Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 10:20   
geplaatst door: nickdw
Hoi,

Sinds de Sonoma updates begin ik allemaal vervelende bugs te ervaren. Lage FPS drops, niet meer goed video content kunnen maken middels een externe webcam. Heel irritant.

Ik wil graag terug naar Ventura 13.5.2, daar had ik al die problemen niet. Hoe kan ik dit gemakkelijk doen? En kan ik dit ook doen zonder al m'n bestanden kwijt te raken?

Groetjes,
Nick
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 10:48    reactie #1
geplaatst door: ouwemac
Gewoon in de Appstore:
https://apps.apple.com/nl/app/macos-ventura/id1638787999?mt=12
Of is dit te simpel gedacht van mij?
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 11:12    reactie #2
geplaatst door: iSan
Of is dit te simpel gedacht van mij?
Ja, ik denk het wel. Hij wilt downgraden. Ik denk alleen dat clean install mogelijk is, maar zeker weten doe ik niet.
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 11:21    reactie #3
geplaatst door: orange
Lees even over alle reclame heen, maar ongeveer zo:

https://macpaw.com/nl/how-to/downgrade-macos-sonoma
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 11:24    reactie #4
geplaatst door: boiing
Het makkelijkst is een Time Machine backup terugzetten van vóór je upgrade. Heb je die niet dan is het een hoop gedoe. Ik zou dan eerder kiezen om je problemen te fixen, want die lijken heel specifiek met die camera te maken te hebben? Volgens mij is Sonoma aardig stabiel inmiddels.

Bij een re-install naar een eerdere macOS versie loop je misschien tegen andere issues aan. Bijvoorbeeld dat je fotobibliotheek geüpgraded is in Sonoma en in Ventura niet meer werkt. Daarom: terugzetten van een backup is beter.
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 11:45    reactie #5
geplaatst door: nickdw
Het makkelijkst is een Time Machine backup terugzetten van vóór je upgrade. Heb je die niet dan is het een hoop gedoe. Ik zou dan eerder kiezen om je problemen te fixen, want die lijken heel specifiek met die camera te maken te hebben? Volgens mij is Sonoma aardig stabiel inmiddels.

Bij een re-install naar een eerdere macOS versie loop je misschien tegen andere issues aan. Bijvoorbeeld dat je fotobibliotheek geüpgraded is in Sonoma en in Ventura niet meer werkt. Daarom: terugzetten van een backup is beter.

Het vervelende is dat ik geen Time Machine backup heb helaas. Een clean install vind ik opzich ook geen probleem. Back-up maken op een harde schijf en vervolgens opnieuw installeren. Moet ik dan ook een Bootable USB maken? Of kan dat tegenwoordig allemaal via internet?
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 12:10    reactie #6
geplaatst door: boiing
Je kunt eerst een re-install met behoud van gegevens proberen (dus niet de schijf wissen) en kijken hoe dat uitpakt. Ook in dat geval eerst een backup maken.

Ja, je zult een boot-stick moeten maken. Met herstel via internet krijg afhankelijk van de opstarttoets-combinatie de meest recente macOS versie (Sonoma) óf de versie die bij je Mac geleverd werd (waarschijnlijk niet Ventura). Dat gaat je dus niet helpen. En handig om even je Mac model te noemen: OS herstel op Apple Silicon werkt iets anders dan op een Intel.
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 14:17    reactie #7
geplaatst door: Flix
Let wel op: soms worden met een upgrade veranderingen uitgevoerd met de database van bv Mail of Foto’s. Dan kun je zeker niet zomaar terug. Geloof niet dat dat is gebeurd bij de Ventura->Sonoma stap, maar zeker weten doe ik het niet.

En eerlijk gezegd vind ik de hele exercitie vreemd. Met Sonoma is niks mis, dus volgens mij kun je beter gewoon het probleem oplossen.
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 14:44    reactie #8
geplaatst door: boiing
Precies Flix, dat zei ik ook al iets eerder over de fotobieb. En Mail inderdaad. Daarom hintte ik ook op afraden als er geen Ventura backup is.. Hoop gedoe, met risico op nieuwe problemen terwijl het misschien veel makkelijker is de ‘bugs’ aan te pakken. Die waarschijnlijk niks met Sonoma te maken hebben maar met het apparaat of de software in kwestie.
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 15:06    reactie #9
geplaatst door: eoms
Neem eens contact op met de fabrikant van de webcam en bijbehorende software.
Hoe terug naar Ventura?
8 april 2024 - 19:53    reactie #10
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Downgraden is inderdaad niet gemakkelijk omdat mail en Photo's misschien niet meer zullen werken. Al kan je bij Mail wellicht je mailbox opnieuw opbouwen na een clean install als je alleen de recente mails nodig hebt. Misschien een externe Samsung T7 SSD aanschaffen en het eens uitproberen? Zoals hier hoger werd gezegd, met Sonoma is niets mis mee. Eventueel wachten op een update voor de software bij de webcam. Zelf gebruik ik Sonoma.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M1 32 GPU met Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580 & Geforce 980  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  PowerMac G4 Beige 500 MHz  etc
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 09:29    reactie #11
geplaatst door: nickdw
Ik heb contact opgenomen met Logitech, echt verschrikkelijk slechte support. Dus daar kom ik niet verder mee. Vandaag komt er een nieuwe webcam binnen, kijken of die wel werkt. Mocht die wel werken, dan is het duidelijk: dan ligt het dus aan Logitech. Mocht die niet werken, dan hebben we een groter probleem.

Ik houd jullie op de hoogte.
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 10:51    reactie #12
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Veel geluk.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M1 32 GPU met Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580 & Geforce 980  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  PowerMac G4 Beige 500 MHz  etc
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 15:52    reactie #13
geplaatst door: nickdw
Oke! Ik heb iets interessants ontdekt!

Heb een Razer Kiyo Pro gekocht. Full HD 60fps.

Zodra ik Quicktime Player opstart, en op Maximaal zet, hapert het beeld omdat de FPS niet voorbij 24fps komt. Zodra ik vervolgens SplitCam opstart en de settings in die app op 60FPS zet voor Full HD, dan doet 'ie het ook op Quicktime Player in 60fps op maximale settings. Het lijkt dus dat de standaard instelling op mijn Macbook 24fps zijn.

Dit lukt een instelling in het systeem? Misschien kunnen jullie hier iets mee?

EDIT: Ook met mijn vorige webcam werkt dit trucje. Quicktime opstarten, SplitCam opstarten en in 60fps zetten en opnemen met Quicktime. Dit werkt. Maar zou natuurlijk niet zo moeten werken.
Bewerkt: 9 april 2024 - 16:04 door nickdw
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 16:10    reactie #14
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Goed dat het werkt. Dan hoef je niet terug naar Ventura.  :thumbs-up:
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M1 32 GPU met Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580 & Geforce 980  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  PowerMac G4 Beige 500 MHz  etc
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 16:37    reactie #15
geplaatst door: nickdw
Goed dat het werkt. Dan hoef je niet terug naar Ventura.  :thumbs-up:

Klopt! Is niet ideaal hoe het nu werkt. Maar we wachten gewoon op een volgende update en dan zien we het wel weer. Ligt dus echt aan Quicktime en MacOs.
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 18:45    reactie #16
geplaatst door: MacFrankie
Plaats andersom eens een EtreCheck rapport!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Hoe terug naar Ventura?
9 april 2024 - 18:52    reactie #17
geplaatst door: nickdw
Heb hier wat:

EtreCheckPro version: 6.8.4 (68040)
Report generated: 2024-04-09 18:50:25
Download EtreCheckPro from https://etrecheck.com
Runtime: 2:41
Performance: Excellent

Problem: Other problem
Description:
Quicktime is not recording on 60fps

Major Issues:
  Anything that appears on this list needs immediate attention.
  Unsigned files - There are unsigned software files installed that could be malicious and should be reviewed.
  System extension blocked - There are system extensions awaiting user approval.

Minor Issues:
  These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems or opportunities for improvement.
  Heavy RAM usage - Apps are using a large amount of RAM.
  Clean up - There are orphan files that could be removed.
  Kernel extensions present - This computer has kernel extensions that may not work in the future.

Hardware Information:
  MacBook Air (M1, 2020)
    Status: Supported
  MacBook Air Model: MacBookAir10,1
  2.40 GHz Apple M1 (m1) CPU: 8-core
  8 GB RAM - Not upgradeable
  Battery: Health = Normal - Cycle count = 323

Video Information:
  Apple M1
    Color LCD (built-in) 2880 x 1800

Drives:
  disk0 - APPLE SSD AP0256Q 251.00 GB (Solid State - TRIM: Yes)
  Internal Apple Fabric NVM Express
    disk0s1 [APFS Container] 524 MB
      disk1 [APFS Virtual drive] 524 MB (Shared by 4 volumes)
        disk1s1 - iSCPreboot (APFS) [APFS Preboot] (6 MB used)
        disk1s2 - xART (APFS) (6 MB used)
        disk1s3 - Hardware (APFS) (1 MB used)
        disk1s4 - Recovery (APFS) [Recovery] (20 KB used)
    disk0s2 [APFS Container] 245.11 GB
      disk3 [APFS Virtual drive] 245.11 GB (Shared by 6 volumes)
        disk3s1 (APFS) [APFS Container] (10.24 GB used)
          disk3s1s1 - Macintosh HD (APFS) [APFS Snapshot] (10.24 GB used)
        disk3s2 - Preboot (APFS) [APFS Preboot] (6.24 GB used)
        disk3s3 - Recovery (APFS) [Recovery] (932 MB used)
        disk3s4 - Update (APFS) (55 MB used)
        disk3s5 - Data (APFS) [APFS Virtual drive] (158.75 GB used)
        disk3s6 - VM (APFS) [APFS VM] (25 KB used)
    disk0s3 [APFS Container] 5.37 GB
      disk2 [APFS Virtual drive] 5.37 GB (Shared by 2 volumes)
        disk2s1 - Recovery (APFS) [Recovery] (1.73 GB used)
        disk2s2 - Update (APFS) (7 MB used)

Mounted Volumes:
  disk1s1 - iSCPreboot [APFS Preboot]
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/iSCPreboot
    Used: 6 MB
    Shared values
      Size: 524 MB
      Free: 505 MB

  disk1s2 - xART
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/xarts
    Used: 6 MB
    Shared values
      Size: 524 MB
      Free: 505 MB

  disk1s3 - Hardware
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/Hardware
    Used: 1 MB
    Shared values
      Size: 524 MB
      Free: 505 MB

  disk3s1s1 - Macintosh HD [APFS Snapshot]
    Filesystem: APFS
    Mount point: /
    Read-only: Yes
    Used: 10.24 GB
    Shared values
      Size: 245.11 GB
      Free: 68.75 GB
      Available: 70.35 GB

  disk3s2 - Preboot [APFS Preboot]
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/Preboot
    Used: 6.24 GB
    Shared values
      Size: 245.11 GB
      Free: 68.75 GB

  disk3s4 - Update
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/Update
    Used: 55 MB
    Shared values
      Size: 245.11 GB
      Free: 68.75 GB

  disk3s5 - Data [APFS Virtual drive]
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/Data
    Encrypted
    Used: 158.75 GB
    Shared values
      Size: 245.11 GB
      Free: 68.75 GB
      Available: 70.35 GB

  disk3s6 - VM [APFS VM]
    Filesystem: APFS
    Mount point: /System/Volumes/VM
    Used: 25 KB
    Shared values
      Size: 245.11 GB
      Free: 68.75 GB

Network:
  Interface en3: Ethernet Adapter (en3)
  Interface en4: Ethernet Adapter (en4)
  Interface en6: Ethernet Adaptor (en4)
  Interface en5: Ethernet Adaptor (en3)
  Interface en7: Thunderbolt Ethernet
  Interface en9: USB 10/100/1000 LAN
  Interface en10: AX88179A
  Interface en0: Wi-Fi
    802.11 a/b/g/n/ac/ax
  Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

System Software:
  macOS Sonoma 14.4.1 (23E224)
  Time since boot: About 2 hours

Notifications:
  Spark.app
    5 notifications

Security:
  Gatekeeper: App Store and identified developers
  System Integrity Protection: Enabled
  Secure Boot:

  Antivirus software: Apple

Unsigned Files:
  Launchd: /Library/LaunchAgents/com.logi.ghub.plist
    Executable: /Applications/lghub.app/Contents/MacOS/lghub_system_tray

  Apps: 1

System Extensions:
  [Waiting for authorization] SCVirtualCameraExtension - version 1.0 (OMT-LIDER, TOV - 2024-02-13)
    Application: /Applications/SplitCam.app - version 1.0 (OMT-LIDER, TOV - 2024-02-14)
    Description: This extension used to stream content from SplitCam application to a virtual camera.

  [Waiting for authorization] com.obsproject.obs-studio.mac-camera-extension - version 30.1.1 (Wizards of OBS LLC - 2024-03-23)
    Application: /Applications/OBS.app - version 30.1.1 (Wizards of OBS LLC - 2024-03-23)
    Description: This Camera Extension enables virtual camera functionality in OBS Studio.

Kernel Extensions:
  /Library/Extensions
    [Not Loaded] logi_audio_override.kext - com.logi.gaming.audio.override (2.10 - SDK 10.15)

System Launch Daemons:
  [Not Loaded]  43 Apple tasks
  [Loaded]  187 Apple tasks
  [Running]  172 Apple tasks
  [Other]  One Apple task

System Launch Agents:
  [Not Loaded]  22 Apple tasks
  [Loaded]  206 Apple tasks
  [Running]  196 Apple tasks

Launch Daemons:
  [Running] com.Logitech.LogiFacecam.Service.plist (Logitech Inc. - installed 2021-10-25)
    Executable: /Library/Application Support/LogiFacecam.bundle/Contents/MacOS/LogiFacecamService

  [Loaded] com.SplitMediaLabs.LogiCapture.Assistant.plist (Logitech Inc. - installed 2021-10-25)
    Command: /Library/CoreMediaIO/Plug-Ins/DAL/LogiCapture.plugin/Contents/MacOS/Assistant --timeout 300.0

  [Not Loaded] com.adobe.acc.installer.v2.plist (Adobe Inc. - installed 2022-02-14)
    Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/com.adobe.acc.installer.v2

  [Loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation - installed 2024-04-03)
    Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/com.microsoft.autoupdate.helper

  [Not Loaded] us.zoom.ZoomDaemon.plist (Zoom Video Communications, Inc. - installed 2024-03-20)
    Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/us.zoom.ZoomDaemon

Launch Agents:
  [Other] com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist (Not signed - installed 2022-02-12)
    Command: /Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud/ACC/Creative Cloud.app/Contents/MacOS/Creative Cloud --showwindow=false --onOSstartup=true

  [Other] com.adobe.ccxprocess.plist (Not signed - installed 2022-02-12)
    Command: /usr/bin/open -a '/Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud Experience/CCXProcess/CCXProcess.app'

  [Loaded] com.logi.ghub.plist (Not signed - installed )
    Executable: /Applications/lghub.app/Contents/MacOS/lghub_system_tray

  [Other] com.logitech.manager.daemon.plist (Not signed - installed 2021-10-25)
    Command: /Library/Application Support/Logitech.localized/Logitech Options.localized/LogiMgrDaemon.app/Contents/MacOS/LogiMgrDaemon --launchd

  [Other] com.microsoft.update.agent.plist (Not signed - installed 2024-04-03)
    Command: /Library/Application Support/Microsoft/MAU2.0/Microsoft AutoUpdate.app/Contents/MacOS/Microsoft Update Assistant.app/Contents/MacOS/Microsoft Update Assistant --launchByAgent

User Launch Agents:
  [Loaded] com.google.GoogleUpdater.wake.plist (Google LLC - installed 2024-04-04)
    Command: ~/Library/Application Support/Google/GoogleUpdater/Current/GoogleUpdater.app/Contents/MacOS/GoogleUpdater --wake-all --enable-logging --vmodule=*/components/update_client/*=2,*/chrome/updater/*=2

  [Not Loaded] com.google.keystone.agent.plist (Not signed - installed 2023-12-06)
    <Empty>

  [Not Loaded] com.google.keystone.xpcservice.plist (Not signed - installed 2023-12-06)
    <Empty>

User Login Items:
  [Running] AppCleaner SmartDelete (Julien Ramseier - installed 2021-02-02)
    Modern Login Item
    /Applications/AppCleaner.app/Contents/Library/LoginItems/AppCleaner SmartDelete.app

  [Running] Google Chrome (Google LLC - installed 2024-04-05)
    Application
    /Applications/Google Chrome.app

  [Loaded] StartUpHelper (Spotify - installed 2024-04-09)
    Modern Login Item
    /Applications/Spotify.app/Contents/Library/LoginItems/StartUpHelper.app

  [Not Loaded] TapRecorderHelper (App Store - installed 2024-04-04)
    Modern Login Item
    /Applications/TapRecord.app/Contents/Library/LoginItems/TapRecorderHelper.app

  [Not Loaded] LauncherApplication (App Store - installed 2023-07-13)
    Modern Login Item
    ~/.Trash/ColorSlurp.app/Contents/Library/LoginItems/LauncherApplication.app

Applications:
  572 apps
  17 x86-only apps
  3 unsigned apps

App Extensions:
  Plugins:
    Intents - /Applications/WhatsApp.app

  Share services:
    Telegram - /Applications/Telegram.app
    Spark - /Applications/Spark.app

  Notification providers:
    ServiceExtension - /Applications/WhatsApp.app

  QuickLook Previews:
    EtreCheckQuickLook - ~/Downloads/EtreCheckPro.app
      com.etresoft.etrecheck4 *.etrecheck

Internet Plug-ins:
  AdobeAAMDetect: 3.0.0.0 (Adobe Inc. - installed 2022-02-12)

Audio Plug-ins:
  iZRX8De-clickAUHook: 8.5.1 (iZotope, Inc. - installed 2022-02-12)
  ERA6_DeEsserPro: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  iZRX8VoiceDe-noiseAUHook: 8.5.1 (iZotope, Inc. - installed 2022-02-12)
  ERA6_DeClipper: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ZoomAudioDevice: 1.0 (Zoom Video Communications, Inc. - installed 2021-11-21)
  ERA6_PlosiveRemover: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  iZRX8De-clipAUHook: 8.5.1 (iZotope, Inc. - installed 2022-02-12)
  ERA6_DeEsser: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_VoiceDeepener: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  LogiGamingAudio: 2.0.14 (Logitech Inc. - installed 2024-04-08)
  iZRX8De-humAUHook: 8.5.1 (iZotope, Inc. - installed 2022-02-12)
  ERA6_AudioCleanUpAssistant: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_DeBreath: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_NoiseRemoverPro: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_VoiceLeveler: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_MouthDeClicker: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  VoiceChanger: 1.3.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-23)
  ERA6_NoiseRemover: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_VoiceAutoEQ: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_ReverbRemover: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)
  ERA6_ReverbRemoverPro: 6.1.00 (Accusonus Inc. - installed 2021-12-24)

CoreMediaIO Plug-ins:
  LogiCapture: 1.1912.04.1 (Logitech Inc. - installed 2021-10-25)

Backup:
  Auto backup:

Performance:
  System Load: 1.87 (1 min ago) 1.84 (5 min ago) 2.00 (15 min ago)
  Nominal I/O usage: 0.67 MB/s
  File system: 11.50 seconds
  Write speed: 2089 MB/s
  Read speed: 2567 MB/s

CPU Usage Snapshot:
  Type Overall
  System: 6 %
  User: 11 %
  Idle: 82 %

Top Processes Snapshot by CPU:
  Process (count) CPU (Source - Location)
  Google Chrome Helper (Renderer) (34) 30.18 % (Google LLC)
  WindowServer 28.92 % (Apple)
  EtreCheckPro 19.32 % (Etresoft, Inc.)
  Google Chrome Helper (GPU) 14.44 % (Google LLC)
  kernel_task 6.20 % (Apple)

Top Processes Snapshot by Memory:
  Process (count) RAM usage (Source - Location)
  Google Chrome Helper (Renderer) (35) 3.54 GB (Google LLC)
  EtreCheckPro 732 MB (Etresoft, Inc.)
  Google Chrome 318 MB (Google LLC)
  Google Chrome Helper (5) 265 MB (Google LLC)
  Google Chrome Helper (GPU) 123 MB (Google LLC)

Top Processes Snapshot by Network Use:
  Process (count) Input / Output (Source - Location)
  Spotify 2 MB / 64 KB (Spotify)
  mDNSResponder 753 KB / 334 KB (Apple)
  apsd 133 KB / 806 KB (Apple)
  chronod 59 KB / 19 KB (Apple)
  trustd 16 KB / 3 KB (Apple)

Top Processes Snapshot by Energy Use:
  Process (count) Energy (0-100) (Source - Location)
  WindowServer 6 (Apple)
  Google Chrome Helper (GPU) 5 (Google LLC)
  mdbulkimport (2) 4 (Apple)
  Google Chrome 3 (Google LLC)
  coreaudiod 2 (Apple)

Virtual Memory Information:
  Physical RAM: 8 GB

  Free RAM: 53 MB
  Used RAM: 6.28 GB
  Cached files: 1.67 GB

  Available RAM: 1.72 GB
  Swap Used: 0 B

Software Installs (past 60 days):
  Install Date Name (Version)
  2024-03-08 Microsoft Teams (work or school) (24004.1304.2655.7488)
  2024-03-11 Spark (2.11.38)
  2024-03-20 Zoom (5.17.11.31580)
  2024-03-28 XProtectPlistConfigData (2191)
  2024-04-03 Microsoft AutoUpdate (4.69.24031120)
  2024-04-03 XProtectPayloads (130)
  2024-04-03 Numbers (14.0)
  2024-04-04 Logitech Options (2.08.12)
  2024-04-04 TapRecord (2.0.7)
  2024-04-04 CapCut (3.6.0)
  2024-04-04 QuickTime Player 7 (7.6.6.1.1249367152)
  2024-04-08 RosettaUpdateAuto (1.0.0.0.1.1711007790)
  2024-04-08 macOS 14.4.1 (14.4.1)
  2024-04-09 MRTConfigData (1.93)

Clean up:
  /Library/LaunchAgents/com.adobe.ccxprocess.plist
    /Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud Experience/CCXProcess/CCXProcess.app
    Executable not found
  /Library/LaunchAgents/com.logitech.manager.daemon.plist
    /Library/Application Support/Logitech.localized/Logitech Options.localized/LogiMgrDaemon.app/Contents/MacOS/LogiMgrDaemon
    Executable not found
  /Library/LaunchAgents/com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist
    /Applications/Utilities/Adobe Creative Cloud/ACC/Creative Cloud.app/Contents/MacOS/Creative Cloud
    Executable not found
  /Library/LaunchAgents/com.microsoft.update.agent.plist
    /Library/Application Support/Microsoft/MAU2.0/Microsoft AutoUpdate.app/Contents/MacOS/Microsoft Update Assistant.app/Contents/MacOS/Microsoft Update Assistant
    Executable not found

Diagnostics Information (past 60 days):
  2024-04-03 18:41:07 photoanalysisd High CPU Use
    First occurrence: 2024-04-03 18:42:54
    Executable: /System/Library/PrivateFrameworks/PhotoAnalysis.framework/Versions/A/Support/photoanalysisd

  2024-03-14 16:43:36 chronod Crash
    Executable: /System/Library/PrivateFrameworks/ChronoCore.framework/Support/chronod

  2024-03-14 16:43:36 chronod Crash
    Executable: /System/Library/PrivateFrameworks/ChronoCore.framework/Support/chronod


End of report
Hoe terug naar Ventura?
10 april 2024 - 13:17    reactie #18
geplaatst door: MacFrankie
Ik zie verschillende extensies, systeem en kernel, en daemons. Zou het kunnen dat die elkaar in de weg zitten?
Verder zit je RAM echt ramvol!

Heb je alle drivers die je geladen hebt echt nodig?

Wat mogelijk echt een oplossing is, is het gebruik van een andere browser dan Chrome. Deze vreet de helft van je RAM op! Probeer eens Safari of Firefox, en als het toch Chromium moet zijn, een wat zuinigere uitvoering.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Hoe terug naar Ventura?
10 april 2024 - 14:41    reactie #19
geplaatst door: nickdw
Ik zie verschillende extensies, systeem en kernel, en daemons. Zou het kunnen dat die elkaar in de weg zitten?
Verder zit je RAM echt ramvol!

Heb je alle drivers die je geladen hebt echt nodig?

Wat mogelijk echt een oplossing is, is het gebruik van een andere browser dan Chrome. Deze vreet de helft van je RAM op! Probeer eens Safari of Firefox, en als het toch Chromium moet zijn, een wat zuinigere uitvoering.

Zou kunnen? Geen idee wat ik daaraan kan doen, kun jij me dat vertellen?
En wat betreft m'n RAM. Ik zie dat er 2GB aan gecached bestanden zijn. Weet niet of dat minder kan? :)