geplaatst door: Peucra
Het e-mail adres van mijn domein (bij hosting2go) deed het met Apple Mail altijd goed op zowel iPAD, iPHONE als iMAC. Een dag of tien geleden kreeg ik op het e-mail adres van mijn domein (op mijn iMAC voor mijn e-mail adres van mijn domein (bij hosting2go.nl) een melding die noopte tot nakijken van de instellingen.
Gegevens ingevoerd. Zonder succes. Melding dat of gebruikersnaam of wachtwoord niet overeen komt.
Ettelijke keren getracht mijn account aan te maken.
Er is geen enkele twijfel over mijn wachtwoord.
Na veel geëmmer met de provider nog niets verder gekomen.
Ik heb een nieuwe Mac Mini M4 (ja, met een goed werkend keyboard  :happy:). Deze is nog leeg. Geprobeerd e-mai account aan te maken. Ook hier dezelfde melding.

Op de oude iMAC Thunderbold gedownload en geinstalleerd. Account aangemaakt. Voortreffelijk, zowel inkomend als uitgaand.
Ondertussen werkt Apple Mail op iPad en iPhone ook nog steeds voortreffelijk.

Voor mij lijkt het er op dat er iets gewijzigd is bij óf hosting2go óf Apple Mail
Happy user
Kan geen account aanmaken voor Apple mail
vandaag 07:37    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Je bedoelt waarschijnlijk emailclient Thunderbird, maar dat terzijde.

Kan je aangeven wat je hebt gedaan om dat email account aan te maken in Applemail op je nieuwe Mac ?

Begin eens je inloggegevens te testen in webmail.

Daarnaast: kan je er nog achterkomen of die email waar je over sprak wel echt van je emailprovider was. Want dit soort emails zijn heel vaak gebruikt voor phishing.
Ⓒnnsa(i)-2025
Kan geen account aanmaken voor Apple mail
vandaag 13:37    reactie #2
geplaatst door: Peucra
Op de nieuwe Mac heb ik een paar keer precies hetzelfde gedaan als op de oude.
Op webmail kan ik gewoon inloggen en mail versturen en ontvangen.
Zojuist nog een paar testen gedaan vanaf mijn iPad. Zowel versturen als ontvangen op iPad gaat goed.
Happy user
Kan geen account aanmaken voor Apple mail
vandaag 14:32    reactie #3
geplaatst door: boiing
Ik heb dat ook eens gehad in het verleden, er is dan ergens een bitje blijven hangen in het wachtwoord of de SMTP instellingen. Volgens mij moet je het hier ergens zoeken:

https://discussions.apple.com/thread/255426517

Er staan 2 verschillende tips (een van 6 stappen en een van 10), die zou ik eens uitproberen. Ik hoop dat je eruit komt met de Engelse termen.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Kan geen account aanmaken voor Apple mail
vandaag 14:51    reactie #4
geplaatst door: Peucra
Dat ga ik straks proberen, Boiing.
Als er ergens een bitje “ blijf hangen” is het dan niet vreemd dat dat zelfde schuldige bitje op zowel de oude als op de nieuwe Mac blijft hangen en dat er geen kapstok voor dat hangende bitje is op iPhone en iPad.
Maar ik ge strak een poging wagen.
Happy user
Kan geen account aanmaken voor Apple mail
vandaag 15:24    reactie #5
geplaatst door: Peucra
Beide opties die staan op  https://discussions.apple.com/thread/255426517 gaan er van uit dat het bewuste e-mail account nog op mijn Mac staat.
In een eerdere fase rondom dit probleem heb ik echter al mijn e-mail accounts van al mijn apparaten verwijderd en weer opnieuw aangemeld. Dat ging 100% goed op iPad en iPhone. Op de Mac gaan er twee goed. Het account bij mijn hoster echter niet. Ook niet op mijn nieuwe Mac.

Is het misschien een goede idee om OS Catalina geheel te vervangen?
Mijn nieuwe Mac heb ik opgestart. Deze heeft wellicht zaken overgenomen uit Catalina en heeft een ethernet verbinding met de oude.
Is het aan te bevelen om de nieuwe Mac helemaal leeg te maken door deze terug te zetten naar fabrieksinstellingen
Happy user
Kan geen account aanmaken voor Apple mail
vandaag 15:33    reactie #6
geplaatst door: EricS
Zou het niet kunnen dat het account van je hoster een app specifiek wachtwoord nodig heeft?
Die je dus op de web versie van het account moet aanmaken en invullen ipv je ‘normale’ wachtwoord.
nog geen