geplaatst door: johan Elias
Hallo beste Apple Freaks,

Ik ben nieuw op dit forum en had jullie graag volgend probleem voorgelegd:
Onlangs heb ik een nieuwe iMac 27 inch aangeschaft en de gegevens van mijn oude iMac via de migratieassistent geplaatst op de nieuwe iMac. Echter, wegens bepaalde problemen (die er hier nu niet toe doen) heb ik dat meerdere malen moeten herhalen.

Nu echter is alles ok op een detail na… Door die verschillende migraties werd er een map aangemaakt op mijn nieuwe iMac met de naam VERWIJDERDE GEBRUIKERS. Hierin stonden drie lege mappen:
johanelias
johanelias1
johanelias2

Deze mappen heb ik naar de prullenmand verplaatst en daar dan uit verwijderd. Echter dat lukt niet voor de map johanelias
johanelias is ook de naam van de huidige gebruiker (administrator)

Ik heb al verschillende methodes uitgeprobeerd die ik gevonden had op internet bij gelijkaardige problemen, maar niets lukt.

Wie kan mij een goede ( korte ) weg bezorgen om van dit euvel af te geraken?
Voor alle duidelijkheid: Het besturingssysteem is de laatste versie van Big Sur.

Dank bij voorbaat!
Bewerkt: 14 februari 2021 - 16:33 door johan Elias
geplaatst door: Flix
Welkom!

Misschien na deze mislukte migraties (waarvan de reden misschien toch relevant kan zijn), beter de hele schijf te wissen, en nu in één keer (nu wel wetende hoe het moet en hoe je het wilt) een nieuwe migratie uitvoeren.
Dan ben je van alle mogelijke problemen af.

PS: in het reactieveld hoef je geen returns (volgende regel) in te voeren, want zoals je ziet krijg je dan een onprettig leesbare lay-out.
geplaatst door: Flix
En Johan, is het inmiddels opgelost?
geplaatst door: johan Elias
Neen, nog niet opgelost.
Telefonisch contact genomen met apple support.
Hij heeft vele instructies gegeven en meegekeken op het scherm.
Hij heeft eens soort logboek aangemaakt en dat is nu opgestuurd
naar Apple Support.
Dat wordt onderzocht en later neemt dezelfde persoon terug contact met mij.
Groeten, Johan
geplaatst door: Sypie
De vraag is: Staat er data op de iMac die van belang is of staat alles netjes in de backup? In het eerste geval is het zaak om die data elders neer te zetten. Wanneer er geen belangrijke data meer op de iMac staat zou ik helemaal opnieuw beginnen. Dat betekent dus: tijdens de installatie ook alle partities en containers wissen zodat je schijf weer één groot geheel wordt. Daarna de installatie weer verder doorlopen zodat macOS zelf de containers weer aan kan maken die het wil hebben. Na de installatie ga je rustig aan eens kijken wat er moet gebeuren om alles weer op z'n plekje te krijgen. (Moet je echt alles uit de backup terugzetten of kan het ook selectief met Migratie-Assistent?)
geplaatst door: johan Elias
Mijn nieuwe imac is nu helemaal in orde.
Alle data en programma's die ik nodig heb staan er op.
Blijft enkel dat ( kleine ) probleem van een map die ik niet
kan verwijderen uit de prullenmand.
Ik heb echt geen zin om helemaal opnieuw te beginnen
enkel en alleen daarom.
Verder werkt de nieuwe imac naar behoren.
Groeten.
geplaatst door: Flix
Ik zou er toch niet helemaal gerust op zijn. Blijkbaar heb je toch behoorlijk gerotzooid: het is vreemd dat er twee gebruikers zijn met dezelfde naam. Je weet niet wat er op de achtergrond nu verkeerd (blijft) staan.

Maar goed, het is jouw Mac.
geplaatst door: johan Elias
Gevonden op het internet:
Nog iemand die hetzelfde probleem heeft ( had )
Zie bijlage.....
geplaatst door: Sypie
En heb je dat commando ook ingetikt of gekopieerd en geplakt in Terminal? Wat was de uitkomst daarvan?
geplaatst door: johan Elias
Ja, ook geprobeerd. Geeft geen oplossing.
Ik wacht het resultaat af van apple support.
geplaatst door: johan Elias
@ Sypie,

Het is in ieder geval een les voor de toekomst.
Mijn oude imac was 12 jaar oud en werkte op El Capitan.
De meeste programma's die erop stonden waren toch niet meer geschikt
voor de nieuwe imac 27 inch met Big sur als besturingssysteem.
Ik had veel beter geen migratie gedaan, maar de nodige nieuwe programma's
geïnstalleerd en enkel de data overgebracht naar de nieuwe imac via time machine.
Groeten.
Folder van een verwijderde gebruiker deleten in de prullenmand
25 februari 2021 - 08:55    reactie #11
geplaatst door: johan Elias
Het netelige probleempje is opgelost dankzij de adequate tussenkomst
van een zekere Michiel van Apple support.
Werkwijze:
1) Mac opstarten in Recovery Modus (Toetsen  command & R) ingedrukt houden tijdens opstarten.
2) Er verschijnt een popup met vier keuzemogelijkheden. Klik op de onderste keuze:
    Schijfhulpprogramma.
3) Open via menu bovenaan links in scherm Terminal. ( en nu voorzichtig te werk gaan ! )
4) Volgend commando ingeven:
   
rm(spatie)-rf(spatie)"/Volumes/Macintosh(spatie)HD(spatie)-(spatie)Data/Users/gebruikersnaam/(spatie).Trash/"*
    Daarna op enter drukken en terminal verlaten.
5) Recoverymodus afsluiten en terug opstarten in gewone modus.
    En ja hoor: De trash bin is ledig...die oude gebruiker is verdwenen uit de prullenbak
P.S. Deze methode enkel toepassen wanneer je beschikt over een volledige backup van programma's en data. Er kan wel iets mislopen bij verkeerde ingave en ik ben niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen!  :cool: :blush:

Ziezo: Ik hoop dat deze bijdrage iemand met een gelijkaardig probleem kan helpen in de toekomst.
Bewerkt: 25 februari 2021 - 09:15 door johan Elias