Foutmeldingen MacBook Air
6 februari 2017 - 12:35   
geplaatst door: Arts
Ik heb een aantal computers (Apple) staan. Eén MacBook Air doet vreemd:

Bij mail combineert hij (soms) 2 ingekomen berichten tot 1 en dan ontstaat er één mail (laatste afzender) met allerlei onleesbare tekens. Niet te herstellen, ook niet met opnieuw opstarten of opnieuw opbouw mailbox;

Benaderen van NAS lukt geregeld niet. Dan meldingen dat het bestand corrupt is of niet leesbaar. Op andere MAC wel gewoon te benaderen.

Is dit een virus, kan me het nauwelijks voorstellen.
Is het een optie om OS opnieuw te installeren, zo ja, hoe doe ik dat dan?

Graag adviezen

Gr Paul

Foutmeldingen MacBook Air
6 februari 2017 - 18:22    reactie #1
geplaatst door: HEXDIY
Draai misschien eerst even Malwarebytes Mac, mogelijk heb je wat malware binnengehaald:

https://www.malwarebytes.com/mac/

Mac OS overnieuw installeren lijkt me hier pure overkill!

Succes.

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Foutmeldingen MacBook Air
6 februari 2017 - 18:33    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
Virussen bestaan niet voor OS X, maar het kan wel een besmetting zijn. Of een falende HDD, of iets anders.

Zet hier eens een EtreCheck rapport neer!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Foutmeldingen MacBook Air
27 februari 2017 - 14:18    reactie #3
geplaatst door: Arts
Malware laten "draaien" en geen problemen gevonden.
EtreCheck geeft wel een aantal "rode" velden, maar uitdraai is wat lastig "te lezen".

Met de NAS al bezig met QNAP, wordt ik ook niet veel wijzer van.
Kan Office-bestanden (meestal) niet lezen. Foutmelding: corrupt of niet toelaatbare tekens.
PDF zonder problemen.

Wordt er gezegd dat ze Office niet ondersteunen en dat ik Microsoft moet benaderen.
Als ik het probleem uitleg krijg ik van MS dezelfde reactie, Office werkt lokaal goed en ze ondersteunen QNAP niet.

M.i. moet de NAS het probleem zijn:
PDF wel te gebruiken
Vanaf telefoon met APP werkt het goed
Probleem doet zich voor op alle MAC's in het netwerk
Lijkt te zijn ontstaan na update software NAS

Tja.........

Foutmeldingen MacBook Air
27 februari 2017 - 14:38    reactie #4
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Arts om 14:18, 27-02-2017
EtreCheck geeft wel een aantal "rode" velden, maar uitdraai is wat lastig "te lezen".

Rood is niet goed, de kans is heel erg groot dat daar de oorzaak van de problemen staat. Kopieer het totale resultaat en post het hier! Er is vast wel iemand die weet wat er aan de hand is.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Foutmeldingen MacBook Air
27 februari 2017 - 15:17    reactie #5
geplaatst door: Arts
Hierbij de rode velden.
Ik hoop dat iemand daar iets mee kan en beter nog, ook een oplossing geven als het een werkelijk probleem is.

Bij voorbaat dank!!


EtreCheck version: 3.1.5 (343)
Report generated 2017-02-27 15:02:10
downloadetrecheckhttps://etrecheck.com
Runtime 2:56
Performance: excellentperformance

Failed to read adware signatures!

systemlaunchagents info[/i]
   [loaded]    com.apple.bluetooth.PacketLogger.plist (2016-12-06) - /AppleInternal/DevTools/Hardware/PacketLogger.app/Contents/MacOS/PacketLogger: Executable not found!
   [killed]    25 applecount (plural rule: other)
25 pressurekilledcount (plural rule: other)

systemlaunchdaemons [color=blue]info[/color]
   [loaded]    com.apple.airplaydiagnostics.server.mac.plist (2016-10-13) - /AppleInternal/Applications/AirPlayDiagnostics.app/Contents/Resources/AirPlayDiagnosticsServer: Executable not found!
   [failed]   com.apple.mobile.keybagd.plist (2016-11-11) - /usr/libexec/keybagd: Executable not found!
   [killed]    15 applecount (plural rule: other)
15 pressurekilledcount (plural rule: other)

launchagents info[/i]
   [failed]   com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a725c38014c95072f92651fb65e1bf9c8e43c37a23d420d.plist (2017-01-10) [Support]
   
launchdaemons [color=blue]info[/color]
   [failed]   com.adobe.fpsaud.plist (2016-04-16) [Support]

userlaunchagents [color=blue]info[/color]
   [failed]    com.adobe.ARM.[...].plist (2011-12-28) [Support] - /Applications/Adobe Reader.app/Contents/MacOS/Updater/Adobe Reader Updater Helper.app/Contents/MacOS/Adobe Reader Updater Helper: Executable not found!
   
internetplugins info
   Flash Player: 21.0.0.226 - SDK 10.6 (2016-04-22) Outdated! Update
   

Foutmeldingen MacBook Air
27 februari 2017 - 18:48    reactie #6
geplaatst door: Sypie
Die rode regeltjes betekent dat er ergens nog iets (geïnstalleerd) staat wat probeert op te starten. Omdat er het een en ander ontbreekt wil dit niet en probeert je Mac die programma's te starten... Als je Console er op na zou slaan kom je die meldingen ook geregeld tegen.

Dit is een kwestie van op zoek gaan naar de bijbehorende mappen/bestanden en die verwijderen. (gisteren ook zo'n zoekactie gedaan naar aanleiding van EtreCheck.

Foutmeldingen MacBook Air
12 maart 2017 - 10:18    reactie #7
geplaatst door: Arts
Vanwege genoemde problemen met delen van Office-bestanden opdracht e NAS van QNAP) voor een andere oplossing gekozen. Niet meer rechtstreeks op de QNAP werken, maar vanaf de lokale harde schijf een back-up maken op de QNAP. Op de QNAP is een instelling mogelijk zodat hij met TimeMachine kan communiceren.
In eerste instantie zag ik op één van de devices in het netwerk geen submappen als ik de QNAP benaderde, maar op de andere devices allemaal wel. Op de QNAP werd de naam van de folder met de back-uo van betreffende machines (MAC, MBA of MBP) netjes aangegeven.
Nu zie ik de map TimeMachine in Finder staan zonder onderliggende map met de betreffende back-ups.
NB! Als ik de QNAP benader met een eigen programma zijn de actuele back-ups wel zichtbaar.
Graag jullie advies/oplossing
Foutmeldingen MacBook Air
12 maart 2017 - 11:32    reactie #8
geplaatst door: anraadts

Citaat
HEXDIY om 18:22, 6-02-2017
Mac OS overnieuw installeren lijkt me hier pure overkill!

Ik ben het bijna altijd eens met HEXDIY, maar hier vraag ik me af waarom dit advies.

Als je een goede backup hebt lijkt me in dit geval het opnieuw installeren van het besturingssysteem helemaal geen slecht idee. Want de kans lijkt me groot dat je heel erg lang bezig zal zijn met het vinden wat hier het probleem is, langer dan de tijd die het kost om te vinden wat hier een de hand is.

Foutmeldingen MacBook Air
12 maart 2017 - 11:42    reactie #9
geplaatst door: Arts
Mac OS al opnieuw geïnstalleerd maar leidt niet tot verbetering. Zoals aangegeven NAS anders (niet direct) gaan gebruiken.
Met Apple service al chat gehad. Mail-oplossing hadden ze niet. Advies ander mail-programma installeren. Inmiddels gedaan en dan afwachten of in dat programma de genoemde fouten achterwege blijven. Zo ja, is er m.i. geen oplossing omdat ik OS al opnieuw heb geïnstalleerd. Resteert alleen de optie om met een ander mailprogramma te werken.

Wat nu blijft, is het niet (juist) weergeven van de inhoud van de TimeMachine-map op de NAS.

Iemand tips/adviezen?


P.S.
En kan iemand een "stappenplan opstellen"/advies geven, hoe ik het beste kom tot een schone versie op de MBA?

(Bewerkt door Arts om 19:20, 14-03-2017)

Foutmeldingen MacBook Air
12 maart 2017 - 21:05    reactie #10
geplaatst door: cyrano

Citaat
anraadts om 11:32, 12-03-2017

Citaat
HEXDIY om 18:22, 6-02-2017
Mac OS overnieuw installeren lijkt me hier pure overkill!

Ik ben het bijna altijd eens met HEXDIY, maar hier vraag ik me af waarom dit advies.

Als je een goede backup hebt lijkt me in dit geval het opnieuw installeren van het besturingssysteem helemaal geen slecht idee. Want de kans lijkt me groot dat je heel erg lang bezig zal zijn met het vinden wat hier het probleem is, langer dan de tijd die het kost om te vinden wat hier een de hand is.

Mijn glazen bol ziet een corrupt mail archief (als de mail op Mac opgeslagen wordt) of corrupte instellingen ergens. Dat gaat een clean install niet oplossen, maar er zijn legio andere problemen die er wel door opgelost worden, zoals de Adobe errors. En die Adobe errors zijn genoeg om enkele andere apps in de war te sturen...

Zelf zou ik eerst eens naar Messages (Berichten) kijken. Dat is zo'n octopus die overal in zit. Ik heb het uit Mavericks moeten slopen om van de beachballs af te geraken. Mijn Macje stond namelijk bij momenten zo zwaar met Apple te tetteren, dat ander netwerk verkeer te traag ging. En dat terwijl ik niet eens een icloud account heb. Waarom moet Apple dan alle meta-data van al m'n documenten hebben? En waarom zelfs van documenten die ik niet eens bewaar?

I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Foutmeldingen MacBook Air
13 maart 2017 - 15:58    reactie #11
geplaatst door: Arts
Ander mailprogramma parallel laten meedraaien. Dubbele, niet leesbare mail ontvangen in Mail van OS. Ook een mail "niet" ontvangen (alleen op deze MBA).

Controle gedaan in andere mailprogramma en geen dubbele maar goed leesbare mail en ook alle mail ontvangen. Ik neem aan dat ik dan kan concluderen dat er iets mis is met MAIL van OS, maar hoe los ik dat op???

Gr Paul

(Bewerkt door Arts om 8:41, 14-03-2017)

Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 02:13    reactie #12
geplaatst door: cyrano
Je conclusie klopt. Apple Mail is a dog.

Misschien eerst eens com.apple.mail.plist weggooien? Die vind je in Username/Bibliotheek/Preferences. Eerst Mail afsluiten. Daarna instellingen opnieuw ingeven.

Vermits je dezelfde mail op meerdere machines leest, neem ik aan dat je imap gebruikt.

I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 08:24    reactie #13
geplaatst door: MacFrankie
Maak eens een nieuw EtreCheck overzicht, en post het hele resultaat, dat geeft ons wat meer informatie.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 09:26    reactie #14
geplaatst door: Arts
EtreCheck version: 3.1.5 (343)
Report generated 2017-03-14 09:19:28
Download EtreCheck from https://etrecheck.com
Runtime 4:23
Performance: Good

Click the [Support] links for help with non-Apple products.
Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: No problem - just checking

Hardware Information: ⓘ
   MacBook Air (13-inch, Mid 2011)
   [Technical Specifications] - [User Guide] - [Warranty & Service]
   MacBook Air - model: MacBookAir4,2
   1 1,7 GHz Intel Core i5 (i5-2557M) CPU: 2-core
   4 GB RAM Not upgradeable
       BANK 0/DIMM0
           2 GB DDR3 1333 MHz ok
       BANK 1/DIMM0
           2 GB DDR3 1333 MHz ok
   Bluetooth: Old - Handoff/Airdrop2 not supported
   Wireless:  en0: 802.11 a/b/g/n
   Battery: Health = Normal - Cycle count = 124

Video Information: ⓘ
   Intel HD Graphics 3000
       DELL U2713HM 2560 x 1440 @ 60 Hz

System Software: ⓘ
   macOS Sierra  10.12.3 (16D32) - Time since boot: about 20 days

Disk Information: ⓘ
   APPLE SSD SM128C disk0 : (121,33 GB) (Solid State - TRIM: Yes)
   [Show SMART report]
       EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
       Recovery HD (disk0s3) /Volumes/Recovery HD  [Recovery]: 650 MB (73 MB free)
       Macintosh HD (disk1) /  [Startup]: 120.12 GB (34.22 GB free)
           Encrypted AES-XTS Unlocked
           Core Storage: disk0s2 120.47 GB Online

USB Information: &#9432;
   Apple Inc. FaceTime Camera (Built-in)
   Apple Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad
   Apple Inc. BRCM20702 Hub
       Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
   Microsft Microsoft Wireless Optical Desktop® 2.20
   Apple Card Reader

Thunderbolt Information: &#9432;
   Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: &#9432;
   Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: &#9432;
       /Incompatible Software/Parallels Service.app
   [not loaded]    com.parallels.kext.prl_hid_hook (7.0 15054.722853 - 2012-07-23) [Support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.prl_hypervisor (7.0 15054.722853 - 2012-07-23) [Support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.prl_netbridge (7.0 15054.722853 - 2012-07-23) [Support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.prl_usb_connect (7.0 15054.722853 - 2012-07-23) [Support]
   [not loaded]    com.parallels.kext.prl_vnic (7.0 15054.722853 - 2012-07-23) [Support]

       /Library/Application Support/Avast/components/fileshield/unsigned
   [loaded]    com.avast.FileShield (3.0.0 - SDK 10.9 - 2017-02-14) [Support]

       /Library/Application Support/Avast/components/proxy/unsigned
   [loaded]    com.avast.PacketForwarder (2.1 - SDK 10.11 - 2017-02-14) [Support]

System Launch Agents: &#9432;
   [not loaded]    5 Apple tasks
   [loaded]    172 Apple tasks
   [running]    64 Apple tasks
   [killed][/b]    39 Apple tasks
   39 processes killed due to insufficient RAM[/b]

System Launch Daemons: &#9432;
   [not loaded]    39 Apple tasks
   [loaded]    156 Apple tasks
   [running]    90 Apple tasks
   [color=red][killed] [/color]   27 Apple tasks
  27 processes killed due to insufficient RAM[/color]

Launch Agents: &#9432;
   [failed][/b]    com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a725c38014c95072f92651fb65e1bf9c8e43c37a23d420d.plist (2017-01-10) [Support]
   [running]    com.avast.secureline.update-agent.plist (2017-03-13) [Support]
   [loaded]    com.avast.secureline.userinit.plist (2017-03-13) [Support]
   [running]    com.avast.update-agent.plist (2017-02-15) [Support]
   [loaded]    com.avast.userinit.plist (2017-02-15) [Support]
   [not loaded]    com.teamviewer.teamviewer.plist (2017-02-11) [Support]
   [not loaded]    com.teamviewer.teamviewer_desktop.plist (2016-12-21) [Support]

Launch Daemons: &#9432;
   [loaded]    com.adobe.ARMDC.Communicator.plist (2017-01-10) [Support]
   [loaded]    com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist (2017-01-10) [Support]
   [failed] [/b]   com.adobe.fpsaud.plist (2016-04-16) [Support]
   [loaded]    com.avast.init.plist (2017-02-15) [Support]
   [loaded]    com.avast.secureline.init.plist (2017-03-13) [Support]
   [loaded]    com.avast.secureline.uninstall.plist (2017-03-13) [Support]
   [loaded]    com.avast.secureline.update.plist (2017-03-13) [Support]
   [loaded]    com.avast.uninstall.plist (2017-02-15) [Support]
   [loaded]    com.avast.update.plist (2017-02-15) [Support]
   [running]    com.malwarebytes.HelperTool.plist (2017-02-27) [Support]
   [loaded]    com.microsoft.autoupdate.helper.plist (2016-12-23) [Support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensing.helper.plist (2010-09-28) [Support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (2015-10-08) [Support]
   [loaded]    com.teamviewer.Helper.plist (2016-12-21) [Support]
   [not loaded]    com.teamviewer.teamviewer_service.plist (2017-02-11) [Support]

User Launch Agents: &#9432;
   [failed][/b]    com.adobe.ARM.[...].plist (2011-12-28) [Support] - /Applications/Adobe Reader.app/Contents/MacOS/Updater/Adobe Reader Updater Helper.app/Contents/MacOS/Adobe Reader Updater Helper: Executable not found![/color]
   [loaded]    com.avast.home.userinit.plist (2017-02-15) [Support]
   [not loaded]    com.avast.secureline.home.userinit.plist (2017-03-13) [Support]
   [loaded]    com.google.keystone.agent.plist (2017-01-14) [Support]

User Login Items: &#9432;
   iTunesHelper    Programma Hidden  (2017-01-27)
       (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
   AdobeResourceSynchronizer    Programma Hidden
       (/Applications/Adobe Acrobat Reader DC.app/Contents/Helpers/AdobeResourceSynchronizer.app)
   HP ePrint    Programma  
       (/Applications/HP/HP ePrint.app)

Internet Plug-ins: &#9432;
   Flip4Mac WMV Plugin: 3.0.0.85 BETA  - SDK 10.7 (2012-07-31) [Support]
   FlashPlayer-10.6: 21.0.0.226 - SDK 10.6 (2016-04-22) [Support]
   QuickTime Plugin: 7.7.3 (2017-01-13)
   AdobePDFViewerNPAPI: 15.023.20056 - SDK 10.11 (2017-02-06) [Support]
   AdobePDFViewer: 15.023.20056 - SDK 10.11 (2017-02-06) [Support]
   Flash Player: 21.0.0.226 - SDK 10.6 (2016-04-22) Outdated! Update[/color]
   WidevineMediaOptimizer: Unknown (2012-10-02) [Support]
   SharePointBrowserPlugin: 14.7.1 - SDK 10.6 (2017-01-04) [Support]
   Silverlight: 5.1.41212.0 - SDK 10.6 (2016-06-17) [Support]
   JavaAppletPlugin: 15.0.1 - SDK 10.12 (2013-05-11) Check version

User internet Plug-ins: &#9432;
   FolxNetscapePlugIn: Unknown

Safari Extensions: &#9432;
   AdBlock - BetaFish, Inc. - https://getadblock.com (2017-02-09)
   Disconnect - Disconnect - https://disconnect.me/ (2014-01-05)

3rd Party Preference Panes: &#9432;
   Flash Player (2016-04-16) [Support]
   Flip4Mac WMV (2012-07-24) [Support]
   Launchpad-Control (2012-05-03) [Support]

Time Machine: &#9432;
   Mobile backups: ON
   Auto backup: YES
   Volumes being backed up:
       Macintosh HD: Disk size: 120.12 GB Disk used: 85.91 GB
   Destinations:
       Data [Network]
       Total size: 2.00 TB
       Total number of backups: 57
       Oldest backup: 22-06-16 19:32
       Last backup: 13-03-17 20:48
       Size of backup disk: Excellent
           Backup size 2.00 TB > (Disk size 120.12 GB X 3)

       TMBackup [Network]
       Total size: 966.02 GB
       Total number of backups: 17
       Oldest backup: 28-02-17 00:24
       Last backup: 14-03-17 08:29
       Size of backup disk: Excellent
           Backup size 966.02 GB > (Disk size 120.12 GB X 3)

Top Processes by CPU: &#9432;
        8%     WindowServer
        1%     kernel_task
        1%     com.apple.AmbientDisplayAgent
        1%     fontd
        1%     AdobeCRDaemon

Top Processes by Memory: &#9432;
   673 MB      kernel_task
   270 MB      mdworker(19)
   90 MB       Mail
   86 MB       Spark
   61 MB       com.avast.daemon

Virtual Memory Information: &#9432;
   666 MB      Available RAM
   59 MB       Free RAM
   3.35 GB     Used RAM
   607 MB      Cached files
   1.15 GB     Swap Used

Diagnostics Information: &#9432;
   Mar 12, 2017, 10:39:50 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/Spark_2017-03-12-103950_[redacted].hang
       /Applications/Spark.app/Contents/MacOS/Spark
   Mar 11, 2017, 11:50:50 AM    /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Word_2017-03-11-115050_[redacted].hang
       /Applications/Microsoft Word.app/Contents/MacOS/Microsoft Word
   Mar 11, 2017, 11:50:16 AM    ~/Library/Logs/DiagnosticReports/com.apple.appkit.xpc.openAndSavePanelService_2017-03-11-115016_[redacted].crash
       /System/Library/Frameworks/AppKit.framework/Versions/C/XPCServices/com.apple.appkit.xpc.openAndSavePanelService.xpc/Contents/MacOS/com.apple.appkit.xpc.openAndSavePanelService

Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 11:45    reactie #15
geplaatst door: wimmoes
Ik zou hier een kloon van de HD maken en dan de interne schijf helemaal wissen en het systeem er schoon op installeren,. Daarna stapje voor stapje mail terug zetten of misschien heb je imap, contacten, bookmarks agenda enz heb je hopelijk in iCloud. Zet ze anders eerst in icloud dat bepaart je achteraf heel veel moeite.
HD, drones, heli, bos
Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 18:14    reactie #16
geplaatst door: MacFrankie
Daar sluit ik me helemaal bij aan!

En vergeet Parallels en Avast.

Je vraagt teveel van je MacBook Air!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 18:20    reactie #17
geplaatst door: fred44nl
ik heb een vergelijkbare MBA en heb altijd Parallels gehad.
geen enkel probleem.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Foutmeldingen MacBook Air
14 maart 2017 - 18:59    reactie #18
geplaatst door: Arts
Ik ga jullie advies opvolgen en dit weekend e.e.a. uitvoeren.
Uiteraard van alle Office-bestanden een back-up maken.
E-mail is allemaal IMAP, althans niet lokaal. Contacten, bookmarks staan allemaal in de Cloud.

Iemand nog tips waarvan ik zeker een back-up moet maken of in de Cloud moet zetten.

Dank zover

Paul

P.S. En kan iemand voor mij een "stappenplan opstellen"/advies geven hoe ik kom tot een "schone MBA" met de laatste OS?

(Bewerkt door Arts om 19:21, 14-03-2017)