Dat telkens op nieuw opslaan van een sjabloon, gek eigenlijk dat je niet het sjabloon zelf veranderd. Nu krijg je dus steeds meer sjablonen.
Het idee achter een sjabloon is dat je een basisdocument maakt met alle elementen erin die je altijd in je document wilt hebben, maar geen „echte” inhoud. Denk bijvoorbeeld aan briefpapier voor een bedrijf: daarop wil je de naam en het adres hebben staan, waarschijnlijk een logo, de datum op een bepaalde plek vanboven, en misschien een leuk lijntje boven- en onderaan. Door een sjabloon te maken met dat erop maar verder niks, kun je elke keer als je een brief wilt schrijven, dat sjabloon pakken en gelijk de brief zelf beginnen te tikken.
Hetzelfde verhaal voor wanneer je een serie boeken opmaakt: één keer een sjabloon maken met daarin voorgemaakte pagina’s voor alle soorten bladzijden die je nodig hebt (eerste pagina van een hoofdstuk, gewone tekstpagina’s, pagina’s met alleen foto’s, enz.), de tekststijlen zoals ze moeten zijn en dergelijke. Wanneer je een nieuw boek begint, open je het sjabloon en kun je de tekst erin gaan zetten zonder eerst allerlei opmaak te moeten doen.
Alineastijlen, ook een mooie naam
En die kan je dus verslepen of voorzien van een nummer.
Nummeren kan, maar lijkt me overbodig behalve voor dingen als „Kop 1”, „Kop 2” enz. De nummers helpen niks voor de sortering, want dat moet je toch met de hand doen.
En alineastijlen veranderen wel in alle documenten als ik die in 1 document aan pas, toch? Veranderen als in 'werk bij'.
Nee, zoals al gezegd: een document staat los van het sjabloon waar het op gebaseerd is.
Dit is geen WordPress of zo, waar je een basispagina hebt waar je inhoud in zet, en als je dan de basispagina aanpast gebeurt dat op alle pagina’s van de site die deze basispagina gebruiken.