Mail Ziggo kwijt
10 oktober 2024 - 14:12   
geplaatst door: Jock
Hallo allen,

Vanaf januari gebruik ik naar tevredenheid en na jullie hulp mijn nieuwe Mac.

Tot mijn verbazing zie ik net dat ik alle mails in mijn inbox van Ziggo kwijt ben vanaf een bepaalde datum in augustus.

Heeft iemand een idee hoe dat kan en hoe dat opgelost kan worden? Het enige dat ik rond die tijd (maar kan oek eerder zijn) heb veranderd is dat ik Chrome standaard gemaakt heb in plaats van Safari.

Graag jullie hulp...
Mail Ziggo kwijt
10 oktober 2024 - 14:56    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Wat je zou kunnen doen is, inloggen met een webbrowser op je Ziggo account en dan naar Webmail gaan. Daar kan je kijken of de emails, die je nu niet hebt daar nog aanwezig zijn.

Schermafbeelding 2024-10-10 om 14.51.38.pngMail Ziggo kwijt


Schermafbeelding 2024-10-10 om 14.51.53.pngMail Ziggo kwijt


Zo nee, dan ben je van je eigen backup afhankelijk, zo ja dan je ziggo emailbox controleren op de instellingen.

Kies dan voor IMAP:

https://www.getmailbird.com/setup/nl/access-ziggo-nl-via-imap-smtp#
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
10 oktober 2024 - 15:15    reactie #2
geplaatst door: bacon
Ik heb een onconventionele methode (kreeg een tijd geleden er veel afkeurend commentaar op) die uitstekend werkte. Alleen weet ik niet of dat met een oude back-up van een oude computer en of veel ouder systeem lukt (dat weet nnsa vast wel  :smile:) :
Ga naar een backup (Time Machine b.v.) en ga dan naar de thuismap/bibliotheek/Mail en wissel die om met  de huidige Mail (volgens mij gaat het omwisselen van alleen de V (V2?) ook.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Mail Ziggo kwijt
10 oktober 2024 - 15:25    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Ik heb een onconventionele methode (kreeg een tijd geleden er veel afkeurend commentaar op) die uitstekend werkte. Alleen weet ik niet of dat met een oude back-up van een oude computer en of veel ouder systeem lukt (dat weet nnsa vast wel  :smile:)
Deze methode vereist een backup en adviseer ik alleen als je precies weet wat je doet...
Ieder systeem heeft een andere V-versie. Bijgaand een voorbeeld van AppleMail en V7:

Schermafbeelding 2024-10-10 om 15.23.50.pngMail Ziggo kwijt


En klik je zo'n Folder open, dan kom je bij de Mboxen:

Schermafbeelding 2024-10-10 om 15.26.32.pngMail Ziggo kwijt


En die kan je ook verder bekijken:

Schermafbeelding 2024-10-10 om 15.28.29.pngMail Ziggo kwijt


Maar als je niet precies weet wat je doet, kan je de schade nog erger maken...
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
10 oktober 2024 - 15:43    reactie #4
geplaatst door: nnsa
Wat ook nog aan de orde kan zijn is, dat je Mailbox gewoon vol zit... 5Gb is niet zo heel veel...

Schermafbeelding 2024-10-10 om 15.43.07.pngMail Ziggo kwijt
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
10 oktober 2024 - 17:08    reactie #5
geplaatst door: JJmac
Is dit misschien een optie.
“Zo zorg je ervoor dat je na 30 mei 2023 nog kunt mailen met Ziggo”
https://www.gratissoftwaresite.nl/tips-hulp-server-instellingen-mail-ziggo-home-upc-poorten-pop-imap-smtp
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Mail Ziggo kwijt
13 oktober 2024 - 20:20    reactie #6
geplaatst door: Jock
Bedankt voor jullie reacties, ik ben er nog mee bezig.

Vraag aan jullie: heeft iemand een idee hoe dat zomaar kan, dat een mailbox leeg is? Het gaat niet om het aangehaalde punt dat je bij ziggo voor een bepaalde datum de instellingen moest aanpassen, want dat heb ik gedaan. Ik heb het idee dat het aan mijn pc ligt, omdat de mails die ik mis wél in de inbox van ziggo in mijn vorige iMac staan. Die gebruikte ik namelijk af en toe nog.
Mail Ziggo kwijt
13 oktober 2024 - 20:26    reactie #7
geplaatst door: PS-MacGek
Dat suggereert dat op de iMac je e-mail op POP3 stond en niet op IMAP.
Als dat zo is, dan staan de e-mails alleen op je iMac en niet meer op de e-mailserver.
MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
Mail Ziggo kwijt
13 oktober 2024 - 20:27    reactie #8
geplaatst door: nnsa
Ik denk dat je dan je Ziggo Mailbox niet als IMAP hebt geconfigureerd ?

Als dat op alle Devices wel zo zou zijn, dan is de Mailbox overal hetzelfde.

Is er een Device geconfigureerd als POP3 en dan ook nog eens niet: laat mail op server, dan kan je dit soort resultaten krijgen.

Daar zou ik het in zoeken.

[ooops, gelijk met PS-MacGek]
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 13:01    reactie #9
geplaatst door: Jock
Jullie zetten mij op een spoor, ik zie nu dat de oudste datum bij Mijn Ziggo gelijk is aan de oudste datum in de Mac.
Dus loopt de Mac synchroon met de Ziggo server, wat niet moet.
Dit zijn mijn instellingen Mac:
Server inkomende email:
Hostname: imap.ziggo.nl
Server uitgaande mail
Hostnaam: smtp.ziggo.nl

Ligt het hieraan en wat zou het moeten zijn?
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 13:15    reactie #10
geplaatst door: PS-MacGek
IMAP instellingen volgens Ziggo.

Inkomende server
server: imap.ziggo.nl
serverpoort: 993
type versleuteling: TLS/SSL
verificatie vereist: ja
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande server
server: smtp.ziggo.nl
serverpoort: 587
type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
verificatie vereist: ja
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Je server staat goed. Mogelijk dat de poorten niet goed staan. Staat versleuteling aan?
MacBook Pro Retina 16" M3 Pro (2024), MacBook Pro Retina 16" Intel (2019), Mac Studio M1 (2022), Mac mini (2018), Mac mini (2012), iPad Pro 11" M1, iPhone 11.
Avatar made by Dale Humphries
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 13:32    reactie #11
geplaatst door: Jock
Ja, alles staat precies zoals jij het hier beschrijft, ook de poorten (stond op 'beheer verbindingsinstelliungen automatisch).

Nu heb ik even op mijn oude Mac gekeken en daar staat alles hetzelfde behalve bij inkomende server:
serverpoort 995
server: pop.ziggo.nl

En hier wordt wél alle mail op de Mac bewaard......
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 14:49    reactie #12
geplaatst door: Kobus1960
Dit zijn de instellingen volgens de Ziggo site.
Zijn er dus 2 mogelijk!
IPad 2022 64iPhone 11 128iMac M1 8/8/8/256
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 14:57    reactie #13
geplaatst door: nnsa
Ik adviseer alles op IMAP te zetten, maar de keus is aan jou.

Om dit te doen moet je het account verwijderen en als IMAP opnieuw aanmaken. Wat er dan op de ziggo server staat komt ook naar jou toe. Heb je veel oude emails bewaard, die niet op de ziggo server staan, die raak je dan kwijt. Dus even goed overdenken !

En maar eens leren wat het verschil tussen POP3 (alle mails in je emailaccount) en IMAP (alle mails op de server in sync met je emailaccount) is.

https://www.domeinwinkel.nl/blog/2022/06/01/imap-of-pop3-voor-en-nadelen/
Bewerkt: 14 oktober 2024 - 15:32 door nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 15:04    reactie #14
geplaatst door: Kobus1960
Bij mij staat alles imap, kan zijn dat TS op "een" apparaat pop actief
had/heeft, dat kan mailverlies verklaren. Ziggo zet dat er ook duidelijk
bij. Vandaar de toevoeging met de foto.
IPad 2022 64iPhone 11 128iMac M1 8/8/8/256
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 17:45    reactie #15
geplaatst door: Jock
Dat laatste van Kobus zette mij aan het denken.
Mijn oude Mac heeft met pop3 altijd alles op de pc bewaard.
En nu heeft mijn nieuwe vanaf januari IMAP en juist dáár raak ik dus 7 maanden mails kwijt.

Zou het kunnen dat ik door de oude pc (ook al staat die permanent uit) toch nog als pop3 bekend ben binnen de servers van Ziggo. Dat dit ingelogd blijven de IMAP van de nieuwe als het ware overruled...?
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 18:28    reactie #16
geplaatst door: nnsa
@Jock: zo werkt het niet bij Ziggo.

Heb je mijn eerste advies al opgevolgd en bij ZIGGO in je Webmail gekeken ? > Wat je daar ziet = IMAP.

De emails die je "kwijt" bent staan niet meer bij ZIGGO, maar op je oude Mac. Die zal je dus (indien nodig) op je nieuwe Mac moeten zien te krijgen. Maak daar maar een nieuw draadje over.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 18:39    reactie #17
geplaatst door: Jock
Ja, ik heb jouw advies opgevolgd en in Ziggo mail staan enkel de mails vanaf 11 augustus.
Net als in mijn IMAP Mac! Daar zit dus een verband tussen.
En ik heb vandaag gebeld met Ziggo en daar kon mij niemand vertellen waarom er geen oudere mails te zien zijn.

Wat ik dus niet snap is dat mijn oude POP3 Mac alle mails heeft en mijn huidige IMAP Mac de mails vanaf 11 aug.
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 19:37    reactie #18
geplaatst door: nnsa
Wat ik dus niet snap is dat mijn oude POP3 Mac alle mails heeft en mijn huidige IMAP Mac de mails vanaf 11 aug.
Ik zal het uitleggen in “jip en janneke” taal: dat komt omdat de postbode de informatie (emails) allemaal door je brievenbus heeft gedaan op je oude Mac. Die emails liggen dus niet meer op het Postkantoor (emailserver).

Op je nieuwe Mac kijk je naar een soort kopie van je email, waarbij het origineel op de emailserver wordt bewaard, tot je die email weggooid, of tot de server ontploft.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 19:51    reactie #19
geplaatst door: Jock
Beste Jip. Dat is toch wat ik vroeg in mijn email van 17.45u?

En als ik nu de pop3 op de oude vervang door IMAP en poort 993 door 994, blijft ik dan altijd al mijn mails zien?
Want als ik het goed begrijp kijk ik via IMAP naar de server van Ziggo en ben ik dus van hun afhankelijk of ik.mijn mails houd? Wat als ik er ooit wegga?
Mail Ziggo kwijt
14 oktober 2024 - 19:59    reactie #20
geplaatst door: nnsa
Beste Jock, ik heb het idee dat je de informatie die MacFreak je geeft, niet leest of niet begrijpt of een combinatie hiervan. Dat is helemaal niet erg, want het lijkt simpel, maar is het niet.

Zoals ik in een eerder bericht heb verteld, moet je je POP3 account VERWIJDEREN (maar dan ben je ook ALLE emails in dat account kwijt) en het account opnieuw aanmaken als IMAP account. Maar EERST moet je je emails die wel op je oude Mac staan en niet op je nieuwe VEILIG stellen.

HOE je dit kan doen kan je in een nieuw draadje hier vragen, want dat is een totaal ander onderwerp.

Hieronder een globale workflow:

Om je Ziggo POP3 e-mailaccount om te zetten naar IMAP zonder je e-mails te verliezen, kun je de volgende stappen volgen:

1. Back-up maken van je huidige POP3 e-mails

   •   In Outlook of een ander e-mailprogramma: Zorg ervoor dat al je e-mails lokaal opgeslagen worden. Je kunt dit doen door de e-mails te exporteren naar een lokale map of een back-up te maken.
   •   Outlook: Ga naar Bestand > Openen en exporteren > Importeren/Exporteren > Exporteren naar een bestand > PST-bestand.
   •   Thunderbird: Kopieer je e-mails naar een lokale map of gebruik een export-add-on.
   •   Op deze manier zorg je ervoor dat je alle e-mails nog hebt, zelfs als er iets misgaat.

2. Instellen van het IMAP-account

   •   Voeg een nieuw e-mailaccount toe met de IMAP-instellingen van Ziggo. De IMAP-instellingen voor Ziggo zijn als volgt:
   •   Inkomende mailserver (IMAP): imap.ziggo.nl
   •   Poort: 993 (SSL/TLS)
   •   Uitgaande mailserver (SMTP): smtp.ziggo.nl
   •   Poort: 587 (STARTTLS)
   •   Gebruik je volledige e-mailadres en wachtwoord om in te loggen.

3. Verplaatsen van de POP3-e-mails naar je IMAP-account

   •   Zodra je IMAP-account is ingesteld, kun je de eerder geback-upte e-mails importeren of verplaatsen naar de mappen van je nieuwe IMAP-account.
   •   Outlook: Sleep de geëxporteerde e-mails of mappen van je lokale PST-bestand naar de mappen van je IMAP-account.
   •   Thunderbird: Sleep de e-mails van je lokale map naar je IMAP-mappen.

4. Verifiëren dat alles gesynchroniseerd is

   •   Controleer of alle e-mails correct gesynchroniseerd zijn naar je IMAP-account en of je toegang hebt tot je e-mails via verschillende apparaten (bijvoorbeeld op je telefoon, tablet of webmail).

5. POP3-account verwijderen

   •   Nadat je hebt gecontroleerd dat alle e-mails goed overgezet zijn, kun je het oude POP3-account verwijderen uit je e-mailprogramma. Hierdoor voorkom je dat het oude POP3-account nog synchroniseert of nieuwe e-mails ophaalt.

Op deze manier kun je zonder e-mailverlies overstappen van POP3 naar IMAP, waarbij je e-mails voortaan overal gesynchroniseerd worden.
Bewerkt: 14 oktober 2024 - 20:12 door nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Ziggo kwijt
15 oktober 2024 - 14:17    reactie #21
geplaatst door: Jock
Het klopt dat ik het niet begrijp en dat heeft maar deels met mijn kennis of geestelijke vermogens te maken.
Los daarvan wil ik proberen onderliggende dingen te doorzien alvorens ik letterlijke aanwijzingen opvolg.
Is dat niet waar een forum voor is?

Ik probeer nog maar eens een vraag: als straks alles IMAP is, ben ik afhankelijk van of Ziggo mijn mails op haar server houdt -of niet. Daar heb ik geen behoefte aan, is Thunderbird een programma dat alle inkomende mails op mijn harde schijf zet? Want dat laatste is wat ik wil.
Mail Ziggo kwijt
15 oktober 2024 - 14:38    reactie #22
geplaatst door: boiing
Ik probeer nog maar eens een vraag: als straks alles IMAP is, ben ik afhankelijk van of Ziggo mijn mails op haar server houdt -of niet.
Mm, nee niet echt. Theoretisch ja maar Ziggo gooit niks weg en zal zelf ook backup systemen hebben. Mail verdwijnt alleen als jij ‘m verwijdert. Bovendien staat IMAP mail ook lokaal op jouw Mac (net als POP mail) én heb je zelf ook nog een backup als het goed is. En je kunt je mail zelf archiveren op je Mac door het naar lokale mappen te verplaatsen. Het nadeel wat je denkt dat er is is er niet.

POP3 mail is achterhaald, IMAP heeft een heleboel voordelen. Vooral dat mail op al je devices synchroon loopt, zowel inkomens als uitgaand. Dat heb je met POP mail niet.

Het is even ‘omdenken’ maar ik zou (ook) adviseren om alleen nog IMAP te gebruiken.
Bewerkt: 15 oktober 2024 - 14:54 door boiing
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Mail Ziggo kwijt
15 oktober 2024 - 14:57    reactie #23
geplaatst door: Jock
Ja, dat doe ik ook al, het is enkel mijn oude pc die logischerwijs nog op pop3 stond.
Als ik jou goed begrijp blijven mails die ik ook laat binnenkomen op die 'slimme postbussen' wél altijd op mijn pc blijven  staan, óók als deze door Ziggo wel verwijderd zouden worden?
Mail Ziggo kwijt
15 oktober 2024 - 15:34    reactie #24
geplaatst door: Flix
Ziggo verwijderd géén mail; alleen jij doet dat, of niet.

Slimme postbussen zijn geen echte postbussen, maar dynamische zoekopdrachten in de vorm van een map. Er staan om die reden nooit echte bestanden in, net als een zoekvenster geen bestanden bevat, alleen zicht geeft op bestanden door de gezocht plek heen.