JoZ
Je zult meer moeten vertellen.
Werkte het eerst wel? Heb je onlangs iets gewijzigd? Heb je iets geks op internet gedaan waardoor je door spamfilters wordt tegengehouden?
Welke macOS versie, welk mailprogramma, ...
Want als je instellingen fout zouden staan zou mails beantwoorden ook niet moeten werken.
In Mail (of welk mailprogramma dan ook) heb je instellingen voor twee dingen: binnenkomende en uitgaande mail. En zowel een nieuw mailtje als een beantwoord mailtje zijn beide afhankelijk van dezelfde instellingen, die voor uitgaande mail.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat je ergens op die MacBook Air software hebt staan die hierbij dwars zit. Geen idee wat, misschien eens rapport van Etrecheck hier plaatsen?
http://etrecheck.com
Oplossing: gooi het niet-werkende account weg in Mail.
Wat zie je dan?
Heb je al geprobeerd diverse berichten te sturen van je ene account naar een ander?
Heb je al gekeken in Mail: Voorkeuren > Accounts > Serverinstellingen? Vervolgens kun je klikken op de Account uitgaande e-mail, en dan Wijzig SMTP-serverlijst. Je hoeft niet direct iets te wijzigen, maar kijk eens of je daar rare dingen ziet. Is alles ingevuld? Misschien is Gebruikersnaam, Wachtwoord of Hostnaam weggevallen - heb ik ook wel eens gehad.
alleen geeft de verbindingsassistent aan dat de smtp server van mijn kabelfoon provider wel verbinding heeft. Inloggen is niet vereist.
Of ik nu vanaf mijn kabelfoon account of de icloud account mail....het komt niet aan. Instellingen zijn hetzelfde als mijn iMac waar de mail wel aankomt......rara
Heb jij ook zo'n adres?
Je zegt dat op iMac Mail wel werkt, die zit natuurlijk thuis op 'eigen' netwerk. De Air gaat de deur uit en zit dan via wifi ofzo en verbind met een andere router dan KPN (Ziggo, 4G etc)
Of KPN inmiddels wél smtp mét authenticatie heeft weet ik 1-2-3 niet, ik gebruik email met een eigen domeinnaam.
Maar dat is toch juist een probleem als je onderweg en niet meer op een KPN-internet bent?
Wat dan als je je internet-verbinding bij iemands Ziggo thuis of in koffiewinkel? Dan zal de mailserver van KPN je verzonden mailtjes weigeren omdat er geen authenticatie mogelijk is.
Of is dat tegenwoordig opgelost?
Het niet-inloggen voor SMTP is zo 1995, dat moet je niet willen! Stel het gewoon goed in, liefst door Mail, maar als je erop staat mag je het ook zelf doen, dan werkt het goed en veilig en overal!
VPN's zijn altijd een uitzondering, want dan bepaalt het bedrijf waarmee je een verbinding hebt (je werkgever?!?!) wat je wel en wat je niet mag op het internet.