POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 12:54   
geplaatst door: Heintje
Gisteravond kreeg ik een beveiligingsupdate aangeboden op de iMac en die heb ik geïnstalleerd.
Sindsdien werkt in Mail mijn POP-emailaccount bij Ziggo niet meer.
(Het is essentieel dat ik POP blijf gebruiken, ik wil/kan niet over op imap.)
Ik vind ook geen aanwijzingen over wat Apple heeft veranderd met deze beveiligingsupdate.

Wat heb ik ondernomen?
- het wachtwoord van mijn emailaccount bij Ziggo gereset
- ingelogd op de webmail bij Ziggo: daar kan ik nog gewoon inloggen, dus de UID/WW combinatie is goed
- Ziggo gebeld of zij iets hebben veranderd (nee) en de POP/SMTP-instellingen met hen doorgenomen: die staan (nog steeds) goed.

Hieruit trek ik de conclusie dat de beveiligingsupdate de oorzaak is van de ellende.
Wat nu?
:wacko:

(Bewerkt door Heintje om 12:54, 10-11-2017)

POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 13:45    reactie #1
geplaatst door: slechtkwast
Probeer het eens met Thunderbird?  https://www.mozilla.org/nl/thunderbird/
Weg met de overheid weg met de mensheid.
POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 14:21    reactie #2
geplaatst door: boiing
Het is handig om even versienummers te noemen (bedoel je 10.12.6 en Security Update 2017-001?) en misschien iets meer info dan 'werkt niet meer'.

Heb je nog andere email accounts die het wel of niet doen? Krijg je foutmeldingen? Wat doet het niet, verzenden, ontvangen, allebei? Krijg je een 'wachtwoord onjuist' melding?

The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 15:07    reactie #3
geplaatst door: Heintje
Update situatie:
Mail verzenden lukt sinds zojuist weer wel, zonder wijzigingen aan te brengen.
Via webmail kan ik nog steeds gewoon bij mijn email, terwijl het Mail met dezelfde gegevens niet lukt.

Mailprogramma: Mail
OS: MacOS Sierra 10.12.6
Beveiligingsupdate: "Beveiligingsupdate 2017-001", versie 10.12.6

Mailgegevens:
"Heintje"@ziggo.nl
pop.ziggo.nl
smtp.ziggo.nl
verder geen rare fratsen geconfigureerd.

Verschijnsel:
- mail ophalen lukt niet

(Bewerkt door Heintje om 15:08, 10-11-2017)

POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 15:14    reactie #4
geplaatst door: Heintje
Update situatie:
Hetzelfde UID en wachtwoord nogmaals ingevoerd en alles werkt weer.

Ik ben blij dat het weer werkt, maar wat er is gebeurd weet ik niet.
Ik heb in elk geval geen instellingen gewijzigd, behalve het wachtwoord.
Duurt dat bijna een dag om door te voeren? En ik kan met het nieuwe wachtwoord wel gewoon al die tijd in mijn webmail.
Afijn, het werkt weer.  :thumbs-up:

POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 15:18    reactie #5
geplaatst door: boiing
Mooi! Ik wilde je net nog wat tips geven, wellicht handig als het weer gebeurt:

In Mail kun je via het menu 'Venster' een 'Activiteitenoverzicht' laten zien. Je ziet dan waar Mail mee bezig is. En in hetzelfde menu vind je de 'Mail-verbindingsassistent'. Ook handig als je wil weten waar het mis gaat.

Wat het bij jou geweest is? Geen idee, misschien toch een Ziggo 'dingetje'.

The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 15:41    reactie #6
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Nu nog aanleren dat wanneer je met webdiensten werkt je niet meteen begint met accounts verwijderen, uninstalleren of clean installs uitvoeren.

Dit soort diensten kunnen ook wel eens onderhoud uitvoeren waardoor je een timeout of iets dergelijks op de server krijgt.

POP-mailprobleem sinds gisteren
10 november 2017 - 22:49    reactie #7
geplaatst door: Heintje
Er was sprake van een samenloop van omstandigheden:
- 2 weken geleden kon ik wel via Mail maar niet via de webinterface in mijn email komen. Dat ontdekte ik bij toeval. Ik heb toen het webmailwachtwoord op de officiële manier vernieuwd en dat ook netjes gelogd/vastgelegd. Toch was het probleem daar niet mee opgelost.
- gisteravond heb ik de beveiligingsupdate geïnstalleerd, omdat ik bankier met de iMac. Leek mij wel zo veilig.
- vanochtend heb ik éérst bij Ziggo gekeken of zij storingen hadden en dat is zo geweest. Mar volgens hun eigen meldingen waren die vannacht al opgelost.
- daarop Ziggo gebeld, alle instellingen doorgenomen (die waren correct) en nogmaals het webwachtwoord gewijzigd.
- 1 uur gewacht en daarna werkte webmail niet: ik kwam er niet in. Nog 2 uur gewacht en toen werkte het wel, zonder wijzigingen.
- daarna blijkt dat je in Mail op drie plaatsen het wachtwoord moet aanpassen: In Voorkeuren bij acccounts en in Accounts zelf op twee plaatsen. Ik trof daar geen wachtwoorden aan en nam daarom aan dat dat ook leeg is geweest.
- de fout is waarschijnlijk ontstaan doordat Mail/Apple/iMac wachtwoorden in de Mail-accounts verwijderd als er niet mee kan worden ingelogd. Daarom nam ik aan dat waar niets staat, niets stond.
- als je in Mail/Accounts wachtwoorden invult gedraagt het zich onverwacht: de ene keer zet je er een wachtwoord neer en er gebeurt niets, de andere keer krijg je een knop "bewaar" en checkt hij na opslaan of het account met dat wachtwoord werkt. Ik weet nog steeds niet wat de logica was/is achter de Mail/account ervaringen van afgelopen 24 uur.