geplaatst door: peterha
Normaliter sluit ik de MBP zonder hem uit te zetten. Echter gisteravond 'm toch maar weer eens helemaal uitgezet en toen ik vanmorgen wilde opstarten, duurde het erg lang en kreeg ik een vreemd scherm waarin ik mijn netwerkverbinding moest selecteren en uiteindelijk kreeg ik een scherm waarin stond dat er een kritieke software update vereist was voor mijn Mac, maar dat zich een fout had voorgedaan waardoor het niet gelukt is.
Ik heb recentelijk niets gedownload of geïnstalleerd, dus dit vind ik heel vreemd.

Wat kan hier aan de hand zijn?

IMG_0989.jpegMacBook Pro start niet meer op: kritieke software update vereist
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: nnsa
Heb je het al opnieuw geprobeerd ? Is het huidige MacOS een legitieme versie, die op de MBP kan draaien ?

Als je niet verder komt, denk ik dat het systeem opnieuw moet worden geinstalleerd, door op te starten met CMD+R, dan ga je naar de Herstel Partitie. Als dat ook niet lukt dan opstarten met CMD+Option+R om te installeren vanaf internet.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: peterha
Ik heb al diverse keren opnieuw opgestart. Ik heb internetverbinding gemaakt via wifi en via bekabeld, maakt niets uit. Op mijn MBP draait altijd de laatste versie van Mac OS, steeds normaal geüpdated. In het verleden ook meerdere malen 's-avonds afgesloten en 's-morgens opnieuw opgestart; nooit een probleem geweest, tot vanmorgen zomaar ineens dit vreemde verschijnsel.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Ook in safe mode geprobeerd? Ik zou de schijf wissen vanuit een usb stick of externe ssd en opnieuw installeren en dan de gegevens importeren via een Time Machine backup. Ik heb mijn twijfels over het icoontje bovenaan het scherm. Is het misschien malware of een virus? Gebruik je malwarebytes?
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M4 40 GPU / M1 32 GPU Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  eMac 1.4 GHz  PowerMac G4 Beige 500 MHz
geplaatst door: peterha
Ik heb nog niets anders geprobeerd, wilde eerst navragen wat dit zou kunnen zijn.
Ik vertrouwde dit icoontje ook niet, ziet er uit als een keurig jasje van een pak; dacht ook meteen aan virus o.i.d. maar ik heb geen rare dingen gedownload.
Ga maar eens wat van de voorgestelde opties proberen.
In ieder geval eenieder tot zover bedankt.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: Mac Hammer Fan
Misschien heb je een bootable backup zoals van Carbon Copy Cloner. Als je daarvan kunt opstarten weet je dat het zeker opgelost is als je de schijf wist en alles opnieuw installeert. Veel geluk.
 Apple gebruiker sedert 1992  Mac Studio M4 40 GPU / M1 32 GPU Dell 32 inch scherm  MacBook Pro 16" M2 Pro  iPad 2018  iPhone SE1&3  2x Mac Pro 5,1 3,33 Ghz 6 core Radeon 580  Apple Watch 8  Apple TV 4K  Power PC G5 dc 2,3 GHz  MacBook 13" SR 2007  eMac 1.4 GHz  PowerMac G4 Beige 500 MHz
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: peterha
Ja, met touchbar.
Bedankt voor de link; ga die info bestuderen.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: Flix
Even een algemene opmerking:
Er worden hier (en ook in de door orange gegeven link) allemaal terechte en goede adviezen gegeven over recovery en safe boot; maar deze commando's zijn voor de Intel Mac's, niet voor de Apple silicon's.

Voor de verschillende opstart opties van een Silicon, lees dit even door:
https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchl82829c17/mac
geplaatst door: nnsa
Even een algemene opmerking:
Er worden hier (en ook in de door orange gegeven link) allemaal terechte en goede adviezen gegeven over recovery en safe boot; maar deze commando's zijn voor de Intel Mac's, niet voor de Apple silicon's.
Helemaal eens, maar dat probleem ligt aan de onvolledige hoeveelheid van de gegevens beschikbaar stellen van de TS.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: peterha
Helemaal eens, maar dat probleem ligt aan de onvolledige hoeveelheid van de gegevens beschikbaar stellen van de TS.
Sorry, mijn fout; maar dat had dan even aangegeven kunnen worden.
Alsnog:
MacBookPro 15" - 2017
met touchbar
OS Ventura 13.2
Processor 2,9 GHz Quad-Core Intel Core i7
Geheugen 16GB 2133 MHz LPDDR3

Momenteel in de 'Veilige Modus' een (waarschijnlijk gemiste) update aan het installeren: Ventura 13.6
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: nnsa
MacBookPro 15" - 2017
Dan blijft de verstrekte informatie kloppen voor een Intel Mac. En wie weet helpt de mooie tip van @Mac Hammer Fan v.w.b. "Safe Mode"...
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: peterha
De update Ventura 13.6 heb ik inmiddels geïnstalleerd. Maar met opnieuw opstarten hetzelfde probleem: kritieke update vereist, maar kan niet installeren (zelfde melding, zelfde scherm).
Mac info (Over deze Mac) gaf aan dat 13.6 wel geïnstalleerd was. Via AppStore mededeling: deze Mac is up-to-date.
Geprobeerd normaal op te starten. Echter zelfde foutmelding, update kennelijk toch niet gelukt.
Toen via Cmd-R nieuwe installatie van OS Ventura gedaan. Zelfde resultaat, zelfde foutmelding.
De enige manier om op te starten is via veilige modus (aan+shift) en dan inloggen. Systeem is dan wel vreselijk traag.
Krijg ook steeds melding dat niet ingelogd kan worden met Apple-ID. Als ik dan aangeef: wachtwoord vergeten krijg ik een foutmelding: Instellingenfout: com.apple.extensionKit.errorDomain fout 15
Verder al geprobeerd met Firewall uitgeschakeld, alle updates e.d. geprobeerd met bekabelde verbindingen.
Helaas heb ik geen bootable backup zoals van Carbon Copy Cloner.
Ik weet het niet meer.
De enige optie is dan maar opstarten met shift ingedrukt, tolereren dat het systeem enorm traag is en eventueel wachten op een nieuw OS.
Ondertussen verder zoeken op internet of contact opnemen met Apple; misschien weten zij een oplossing.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: nnsa
…of contact opnemen met Apple; misschien weten zij een oplossing.
Werken in de Veilige modus is geen doen. Ik zou inderdad contact opnemen met Apple.

Kan je als ‘last’ resort, je schijf wissen, MacOS opnieuw installeren en je data van een TimeMachine backup terugzetten ?
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: mcmt
Er zijn nog wat artikels m.b.t. die com.apple.extensionKit.errorDomain 15 fout. Misschien zitten er nog bruikbare tips tussen. Sommige daarvan heb je al geprobeerd denk ik.
geplaatst door: peterha
Dank voor je reactie. Een aantal opties heb ik inderdaad geprobeerd, maar dit artikel doorlezend, nog niet allemaal. Ik ga e.e.a. proberen.

Ik heb al wel Ventura opnieuw geïnstalleerd, maar nog niet eerst de schijf gewist. Deze nieuwe installatie was echter (ook) niet de oplossing.

Daarna maar even uitzoeken hoe ik voor dit probleem het beste contact kan opnemen met Apple.

In ieder geval bedankt voor alle reacties.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: nnsa
Hier nog wat tips voor dit probleem.

Een andere mogelijkheid is, dat er in de verkeerde hoek wordt gezocht. Ook een zeer goede internetverbinding met de apple server is noodzakelijk. Misschien daarop nog eens focussen met een ethernetkabel direkt op de router en eventueel tijdelijk een andere DNS-server van Cloudflare 1.1.1.1 en alle andere flauwekul uitgeschakeld zoals Firewall, Litte Snitch etc.
Bewerkt: 1 oktober 2023 - 16:50 door nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: peterha
Even een update.

Ik heb alle hier voorgestelde opties en mogelijkheden geprobeerd, ook welke via internetlinks aangereikt waren, maar niets mocht helpen.
Wat ik ook probeerde, steeds weer kwam ik uit bij het scherm waarin verteld werd dat ik een kritieke update moest installeren, maar aangezien de machine niet volledig opstart, kon die dus niet geïnstalleerd worden en zat ik in een 'loop'.

Ook heb ik via de Appstore de nieuwste, volledige versie van Ventura 13.6 gedownload en (op mijn gewiste schijf) proberen te installeren in de hoop dat de update daarin verwerkt zou zitten en geen prbleem zou opleveren. Helaas, zelfde eindresultaat.
Ook een oudere versie (Monterey) gaf hetzelfde probleem.
Ruimtegebrek op mijn harde schijf is het ook niet, 155 GB gebruikt van de 500GB.

Toen maar contact opgenomen met Apple Support. Die persoon gaf alle opties aan, maar dat was alles wat ik al geprobeerd had zonder resultaat. Toen wist hij het ook niet meer en concludeerde dat er een fout/probleem zat in mijn SSD en dat de technische dienst van Apple daar maar eens naar zou moeten kijken. Hierop een afspraak gemaakt met de Genius Bar van Apple voor a.s. zaterdag.

Ondertussen kan ik de laptop alleen gebruiken (via Shift) in de veilige modus. Alles is wel benaderbaar, maar hij is ontzettend traag. Echter mijn Apple-ID geeft wel problemen terwijl dit op mijn iPhone en Mac Mini geen problemen geeft.

Eerst maar een het oordeel van een expert afwachten, hoewel ik het vreemd vind dat bij het installeren van een update, plotseling de SSD een defect zou hebben en waarschijnlijk dan vervangen zou moeten worden.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: peterha
p.s. ik merk net dat in de veilige modus mijn complete touchbar ook niet meer werkt  :angry:
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: Flix
Da's op zich wel logisch; in de veilige modus worden lang niet alle macOS hardware drivers geladen. Ook het beeld is vaak wat minder want de dedicated videokaart komt niet in.

Wel vreemd dat ie na een schone installatie hetzelfde probleem geeft, terwijl Safe mode wel werkt. Weet je zeker dat je de juiste schijf hebt gewist? Niet alleen de data partitie?
geplaatst door: peterha
Ik heb er 1 schijf van 500GB inzitten en deze heb ik eerst gewist (zie bijgaande afbeelding) en toen gepartitioneerd. Dus dat is wel goed gegaan.

Maar hij is zoooo traag....

IMG_0998.jpegMacBook Pro start niet meer op: kritieke software update vereist
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: mcmt
Heb je soms al geprobeerd op te starten met hardware diagnostics? Dit zal wellicht het probleem niet oplossen, maar kan eventueel een indicatie geven.
geplaatst door: peterha
Ja, dat had ik al gedaan in het begin, maar dat gaf aan: Geen problemen gevonden (ADP000).
Maar dat zegt mij niet zoveel, want ik heb al eerder een duidelijk en zichtbaar probleem gehad met dit apparaat en ook toen kreeg ik dezelfde code terwijl er in de Apple Store toen een wel een andere foutcode uitkwam.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: peterha
Tot slot.

Navragen leerde mij dat in deze laptop de SSD een vastgesolderde is en dus niet ver-/uitwisselbaar. Dat betekende voor mij -dat als er een defect zat in de SSD- deze ook ter plekke bij de Apple Store niet vervangen kon worden en ik dus die rit niet hoefde te gaan ondernemen.
Na -uiteindelijk- contact te hebben gehad met de technische dienst van de Apple Store werd bovenstaande bevestigd en de enige remedie was vervanging van het logic-board inclusief SSD. Dat logic-board alleen al was € 640,- excl BTW.

Gezien de leeftijd van mij MBP en de problemen die ik er al mee heb gehad, was dit voor mij geen optie. Dus ik ga niet naar de Apple Store en heb de afspraak aldaar afgezegd.

Inmiddels een nieuwe laptop besteld.
Met vriendelijke groet,
Peter
geplaatst door: Siga
Dag mensen,
ik wil nog even reageren al is het even geleden dat dit probleem werd gepost. Ik stond namelijk recent voor hetzelfde probleem en kwam na lang zoeken uit bij een oplossing voor mijn Macbook pro (uit 2017). Wellicht dat dit huidige Macbook Pro gebruikers helpt verder te komen voor u zich genoodzaakt voelt een nieuwe Macbook aan te schaffen.

Bij mij begon het probleem namelijk eerst met de melding dat ik een Wifinetwerk moest selecteren, voor ik verder kon.
Deze melding kreeg ik steeds als ik enkele dagen mijn Macbook niet gebruikt had. Ik negeerde deze melding steeds en starten de 2e keer op in de veilige modus. Gelijk erna weer op de normale manier en ik kon weer verder.

Omdat dit gedoe aanhield ben ik overgegaan naar het EHBO- schijfhulpprogramma, incl. het partities verhaal. Toen dit gedaan was wilde ik een MacOs update uitvoeren waarna de melding kwam dat er een kritieke software-update vereist was voor mijn Mac, en dat er zich een fout had voorgedaan bij het installeren van deze update. En ik pas weer verder kon als de update gedaan was. Geen uitweg dus.

Bij mij is de oplossing geweest om alle externe apparaten los te gekoppelen, zoals externe beeldscherm, opslagschijf, audio interface incl. usb-c aansluitingen dat was aangesloten op mijn mac.

Daarna opgestart (geen idee of het iets uitmaakte maar voor de zekerheid) in de veilige modus en vervolgens op de normale manier opgestart.

Als ik nu mijn mac opstart plug ik daarna pas alle externe apparaten erbij en werkt alles telkens zoals het deed/moet.