geplaatst door: Quokka_61
Beste forumleden,

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn gloednieuwe Mac Studio (M1 Max 64GB, 1 TB SSD) uit de doos, vermoedelijk een van de allerlaatsten die door de MacFreak Shop is afgeleverd.

Nadat het configuratieproces zonder problemen doorlopen was en ik toegang had tot een beheeraccount, heb ik er voor gekozen de op de Studio geïnstalleerde v. 12.4 van Monterey meteen bij te werken naar de recentste versie, v. 12.6. Ook dit proces verliep ogenschijnlijk probleemloos, zoals dat in de ruim 20 jaar dat ik Apple computers heb altijd het geval is geweest.

Toen echter de computer opnieuw opgestart was en ik (zoals ik in deze gevallen altijd doe) via ‘Over deze Mac’ de geïnstalleerde versie van macOS controleerde, zag ik tot mijn verbazing dat hier nog steeds ‘Versie 12.4’ aangegeven werd. Om een dagenlang verhaal kort te maken: het lukt mij niet om v. 12.6 geïnstalleerd te krijgen. Wat ik inmiddels geprobeerd heb:

  • opstarten in veilige modus en van daaruit v. 12.6 proberen te installeren: zonder resultaat, Studio blijft werken onder v. 12.4
  • opstarten in herstelmodus, en van daaruit kiezen voor herinstallatie van macOS (dit in de verwachting dat dan automatisch v. 12.6 wordt geïnstalleerd): zonder resultaat, Studio blijft werken onder v. 12.4
  • volledige ‘clean install’: zonder resultaat, Studio blijft werken onder v. 12.4
  • opstarten Studio vanaf ‘bootable’ USB op basis van v. 12.6 en van daaruit laatste versie van macOS proberen installeren: zonder resultaat, Studio blijft werken onder v. 12.4

Schermafbeelding 2022-09-23 om 14.38.03.png[Opgelost] Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6


Al deze stappen zijn geprobeerd vanuit zowel mijn gebruikers- als mijn beheeraccount. Omdat dit allemaal niet lukte was het laatste wat ik kon bedenken het migreren van v. 12.4 naar v. 12.6 via de versies v. 12.5 en 12.5.1. Daartoe als eerste een ‘bootable’ USB op basis van v. 12.5 aangemaakt en daarmee de Studio opgestart.

Toen ik vervolgens probeerde om macOS te installeren, kreeg ik tot mijn stomme verbazing een schermmelding waarin meegedeeld werd dat ‘Er kan geen oudere versie van het volume worden teruggezet’. Ook dit lukte dus niet, en toen ging - ondanks heel veel gezoek op internet in een poging zo een oplossing te vinden- bij mij het licht wel zo’n beetje uit.

Nog een bijzondere waarneming: op het moment dat ik met de vanuit de appstore gedownloade versie van EtreCheck  een rapport aanmaakte, zag ik de volgende melding: ‘You are running EtreCheck on a beta version of macOS’. Toen werd het wel erg donker, ik heb nog nooit een beta-versie van macOS op welke computer dan ook geïnstalleerd, en dus ook niet op deze Studio. Toen ik hetzelfde deed met de vanaf de site van de ontwikkelaar gedownloade EtreCheck Pro zag ik deze melding niet.

Omdat ik me nu afvraag wat er gaat gebeuren op het moment dat macOS Ventura 13.0 uitkomt, en of ik dan niet ook blijf ‘hangen’ op v. 12.4, ben ik benieuwd te horen of een van jullie ooit een probleem als dit ervaren heeft, en wat hiervoor de oplossing zou kunnen zijn. Is het bijvoorbeeld mogelijk om via Terminal op de een of andere manier een update te forceren? M.a.w., alle ideeën, tips en trucs zijn welkom!

Bewerkt: 12 oktober 2022 - 15:19 door Quokka_61
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
23 september 2022 - 15:00    reactie #1
geplaatst door: Dick de Roos
Ik weet niet of je al veel eigen spul op de Mac hebt staan, maar je zou ook eens de schijf kunnen wissen en dan via de recovery methode (starten met cmd+R en loslaten tot het Apple-logo verschijnt) een nieuw systeem erop zetten.
Edit: ik zie dat je dat al gedaan hebt ("herstelmode") 😵‍💫🙄
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
23 september 2022 - 15:27    reactie #3
geplaatst door: Quokka_61
Brengt dit nog iets soelaas ?:

https://www.macworld.com/article/673127/how-to-remove-macos-beta-from-a-mac.html/amp
Bedankt voor je suggestie, maar zoals geschreven, ik heb nog nooit beta-versies op mijn Macs geïnstalleerd, en als ik op Software-update klik, dan wordt ook niet weergegeven dat mijn Studio onder een beta-versie draait. En wanneer ik met EtreCheck Pro een rapport draai, is deze verwijzing naar een beta-versie van macOS ook niet meer terug te vinden.

Schermafbeelding 2022-09-23 om 15.21.32.png[Opgelost] Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
23 september 2022 - 16:34    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Wat je dan wel zeker dat je Mac Studio fabrieksnieuw was...?
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
23 september 2022 - 17:07    reactie #5
geplaatst door: Quokka_61
Wat je dan wel zeker dat je Mac Studio fabrieksnieuw was...?

Levert de MacFreak shop niet-fabrieksnieuwe Mac Studio's af dan? Het gaat hier niet om een 'refurbished' exemplaar maar om, zoals ik in mijn eerste bericht schreef, een gloednieuwe computer ad € 2989,00.
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
23 september 2022 - 17:24    reactie #6
geplaatst door: nnsa
Als het niet blijft lukken zou ik er mee terug gaan of naar Apple gaan. Na alles wat je geprobeerd hebt, is dit ridicule…

Heb je al eens geprobeerd een tweede beheerders-account aan te maken en de update daarin te proberen uittevoeren ?

Zou het ook eens zonder LittleSnitch proberen…
Bewerkt: 23 september 2022 - 18:12 door nnsa
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
23 september 2022 - 20:53    reactie #7
geplaatst door: mcmt
Vreemd is ook dat 12.5 bij de software installs staat.

Citaat
Software Installs (past 60 days):
    Install Date Name (Version)
    2022-09-20 macOS 12.4 (12.4)
    2022-09-20 MRTConfigData (1.93)
    2022-09-20 XProtectPlistConfigData (2162)
    2022-09-20 XProtectPayloads (74)
    2022-09-20 macOS Monterey (12.5)
    2022-09-21 Arq Backup (7.19.5)
    ...

Het 12.4 build nummer lijkt OK volgens dit Terminal commando.

Citaat
softwareupdate --list-full-installers
Finding available software
Software Update found the following full installers:
* Title: macOS Monterey, Version: 12.6, Size: 12104042KiB, Build: 21G115
* Title: macOS Monterey, Version: 12.5.1, Size: 12114929KiB, Build: 21G83
* Title: macOS Monterey, Version: 12.5.1, Size: 12114929KiB, Build: 21G83
* Title: macOS Monterey, Version: 12.5, Size: 12112497KiB, Build: 21G72
* Title: macOS Monterey, Version: 12.4, Size: 11819688KiB, Build: 21F79
* Title: macOS Big Sur, Version: 11.7, Size: 12118755KiB, Build: 20G817
* Title: macOS Big Sur, Version: 11.6.8, Size: 12118851KiB, Build: 20G730
* Title: macOS Big Sur, Version: 11.6.7, Size: 12121823KiB, Build: 20G630
...
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
24 september 2022 - 14:50    reactie #8
geplaatst door: Robert
Levert de MacFreak shop niet-fabrieksnieuwe Mac Studio's af dan?
Nee, als je een nieuwe kocht dan is het een nieuwe. En als iets refurbished was, werd het altijd erg duidelijk aangegeven.

Citaat
Het gaat hier niet om een 'refurbished' exemplaar maar om, zoals ik in mijn eerste bericht schreef, een gloednieuwe computer ad € 2989,00.
Duidelijk, maar kennelijk iets heel vreemds aan de hand.

Kom je er niet uit dan kan je op garantie langs bij bijvoorbeeld Card Services of stuur een mail naar shop@macfreak.nl
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
12 oktober 2022 - 15:19    reactie #9
geplaatst door: Quokka_61
Nu deze kwestie eindelijk is afgerond, hierbij een samenvatting van wat er zoal gebeurd is.

Na mijn laatste berichtje in dit ‘draadje’ heb ik als laatste stap nog geprobeerd het probleem te verhelpen door de Studio terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Ook dit bleek echter niets op te leveren, want het systeem liet zich nog steeds niet bijwerken naar Monterey 12.6. Omdat ik hiermee definitief aan het eind van mijn ideeën was heb ik op zaterdag 24 september uiteindelijk verscheidene keren en langdurig met Apple Support gebeld. De eerste medewerkers die ik sprak kwamen niet veel verder dan constateren dat zij nog nooit van dit probleem gehoord hadden, en dat zij als oplossing zo ongeveer hetzelfde zouden aanraden als wat ik allemaal al geprobeerd had. Na verschillende telefoontjes kwam ik uit bij een ‘senior medewerker’, en die hielp me – ongetwijfeld onbedoeld- definitief van de regen in de drup. Hij liet me een alternatieve route volgen om de Studio naar de fabrieksinstellingen terug te zetten (niet via Software-update onder Systeemvoorkeuren, maar vanuit ‘Recovery mode’), en was er vast van overtuigd dat hiermee het probleem verholpen zou zijn. Niets bleek minder waar; toen de computer dit herstelproces na zo’n anderhalf uur doorlopen had, bleek opstarten helemaal niet meer mogelijk en een foutmelding waarmee aangegeven werd dat er geen opstartpartitie was, was het enige wat ik nog te zien kreeg.

Nu de Studio volledig ‘bricked’ was heb ik weer met Apple Support gebeld, en nu kwam ik uit bij iemand die zich dit probleem persoonlijk leek aan te trekken. Hij heeft een lijntje gelegd met de Apple Store in Amsterdam, en ervoor gezorgd dat ik hier op vrijdag 30 september ‘versneld’ met mijn computer bij de Genius Bar terecht kon. In antwoord op mijn vraag of de computer niet op te sturen was (het ging hier tenslotte om een kwestie die volledig door de leveranciersgarantie gedekt zou moeten worden, en het was uiteindelijk het advies van een Apple-medewerker geweest dat er voor gezorgd had dat ik nu helemaal niets meer met de Studio kon) liet hij weten dat opsturen niet mogelijk was en dat ik dus met het ding naar een Apple Store moest, maar dat hij zich tegelijkertijd realiseerde dat dit, alleen al om reden van de ermee gemoeide reiskosten, een vreemde situatie was.  Hij zegde vervolgens toe om na afloop van mijn bezoek aan de Apple Store te bellen om te horen hoe een en ander verlopen was.

Eenmaal in de Apple Store heb ik behoorlijk moeten kletsen om de Studio niet alleen te laten innemen, maar om meteen ook naar het probleem te laten kijken – het aanvankelijke idee was mij de computer na een paar dagen te laten ophalen, iets waarin ik, woonachtig in Heerenveen en inmiddels al ruim € 70 aan openbaar-vervoerkosten verder, niet veel trek had. Na een kleine twee uur kreeg ik de Studio weer terug, met de verzekering dat het probleem nu definitief verholpen was: de machine draaide nu onder Monterey 12.6.

’s Avonds werd ik inderdaad door de genoemde Support-medewerker gebeld, en ik kon hem vertellen dat de Studio onder handen genomen was, en dat het probleem (waarschijnlijk d.m.v. een DFU-reset) nu verholpen zou moeten zijn. Omdat ik op dat moment nog niet thuis was, had ik dit zelf echter nog niet kunnen constateren. Hij gaf nogmaals aan zich wat ongemakkelijk bij deze hele kwestie te voelen, en stelde voor in ieder geval mijn reiskosten te compenseren. Toen ik vroeg op welke manier hij dit wilde doen, liet hij weten dat ik in de online Apple Store vast wel iets zou kunnen vinden wat ik in combinatie met mijn Studio goed zou kunnen gebruiken. Hij gaf aan op dinsdag 4 oktober terug te bellen, dan had ik ondertussen tijd gehad om eens in de Apple Store rond te neuzen.

Door omstandigheden kwam ik er niet eerder dan die dinsdag aan toe om de Studio uit de verpakking te halen en aan te sluiten. Meteen ontdekte ik dat er geen voedingskabel meer aanwezig was, die was dus overduidelijk in de Apple Store in Amsterdam blijven liggen. Opnieuw met Apple gebeld, en na geruime tijd door een medewerker in de wacht gezet te zijn kreeg ik te horen dat de kabel gevonden was, en dat ik telefonisch een afspraak met de Genius Bar in Amsterdam kon maken om deze op te halen. Pas nadat ik heel duidelijk had gemaakt dat ik niet van plan was opnieuw ruim € 70 te spenderen om een kabel op te halen die door onoplettendheid van een Apple-medewerker niet terug in de doos was gestopt, kwam hij op het idee mij een nieuwe kabel toe te sturen. Dit is ook gebeurd, en kort na dit gesprek ontving ik een bevestigingsmail en de volgde dag had ik de kabel in huis.

Die avond werd ik opnieuw door de eerdergenoemde Support-medewerker gebeld, nu met de vraag of ik iets in de online Apple Store had kunnen vinden waarvoor ik belangstelling had. Ik liet weten dat alles waarvoor ik belangstelling had duurder was dan wat ik aan reiskosten naar Amsterdam had uitgegeven, en vroeg daarom of het mogelijk was om bij te betalen. ‘Waar denk je dan aan?’, was zijn reactie, en toen ik liet weten wel belangstelling te hebben voor een ‘Magic Keyboard met Touch ID’, zei dat hij ook aan zoiets dacht. ‘Wit of zwart’ vroeg hij vervolgens, en toen ik aangaf dat je op zwarte toetsen vingerafdrukken minder snel ziet, maar dat ik een wit toetsenbord wat mooier vond, zei hij dat een bord met zwarte toetsen ook duurder was, maar dat hij een toetsenbord voor me ging regelen. Dat deed hij, want kort daarop ontving ik een bevestigingsmail.

Nadat ik de volgende ochtend de voedingskabel in huis had heb ik de Studio opnieuw aangesloten en geconfigureerd, en het ding draait nu inderdaad, en probleemloos, onder Monterey 12.6. Het is nog even afwachten of de computer zich nu straks ook zonder problemen naar Ventura 13.0 laat bijwerken, maar zou dat opnieuw spaak lopen, dan weet ik nu de weg naar de Apple Store in Amsterdam  :biggrin:

Vanmorgen belde dezelfde Support-medewerker weer om bevestiging te krijgen dat mijn Studio nu inderdaad goed werkte. Dat blijkt dus inderdaad het geval, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem te bedanken voor zijn ondersteuning en voor het ook telkens nakomen van alle afspraken. Waarom de Studio zich niet naar 12.6 liet bijwerken zal wel altijd een raadsel blijven, en ook is het bijzonder dat je apparatuur niet ter reparatie kunt opsturen, maar dat je hiermee naar een fysieke Apple Store moet. Zijn hulp in dezen dwong echter respect af, en ook zijn voorstel tot compensatie vond ik bijzonder netjes, en dat heb ik hem dus ook verteld. Het toetsenbord had ik op dat moment nog niet in huis, dit omdat naar mijn ervaring UPS de weg naar Friesland bijzonder slecht lijkt te kunnen vinden (je krijgt voortdurend mails met bezorgtijdstippen die ook net zo snel weer worden ingetrokken, en de uiteindelijke bezorging laat vaak lang op zich wachten). Zonder dat dit echter via ‘track-and-trace’ terug te vinden was, werd dit echter vanmiddag bezorgd. Tot mijn verrassing blijkt het niet te gaan om het ‘smalle model’ met Touch ID waaraan ik dacht, maar om het duurdere model met numeriek toetsenblok en met zwarte toetsen. Eind goed, al goed, zou ik daarom zeggen. Het heeft weliswaar ruim twee en een halve week geduurd voordat ik definitief met mijn Studio aan de slag kon, maar hoe de zaak uiteindelijk is afgehandeld vind ik in positieve zin toch bijzonder.
[Opgelost] Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
12 oktober 2022 - 16:31    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
Dank voor je uitgebreide terugkoppeling, wat heb je veel problemen gehad! Hopelijk werkt het vanaf nu probleemloos.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
[Opgelost] Mac Studio werkt niet bij van Monterey 12.4 naar 12.6
12 oktober 2022 - 16:38    reactie #11
geplaatst door: VwVanFan
Heel bijzonder.
Ik heb een Mac Studio bij Upgreatest gekocht.
Stekker er in en draaien.
Ventura Beta er op gezet, loopt super soepel.
Ben blij met de machine, met de 2TB schijf kan ik voorlopig vooruit
hoop ik.

 :cool: