geplaatst door: Sylvester
Vanwege problemen met iTunes zijn we genoodzaakt om alles terug te zetten.
iTunes was plots 6 maanden muziek kwijt na het 'verzamelen' van de muziek om de ganse bib op een externe schijf te kunnen zetten.
Eerst geprobeerd om de ganse muziekmap terug te zetten, maar dat veranderde eigenaardig genoeg niks.

Na veel zoeken dan maar beslist om een volledige TM backup terug te zetten.
Ter info, op de TM schijf staan twee mappen met daarin backups : één die HD noemt en één die HD gegevens noemt.
Mogelijk een relatie met de nieuwe indeling AFPS?
We hebben de Mac opgestart met cmd-R, schijf gewist en TM backup teruggezet. De recente TM datums van eergisteren stonden alleen in de map HD-gegevens op de TM externe schijf. De oudere datums van enkele maanden en ouder stonden in de map HD.
Eerst liet hij niet toe om een VOLLEDIGE reconstructie te doen met de recente backups, enkel Migratie assistent zou mogelijk zijn. Dan hebben we maar een oudere backup willen terugzetten.
Maar dat ging ook niet goed. Na het terugzetten vroeg hij opnieuw om een TM backup terug te zetten.
Nu ging het blijkbaar wel om een recente backup terug te zetten (voorlaatste teruggezet).
Maar als die uitgevoerd was, wilde hij niet opstarten: na het starten gaf hij een zwart scherm met een waarschuwing: 'onherstelbare fout security agent: login...'

Dan maar weer opnieuw begonnen en herstart met cmd-R en nu de allerlaatste ipv de voorlaatste terugzetten. Nu ging het wel met die recente backup om een volledige constructie te doen.
Maar... helaas, weer dezelfde fout.


Allé, heel complex, maar dat heet 'wet van Murphy' zeker?

Eigenlijk zoek ik nu de relatie tussen TM backups en die nieuwe AFPS indeling HD/ HD-gegevens.
Eerlijk gezegd snap ik er niks meer van. Ooit (10 jaar geleden) heb ik eens een Mac terug moeten installeren met een TM backup en dat was zo gepiept. Allé, het terugzetten duurde héél lang maar daarna startte hij terug op en alles was zoals voorheen.
Nu is dat toch precies anders?

Elke hulp zouden we geweldig vinden!

9a903cb9-457e-4958-bef1-4d2e1005948f.jpgTime Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
Time Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
16 augustus 2021 - 13:35    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Ondanks onvoldoende informatie over welk systeem er moet worden teruggezet, denk ik dat dit einde verhaal is.

Dat wordt of systeem opnieuw installeren en daarna TM backup terugzetten of dit draadje moet hulp bieden:

https://discussions.apple.com/thread/251727321
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
16 augustus 2021 - 13:51    reactie #2
geplaatst door: Sylvester
Sorry. Het is een MBP 13" van ongeveer 4 jaar oud (basis OS : Catalina).
Er staat (stond!) de laatste Big Sur op.

Zelfs een nieuw systeem installeren lukte niet. Ik heb nu eerst de volledige HD gewist dus HD én HD-gegevens. Nu is er enkel een HD zichtbaar, ondanks dat ik toch APFS heb gekozen.
Op dit moment zijn we terug Catalina aan het installeren.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
Time Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
16 augustus 2021 - 14:23    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Maar op Catalina staat geen iTunes maar Apple Music.

Mocht je toch met iTunes werken dan kan je hier nog wat reparatie-ideeën op doen:

https://www.appletips.nl/problemen-met-de-itunes-bibliotheek-herstellen/
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
16 augustus 2021 - 14:29    reactie #4
geplaatst door: Sylvester
Ah ja, sorry, er staat 'Muziek' op. Ik vergis met vaak ermee.
Dat is nog een ander probleem dat los staat van dit TM probleem. Eerst effe zorgen dat hij terug zijn Mac kan opstarten ;-)

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
Time Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
16 augustus 2021 - 14:33    reactie #5
geplaatst door: nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine en AFPS indeling (HD/HD gegevens...)
17 augustus 2021 - 07:08    reactie #6
geplaatst door: Sylvester
Misschien was het terugplaatsen van de backup niet nodig geweest, inderdaad...
Maar dat is nu te laat. En zo zijn we er dus ook achter dat het allemaal niet van een leien dakje gaat. We vielen van het één probleem in het ander.
Na het wissen van de schijf werd er Catalina geïnstalleerd. Zelfs deze simpele oefening wilde niet lukken. Uiteindelijk staat er terug Big Sur op na de update van Catalina.
Dan een kopie van iTunes terug erop gezet maar ook die wilde niet correct werken.

Tot zover is het TM probleem opgelost, alhoewel ik nog steeds geen antwoord heb op vreemde verschijnselen in Time Machine. Maar dat is voor later.
Ik start even een nieuw topic voor iTunes.

Dank voor het helpen en het meedenken.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD