Geen mail MacBook Air
15 maart 2017 - 14:42   
geplaatst door: sjoef
Hallo, sommige contacten ontvangen ineens geen mail meer van mij. Wel als ik een reply op een mail van hun stuur. Iemand enig idee?

JoZ

Geen mail MacBook Air
15 maart 2017 - 16:53    reactie #1
geplaatst door: MacFrankie
Geen flauw idee!

Je zult meer moeten vertellen.

Werkte het eerst wel? Heb je onlangs iets gewijzigd? Heb je iets geks op internet gedaan waardoor je door spamfilters wordt tegengehouden?

Welke macOS versie, welk mailprogramma, ...

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen mail MacBook Air
15 maart 2017 - 17:59    reactie #2
geplaatst door: sjoef
Ik gebruik Sierra met de bijbehorende versie mail. Niets veranderd de laatste tijd. Ook geen gebruik van spam filters. Een week of 2 geleden nog geen probleem. Ook op internet geen gekke dingen gedaan. Nogmaals, een rechtstreeks mailtje komt niet aan en een replay van die contacten komen wel aan.

JoZ

Geen mail MacBook Air
15 maart 2017 - 19:07    reactie #3
geplaatst door: MacFrankie
Welke mailprovider? Net overgestapt? Of overgestapt van internetprovider?
Heb je je contacten (middels iCloud of Google) onlangs gesynchroniseerd?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen mail MacBook Air
15 maart 2017 - 20:02    reactie #4
geplaatst door: sjoef
Nee ook niet.... niets veranderd..... Ik ga morgen even kijken of mijn mail via mijn iMac wel aan komt....
Geen mail MacBook Air
16 maart 2017 - 11:51    reactie #5
geplaatst door: sjoef
het ligt inderdaad aan de MacBook Air. Als ik naar hetzelfde adres een mail stuur op mijn iMac komt het wel aan..... :wacko:
Geen mail MacBook Air
16 maart 2017 - 12:01    reactie #6
geplaatst door: MacFrankie
Zijn de instellingen verschillend?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen mail MacBook Air
17 maart 2017 - 09:00    reactie #7
geplaatst door: sjoef
Instellingen zijn hetzelfde. Zoals ik al schreef werkte het een week of 2 a 3 nog wel. Niets veranderd aan welke instelling dan ook.....
Geen mail MacBook Air
17 maart 2017 - 17:09    reactie #8
geplaatst door: GeorgeM
Als beantwoorden wel werkt, maar een nieuwe mail naar dezelfde persoon niet, dan heb je één van de vreemdste problemen die ik ooit ben tegengekomen.  :wacko:

Want als je instellingen fout zouden staan zou mails beantwoorden ook niet moeten werken.

In Mail (of welk mailprogramma dan ook) heb je instellingen voor twee dingen: binnenkomende en uitgaande mail. En zowel een nieuw mailtje als een beantwoord mailtje zijn beide afhankelijk van dezelfde instellingen, die voor uitgaande mail.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je ergens op die MacBook Air software hebt staan die hierbij dwars zit. Geen idee wat, misschien eens rapport van Etrecheck hier plaatsen?

http://etrecheck.com

Geen mail MacBook Air
17 maart 2017 - 17:29    reactie #9
geplaatst door: x7
Heb je één mailadres, of meerdere?
Geen mail MacBook Air
17 maart 2017 - 17:29    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
Je zou meerdere accounts in Mail kunnen hebben, waarbij het default account het niet doet. Het account wat het doet wordt gebruikt als je beantwoorden gebruikt.

Oplossing: gooi het niet-werkende account weg in Mail.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen mail MacBook Air
18 maart 2017 - 23:57    reactie #11
geplaatst door: sjoef
ga ik proberen......
Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 10:41    reactie #12
geplaatst door: sjoef
Ik heb 2 email accounts. 1 van mijn gewone provider en de icloud. Beide geprobeerd maar geen resultaat.
Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 11:50    reactie #13
geplaatst door: Caramba
Bij problemen in Mail kijk ik altijd even naar de Connection Doctor (in Mail menubalk > Window > Connection Doctor)

Wat zie je dan?

Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 15:29    reactie #14
geplaatst door: sjoef
Daar is alles verbonden.......
Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 15:49    reactie #15
geplaatst door: MacWim
Je schrijft dat een nieuw aangemaakt bericht niet aankomt.
Toch een paar vragen:
- Wordt het bericht wel verstuurd, of blijft het misschien staan in de map ‘Uitgaand’?
- Krijg je er een melding van dat het niet is verstuurd? Welke melding?
- Krijg je er een melding van dat het bericht niet kon worden ‘afgeleverd’? Zo ja, welk bericht?

Heb je al geprobeerd diverse berichten te sturen van je ene account naar een ander?

Heb je al gekeken in Mail: Voorkeuren > Accounts > Serverinstellingen? Vervolgens kun je klikken op de Account uitgaande e-mail, en dan ‘Wijzig SMTP-serverlijst’. Je hoeft niet direct iets te wijzigen, maar kijk eens of je daar rare dingen ziet. Is alles ingevuld? Misschien is Gebruikersnaam, Wachtwoord of Hostnaam weggevallen - heb ik ook wel eens gehad.

Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 13 mini | iPad 2025 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 16:02    reactie #16
geplaatst door: sjoef
MacWim,
ik krijg geen bericht.
Mail staat niet in uitgaand
krijg geen melding  van niet verzonden
ook geen melding van niet bezorgd...

alleen geeft de verbindingsassistent aan dat de smtp server van mijn kabelfoon provider wel verbinding heeft. Inloggen is niet vereist.

Of ik nu vanaf mijn kabelfoon account of de icloud account mail....het komt niet aan. Instellingen zijn hetzelfde als mijn iMac waar de mail wel aankomt......rara :wacko:

Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 16:15    reactie #17
geplaatst door: Caramba
Waar een login/wachtwoord niet 'nodig' zijn voor smtp (uitgaande mail) gaat het vaak om emails van provider zelf, bijvoorbeeld @hetnet.nl of @planet.nl die alleen op KPN router werken.

Heb jij ook zo'n adres?

Je zegt dat op iMac Mail wel werkt, die zit natuurlijk thuis op 'eigen' netwerk. De Air gaat de deur uit en zit dan via wifi ofzo en verbind met een andere router dan KPN (Ziggo, 4G etc)

Of KPN inmiddels wél smtp mét authenticatie heeft weet ik 1-2-3 niet, ik gebruik email met een eigen domeinnaam.

Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 16:54    reactie #18
geplaatst door: PS-MacGek
Nee, smtp (smtp.kpnmail.nl) van KPN heeft geen gebruikersnaam/wachtwoord nodig.
Wel moet je ervoor zorgen dat de serverpoort op 587 staat.
MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
Geen mail MacBook Air
19 maart 2017 - 23:24    reactie #19
geplaatst door: Caramba
@ Paul Sondervan

Maar dat is toch juist een probleem als je onderweg en niet meer op een KPN-internet bent?

Wat dan als je je internet-verbinding bij iemands Ziggo thuis of in koffiewinkel? Dan zal de mailserver van KPN je verzonden mailtjes weigeren omdat er geen authenticatie mogelijk is.

Of is dat tegenwoordig opgelost?

Geen mail MacBook Air
20 maart 2017 - 09:03    reactie #20
geplaatst door: PS-MacGek
Ik kan altijd (KPN)mail verzenden, waar ik ook ben en een internet verbinding heb.
Er is 1 situatie waarbij ik KPN mail niet kan verzenden.
Zodra ik een VPN verbinding, dan krijg ik KPN mail niet verzonden, terwijl andere mail accounts daar geen problemen mee hebben.
MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
Geen mail MacBook Air
20 maart 2017 - 11:16    reactie #21
geplaatst door: MacFrankie
Caramba heeft hier toch echt gelijk!

Het niet-inloggen voor SMTP is zo 1995, dat moet je niet willen! Stel het gewoon goed in, liefst door Mail, maar als je erop staat mag je het ook zelf doen, dan werkt het goed en veilig en overal!

VPN's zijn altijd een uitzondering, want dan bepaalt het bedrijf waarmee je een verbinding hebt (je werkgever?!?!) wat je wel en wat je niet mag op het internet.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Geen mail MacBook Air
20 maart 2017 - 12:12    reactie #22
geplaatst door: sjoef
Ik heb de MacBook Air opnieuw geïnstalleerd en het probleem is opgelost. Een ieder bedankt voor jullie enorme hulpvaardigheid.

:worship:

Geen mail MacBook Air
20 maart 2017 - 13:15    reactie #23
geplaatst door: PS-MacGek
Excuses, correctie.  :blush:
Bij de SMTP instelling van KPN staan de inloggegevens toch wel ingevuld.
MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries