Kan niet meer inloggen
6 april 2015 - 22:20   
geplaatst door: pajaro
Hallo,

Ik heb Google afgezocht en de zoekfunctie gebruikt maar kan tot op heden geen oplossing vinden.

Op mijn werk hebben we een iMac staan. Ik ben vooral Windows gewend dus heb niet enorm veel verstand van Apple. Ik heb geen idee welke versie OS erop staat (4 jaar oud). Maar hoop toch dat jullie een oplossing hebben.

De iMac gebruiken we voor shows. en er staan verschillende licenties in dus eigenlijk is een nieuwe installatie niet echt wat ik wil. Tot voor kort werkte alles naar behoren (alleen updates van Apple wilde niet meer geïnstalleerd worden maar dat was voor het draaien van een show niet echt van belang. Echter sinds vorige week kunnen we niet meer inloggen op het gebruikers account. Het wachtwoord is goed (het inlogscherm gaat niet schudden). Er komt een blauw scherm, daarna zie je een leeg bureaublad, daarna weer een blauw scherm en vervolgens weer het inlog menu. Ook in veilige modus krijg ik het niet voor elkaar om in te loggen. Contact gezocht met Apple maar de service is voorbij en ze hebben pas in mei plaats om ernaar te kijken. En je snapt het al: hij is nu nodig. We hebben een reserve Imac nu staan maar die werkt niet optimaal. Ik hoop dat jullie een antwoord voor mij hebben... Ik kan helaas zondag pas weer aan de slag met de Mac. Dus hoop dat jullie mij van veel tips kunnen voorzien in de tussen tijd.

(Bewerkt door pajaro om 22:22, 6-04-2015)

Kan niet meer inloggen
6 april 2015 - 23:17    reactie #1
geplaatst door: jtk
Met zo weinig informatie is het lastig te raden wat er mis is met de iMac.

Kijk 's onder de voetzool van de iMac of je een serienummer kunt vinden (http://support.apple.com/en-us/HT201626. Als dat lukt is er http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/ om het iMac versienummer uit te vinden.

Wat gebeurt er bij safe mode? Heb je al hardware test/hardware diagnostics geprobeerd? Hoe dat moet hangt af van de versie van de iMac, zie http://support.apple.com/en-us/HT201257 . Voor beide scenario's is enig geduld nodig. Als je wat moeite doet om je in OS X onderhoud te verdiepen is het aan te bevelen (mits het om een recent iMAC gaat) te starten in Recovery mode en dan te proberen uit te vinden wat er mis is. Niet aan te bevelen voor iemand met alleen Windows kennis.

Waarom werken updates van Apple niet meer? Kennelijk komen de meldingen van beschikbaarheid van updates wel door?

Als de iMac niet meer zelf wil starten is het wellicht mogelijk op die andere iMac (waarom werkt de show daar niet op?) een bootable USB stick te maken en dan te kijken of je de zieke iMac daarmee op gang kunt krijgen.

Ik neem aan dat je met "shows" klantpresentaties bedoelt, die dus voor omzet moeten zorgen. Merkwaardig dat daar apparatuur voor gebruikt wordt zonder (werkende) back-up en zonder onderhoudscontract.

Verrassend dat Apple zegt voorlopig geen tijd te hebben. Al geprobeerd bij en authorized reseller? In mijn ervaring duurt een reparatie daar ongeveer een week.

jtk
Kan niet meer inloggen
7 april 2015 - 00:21    reactie #2
geplaatst door: pajaro
Ik ga zondag naar het serienummer kijken om het versienummer uit te vinden.

Zodra de iMac het opstart geluid geeft druk ik shift in tot ik het Apple logo zie. Dan gaat hij doorstarten naar veilige modus. Dit duurt eventjes en dan krijg ik het scherm om in te loggen. Ook dan heb ik hetzelfde probleem als normaal. (boven het vakje voor gebruikersnaam staat in het rood: veilige modus). Verder heb ik nog geen hardware diagnostics gedaan.

Ik heb echt geen idee. Er komt een melding dat er een update is. Dan voor je die uit, start opnieuw op en naar enige tijd komt diezelfde update weer terug. Dus het komt wel door maar het wordt op de een of andere reden niet geïnstalleerd.

Goede tip van de bootable usb stick. Ik zal dat eens uit gaan zoeken en proberen. De show werkt wel deels (vanuit de iMac wordt via een programma showmuziek gedraaid vanuit verschillende que's). En via een ander apparaat (waar de licentie voor is) worden de kanalen verdeeld naar een audio mixer. Die licentie staat dus niet op de tijdelijke imac waardoor we de kanalen niet kunnen verdelen over de verschillende zalen. Vandaar dat ik graag snel de iMac die we normaal gebruikte weer spoedig werkend wil hebben.

En ja.. dat vind ik ook vreemd. Voor zover ik op de hoogte ben is daar niks van. En het onderhoudscontract bij Apple was al verlopen. Geen idee waarom dat niet verlengt is. Hierdoor werden we telefonisch niet verder geholpen en de eerst volgende afspraak om langs te komen was in mei aldus hun. Ik ga zondag dus nog het een en ander proberen naar aanleiding van je tips (en hoop dat er nog wat meer zullen volgen) en zal anders eens informeren hoe we dit snel kunnen oplossen door langs een autorized reseller te gaan. Maar daar zijn eerst weer goedkeuringen e.d. voor nodig... lastig lastig. :P

In ieder geval vast bedankt voor je reactie!

Kan niet meer inloggen
7 april 2015 - 00:56    reactie #3
geplaatst door: HEXDIY
Als het om een snelle workaround gaat zoals ik in dit geval vermoed: een iMac van 2011 heeft wellicht nog een FireWire 800 aansluiting.
OK, zet je reserve iMac naast je productiemachine, en verbind beide met een FireWire 800 kabel. Start je reserve iMac op in Target Mode (T indrukken bij opstart, en wachten tot je een FireWiresymbool op diens scherm ziet). Deze is nu een externe FW HDD/ optical geworden, aangesloten aan je productieMac.
Start je productieMac op met Option (alt) ingedrukt. Je krijgt dan de keuze van welke HDD/SSD/bron je wil opstarten. Duid de HDD van je reserve iMac aan als bron (klik op het pijltje eronder). Je productieMac zou dan moeten starten van het systeem van je reserveMac. Als je geen rechtenproblemen ondervind, zou zo ook de rest van je set moeten draaien.
Succes hoor! Ten gronde onderzoek kan volgen, als je set maar draait. Vraag maar op! Vreemd wachtwoordprobleem...
Post eens de serienummers van je Macs, dan weten we tenminste al alle specs en connectiviteit. Je productieMac is ongeveer deze neem ik aan: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.5-21-inch-aluminum-mid-2011-thunderbolt-specs.html
Laatste opmerking: alle experimenten dienen te gebeuren met een bedraad toetsenbord en muis aangesloten, niks anders. En probeer een ander toetsenbord dan hetgene wat je nu gebruikt.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Kan niet meer inloggen
7 april 2015 - 10:13    reactie #4
geplaatst door: Thomas
Voor een zakelijk gebruikte Mac die zo te horen een belangrijke rol heeft in demonstraties is het wellicht de moeite een meer structurele oplossing voor ondersteuning te zoeken; bijvoorbeeld via het Apple Consultants Network: https://consultants.apple.com/nl/
Wat ik hier uitkraam is puur mijn persoonlijke mening.
Kan niet meer inloggen
7 april 2015 - 11:25    reactie #5
geplaatst door: Kiiruna
wat pajaro hier boven allemaal vermeldt klinkt niet erg zakelijk
MacBook Pro 14 inch - Apple M1 Pro - 16 GB - iPhone SE 1e gen. - 32 GB - Apple Watch series 7