Vragen over clean install
15 december 2017 - 11:40   
geplaatst door: oldMACdonnell
Hallo vrienden,

Ik heb een iMac reparatie gehad (voeding). De harde schijf is volledig gewist.
Ik heb een TM backup (High Sierra).
In de store zeiden ze dat ik de TM backup kan terugzetten, maar beter is om de bestanden uit TM met de hand naar de nieuw geïnstalleerde OSX te slepen.
Dit voorkomt dat allerlei restanten van programma's het systeem vervuilen (dus een clean install doen).
Ik heb verschillende sites bezocht naar informatie.

Ik heb hierover toch nog vele vragen. Kunnen jullie me helpen?

1. Kan ik de inhoud van de hele thuismap in een keer verslepen naar het nieuwe OS en de bestaande map wissen of is het beter om dit per submap of file doen?

2. Hoe krijg ik de sleutelhanger netjes over? Hij staat in de cloud, maar zit vol met allerlei files uit 10 jaar historie. Kan ik separate files uit de oude sleutelhanger overzetten?

3. Ik heb dropbox, google drive, transip en iCloud.
Als ik nu vanuit het nieuwe OSX verbinding maak met mijn accounts daar, gaat hij dan syncen met de lege mappen op OSX en wordt dus alles verwijderd, of plaatst hij alles vanuit de diverse clouds op mijn OSX?
M.a.w. hoe behoud ik al mijn files op Dropbox etc.

4. Als ik een map of file sleep vanuit TM blijft de TM kopie dan intact of is de betreffende file daar dan weg?

5. Kan ik ook programma's als MS Office vanuit TM naar de schone OSX slepen?

Bij voorbaat mijn dank!

:blush: :blush: :wacko:

Vragen over clean install
15 december 2017 - 12:39    reactie #1
geplaatst door: Flix
Als je niet erg goed weet wat je doet, en ook niet behoorlijk handig met deze materie bent: NIET aan beginnen! Geldt dus denk ik ook voor jou...

Zet er een schoon macOS op, en gebruik Migratie-assistent (en de iCloud services) om de gewenste zaken van de backup op de Mac te zetten.

Vragen over clean install
15 december 2017 - 15:02    reactie #2
geplaatst door: GeorgeM
En als je daarna denkt dat er oud spul op je Mac staat waar je mogelijk last van hebt, dan kan je hier een rapport van EtreCheck plaatsen, zodat we mee kunnen kijken.

https://etrecheck.com

Vragen over clean install
16 december 2017 - 14:09    reactie #3
geplaatst door: oldMACdonnell
Bedankt voor jullie reacties.

Toen de iMac van de reparatie terugkwam startte ik de laatste update op.
Na de benodigde herstart bleef het voortgangsbalkje onder de appel hangen op 80 %.
Starten in safe mode, of met cmd-alt-P-R hielp niet, vandaar dat de apple winkel een clean install wilde doen.

Ik wil jullie advies graag opvolgen. Maar loop ik dan niet het risico dat na terugzetten van de TM backup ik hetzelfde probleem terugkrijg, dat starten niet lukt?

Ik durf handmatig terugslepen van de belangrijkste bestanden wel aan, maar alleen als ik weet wat ik doe, een antwoord heb op mijn vragen.

Als het lukt heb ik een schone Mac, als het een puinhoop wordt ben ik gedwongen om de TM backup volledig terug te zetten en te zien of hij start.

Wat vinden jullie hiervan?

(Bewerkt door oldMACdonnell om 15:54, 16-12-2017)

Vragen over clean install
16 december 2017 - 23:32    reactie #4
geplaatst door: cyrano
Voeding vervangen en harde schijf gewist?

:cry:

En dat noemt men "reparatie"?

I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Vragen over clean install
17 december 2017 - 19:46    reactie #5
geplaatst door: oldMACdonnell
Hallo mensen,

Ik heb het advies opgevolgd en met migratie assistent de laatste TM back up van HDD 1 teruggezet.

Het goede nieuws: alles werkt nu super!.

:thumbs-up:

Wel een paar issues tijdens het proces:
1. Foto's startte niet direct. De fotobibliotheek moest opnieuw opgebouwd worden. Toen alles OK.
2. Muziekbibliotheek was niet overgezet. Gelukkig had ik voor de zekerheid een kopie van de iTunes folder op een externe HDD 2 gezet. Na overzetten in de goede folder alles OK.

Ik wilde de iTunes folder eigenlijk overzetten uit de TM back up. Deze en andere folders waren echter niet meer toegankelijk, ik zag een mapicoon met een rood rondje met een wit minteken erin.
Info in deze mappen gaf: 0 kb.
Ook de eerdere backups (tot 2 jaar terug) gaven hetzelfde beeld.
Ik heb toen Schijfhulpprogramma>EHBO uitgevoerd.

>>>EHBO mislukt:
"Probleem -69842 heeft zich voorgedaan tijdens het terugzetten van de oorspronkelijke activeringsstatus.
Controle of herstel van bestandssysteem is mislukt
Bewerking mislukt..."

HDD 1 is nu niet meer toegankelijk.
Het is net of na overzetting de files gewist of niet meer te openen zijn.

Wat kan hier gebeurd zijn?
Wissen de boel en opnieuw als backup inzetten?

(Bewerkt door oldMACdonnell om 19:48, 17-12-2017)

Vragen over clean install
17 december 2017 - 20:10    reactie #6
geplaatst door: cyrano

Citaat
oldMACdonnell om 19:46, 17-12-2017

Wissen de boel en opnieuw als backup inzetten?

Dat is in de praktijk veruit het makkelijkste. Ik doe dat sowieso, maar heb naast de TM backup nog archief kopies van belangrijke bestanden.

Als 't echt moet, zou je kunnen proberen rechten te herstellen, maar ik meen me te herinneren dat Schijfhulpprogramma onder High Sierra die functie niet meer heeft.

Het probleem ontstaat mogelijk doordat je exact dezelfde gebruikersnaam hebt onder je vorig en huidig systeem. Vroeger werkte dat (Snow of ouder) maar sinds Lion krijg je een verschillend UUID. En uit veiligheid worden dan bepaalde delen van de backup ontoegankelijk.

I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Vragen over clean install
17 december 2017 - 20:21    reactie #7
geplaatst door: oldMACdonnell
Bedankt!

Volgende keer zal ik een andere gebruikersnaam toepassen.
Hoe dan ook, alles werkt weer.
Pfffff

Vragen over clean install
20 december 2017 - 19:37    reactie #8
geplaatst door: Jamo
Misschien een tip die handig is: koop iTunes Match. Kost je €24,99 per jaar, maar dan heb je al je muziek op al je devices en het staat in de iCloud, dus geen gehannes meer.

Zelfde geldt een beetje voor de iCloud Foto's Bibliotheek, al heb ik daar wel wat issues mee op het gebeid van mappen.

(Bewerkt door Jamo om 21:39, 20-12-2017)

Jamo