Probleem.
Achter mijn rug om, stiekem dus, zorgt iCloud ervoor dat er mailaccounts verschijnen die 'op andere devises' zouden zijn aangemaakt.
En ik wordt hier helemaal knettergek van. Al drie keer heb ik alle accounts definitief gewist op alle apparaten, en opnieuw ingesteld. En iedere keer is het weer een soepzooi.
Hoe doen 'jullie' dat? Zal ik iCloud er maar helemaal afgooien?
(Bewerkt door atelier om 9:57, 16-09-2015)
Ik heb een groot aantal mail accounts; verschillende providers en pop en imap door elkaar en een aantal iCloud accounts om verschillende zaken mee te syncen. Nooit problemen.
Maar ja: óf je wilt geholpen worden en stelt je probleem in normale, duidelijk bewoording, óf je poneert een stelling (dat je iCloud haat), stampvoet nog wat rond, en daarmee is de kous af.
atelier om 8:24, 16-09-2015...Hoe doen 'jullie' dat?...
Gr jschaafsma
Toch blijft het zo (zojuist opnieuw getest) dat een IMAP account aangemaakt op de MBP toch aangemaakt wordt op de iMac. Die dan dus twee accounts heeft voor hetzelfde mailadres: 1) een POP (die er al stond) en 2) de nieuwe IMAP die op de MBP is aangemaakt. Wat overigens keurig gemeld wordt door het systeem.
Ik heb echt systematisch geprobeerd dit probleem te verhelpen. Maar het is niet gelukt. Dus vandaar deze oproep. ik wilde graag advies hier voordat ik iCloud definitief ersf gooi, wat ik wel jammer zou vinden want het werkte goed voor keychain en kontakten. Mail is echter hier een ramp.
Voor de duidelijkhei: Ik ben echt niet een 'stampvoetende kleuter' die maar wat roept. Werk dagelijks (vanaf 1997, dwz sinds systeem 7) met Macs, de meeste (weinige) problemen los ik doorgaans zelf op.
(En je mag Flix best dankbaar zijn hoor. Hij weet erg veel. Spreekt hij vanaf zijn troon, geef jij hem een vinger ).
Ik heb overigens niets onaardigs gezegd tegen Flix volgens mij. Ik heb groot respect voor mensen die veel weten. Ik meende dat mijn vraag in duidelijke bewoordingen gesteld was. Mocht mijn reaktie toch opgevat worden als 'een vinger' dan biedt ik hierbij mijn excuses aan voor het misverstand.
Met andere woorden, je vraagt om hulp op een manier waardoor je bij voorbaat al veel hulp misloopt. Ik doe dus wat Brinky aanraadt, Flix vertelt jou in ieder geval nog dat jouw aanpak niet zo productief is.
Dat is mijn 2 cent, de titel van dit draadje is voor mij voldoende om me de zin tot helpen en raad geven te ontnemen.
Ik begin langzaam de humor er wel van in te zien.Gr jschaafsma
Je hebt het over mail van ander providers dan Apple (dus dan iCloud mail)?Wat gebeurt er precies, en wat zijn de precieze meldingen en waarschuwingen die je krijgt?
Ik neem aan dat je de laatste versies van het Mac OS en iOS gebruikt?
Ik maak geen gebruik van iCloud mail functie.iCloud vind ik wel handig voor bookmarks in Safari en kontakten. Foto's bewaar ik er niet, dokumenten evenmin.
Op dit moment heb ik iCloud op deze iMac en de MBP voorlopig helemaal uitgeschakeld in de hoop verlost te zijn van de ellende.
Mijn probleem was dat accounts aangemaakt werden zonder dat ik er kontrole over had, een account dat ik op de MBP als IMAP aanmaak 'verschijnt' ook op de iMac, waar dat account immers al aanwezig als POP. Ondanks dat mail sync afgevinkt was op beide machines.
Waarschuwingen waren en zijn nog steeds dat mailaccounts uitgeschakeld worden (nedkopplad, ik werk met een zweeds systeem).
Ik ben op dit moment bezig om alle mailaccounts op de iMac opnieuw in te stellen nadat ik alles gewist heb.Daarna komt der MBP aan de beurt. Hopelijk kan ik daarna gewoon mijn werk weer doen.
Ik vraag me af of jouw provider geen instellingen pusht naar jouw mail-accounts, want dit lijkt me niks te maken hebben met iCloud.
Zoals door mij en anderen genoemd: het probleem lijkt niet een 'bekend' probleem te zijn.
Misschien kan Atelier daar wat mee.
Bij mij is deze instelling verdwenen, en weet eigenlijk niet precies waarom.
Ik heb nu helaas geen tijd om e.e.a. verder uit te zoeken, maar ik kom hier terug als ik vorderingen heb.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Want er is in de laatste versies van beiden nogal wat veranderd in dit verhaal, dus we praten makkelijk langs elkaar heen door de verschillen in de verschillende (i)OS-en.
MacOSX 10.10.5 op zowel iMac als MBP
iOS 8.4.1 (iPad 2)
Waarom wil je hetzelfde account op je iMac als IMAP hebben en op je iPad als POP?
Zelf zie ik geen enkel voordeel van POP t.o.v. IMAP, maar ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie.