Je zou zeggen: gewoon even de account-informatie overnemen.Nou nee dus, want de invulvensters zien er totaal verschillend uit.
Oude iMac: 3 tabs: Accountinformatie - Postbusinstellingen - GeavanceerdNieuwe iMac: Accountinformatie - Postbusinstellingen - Serverinstellingen
En om het ingewikkeld te maken: de informatie die op de oude iMac staat onder "Accountinformatie" staat op de nieuwe iMAc onder "Serverinstellingen".
Met dan toch weer net even andere inhoud - maar goed, ik probeer zoveel mogelijk hetzelfde in te vullen... en krijg als commentaar dat de smtp-identiteit niet kan worden gecontroleerd, het certificaat is ongeldig.Mail ontvangen gaat dus wel goed, maar ontvangen niet.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Als je Gmail, Hotmail of een andere mail hebt die in de lijst staat: niks zelf invullen, kies de juiste provider, en voer alleen je mailadres en je wachtwoord in.
Heb je een gewoon mailaccount, en heet de mailserver net zo als je mailadres? Dus stel, je mailprovider heet Ziggo, de mailserver eindigt op ziggo.nl, en je mailadres is bv paulus@ziggo.nl, dan geldt ook hier: vul alleen je mailadres en je wachtwoord in, de rest zoekt je Mac voor je uit, helemaal automatisch en helemaal foutloos!
De enige keer dat je zelf alles in moet vullen, is als je mailprovider niet dezelfde naam heeft als je mailadres. Dus je bent bijvoorbeeld paulus@home.nl, en je moet naar de ziggo.nl mailserver omdat die jaren geleden is overgenomen. In dat geval kun je de settings op de site van je provider vinden, of je haalt de gegevens van je oude Mac. Ja, er verandert wel eens wat, er staat eens iets op een andere plek, maar door goed te kijken kom je erachter; het is geen rocket science!
Ik heb een eigen domein, mijn eigen achternaam.nl .
En ja, ik héb de gegevens van mijn oude mac overgenomen, want daar staat het programma Mail óók op, al heb ik het zelden gebruikt. Met dat oude programma kan ik probleemloos zenden en ontvangen.
............
....en net als de vorige keer gebeurt er na een paar uur ineens wat anders.Zojuist probeerde ik het nog een keer, en nu kreeg ik ineens de vraag of ik 'het certificaat alsnog wilde goedkeuren' of zoiets. Ik typte 'ja' en toen werd de post ineens verstuurd!Net als een paar weken geleden dus.
.............
maar, ook net als de vorige keer, als ik een kwartier later een bericht wil versturen loop ik weer vast.Vervolgens loop ik vast in een oerwoud van schermen over het toestaan van onveilige identiteiscontroles, wijzig smtp serverlijst, invullen van een gebruikersnaam waarmee een e-mailadres bedoeld wordt, invullen van een account waarmee een gebruikersnaam bedoeld wordt, etc. etc.
..............
Na lang zoeken heb ik inmiddels een Help-functie gevonden die helder uitlegt wat met de verschillende termen bedoeld wordt: "Mails settings you might need from your email provider".Maar je raadt het al: het zijn totaal andere namen als die welke voorkomen in mijn account-scherm. Ik kan nergens kiezen voor POP/IMAP etc., of voor een poort of wat dan ook.
(Bewerkt door Paulus om 21:22, 23-02-2017)
wanneer je weer een melding krijgt over het certificaat dat ongeldig is.klik dan op het pijtje in de melding, in het uitklapvenster kan je aangeven dat het certificaat altijd vertrouwd moet worden.
na deze 2 aanpassingen lukt het meestal wel om je mailaccount in te stellen.
Ik zie nu dat in de Mail-voorkeuren op mijn oude iMac andere poorten staan gespecificeerd dan op de nieuwe. Klopt dat?
Oplossing: stel het op je nieuwe Mac net zo in als op je oude Mac!
Mijn vraag nu: die poorten, zitten die in mijn computer of router (en is het dus logisch dat ze per computer verschillend zijn) of zitten die bij de server (en moeten ze dus gelijk zijn)?
Bij mail moet je 2 dingen instellen:1. de server voor het ophalen van mail;2. de server voor het versturen van mail.
Server 1:Mail kan POP-mail of IMAP-mail zijn. POP-mail haal je op (waarna het meestal na korte tijd van de server verdwijnt. IMAP mail synchroniseer je (waardoor de mail op je Mac een kopie van de mail op de server is).
Zowel POP als IMAP is beschikbaar in niet-secure (niet gebruiken dus!!!) en secure varianten.
Server 2:Mail versturen gaat middels het SMTP protocol. Gebruik ook hier de secure variant.
Heb je op je oude iMac gekozen voor IMAP, en op je nieuwe voor POP, of v.v., dan zie je andere poorten (en mogelijk ook servers). Begin dus met het kiezen van het juiste protocol! Als je dat hebt gedaan, dan zien de vervolgschermen er misschien anders uit, maar je kunt vast wel bedenken welke waarde in welk veldje moet worden gestopt.
Succes!
En telkens als je denkt: yes! hij doet het... gaat het een uur later weer mis.
Mijn enige hoop is op de deskundigheid van de provider, Webreus.Maar die jongens reageren tamelijk traag...
Veel dank voor jullie geduld!
Paulus om 10:42, 25-02-2017Mijn enige hoop is op de deskundigheid van de provider, Webreus.
Heb je dit al eens ingevuld?
https://www.webreus.nl/mailhulp/emailinstelling.php
Je moet o.a. een aangepaste poort instellen voor SMTP.
Scherm 7 : Kies de optie 'Gebruik aangepaste poort' en vul in 25025, vul tevens de gebruikersnaam en wachtwoord in
Pieterr om 6:33, 17-02-2017CitaatPaulus om 23:30, 16-02-2017Bestaat er ergens een begrijpelijke beschrijving van hoe je een Mail-account opzet, die rekening houdt met alle verschillende versies die er in omloop zijn?Die kun je meestal vinden op de website van je (email) provider.Hieronder een voorbeeld voor Ziggo:https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/imap/
Paulus om 23:30, 16-02-2017Bestaat er ergens een begrijpelijke beschrijving van hoe je een Mail-account opzet, die rekening houdt met alle verschillende versies die er in omloop zijn?
(Bewerkt door Pieterr om 11:07, 25-02-2017)
Ik kwam eindelijk op het idee om mij oude account weg te gooien en volgens deze instructie vanaf scratch te beginnen. Kreeg nog wel een foutmelding bij het invullen maar ging gewoon verder... en voila, binnen een paar seconden werkte alles.
Kennelijk was er in dat oude account iets corrupts dat zich niet liet verbeteren.
Ik kan nog steeds vlot zenden en ontvangen, dus het lijkt goed te gaan.
Ik hoorde hier dus en paasant ook van Thunderbird.Ik vraag me af wat de ervaringen van anderen zijn: is Apple Mail echt de beste optie, of zijn er betere mail-programma's? Waarbij ik de indruk heb dat Entourage inmiddels niet meer bestaat. Klopt dat?
geblokkeerd
Ik snap niet waarom die jongens van Webreus zelf niet op het idee kwamen om me naar deze instructie te verwijzen. Waarschijnlijk sloegen ze me te hoog aan, dachten ze dat ik dat zelf wel kon bedenken.
Dat heeft denk ik te maken met het feit dat dit soort diensten bij WebReus 10 - 20,- per jaar kosten en bij andere bedrijven 35 - 65,- per jaar. Voor dat klein beetje extra geld krijg je meestal een iets uitgebreidere website en een hulppakket. Beide zijn natuurlijk goedkoop en kunnen gewoon prima functioneren wanneer ze eenmaal geïnstalleerd en opgezet zijn.
En wat betreft je mailprogramma.
Wat veel mensen niet begrijpen of gewoon niet weten is dat een mailprogramma's vaak op dezelfde motor draait als een browser. Apple Mail draait bijvoorbeeld op Webkit. Safari op Mac en iOS en Apple Mail op Mac en iOS voelen daarom hetzelfde aan in gebruik en hebben die laag van integratie wat zo verschrikkelijk heerlijk aanvoelt. Totdat je natuurlijk ergens problemen mee krijgt dan wil je er mee gooien maar dat staat er los van want alle software heeft wel eens problemen of iets dat het beter zou kunnen doen.
Thunderbird draait op Mozilla, dat is de motor achter browsers zoals Firefox en mensen die Firefox als browser gebruiken zullen het dus ook fijn vinden om mailprogramma's te gebruiken die op basis van Mozilla gemaakt zijn en dat heeft allemaal te maken met hoe dit soort programma's scrollen en navigeren, dat is dan namelijk hetzelfde als je browser en voelt daarom veel fijne aan.
Postbox is ook zo'n programma gebaseerd op Mozilla. Dit gaat zelfs nog een stapje verder dan Thunderbird en is een extreem goed programma. Nadeel is wel dat er geen iOS versie is en dat wanneer jij diehard Safari gebruiker bent het scrollen en navigeren aanvoelt alsof je je schoenen verkeerd om aan hebt. Het is friemelen achter de computer en sommige mensen kunnen zich daar beter en sneller aan aanpassen dan andere.Ik vind het een extreem geweldig programma, zeer professioneel gemaakt maar ik kan er niet mee werken omdat ik Safari voor geen goud wil inruilen. Safari is mijn basis en ik heb al die hippe mailprogramma's die de laatste jaren zogenaamd populair zijn geworden en mailen opnieuw hebben uitgevonden wel geprobeerd maar er gaat gewoon niets boven een fijne integratie en native feeling tussen Safari en Apple Mail. .... en dan kan Apple Mail maar niet snoozen en ToDo-en en weet ik veel wat voor hippe termen en functies die ze verzinnen, dat kon het jaren geleden ook niet en toen heb ik ook gewoon mailtjes verzonden en mijn ding gedaan.
Ik zal je een geheimpje vertellen, het hele concept mailen is natuurlijk al jaren een dinosaurus en daar kun je wel een nieuw programmaatje voor uitvinden maar dat maakt het concept 'mail' niet ineens weer populair. Mailen zal nooit meer hip of trendy worden en alleen maar markt gaan verliezen omdat communicatie gaat via meer directere en snellere systemen verlopen.
Diensten als Skype, WhatsApp, Slack en dat soort communicatiediensten doen bepaalde dingen heel erg geweldig en nemen daarom heel erg veel taken van heen en weer mailen tussen collega's over.Wat te denken van al die webshops die tegenwoordig al WhatsApp of Twitter gebruiken voor vragen omtrent je order. Mail gaat dat altijd verliezen en dat wil niet zeggen dat mail morgen stopt met bestaan maar het zal vooral gebruikt gaan worden voor de minder serieuze dingen. Je ergens aanmelden of nieuwsbrieven - de dingen waar je minder privé gegevens wilt achterlaten.
Shmoo om 14:48, 25-02-2017Ik zal je een geheimpje vertellen, het hele concept mailen is natuurlijk al jaren een dinosaurus
Een dinosaurus waarvan eindeloos het aanstaande uitsterven wordt voorspeld, maar die steeds weer toch blijkt te overleven.
Ik verwelkom alle chat-apps, maar voor veel dingen blijft mail toch nog steeds de beste optie voor mij.