Apple Mail/Certificaat provider
22 december 2020 - 18:07   
geplaatst door: bacon
Mijn Apple Mail provider-account levert de laatste tijd problemen op. Helpdesk weet het ook niet (sorry voor de lange uitleg):
- mijn standaard Apple Mail account is een zonnet.nl account (Tele2)
- ik kan daarmee de laatst tijd meestal wel ontvangen, maar vaak niet verzenden.
- opnieuw het wachtwoord invoeren geeft soms soulaas.
- maar soms krijg ik daarbij een pop-up venstertje, dat het pop.3 certificaat niet klopt/niet veilig is.
- Controle in de Sleutelhanger bij pop3.versatel (= de juiste configuratie van zonnet)
- daar staat "Dit certificaat is ondertekend door een onbekende autoriteit"
-er staan ook 2 certificaten met een rood kruisje (verwijderen?) met de tekst "com.apple.idms.prd", betrekking hebbend op "Apple ID mijn naam@zonnet.nl

Mijn vraag: kan ik dat certificaat in de Sleutelhanger ongestraft verwijderen? En ook die die twee Apple com.apple.idsm.prd" enz cerificaten?

Screenshot:
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple Mail/Certificaat provider
22 december 2020 - 18:19    reactie #1
geplaatst door: puk1980
Je hebt alles ingesteld zoals aangegeven door Zonnet?


https://www.zonnet.nl/support

Citaat

Hoe stel ik mijn e-mail in?

Uw Zonnet of Versatel e-mailadres stelt u als volgt in:

Gebruikersnaam: het gedeelte voor het '@'-teken
Wachtwoord: wachtwoord voor de webmail

Inkomende e-mail (POP3): pop3.versatel.nl
Poortnummer (POP3): 110
Poortnummer (POP3) SSL: 995

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.versatel.nl
Poort uitgaande mail: 25

Selecteer de optie ‘Voor de server voor uitgaande email (SMTP) is verificatie vereist’ of Identiteitscontrole 'Wachtwoord' (zie gebruikersnaam en wachtwoord hierboven). Het is niet mogelijk zonder verificatie gebruik te maken van de uitgaande server (SMTP).

Kijk op de site van uw mobiele provider om te zien wat de juiste e-mail instellingen zijn voor het versturen van e-mail. Poorten voor uitgaande e-mail kunnen verschillen per provider.
antw: Apple Mail/Certificaat provider
22 december 2020 - 18:20    reactie #2
geplaatst door: puk1980
O ja, niet geheel onbelangrijk: welke macOS / OS X versie gebruik je? En welke Apple Mail versie?
antw: Apple Mail/Certificaat provider
22 december 2020 - 18:31    reactie #3
geplaatst door: bacon
puk1980
Bedankt! Ik kan de instellingen bij Tele2/zonnet onderhand wel dromen. Instellingen kloppen!
Ik gebruik Mavericks OS X 10.9.5 (ja, ik weet het!)  en Apple Mail versie 7.3.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple Mail/Certificaat provider
22 december 2020 - 19:38    reactie #4
geplaatst door: Backspin
Ik gebruik Mavericks OS X 10.9.5 (ja, ik weet het!)
Daar zit je probleem. Het Sectigo rootcertificaat zit er volgens mij pas vanaf 10.12 in. Je computer kan het certificaat van versatel daardoor niet verifiëren.

Toevoeging: het is ietsje anders, het Sectigo certificaat is geen rootcertificaat, maar een intermediate certificaat. Deze wordt normaal geverifieerd door het 'Usertrust RSA certification authority' rootcertificaat, en dat is degene die pas vanaf 10.12 standaard in macOS zit.

Je zult een vergelijkbare foutmelding dus ook krijgen bij websites die Sectigo als ssl-provider gebruiken. Ga bijvoorbeeld maar eens naar https://wordpress.com
apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
antw: Apple Mail/Certificaat provider
22 december 2020 - 20:04    reactie #5
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:36 door macqintosh
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 10:36    reactie #6
geplaatst door: bacon
macqintosh,
Bedankt! ik heb beide bestandjes geplaatst. Ik heb nu inderdaad geen last meer van een melding dat het certificaat niet klopt. Alleen staat in de sleutelhanger het "USERtrust RSA Certification Authority" certificaat vermeld met een rood sterretje, refererend naar de tekst "Dit certificaat wordt niet vertrouwd".
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 11:04    reactie #7
geplaatst door: Backspin
Rechtsklikken op het certificaat in sleutelhanger, dan 'Toon info'. Dan driehoekje bij 'Vertrouw' openklikken als die nog niet open staat, en daar dan 'Vertrouw altijd' selecteren.
apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 11:25    reactie #8
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:36 door macqintosh
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 11:58    reactie #9
geplaatst door: bacon
Backspin en macqintosh.
Wat een zegen is deze hulp! Daar kan geen helpdesk van een provider tegenop. Had gisteren iemand van de helpdesk van Tele2 aan de telefoon, die nauwelijks wist hoe ik mijn weigerende mail-account moest (her)configureren. Om over certificaten maar te zwijgen.......
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 13:20    reactie #10
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:36 door macqintosh
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 15:21    reactie #11
geplaatst door: bacon
Toch nog even een aanvulling, voor het geval anderen ook hiermee te maken hebben:
-mijn (ADSL)provider lag plat. Bleek fout van KPN
-maakte tijdelijk gebruik van de wifi van de buren
-verzending Apple Mail/provider-account lukte niet. Certificaat-gedoe
-hulp van jullie:
-certificaten geplaatst
-verzending mail deed het nòg niet.
-eigen internet-verbinding doet het weer. Wifi van de buren afgesloten
-Apple Mail/eigen provider-account werkt weer helemaal!

Wat het één (wifi buren) met het ander(herstelde eigen internet-verbinding) te maken heeft weet ik niet. Wèl de deskundigen hierboven neem ik aan.
Mijn nederig vermoeden:kan het zijn dat een certificaat afhankelijk is van de eigen provider Heb nl. dezelfde problemen met de iPad in Frankrijk (Orange als provider)
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 15:29    reactie #12
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:36 door macqintosh
antw: Apple Mail/Cerificaat provider
23 december 2020 - 16:18    reactie #13
geplaatst door: bacon
macquintosh,
Weer bedankt voor je reactie. de buren zitten bij Ziggo, en ik zit bij Tele2. Je uitleg is me nu duidelijk. Ik gebruik op de iPad inderdaad (noodgedwongen, nou ..."noodgedwongen"...)al jaren in het buitenland Gmail en Outlook.
Toch merkwaardig: ik vraag al sinds 2012 (aanschaf iPad) aan de helpdesk van Tele2, wat de oorzaak is, dat ik in het buitenland niets met Apple Mail/tele2-account kan versturen. Niemand die daar ooit antwoord op heeft weten te geven. En hier vind ik het....Nogmaals dank!!
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple Mail/Certificaat provider
23 december 2020 - 19:17    reactie #14
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:36 door macqintosh