geplaatst door: Axhill
Ik blijf maar problemen met TM houden. Nu al ruim een week maakt hij geen backups, steeds dezelfde foutmelding "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de back-up".
Gelukkig heb ik een Backblaze abonnement, maar graag zou ik toch ook lokaal een backup hebben!
Ik weet dat TM soms na een paar dagen weer wel doet wat hij moet doen, maar ik vind het nu wel erg lang dan duren? Kan het  opgelost worden?

Overzicht opslag:
Mac SSD 1 TB, nog 346 GB vrij
HDD 1 groot 4 TB, nog 3,2 TB vrij
HDD 2 groot 2 TB, nog 808 GB vrij.
Backup HDD 4 TB groot, er is nog 976 GB vrij. (WD schijf van oktober 2023)

Mac mini M2 (8-core CPU, 16 GB)
macOS Sequoia versie 15.3.2
Don't believe everything you think
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
gisteren 15:06    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Hier wat inspiratie (want het is lastig op afstand meteen de oorzaaqk aan te geven):

Je bent zeker niet de enige met dit probleem: Time Machine (TM) die blijft hangen bij "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de back-up" komt regelmatig voor, en kan inderdaad soms vanzelf overgaan, maar als het nu al een week duurt is het verstandig om actie te ondernemen. Hieronder vind je een overzicht van de mogelijke oorzaken én de meest effectieve oplossingen, zodat je hopelijk snel weer lokale backups kunt maken naast je Backblaze-abonnement.

Mogelijke oorzaken van het probleem:

- Beschadigde of volle backup-schijf (vol lijkt niet de oorzaak)
- Fout in de bestaande Time Machine-backups
- Problemen met schijfmachtigingen of formattering
- Externe schijf is niet goed aangesloten of heeft hardwareproblemen
- macOS of Time Machine-instellingen zijn corrupt geraakt
- Grote of corrupte bestanden op je Mac die de backup blokkeren
- Antivirussoftware of andere programma’s blokkeren de backup

Stappenplan om het probleem op te lossen

**1. Stop de huidige backup en probeer opnieuw**
- Ga naar *Systeeminstellingen > Time Machine*.
- Klik op het kruisje naast de voortgangsbalk om de backup te annuleren.
- Wacht een paar minuten en probeer handmatig een nieuwe backup te starten.

**2. Verwijder het ‘.inProgress’-bestand**
- Open de externe schijf in Finder.
- Ga naar de map `Backups.backupdb`.
- Zoek naar een bestand dat eindigt op `.inProgress` en verwijder dit bestand.
- Leeg de prullenmand en herstart je Mac.
- Start daarna Time Machine opnieuw.

**3. Controleer de backup-schijf op fouten**
- Open het programma *Schijfhulpprogramma*.
- Selecteer je backup-schijf en klik op *Eerste hulp* (First Aid).
- Laat eventuele fouten herstellen.

**4. Controleer of de backup-schijf voldoende ruimte heeft**
- Verwijder oude backups als de schijf bijna vol is.
- Controleer of de schijf geformatteerd is als *Mac OS Extended (Journaled)* of *APFS* (voor nieuwere macOS-versies).

**5. Controleer schijfrechten en formattering**
- Klik met rechts op de backup-schijf in Finder en kies *Toon info* om te zien of je voldoende rechten hebt.
- Herstel eventueel de rechten via Schijfhulpprogramma.

**6. Sluit grote of corrupte bestanden uit van de backup**
- Ga in Time Machine naar *Opties* en voeg grote bestanden of mappen toe aan de uitsluitingen.
- Probeer daarna opnieuw een backup te maken.

**7. Update macOS en herstart je Mac**
- Zorg dat je Mac up-to-date is.
- Herstart je Mac na het uitvoeren van bovenstaande stappen.

**8. Maak indien nodig een nieuwe, schone backup**
- Als niets werkt, overweeg dan de backup-schijf te wissen (let op: alle oude backups gaan verloren!) en Time Machine opnieuw in te stellen.

## Extra tips

- Sluit antivirussoftware tijdelijk uit van het scannen van je backup-schijf, want dit kan het proces blokkeren[3].
- Gebruik bij voorkeur een directe aansluiting van de backup-schijf op je Mac (dus niet via een USB-hub)[5].
- Test je backup regelmatig door een klein bestand terug te zetten, zodat je zeker weet dat je backups werken[5].

## Lokale momentopnamen als tijdelijke oplossing

Zolang je backup-schijf niet werkt, maakt je Mac wel *lokale momentopnamen* aan (tijdelijke backups op de interne schijf). Deze zijn handig, maar geen volwaardige vervanging van een echte externe backup.

---

**Kortom:** Doorloop bovenstaande stappen één voor één. In de meeste gevallen is het verwijderen van het `.inProgress`-bestand en het controleren van de schijf voldoende om Time Machine weer aan de praat te krijgen. Mocht het probleem blijven bestaan, dan is het wissen van de backup-schijf en opnieuw beginnen vaak de laatste, maar effectieve optie.

Laat gerust weten als je ergens vastloopt of als je een foutmelding tegenkomt bij één van de stappen!

---
Antwoord van Perplexity: pplx.ai/share en bewerkt door nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
vandaag 11:00    reactie #2
geplaatst door: Axhill
Bedankt, ik ga er mee aan de slag.
Don't believe everything you think
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
vandaag 12:21    reactie #3
geplaatst door: Axhill
Volgens ChatGPT zou de map "Backups.backupdb" op de externe HDD, de Time Machine schijf, moeten staan. Die zie ik daar niet staan. Spotlight vindt niets als ik ".inProgress" intik.

Hoe ga ik nu verder?
Don't believe everything you think
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
vandaag 12:52    reactie #4
geplaatst door: puk1980
Backup HDD 4 TB groot, er is nog 976 GB vrij. (WD schijf van oktober 2023)
Hoe ga ik nu verder?

Backup HDD helemaal wissen, TimeMachine op die HDD activeren, en opnieuw beginnen.
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
vandaag 12:57    reactie #5
geplaatst door: nnsa
Hoe ga ik nu verder?
Door beter te zoeken, of vast te stellen dat die Folder inderdaad ontbreekt. Als dat zo is, is de backup weg en waarschijnlijk de oorzaak van het probleem... en dan verder gaan met de tip van @Puk1980.

Schermafbeelding 2025-05-28 om 12.53.35.pngTime Machine probleem / geen back-up mogelijk
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
vandaag 13:30    reactie #6
geplaatst door: Axhill
Gelukkig heb ik een backup op Backblaze. Ga de HDD formatteren en opnieuw beginnen.
Bedankt voor jullie meedenken!
Don't believe everything you think
Time Machine probleem / geen back-up mogelijk
vandaag 14:13    reactie #7
geplaatst door: Axhill
Ik start een nieuw draadje > nieuw probleem!

Zo juist de externe TM schijf geformatteerd en de Mac opgestart.
Tot mijn schrik wil mijn belangrijkste externe HDD niet mounten. Ik kan hem via Schijfhulpprogramma niet activeren. Verschillende malen geprobeerd en ook de Mac herstart, maar geen succes!
Heb voor de zekerheid een andere kabel geprobeerd. Maar niks...
Verdorie, het zit wel mee. Heb ik net de TM-schijf gewist! Gelukkig  dat ik een backup op Backblaze heb!!
Maar hoe krijg ik nu mijn HDD opnieuw gemount??

Update:
Geprobeerd de HDD (die grijs is in Schijfhulpprogramma) te herstellen met Schijf-EHBO. Dit is niet gelukt.
Update 2:
macOS geupdatet naar  15.5, helaas weer geen resultaat
Bewerkt: vandaag 15:06 door Axhill
Don't believe everything you think