Als ik zo eens een scenario voorstel: neem een volle B747-400 of B777-300 vlucht naar Hong Kong, dan heb je toch makkelijk zo'n 400+ passagiers. De 'standaard' passagier op zo'n vlucht heeft toch zeker 2 telefoontjes (zeker Chinezen houden van veel), waarvan er ongetwijfeld vele tientallen (zo niet: honderden)
per ongeluk aan staan. En dat op vele vluchten per dag, en dat al een jaar of 15. Maar nog nooit zijn er incidenten gemeld waar een verband met
EMI kon worden aangetoond, of zelfs maar een sterk vermoeden was. Dus wat mij betreft is daarmee het 'better safe than sorry' principe niet meer gerechtvaardigd en 'overdone'...
Overigens kun je bellen aan boord zonder extra voorzieningen wel vergeten; zodra je door de ± 3000' (1 KM) hoogte heen bent, verlies je het contact met de zendmasten, want die richten hun energie (uiteraard) in het horizontale vlak.
Soms lukt het weer wel: kreeg laatst bij het overvliegen van de Faerøereilanden een welkoms-sms... (was vergeten de foon uit te zetten).
Zeker een oude mast daar, die de hele eilandengroep moet dekken.
(Bewerkt door Flix om 0:00, 3-05-2009)