Nog eens kort de situatie,High Sierra MacOS 10.13.1 stond er al enkele weken op, geen problemen, ook geen Apple vreemde programma's al werd hij de laatste dagen plots een stuk trager. Na legen van caches enz was het beter en heb ik er nog enkele uren mee gewerkt. Die avond heb ik hem dan uitzonderlijk eens volledig afgezet maar wilde hij niet meer opstarten.
Mac blijft hangen op wit scherm met Apple logo en volle progress bar en wil niet starten in veilige modusSchijfhulpprogramma`s op OS X base system en Macintosh HD werkt wel en alles ok daar Apple hardware check (uitgebreid) ging ook en ook daar alles ok fsck -fy lukt ook, 1ste keer waren er veranderingen aangebracht, 2de keer was alles zoals het hoort maar na "reboot" te typen zelfde probleem, wit scherm... Nu nieuwe MacOS High Sierra kunnen downloaden via wifi (Herstelserver) hij installeert wel maar herstart niet. Hij blijft opnieuw hangen bij het witte scherm, apple logo en volle balk.
Iemand een idee wat ik nog kan doen?
@flix, HD dood ok, maar zouden de verschillende checks die ik heb gedaan dat niet moeten bevestigen? ik heb geen USB HD maar wel een iMac kan ik daar iets mee?
Toemke om 13:55, 18-12-2017@flix, HD dood ok, maar zouden de verschillende checks die ik heb gedaan dat niet moeten bevestigen?
Zelf een nieuwe SSD steken gaat wel wat ver voor mij, dan moet ie sowieso binnen.Ik hoop maar dat ik niet alles kwijt ben want mijn laatste update is alweer even geleden.. ja, ik weet het
Toemke om 15:54, 18-12-2017Ik hoop maar dat ik niet alles kwijt ben want mijn laatste update is alweer even geleden.. ja, ik weet het
Toemke om 13:55, 18-12-2017ik heb geen USB HD maar wel een iMac kan ik daar iets mee?
Bedankt
Toemke om 18:55, 18-12-2017Dat ga ik proberen, nog nooit gedaan
Toemke om 18:55, 18-12-2017 Voor mijn zekerheid.. je bedoelt de SSD van de Macbook toch he
Volg even Boni's goede raad en stel je data al veilig. Dan zien we wel verder.
Toemke om 13:55, 18-12-2017 (knip)Nog eens kort de situatie,High Sierra MacOS 10.13.1 stond er al enkele weken op, geen problemen, ook geen Apple vreemde programma's al werd hij de laatste dagen plots een stuk trager. Na legen van caches enz was het beter en heb ik er nog enkele uren mee gewerkt. Die avond heb ik hem dan uitzonderlijk eens volledig afgezet maar wilde hij niet meer opstarten.Mac blijft hangen op wit scherm met Apple logo en volle progress bar en wil niet starten in veilige modusSchijfhulpprogramma`s op OS X base system en Macintosh HD werkt wel en alles ok daar Apple hardware check (uitgebreid) ging ook en ook daar alles ok fsck -fy lukt ook, 1ste keer waren er veranderingen aangebracht, 2de keer was alles zoals het hoort maar na "reboot" te typen zelfde probleem, wit scherm... Nu nieuwe MacOS High Sierra kunnen downloaden via wifi (Herstelserver) hij installeert wel maar herstart niet. Hij blijft opnieuw hangen bij het witte scherm, apple logo en volle balk.Iemand een idee wat ik nog kan doen?
- geduld, een Mac OS installatie wil zijn tijd nemen. Wij, oldtimers moesten dit nog met diskettes of installer CD's doen...- corrupte download ( kan gebeuren, ja); download overnieuw.
Maar de vele meldingen op diverse fora van een hangende opstartbalk na installatie beginnen onderhand verdacht te worden...Ik begin me af te vragen of iCloud of zo er voor iets tussen zit. Diende je tijdens installatie ergens een Apple ID in te vullen?
Komt wel goed, succes man!
@HEXIDY Laat me nu van hetzelfde bouwjaar zijn als jij. Geduld is geen probleem hoor. Ik heb hem al heel lang laten doen, ook de download van de nieuwe MacOS al 3 keer gedaan. Momenteel is ie aan de 4de bezig. Ik ben nieuw op dit forum maar sinds 2010 niets dan Apple in huis en op zak.
Ja, ik vind het ook verdacht want vooraleer ik mij hier registreerde ben ik dit ook veel tegen gekomen op andere sites.Ik heb geen Apple ID moeten ingeven, installatie verloopt normaal. De laatste keer tot "18 minuten resterend" om dan plots op wit scherm met apple logo te springen. Zo heb ik hem de hele namiddag en nacht laten staan.
Zit er hier trouwens iemand op het forum die het eventueel zou nakijken/herstellen moest ik er toch niet uit geraken? Ik woon in de buurt van Lummen.
Bedankt iedereen voor de tips, als er nog zijn, laat maar komen.
Die testen geloof ik wel, want die geven wel vaker oké terwijl er toch een probleem is.Ik denk aan een kapotte schijf vanwege dit: "...al werd hij de laatste dagen plots een stuk trager. Na legen van caches enz was het beter en heb ik er nog enkele uren mee gewerkt. Die avond heb ik hem dan uitzonderlijk eens volledig afgezet maar wilde hij niet meer opstarten."En ook dat het herinstalleren nu niet meer lukt, zegt iets.
Had je de schijf gewist vanuit de Recovery, of (nog) niet?
Nog niets gewist, als laatste dacht ik eerst het advies van boni te volgen voor ik iets wis.
Belangrijke info, of het een HD of een SSD is; nogal een verschil.
Het inzetten van een nieuwe HD is niet zo moeilijk; iFixit helpt je hierbij:MacBook Pro 13" Unibody Early 2011 Hard Drive Replacement
Toemke om 14:39, 19-12-2017HD 320, ik heb inderdaad een paar keer SSD geschreven zie ik, my bad.
Koppel de verdachte originele harde schijf van je MacBook Pro via deze adapter van 13 euro >>> EW7017 Ewent USB3.0 naar 2.5 Inch SATA Adapter Kabel aan je iMac of MacBook Pro en tracht zo je bestanden nog te recupereren.
Heeft SSD of HD, behalve om de hardware te vervangen, een invloed op het mogelijke probleem dat ik heb en mijn poging data te recupereren met Thunderbolt kabel?
Ik heb vandaag nog een laatste keer MAcOS High Sierra gedownload, hij installeert ook maar dan niets meer. (wit scherm apple logo..) Je hoort de harde schijf wel werken. Na installatie startte hij opnieuw op maar komt de "apple gong" niet. Als ik hem dan geforceerd stop, vandaag ongeveer 5uur na installatie, en ik zet hem terug aan geeft hij wel de gong.
Ik zeg het maar even voor de volledigheid.
Dus we gaan er best vanuit dat de HDD effectief dood is en die thunderbolt kan ik mij best sparen?Het clipje gaat over een 15" maar dat zal voor een 13" hetzelfde zijn neem ik aan?Dit vind ik wel spannend, zelf dat ding open halen..
Welke SSD zou jij aanraden? (Merk, grootte?)
Bedankt voor de adapter tip, dat scheelt wel.
Toemke om 15:45, 19-12-2017@boniDus we gaan er best vanuit dat de HDD effectief dood is...
Dus we gaan er best vanuit dat de HDD effectief dood is...
Toemke om 15:45, 19-12-2017... en die thunderbolt kan ik mij best sparen?
Toemke om 15:45, 19-12-2017Het clipje gaat over een 15" maar dat zal voor een 13" hetzelfde zijn neem ik aan?Dit vind ik wel spannend, zelf dat ding open halen..
Toemke om 15:45, 19-12-2017Welke SSD zou jij aanraden? (Merk, grootte?)
Grootte moet je zelf weten, hangt van je portemonnee en behoeften af.256 of 500 gig SSD's zijn de meest verkochte.Google zelf maar wat. Zie daar bv. > Coolblue / Top 10 meest verkochte interne SSD's.
(Bewerkt door boni om 16:12, 19-12-2017)
Ik laat zeker nog iets weten als alles is gelukt, kan wel na Nieuwjaar zijn voor ik mij eraan zet.
Toemke om 15:45, 19-12-2017@boni:Bedankt voor de adapter tip, dat scheelt wel.
1) Als je die usb3 / sata adapter in huis hebt koppel je daar je nieuw gekochte SSD aan.2) Koppel dan die adapter met SSD aan je iMac. 3) Installeer vanop je iMac een nieuw macOS op die SSD. Na installatie zal je iMac herstarten van die externe SSD.4) Zet je iMac uit.5) Koppel de adapter los en monteer de SSD in je MacBook Pro.
Klaar is toemke.
ps: Je kan nog eerst de adapter met SSD - waar macOS op geïnstalleerd is via je iMac - aan je MacBook Pro koppelen en proberen op te starten van de externe SSD. Als dat niet gaat is er meer aan de hand met je MacBook Pro.Maar hoogstwaarschijnlijk is het gewoon dus de HD van je MacBook Pro die dood is.
Lijkt allemaal simpel.. voor jullie zal dat ook wel zo zijnMaar ok, als ik eraan begin en er lukt iets niet.. I`ll be back
Bedankt voor je tijd en moeite
Toemke om 16:15, 19-12-2017@boniLijkt allemaal simpel.. voor jullie zal dat ook wel zo zijn
Lijkt allemaal simpel.. voor jullie zal dat ook wel zo zijn
Toemke om 16:15, 19-12-2017@boniBedankt voor je tijd en moeite
laatste over een thunderbolt kabel nog: als je die nu in huis had en je MacBook Pro en iMac ermee verbond, kon je je iMac is in doelschijfmodus zetten en je MacBook Pro laten herstarten met de alt toets ingedrukt en de iMac als opstartschijf aanwijzen.
Je MacBook Pro gebruikt dan dus de interne schijf (SSD) van je iMac als opstartschijf. Als dat lukt was dat weer een bewijs dat het de interne HD van je MacBook Pro is die problemen heeft.
boni om 16:26, 19-12-2017laatste over een thunderbolt kabel nog: als je die nu in huis had en je MacBook Pro en iMac ermee verbond, kon je je iMac is in doelschijfmodus zetten en je MacBook Pro laten herstarten met de alt toets ingedrukt en de iMac als opstartschijf aanwijzen.Je MacBook Pro gebruikt dan dus de interne schijf (SSD) van je iMac als opstartschijf. Als dat lukt was dat weer een bewijs dat het de interne HD van je MacBook Pro is die problemen heeft.
Ook weer waar.. misschien beter toch die kabel kopen en 100% zeker zijn dat het wel degelijk de HD is voor ik het open gooi en een SSD koop..Even laten bezinken
Groeten
Toemke om 15:45, 19-12-2017@boniHet clipje gaat over een 15" maar dat zal voor een 13" hetzelfde zijn neem ik aan?
(Bewerkt door boni om 18:09, 19-12-2017)
boni om 16:26, 19-12-2017Enige waar ik zat mee te prutsen waren de 4 vijsjes aan de zijkanten van de standaard HD in de MacBook Pro. Die zijn namelijk in de fabriek vastgelijmd met een blauw spul. Daar heb ik zo'n piepklein goedkoop schroevendraaiertje op stuk gedraaid. Oplossing was gewoon even een tang nemen... Kort rukje en de lijm rond die vijsjes was los.
Enige waar ik zat mee te prutsen waren de 4 vijsjes aan de zijkanten van de standaard HD in de MacBook Pro. Die zijn namelijk in de fabriek vastgelijmd met een blauw spul. Daar heb ik zo'n piepklein goedkoop schroevendraaiertje op stuk gedraaid. Oplossing was gewoon even een tang nemen... Kort rukje en de lijm rond die vijsjes was los.
Even offtopic maar goed om weten voor wie graag Macjes openschroeft:die blauwe lijm is Loctite Studlock, een zgn anaërobe lijm die uithardt wanneer je de spoed van een bout zo hard hebt aangetrokken dat zowat alle zuurstof is weggeperst.
Een goed schroevendraaiertje en het nijdige rukje zijn dus idd. vereist. Eenmaal gebroken is Studlock volledig onschuldig.
boni om 18:08, 19-12-2017In het filmpje zeggen ze de batterij connector los te maken, maar dat doe ik niet. Deden ze in de Apple winkel (bij een garantie geval van een vriend) waar ik bij stond ook niet.
Met die 4 schroefjes aan de zijkant heb ik nooit een probleem mee gehad; zaten nooit (te) vast.