Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
8 januari 2025 - 18:42    reactie #25
geplaatst door: Dick de Roos
Grotere pixels?
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
8 januari 2025 - 18:56    reactie #26
geplaatst door: puk1980
Grotere pixels?
Weet je wat die 'p'tjes betekenen?

Ik heb toevallig deze week een film met een resolutie van 786x442p omgezet in FCPX naar 1080p
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
8 januari 2025 - 19:30    reactie #27
geplaatst door: boiing
:biggrin:.. Uiteraard zijn er meer pixels gemaakt Dick als je export 1080p is met een 442p bron. Alleen doet FCP X dat waarschijnlijk op de meest makkelijke manier: de naastliggende pixels kopieëren tot de gewenste resolutie is bereikt. Dat kost niet echt rekenkracht in tegenstelling tot software die hiervoor een complex algoritme gebruikt en daar wel veel voor moet rekenen (zie hier), of zelfs AI gebruikt.
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
9 januari 2025 - 10:29    reactie #28
geplaatst door: Dick de Roos
Weet je wat die 'p'tjes betekenen?
Die p'tjes betekenen toevallig geen pixels, maar geeft aan hoe het beeld is opgebouwd.
In dit het geval van 1080p is dat progressive. Het beeld wordt 25 x per sec. ververst (25p) (of vaker b.v. bij 50p = 50 x /sec.)
Daarnaast (vroeger) had je 1080i wat staat voor interlaced (beeld wordt opgebouwd met beeldlijnen).
Bron
En die 1080 of 768 staat voor het aantal pixels.
In dit geval is het beeld opgebouwd uit 1920 x 1080 of 786 x 442 pixels (verhouding 16x9).
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
9 januari 2025 - 10:52    reactie #29
geplaatst door: boiing
To p or not to p: het zijn toch echt meer pixels (geen grotere..) als je van 442 naar 1080 gaat :wink:.

Jouw uitleg klopt, maar omdat tegenwoordig alles progressive is betekent de p nu meestal wél pixels als alleen het verticale getal wordt genoemd.

https://blog.online-convert.com/what-does-the-p-in-720p-stands-for/
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
9 januari 2025 - 11:33    reactie #30
geplaatst door: Dick de Roos
Nooit te oud om iets te leren! 🤓

Overigens ben ik het niet zo eens met het artikel van jouw link.
Dat het meer pixels worden, geloof ik intussen wel.
Ik ga er eens induiken hoe FCPX dat opschalen dan bewerkstelligt (blokkeriger??) en hoe anderen dat doen.
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
9 januari 2025 - 11:57    reactie #31
geplaatst door: puk1980
Ik ga er eens induiken hoe FCPX dat opschalen dan bewerkstelligt (blokkeriger??) en hoe anderen dat doen.
Gewone lineaire interpolatie is een manier die weinig rekentijd kost. Je beeld wordt dan niet scherper maar je krijgt wel meer pixels. Op de link vind je een heleboel meer geavanceerde opschalingsmethodieken.
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
9 januari 2025 - 12:21    reactie #32
geplaatst door: Dick de Roos
Dank voor de link Puk.
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
9 januari 2025 - 14:09    reactie #33
geplaatst door: nnsa
Hier nog een TOPAZ Video alternatief:

https://www.hitpaw.net/sem/hitpaw-video-enhancer.html

https://www.hitpaw.com/purchase/buy-hitpaw-vikpea-mac.html#

Je kunt de app gratis (met beperking video-lengte) uitproberen.

[vanwege de prijs, hier geen ervaring mee, maar een kennis is er reuze enthousiast over]
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
12 januari 2025 - 09:20    reactie #34
geplaatst door: raverke95
Ik ben een beetje van het principe met die programma's zoals Wondershare, als het werkt update ik die niet.
Middels een Vu+ satelliet ontvanger neem ik bepaalde zaken van televisie op. Ik knip alle rotzooi er tussen uit en converteer het heel vaak naar 4:3 omdat dat meestal dient om op een oude (zwart-wit) buizen tv af te spelen.
Met satelliet heb je af en toe een storinkje. Er zijn in het verleden versies van UniConverter geweest die daar gekke dingen mee deden als er zo'n hapering voorkwam. Dat zie je dan alleen maar als je de film gaat afspelen. Zo is er in het verleden redelijk wat beeldmateriaal onbruikbaar gebleken. Bronmateriaal weg en daar sta je dan.

De versie waarover sprake rendert niet snel genoeg naar wat ik zou verwachten voor deze MacStudio, maar hij doet het wel goed. Per slot van rekening kan dat renderen gebeuren als ik wat anders doe.

Dank voor de links. Als ik het nog eens nodig heb, dan ga ik die eerst eens testen.
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
12 januari 2025 - 15:01    reactie #35
geplaatst door: nnsa
Dank voor de links. Als ik het nog eens nodig heb, dan ga ik die eerst eens testen.
Snap ik. Ieder ziet zijn uiltje natuurlijk voor een valkje aan en ja voor uniconverter blijf je betalen…

Het beste gaat het eigenlijk nog met Handbrake, als je weet wat de instellingen betekenen…
Mac Studio M2 in verhouding traag, ervaringen gevraagd
13 januari 2025 - 12:50    reactie #36
geplaatst door: mcmt
Het lijkt er op dat Topaz Video AI op Apple Silicon Macs Core ML gebruikt. Core ML analyseert de aangeleverde modellen en compileert een 'optimaal' executie plan in functie van de beschikbare hardware (CPU, GPU, Neural Engine). Door in de Topaz instellingen voor 'low power mode' te kiezen zou Core ML eerder de voorkeur geven aan CPU en Neural Engine. Volgens sommige discussies zou dit in heel bepaalde scenario's zelfs tot een performantie verbetering leiden. Ietwat vervelend is dat de activiteitsweergave in macOS de belasting van de Neural Engine niet toont. Apps als asitop schatten die belasting wel, zij het met wat omwegen.

Het is een wat warrig verhaal waar Apple uiteraard een belangrijke rol in speelt, zoals blijkt uit deze technische paper: On Device Llama 3.1 with Core ML. In dit artikel analyseert Apple uitdagingen om inferentie door een populair ('open source') LLM gevoelig te versnellen dankzij o.m. verbeteringen aan de Core ML API en de Core ML compiler. Deze verbeteringen zijn opgenomen in macOS Sequoia. Met een context (± de maximale lengte van conversatie waar de LLM rekening mee houdt) van 2048 tokens stijgt de performantie van 1 gegenereerd token per 5 seconden naar 33 tokens per seconde. Uiteraard gaat het hier om andere modellen dan in Topaz (die je trouwens kan benchmarken vanuit de applicatie zelf).