Ik vind het nogal vervelend, dat ik de mededeling blijf houden dat de back-up op TM is mislukt. Mijn laatste back-up (TM staat op automatisch) is nu van 6 augustus.
Mijn TM-schijf is een WD Elements Desktop van 4 TB, rechtstreeks aangesloten op een USB-poort op mijn Mac mini M2. De HDD is van oktober 2023.
Die HDD is toen op mijn bureau neergezet en sindsdien nooit verplaatst, dus een fysiek mankement aan de schijf of kabel lijkt mij uitgesloten. Ook vindt Schijf-EHBO geen problemen.
Wat kan ik nog doen? Toch maar een nieuwe HDD aanschaffen?
Stappenplan van nnsa om het probleem op te lossen heb ik uitgevoerd:
1. Stop de huidige backup en probeer opnieuw
Gedaan, geen back-up
2. Verwijder het ‘.inProgress’-bestand
- Open de externe schijf in Finder.
- Ga naar de map `Backups.backupdb`.
Deze map kan ik niet vinden op de TM-HDD
3. Controleer de backup-schijf op fouten
- Open het programma Schijfhulpprogramma
Gedaan, er worden geen fouten vermeld
4. Controleer of de backup-schijf voldoende ruimte heeft
De HDD is 4 TB groot, er is nog 1,2 TB over
5. Controleer schijfrechten en formattering
Hier zie ik iets vreemds: Delen en bevoegdheden
Alleen lezen. Ik kan het niet aanpassen. APFS (hoofdlettergevoelig, versleuteld)
6. Sluit grote of corrupte bestanden uit van de backup
- Ga in Time Machine naar 'Opties' en voeg grote bestanden of mappen toe aan de uitsluitingen.
Dat heb ik nog niet gedaan
7. Update macOS en herstart je Mac
Versie Sequoia 15.6 op mijn Mac mini M2
8. Maak indien nodig een nieuwe, schone backup
Dat had ik 28 mei j.l. al gedaan