"Genieten" is intussen al zo'n versleten woord...
Even wat technische uitleg: Loodhoudende benzine is al zeker 25 jaar nergens meer te krijgen. Dus die loodvervuiling is er ook niet meer. Het lood werd toegevoegd om de kleppen te smeren, maar een tweetaktmotor heeft geen kleppen. Heeft dus ook geen lood nodig.
Blijft die blauwe walm. Dat is de tweetaktolie. In de DDR werd die van bruinkool gemaakt, en als je een motor die sindsdien niet meer heeft gelopen zou open maken, kom je er allerlei vieze afzettingen in tegen omdat het gewoon hele slechte olie was, maar ze hadden niets anders. Tweetaktmotoren die met een moderne kwaliteitsolie (dus
niet die van de action!) worden gereden, zijn na 20.000km vanbinnen nog mooi schoon.
Kijk je naar de chemische kant, dan is die eenvoudige tweetakt uitstoot een stuk vriendelijker dan
wat er bij moderne auto's uit de pijp komt, maar die je niet ziet - en waar ook (nog) niet op wordt gemonitord, omdat de wetsmeden er geen weet van hebben, het is een variant op de sjoemeldiesel.
Zo bezien is de Trabant een klein keffertje, dat een hoop kabaal maakt, maar absoluut geen bedreiging vormt.
Tot zover de dingen van dertig en tien jaar terug...