Transavia doet iPhone in de ban
2 mei 2009 - 23:45    reactie #25
geplaatst door: Flix
Als ik zo eens een scenario voorstel: neem een volle B747-400 of B777-300 vlucht naar Hong Kong, dan heb je toch makkelijk zo'n 400+ passagiers. De 'standaard' passagier op zo'n vlucht heeft toch zeker 2 telefoontjes (zeker Chinezen houden van veel), waarvan er ongetwijfeld vele tientallen (zo niet: honderden) per ongeluk aan staan. En dat op vele vluchten per dag, en dat al een jaar of 15. Maar nog nooit zijn er incidenten gemeld waar een verband met EMI kon worden aangetoond, of zelfs maar een sterk vermoeden was. Dus wat mij betreft is daarmee het 'better safe than sorry' principe niet meer gerechtvaardigd en 'overdone'...

Overigens kun je bellen aan boord zonder extra voorzieningen wel vergeten; zodra je door de ± 3000' (1 KM) hoogte heen bent, verlies je het contact met de zendmasten, want die richten hun energie (uiteraard) in het horizontale vlak.
Soms lukt het weer wel: kreeg laatst bij het overvliegen van de Faerøereilanden een welkoms-sms... (was vergeten de foon uit te zetten). :music:
Zeker een oude mast daar, die de hele eilandengroep moet dekken.

(Bewerkt door Flix om 0:00, 3-05-2009)

Transavia doet iPhone in de ban
3 mei 2009 - 00:06    reactie #26
geplaatst door: mvdg
@Flix: Helemaal mee eens. Precies wat ik ook bedoelde.

Overigens, volgens mij werkt bellen in het vliegtuig door middel van een nano-cell, dat wil zeggen een lokale "mini gsm mast" in het vliegtuig zelf. Alle verzamelde gsm-signalen worden dan via een satellietverbinding vanuit het vliegtuig naar de grond gestuurd.

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Transavia doet iPhone in de ban
3 mei 2009 - 00:31    reactie #27
geplaatst door: Flix
Zo werkt het, dacht ik ook; dat bedoelde ik dan ook met "extra voorzieningen".
Transavia doet iPhone in de ban
3 mei 2009 - 21:16    reactie #28
geplaatst door: Efefes
Klopt, bellen aan boord boven de 3 km kan alleen met extra voorziening aan boord,
de nu uitgevoerde experimenten zijn toestellen met nano-cell (zonder overigens verder
extra isolerende maatregelen in de rest van het vliegtuig).

Transavia doet iPhone in de ban
3 mei 2009 - 21:43    reactie #29
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
Pudding om 17:46, 2-05-2009
In deze discussie wordt het technische aspect van veel of weinig gsm verkeer / draadloos verkeer zomaar van tafel geveegd.
-knip-
Voor je eigen veiligheid.

Sorry, maar dat is absolute onzin. Het is al een hele tijd bekend dat het verbod op het gebruik van GSM tijden opstijgen en landing absolute flauwekul is, maar de molens draaien nu eenmaal erg traag en het duurt dan ook even om het allemaal toe te staan.

Misschien een goed idee om de link in de eerste post naar dat artikeltje in de Knack even te lezen...  :cool: [/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Transavia doet iPhone in de ban
3 mei 2009 - 21:50    reactie #30
geplaatst door: maccertjes
Even een aanvullende vraag over de vliegtuig modus van de iphone. Als deze dan niet gebruikt kan worden voor bellen of ontvangen ben ik benieuwd of je deze dan ook in je hand mag hebben tijdens het auto rijden?
Als hij technisch dan een ipod is dan zou dit mogen volgens mij? Ik heb echter geen zin om het te proberen of dit echt zo is (kost toch 150 euri)  :biggrin:
Transavia doet iPhone in de ban
4 mei 2009 - 00:12    reactie #31
geplaatst door: Robert
[news]@ maccertjes: Ja, dat is echt zo. Het gaat namelijk om het bellen en niet om het in de hand houden van een telefoon (dat lijkt me ook moeilijk strafbaar te stellen).

Een boete voor mobiel telefoneren is over het algemeen sowieso al één van de makkelijkst aanvechtbare boete's, want ontzettend moeilijk te bewijzen (er wordt dus bijna altijd geseponeerd).

Maar ik geloof dat we een beetje off-topic raken hier... ;)[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Transavia doet iPhone in de ban
4 mei 2009 - 00:50    reactie #32
geplaatst door: Calvin
@Robert: Helaas heb je ongelijk, het vasthouden van een telefoon in de auto is al verboden.

In feite is het verboden als bestuurder van een motorvoertuig een mobiele telefoon in de hand of tegen het oor te houden als de motor draait. Dus ook een sms sturen of bellen als je in de file staat is verboden.
tijdens het kiezen van een nummer moet de telefoon nog steeds aangeraakt worden. In feite is ook dit verboden.

Maar inderdaad offtopic.

FF ontopic, als de maatschappijen niet willen dat we onze gsm in het vliegtuig gebruiken, is dat hun goed recht, je bent niet verplicht om met zo'n maatschappij te vliegen......

-= Back by popular demand =-
GetdropBox.com
Transavia doet iPhone in de ban
4 mei 2009 - 00:56    reactie #33
geplaatst door: Robert
[news]@ Calvin: ik heb het even nagekeken en je hebt gelijk, zelfs het in de hand houden is verboden. Maar als het telefoneren al in bijna alle gevallen geseponeerd wordt (als de verbaliseerde ontkent) omdat het zo moeilijk te bewijzen is, dan is het vasthouden van een mobiele telefoon voor het OM natuurlijk al helemaal bij voorbaat een verloren zaak.

On topic: het staat inderdaad iedereen vrij te kiezen. Maar het is wel heel vreemd dat telefoon nu helemaal verboden worden (dus ook als ze in Vliegtuigmodus staan) als over een tijdje alle telefonie in vliegtuigen wordt toegestaan. Of vinden ze het gewoon leuk om ons gek te maken.. ?  :blink:

(ik kan jammer genoeg zo snel de link niet vinden naar het onderzoek waarin te lezen valt dat met een GSM-telefoneren sowieso de telecommunicatie in een vliegtuig niet hindert. Als ik dat alsnog vind zal ik het hier even plaatsen).[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Transavia doet iPhone in de ban
4 mei 2009 - 10:32    reactie #34
geplaatst door: Flix
Robert (en anderen): het probleem is natuurlijk dat de luchtvaart een -terechte- strikte veiligheidscultuur heeft.
Daar valt ook onder dat zaken die vroeger wel een probleem gaven (EMI) en zaken waarover maar enige twijfel is, niet snel worden toegestaan. Soms terecht, soms onterecht.

Het tijdsgewricht speelt ook mee: we willen van alles,maar een ongeluk 'mag' niet meer. Als een vliegtuig verongelukt, waarbij mobiel bellen niet kan worden uitgesloten als oorzaak, moet je de pers en de 'burgers' eens horen: uitgebreide klaagzangen 'waarom het bellen mocht, terwijl het eigenlijk toch gevaarlijk zou zijn'; 'luchtvaartmij-en zijn gezwicht voor de commerciële druk', etc. Dit gezeur gebeurt nu ook al na elk ongeluk, dus niemand wil zijn nek uitsteken met dit soort dingen.