DNS zou je denken, maar dat zijn dingen die in een router meestal niet gedifferentieerd zijn voor de 2.4 en 5 GHz band. V.w.b. een eventuele foute switch: bekabeld en 5 GHz werken normaal begrijp ik, daarmee lijkt dat ook geen oorzaak. Je kunt het nog proberen met alle security settings uit en geen password, en dan kijken of de 2.4 GHz wil werken. Maar ook dat zou voor beide banden moeten gelden. Of proberen met je telefoon heel dicht bij de router verbinding maken op 2.4 GHz.
Je hebt een hardware reset gedaan maar ook de stroom er een minuutje afgehaald neem ik aan? En eventueel een nieuwe firmware geflashed, niet alleen een update?
Is het apparaat oud? Na een aantal jaren worden voedingen vaak slecht, en daardoor heb ik hele gekke klachten gezien. De 2.4 en 5 GHz banden worden door twee verschillende chips verzorgd in jouw TP-Link, je weet maar nooit wat een brakke voeding voor effecten kan geven. Misschien heb je toevallig een andere passende in huis liggen..