https://nos.nl/artikel/2586782-etappe-tour-of-holland-geschrapt-renners-stoppen-vanwege-auto-s-op-parcoursIk woon aan het (aangepaste) parcours. Natuurlijk wilden ze eigenlijk bij Sweikhuizen de berg op, maar daar wordt aan de weg gewerkt, en dan komen ze bij mij langs.
Eerder kreeg ik al een 70grams vodje in de bus. Waarin de organisatie haar eigen wielerrit 'belangrijk' noemde, hoewel ik er nog nooit van had gehoord, en ook de hoofdsponsor moest ik even googlen.
En of ik de weg van auto's vrij wilde houden, dan bleven ze ook heel.
Wat zijn dat voor dreigementen? Je mag hier 30 kmh rijden en met die snelheid kan ook een vrachtwagen heel goed de geparkeerde auto's passeren. Al helemaal als je in gedachten houdt hoeveel smaller de Bergstraat in Sweikhuizen hier en daar is. Waar hier en daar 30 zelfs nog te snel is..
Het is symptomatisch voor een ander probleem. Een jaar of wat geleden constateerden de gemeentebesturen in het Heuvelland toenemende wrevel bij de bevolking, omdat die intussen eerst op de wielerkalender moest kijken of ze die dag wel op een normale manier de deur uit kon. Nog los van het asociale gedrag van op zich een enkele fietser, maar met zulke massa's wordt ook een klein percentage een noemenswaardig aantal.
Kort: het aantal wielerevenementen in het zuidelijke Heuvelland werd beperkt. Zo sterk zelfs dat lokale dorpsclubjes voor hun rondje om de kerk naar de Ardennen moesten uitwijken. Alleen zijn die evenementen die over bleven flink gaan uitdijen. Ze werden meerdaags, met een vrouwenrit, en voor de amateurs heel wat verschillende afstanden, jeugdvarianten, ATB etc etc.
En wat ook gebeurde: men verlegde het parcours, verder naar het noorden. Sittard zag zo kansen om Valkenburg als wielerhoofstad naar de kroon te steken. Maar waar Valkenburg aan/in de Geul in een kuil met aan alle kanten steile hellingen ligt, is het bij Sittard hooguit vals plat en bovendien is die nederzetting op het smalste stukje van het land van grens tot grens volgebouwd. En dan krijg je dat start, finish en het borrelen nog wel in Sittard plaatsvinden, maar de dorpen eromheen krijgen weer een partij wegpiraten voor de kiezen.
Het punt is: zoveel wegen hebben we in Zuid-Limburg nou ook weer niet, en ze zijn vaak smal en onoverzichtelijk. Al die banken, brouwers, supermarkten, verzekeraars en dixiverhuurders zouden hun verantwoordelijkheid eens moeten nemen en stoppen met het sponsoren van wat de facto nog altijd drugspromotie is. Dan is er vanzelf ook minder behoefte aan ritten.
Als Nederland zo nodig over hellingen wil fietsen, dan hadden ze een 195 jaar geleden de Belgen te vriend moeten houden en daarna op school beter moeten opletten bij Frans.
Touché, ik heb dat vak ook laten vallen. Maar ik woon hier en heb geen renfiets.