Tot mijn grote verbazing werd tijdens mijn laatste vlucht met Transavia bekend gemaakt dat mobiele telefoons ook niet in Vliegtuigmodus mogen worden gebruikt, ook niet buiten de start en landing. Geen muziek en games dus tijdens de vlucht. Ik mocht wel een koptelefoontje kopen. Gevraagd aan de leidinggevende stewardess wat de redenering was achter deze vreemde regel: "We moeten nu eenmaal één lijn trekken". Tegen zo'n dooddoener valt natuurlijk niets in te brengen.
Het vreemde is ook dat men momenteel druk bezig is zelfs GSM-gebruik mogelijk te maken binnen vliegtuigen: zie http://www.knack.be/nieuws/europa/weg-vrij-voor-gsm-op-vliegtuig/site72-section25-article15323.htmlTransavia zwemt dus tegen de stroom in, en dat is meestal weinig effectief.
En dan de grootste giller: T-Mobile, de provider van de iPhone, adverteert vrolijk op het interne videocircuit (Transavia TV) van het vliegtuig. Fijne partnership! Men verkoopt bovendien tax-free ook walkie-talkies in het vliegtuig die ongetwijfeld geen vliegtuigmodus hebben.
Hebben we dan iets te kiezen waardoor we Transavia kunnen mijden? Transavia is eigendom van KLM evenals Martinair. Te verwachten is dat men de gelederen gaat sluiten en regelgeving gelijk gaat worden. Er is dus maar één ding mogelijk: allemaal klagen bij Transavia over deze stupide regel, om te voorkomen dat dit gemeengoed gaat worden.
Wil je dit protest steunen? Ga naar de poll op http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=875185#875185
(Bewerkt door jasperr om 9:56, 1-05-2009)
Ik vlieg zelf trouwens binnenkort weer met Transavia en ik neem zowel mijn iPod als iPhone gewoon mee hoor. Als ik muziek luister zit ie toch in mijn zak en ziet niemand welk apparaat het precies is. En midden in de vlucht kan ik me ook niet voorstellen dat het uberhaupt iemand opvalt of een probleem oplevert.
En, algemeen gesproken, het is sowieso onzin dat telefoons gevaarlijk zouden zijn. Als dat zo was, dan kunnen we alle regels over vloeistoffen niet mogen meenemen etc. wel weggooien want je kunt gewoon een telefoon meenemen en aanzetten als je daar zin in hebt. Als het echt gevaarlijk was, zou daar wel tegen opgetreden worden.
jasperr om 9:40, 1-05-2009Hebben we dan iets te kiezen waardoor we Transavia kunnen mijden?
Voel er weinig voor om een loopje te nemen met de regels van de maatschappij en inbeslagname van de iPhone of weigering van vervoer te riskeren. Zo zit ik ook niet in elkaar. Domme regels moeten aan de kaak worden gesteld. Die moet je niet structureel gaan ontduiken, waarop de andere kant het weer structureel kan gaan gedogen.
Het feit dat toestellen flight modus hebben, doet daar niets aan af. Ik verwacht dat de maatschappij mij veilig op mijn bestemming brengt. De maatschappij kan op haar beurt daarvoor regels instellen.
maar goed, ik vlieg (bijna) nooit, mocht ik wel moeten/mogen vliegen dan zij het zo,dan maar een paar uur geen telefoon of sms, heerlijk rustig toch?
jasperr om 10:17, 1-05-2009@DorkibanEen iPhone in Vluchtmodus is geen telefoon meer. Dat is dus de discussie.
Dus als je de stekker uit een huistelefoon trekt is het geen telefoon meer? Wat is het dan??
Ach vliegen is na 9/11 niet meer hetzelfde en dat is natuurlijk niet vreemd. Zoals al gezegd is, het is ook voor je eigen veiligheid. Dan maar even een paar uurtjes zonder iphone. Als dat al niet lukt, dan is heb je toch wel een kleine verslaving te pakken denk ik
Harrie om 11:53, 1-05-2009...Ach vliegen is na 9/11 niet meer hetzelfde ...
Maar in Amerika mag je je iPhone wel gewoon in Flightmode gebruiken. Stond prominent in het inflight magazine van Delta toen ik daarmee naar de MacWorld ging
Grappig is dat je bijvoorbeeld bij Delta mag bellen als je geland bent en rijdt naarde gate terwijl je bij andere maatschappijen mag bellen als de deuren open zijn. Wat ook welfrapant is dat ik tijdens stijgen/landen gevraagd word om mijn elektronische apparatuur uit te doen als ik economy vlieg terwijl datzelfde mij bij business class nog nooit is gevraagd en ik dus gewoonmijn Bose noise reduction headset en/of iPhone in flight mode gedurende de hele reis kan gebruiken.
(Bewerkt door Efefes om 20:52, 1-05-2009)
Verder is het de laatste tijd bij de KLM verboden geweest, om een smartphone ook in flight-mode te gebruiken, maar dat is denk ik ook niet zo goed gecommuniceerd met de passagiers.
Volgens mij heb ik hem wel gewoon gebruikt, in ieder geval een paar foto's gemaakt, maar dat weet ik niet zeker meer. Het is niet dat ik me niet aan regels wil houden, maar zolang ik er zeker van ben dat ik geen straling verstoor met mijn iPhone dan vind ik het een beetje vreemd dat ik hem niet gebruiken mag. Horloges gebruiken ook electriciteit, zeggen ze toch ook niks over :s (en " toevallig" is mijn iPhone ook mijn horloge, geen raar ding om m'n arm meer )
Flix om 22:15, 1-05-2009Verder is het de laatste tijd bij de KLM verboden geweest, om een smartphone ook in flight-mode te gebruiken, maar dat is denk ik ook niet zo goed gecommuniceerd met de passagiers.
Ten aanzien van de pre departure briefing: Tijdens de maandelijkse Easyjet vluchtjes naar Luton pieker ik er niet over om de iPhone/headsets op te laten, als je dat al zou overwegen worden ze er volgens mij subiet afgeslagen door de vriendelijke flight crew. Daar zet ik ze dus, zodra de deur van het vliegtuig gesloten wordt, af totdat het vliegtuig de vereiste hoogte heeft bereikt. Ook de Noise Reduction headsets moeten daar altijd af, zelfs als ze niet zijn aangesloten op de iPhone. Bij de KLM (intercontinentaal) heb ik dat verzoek nog nooit gehad, heb ik zelfs wel eens mijn verwondering over geuit bij de flight crew die daar uiterst nonchalant op reageerden. Sinds die tijd zet ik ze niet meer af. Bij de pre flight cabine check word er ook nooit iets van gezegd en de Bose headset is niet echt een onopvallend ding op je hoofd.
Maar heel erg hypocriet zijn hun regels echt wel! Een week geleden bij het boarden mocht een flesje water niet eens mee. Maar wat kun je vervolgens in het vliegtuig tegen een vette prijs kopen? Juist.Een flesje rum (in een verzegeld plastic tasje) mocht weer wel mee in de handbagage. Alsof dat minder 'gevaarlijk' is dan waterEn dan nog iets: op de terugvlucht (vanuit Tunesie) konden we probleemloos drinken meenemen aan boord. Dus het lijkt erop dat deze superstrakke regels niet zozeer van Transavia zijn, maar van Schiphol.
Ik wil maar zeggen: een beetje massale druk rondom deze flauwekul zou best kunnen helpen.
Vwb die flight mode: dat is natuurlijk wel een safety zaak; echter ik -als betrokkene en 'ervaringsdeskundige'- denk dat het geen reet uitmaakt of al die GSM's aan staan of helemaal af. Naar mijn idee (ervaring) is er geen gevaar.
Dus die flight mode moet zeker geen probleem zijn!