Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 16:46   
geplaatst door: srna513006
Één van mijn buren in ons appartement vroeg mij of ik hem wilde helpen met een mailprobleem.
Nu zal dit probleem waarschijnlijk niets met zijn iMac of MacBook te maken hebben maar ja je moet ergens beginnen.
Het probleem is dat er geen mail kan worden verzonden, wel via WebMail maar niet via Appel Mail.
Zijn mailprovider is Caiway net zoals nog meer bewoners in het appartement, die hebben geen problemen met hun iMac.

Ik heb vandaag alles opnieuw bij Caiway ingesteld dus inloggen dat gaat prima en Webmail werkt ook.
Ook heb ik vandaag op de iMac Mail opnieuw met de Caiway mailaccount ingesteld.
Zoals geschreven is binnenkomende (POP) mail geen probleem.

Bij de Uitgaande Server (SMTP) is het probleem dat er geen smtp.caiway.nl beschikbaar is, alleen off-line.
Ik heb van alles geprobeerd maar het levert geen verbetering op.
Terwijl ik wel Mail gebruik met provider Gmail heb ik ook even Caiway op mijn MacBook geïnstalleerd en dat functioneert zonder problemen.

Er is nog wel een bijkomstigheid, circa 6 maanden geleden is de oude router vervangen door een router van TP-Link Deco Multiroom.
Daarvoor zijn de standaard instellingen toegepast.

Kan het zijn dat deze routecombinatie het SMTP protocol tegenhoud?
Of misschien toch een andere oorzaak?
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 17:06    reactie #1
geplaatst door: Max Gaav
Kun je de Mac van je buurman niet even op jouw netwerk testen?

Verder, misschien heb je wat aan dit draadje:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/217106
My Mac is my second brain.
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 17:36    reactie #2
geplaatst door: srna513006
Dat is inderdaad ook een optie want hij heeft ook een MacBook met hetzelfde probleem, die is makkelijker om te verplaatsen.

Ik heb even naar de opgegeven link gekeken maar daar gaat het om IMAP maar Caiway werkt alleen met POP dus daar kom ik niet echt verder mee.
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 17:52    reactie #3
geplaatst door: Max Gaav
Als die MacBook bij jou werkt, weet je dat het aan zijn modem ligt. En dan zou ik het bij TP-Link support of hun community voorleggen. Mijn eerdere link leidt je daar simpel naar toe :)
My Mac is my second brain.
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 17:54    reactie #4
geplaatst door: Sypie
Mail heeft er wel een handje van om bij het instellen van een account niet direct te werken. Negeer je de foutmelding en ga je later een mail versturen dan is er meestal niks aan de hand. Hoe dat kan? Geen idee maar ik heb het veel vaker bij de hakken gehad.
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 17:55    reactie #5
geplaatst door: srna513006
De TP-Link support is al door de buurman gebeld en die heeft de instellingen van de router opgevraagd en daarna in orde bevonden.
Dus eerst maar even controleren of die bij mij wel functioneert.
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
Mail - geen SMTP.account
26 februari 2021 - 18:38    reactie #6
geplaatst door: nnsa
Ik neem aan dat de stappen in deze url zijn gevolgd: https://www.caiway.nl/klantenservice/e-mail/instellen/apple-mail

Bij SMTP moet je je vaak ook identificeren met inlognaam en wachtwoord. Ook de Poort moet goed staan (995) en de authentificatie-methode (wachtwoord). Hiervoor dien je het vinkje voor automarische instellingen uit te schakelen om bij deze settings te komen. Wat je ook nog kan controleren is de DNS-server van je router en Mac. Voeg anders 8.8.8.8 toe.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 18:46    reactie #7
geplaatst door: srna513006
Op zich een goede tip maar zoals ik al schreef, heb ik gisteren op een identieke MacBook ook een Mail account bij Caiway aangemaakt en dat functioneerde meteen perfect zonder iets bijzonders in te vullen.
Maar ik neem de tips even mee.. :thumbs-up:
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
Mail - geen SMTP-account
26 februari 2021 - 19:49    reactie #8
geplaatst door: nnsa
Sluit de weigerende Macbook eens aan met een ethernetkabel rechtstreeks op de router.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail - geen SMTP-account
27 februari 2021 - 11:18    reactie #9
geplaatst door: mcmt
Met automatisch beheer zal Apple Mail inderdaad standaard poorten (995 is voor POP), security settings en authenticatie mechanismen proberen. smtp.caiway.nl valt terug op standaard instellingen, dus dat zou idd moeten werken.

Je kan dit controleren vanuit Terminal, bijv. met de STARTTLS poort.

telnet smtp.caiway.nl 587
(In de onderstelling dat Telnet op je machine staat, wat sinds een paar OS versies niet meer standaard is.)
Bewerkt: 27 februari 2021 - 12:04 door mcmt
Mail - geen SMTP-account
27 februari 2021 - 12:19    reactie #10
geplaatst door: srna513006
Ik heb de laptop van mijn buurman vanmorgen om mijn WiFi netwerk aangesloten, de instellingen nogmaals opnieuw ingesteld en daarna geen probleem ondervonden, dus versturen van e-mail ging perfect.
Uiteraard ook Caiway als provider gebruikt.

Met dezelfde instellingen weer op het netwerk van mijn buurman aangesloten en het probleem blijft.

Toen mijn Asus router bij de buurman aangesloten en ook dan hetzelfde probleem, zowel met WiFi als via UTP.

Mijn buurman heeft hetzelfde abo bij Caiway als ik, 250 Mbps Up en Down.
Nu blijkt dat het probleem waarschijnlijk bij Caiway ligt.
Als ik op mijn netwerk via Caiway Speedtest de up- / downloadsnelheid opvraag zie ik 250 down / 250 up.
Als ik dit bij mijn buurman met mijn router en via UTP aangesloten kom ik niet verder dan 56 / 1.

Dus hij moet dit eerst maar met Caiway regelen en dan zien wij wel verder.
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8