Ik werk op een Macbook Pro (ik denk 2008) met Yosemite. Sinds vandaag kan ik bepaalde applicaties (het gaat op het eerste gezicht enkel om ingebouwde apps zoals Safari, Ibooks, Calender, App Store) niet meer openen. Bepaalde van deze ingebouwde programma's zoals Itunes (inc Itunes Store), Garageband werken wel normaal.
Ik heb via Time Machine een reserve-kopie gebruikt, maar het probleem blijft. Aangezien ik geen toegang heb tot de App Store, kan ik Yosemite niet opnieuw installeren.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe ik het kan oplossen? Ik zou graag meer info geven over mijn systeem, maar het venster 'over deze Mac' werkt ook niet....
Alvast bedankt.
Marc
MVP om 17:07, 12-01-2015Aangezien ik geen toegang heb tot de App Store, kan ik Yosemite niet opnieuw installeren.
Misschien moet je eens regelen dat je (weer) toegang tot de Mac App Store hebt, zodat je alle (noodzakelijke) updates binnen kunt halen!
Ik heb al enkele keren herstart, zowel voor als nadat ik de reservekopie heb geïnstalleerd. En met 'geen toegang tot de App Store' bedoel ik dat App Store een van de programma's is die niet meer werken. Het icoontje geeft inderdaad aan dat er een update beschikbaar is, maar de applicatie zelf wil maar niet openen.
Meer tips zijn zeker welkom!
Verder zijn er opties om in Safe Mode te starten (geduld: er wordt veel geverifieerd en gerepareerd) en om in Recovery Mode te proberen je systeem weer gezond te krijgen.
Als ik in Recovery-modus opstart, heb ik dan geen bootable USB van Yosemite nodig (waarvoor ik weer App-store zou moeten gebruiken)?
Om uit te sluiten dat er een exotische foutbron aan het werk is: draai een Etrecheck rapport (zie http://www.etresoft.com/etrecheck, maak een PDF van het resultaat, publiceer het op je favoriete cloud server en post hier de URL (even aannemend dat je dat aan de gang krijgt). Heb je dingen als CleanMyMac of andere "handige" tools gebruikt?
Als je een recovery partitie op je harde schijf hebt (dat is tegenwoordig standaard in OS X) kun je in recovery mode de partitie met OS X wissen en Yosemite downloaden, even onder de aanname dat je een internetverbinding actief hebt. Voor de snelheid van dat proces is een bekabelde connectie aan te bevelen. Begin bij http://support.apple.com/kb/PH18872 en volg de verwijzingen daarin. Om zeker te zijn dat de foutbron verwijderd wordt moet je een schone install doen, dwz. eerst je schijf wissen. Als je hier aan begint, en je hebt geen backup, ben je je gegevens kwijt.
of hoe een mens zich in 2015 vragen stelt die in 2014 nooit in hem zouden opgekomen zijn...
iedereen, en met name jtk en HEXDIY, bedankt voor de snelle hulp!