zoiets goed in de markt te zetten...[/news]
Voor mij en mijn soortgenoten zou het gebruik van een tablet een uitkomstkunnen zijn, als het ding aan gebruikersgemak iets toevoegt. En ik heb hetgeld en de affiniteit met de firma om de koop in ieder geval in overweging te nemen. Maar is de doelgroep waartoe ik behoor commercieel interessant genoeg?Denk van niet...
Dat Apple met de iTunes, de iPod en de iPhone iets wezenlijks heeft toegevoegdhoe we met muziek etc. omgaan is een feit. Niet voor niets zou de firma hoogscoren als Bedrijf van het Decennium.
En ja, ik laat me graag verassen. En ja.. als een firma het kan (maar wat is 'het' dan en voor wie?) is het wel die uit Cupertino. Maar welke doelgroepen groot genoeg zijn om deze gadget tot een commercieelsucces te maken ? En welke nieuwe functionaliteit het tablet dan zou hebben om hetlezen tot een nieuwe ervaring te maken? Geen idee ...
En ja.. gewoon surfen, wat in office klooien, filmpje kijken en lezen op de bankvoor minder geld... dat is wel een doelgroep... Maar voor een veronderstelde prijsvan ca. 1000,- is het ding niet goedkoop. Daarvoor moet je bij de Netbooks ende PC-laptops zijn...
We blijven benieuwd hoe ze nou weer gaan 'toveren' ; want dat kunnen ze wel...
Zeker fijn voor types zoals Psychomac en ondergetekende
Toco om 13:14, 5-01-2010Voor allerhande oude artikelen/tijdschriften een abonnement. Voor een x bedrag per maand toegang tot alle oude uitgaven...
We leven zoals al eerder genoemd in een samenleving waar steeds meer mensen hun mening willen geven, of ze die nu kunnen onderbouwen of niet. Het begint ook wel duidelijk te worden dat hard kunnen schreeuwen niet de oplossing is voor veel van de complexe problemen waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Als meer mensen via nieuwere kanalen (o.a. tablet) beter geïnformeerd zouden worden, zou ik dat ik alleen maar toejuichen.
Aansluitend op twee eerdere post, er zijn denk ik wel veel meer mensen die graag (veel) informatie tot zich nemen. Dat kon nog wel eens een heel aantrekkelijke grote doelgroep zijn. Ik ben er één van en betaal ook voor wat ik denk wat voor mij waarde heeft.
Guus
(Bewerkt door Guus om 13:54, 5-01-2010)
Ik ben zeker bereid te betalen voor goede journalistiek, maar zijn die paar mensen schreeuwenden in de woestijn?
Martinuz om 17:20, 5-01-2010Als er een iTunesstore komt met abonnementjes op kranten en dergelijke, dan wordt het zelfs wat mij betreft interessant. Heb in het verleden de iRex iLiad verkocht met NRC-abonnement, interessant maar wel pittig bedrag in een keer en veel te beperkt in de mogelijkheden. Komt er een betaalmodel met redelijke prijzen voor verschillende kranten en/of tijdschriften, stukken interessanter.Ik ben zeker bereid te betalen voor goede journalistiek, maar zijn die paar mensen schreeuwenden in de woestijn?
Martinuz!Troost je, je staat niet alleen in de woestijn, maar ik heb daar het schreeuwen in de laatste 10 jaar langzaam maar zeker opgegeven. Je stem komt nooit boven de Vox Populi uit, die het Gesundenes Volksempfinden tot de maat der dingen heeft verheven, in treurigmakende rubrieken als "standpunt.nl" en "ranking the news". Kritische, dus goede journalistiek, heet dan al snel "de linkse journalistieke elite". Ach, het blijft behelpen....
(Bewerkt door bacon om 19:17, 5-01-2010)
Laptop en tablet in één
1. Niet lelijk2. Nette C2d laptop met Win73. Beeldscherm is los te koppelen als tablet4. Tablet draait eigen Linux OS met 16GB SSD aan boord.
Nogmaals: Holy! Shit!