geplaatst door: Koster
Hallo,

Na opstarten van mijn Macbook Pro kwam ineens de standaard background foto te voorschijn ipv een foto uit eigen collectie. Vervolgens keek ik in Iphoto en zag tot mijn schrik dat deze helemaal leeg was waar voorheen ongeveer 8000 foto's netjes gerubriceerd stonden. Vervolgens de backups gecheckt in de Time Capsule en tot nog grotere schrik waren alle backups leeg.

Nu is het zo dat ik een paar weken geleden Mac Clean heb gedownload en gestart om deze vervolgens weer te verwijderen nadat er om licentiekosten gevraagd werd. Ergens moet daar het verband zitten??

Maar de grote vraag blijft nu: hoe kan hij ook de backups hebben gewist?

Weet iemand raad of heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?

Ik heb daarna ook de prullenmand geleegd van de Mac.

Alvast bedankt

iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
29 april 2015 - 19:53    reactie #1
geplaatst door: Thomas
Het klinkt alsof je mogelijk niet in je eigen gebruikersaccount zit; heb je iets veranderd wat daarmee te maken zou kunnen hebben?
Wat ik hier uitkraam is puur mijn persoonlijke mening.
iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
29 april 2015 - 21:58    reactie #2
geplaatst door: JH
Check eerst eens wat Thomas schrijft: zit je wel in je eigen account?

Als het daar niet aan ligt, dan vrees ik dat Mac Clean iets te grondig z'n werk heeft gedaan.
Sowieso nooit dat soort apps gebruiken, is allemaal troep die meer ellende veroorzaakt dan dat het oplost.

Je zou Data Rescue kunnen gebruiken om data (foto's) terug te halen. Let op: je moet je Mac dan niet meer aanraken, want elke handeling die je nu verricht, maakt de kans van slagen kleiner.
http://www.prosofteng.com/datarescue4/

Mac-musician
iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
29 april 2015 - 22:35    reactie #3
geplaatst door: HEXDIY
Heb je recent 10.10.3 met de "Foto's" app geïnstalleerd, Koster? Dan is daarmee wellicht de hard link met je iPhoto bibliotheek veranderd of ongeldig geworden.
Goed mogelijk, het is een hot item dezer dagen waar je ook hier op MacFreak uitstekende uitleg gaat over vinden.
Ikzelf kan daar geen raad in geven, want ik heb geen Yosemite...
Succes!

(Bewerkt door HEXDIY om 22:44, 29-04-2015)

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
30 april 2015 - 04:06    reactie #4
geplaatst door: Flix
Wat hebben computergebruikers toch met de woorden 'clean' en 'opruimen'???
iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
30 april 2015 - 09:14    reactie #5
geplaatst door: Koster
Bedankt voor alle info en tips,

Ik log sinds jaar en dag in met hetzelfde wachtwoord. Kan ik ergens checken of ik in mijn eigen account zit?

Daarnaast draait er op de PC OS X Versie 10.9.5 dus niet de 10.10 zoals vermoed.

Het advies om een data rescue uit te voeren maakt mij n beetje angstig. Is dit software die te vertrouwen is?

En is er wellicht een goedkopere optie of ben ik dat station al gepasseerd?

iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
30 april 2015 - 10:11    reactie #6
geplaatst door: fred44nl

Citaat
Flix om 4:06, 30-04-2015
Wat hebben computergebruikers toch met de woorden 'clean' en 'opruimen'???

dat komt allemaal door Windows.
als je daar veel en langdurige ervaring mee hebt, dan kun je niet anders meer dan opruimen en nog es opruimen.
er is/was zelfs software om de registry opnieuw op te bouwen, zodat er geen loze ruimte meer in zat.

het duurt jaren en jaren voordat je van die verslaving af bent :)

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
iPhoto Library leeg inclusief backup in Time Capsule
30 april 2015 - 14:15    reactie #7
geplaatst door: Flix
Zijn de andere zaken wel normaal? Dus doet Mail het gewoon, heb je de eigen bladwijzers van Safari ter beschikking?
Als je onder het Appeltje linksboven in de onderste regel van het uitrolmenu kijkt, staat de accountant bij 'Log uit...'.
Je kunt eens opnieuw opstarten, maar nu in de Safe Mode.
https://support.apple.com/en-us/HT201262