geplaatst door: MacFrankie
Ik heb vandaag voor de 2e dag geen internet van Ziggo, ik denk dat het tijd wordt om over te stappen op glasvezel. De vezel is al ruim een decennium in huis, maar tot nu toe ongebruikt.

Ik kan T-Mobile 1000 Mbps up & down + tv nemen.
Heeft iemand daar ervaring mee? Positief en negatief?
Heeft iemand ervaring met het tv kastje van T-Mobile?
Heeft iemand ervaring met de tv app op Apple TV van T-Mobile?

Heeft iemand een gouden tip voor mij? Bv een betere provider (Freedom? Of toch KPN? En waarom?)

Overigens is xDSL geen optie, zit ver van de centrale, maximale snelheid is 8 Mbps. En kabel is ook geen optie, ik heb Ziggo, en ben daar wisselend tevreden over, maar ik vind de club met de dag slechter worden. Ik wil iets anders, een partij die moeite doet voor z'n klanten.
Bewerkt: 25 juni 2021 - 16:16 door MacFrankie
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: Robert
Heb Internet Basic van T-Mobile (50 Mbit/s down en 50 Mbit/s up) en ben daar erg tevreden over.

Geen idee waarom je 20x zo snel nodig zou hebben, maar neem aan dat dat even betrouwbaar is.
Je product of dienst op MacFreak onder de aandacht brengen? Klik dan hier.
geplaatst door: RW076
Welkom in 2021, moeite tot aan de deur en pech bij problemen die niet door een bot opgelost kunnen worden.

Ik ben weliswaar ook weggegaan bij Ziggo omdat ik ontevreden was, maar kan inmiddels niet zeggen dat mijn huidige provider echt veel beter is (weliswaar snel bereikbaar, maar niet altijd).

Ik heb er wel een beter gevoel bij, Ziggo is een monopolist. En daar heb ik echt een hekel aan. Macht en arrogantie is nu eenmaal een dodelijke combinatie.

Tweakers heeft dit jaar een top 5 gemaakt, maar ik weet niet (meer) wat hun criteria waren (je zou verwachten snelheid en prijs, waar jij aangeeft service als hoogst te waarderen). Ik weet nog wel dat KPN daar als beste uit de test kwam.

Kijk eens op consumentenbond.nl of iets van die strekking.

Persoonlijk denk ik dat het normaal is waar ik mee begon, echte goede helpdesken (altijd bereikbaar binnen korte tijd, en mensen met kennis ipv mensen die kunnen lezen wat het handboek zegt) zitten niet in de verdienmodellen.
geplaatst door: boiing
Geen idee waarom je 20x zo snel nodig zou hebben ..
Geen idee hoe je kunt leven met 50 Mbit :woot: :sneaky2:..

Hier nog geen glasvezel helaas MacFrankie, dus geen ervaring behalve met Ziggo. De laatste jaren ben ik daar erg tevreden over (snel en stabiel 500/40), een spordische storing zal bij elke provider wel eens voorkomen. Voor de upload hoop ik dat we hier ook ooit dat dunne draadje krijgen.
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb Ziggo 300/30, en dat bevalt doorgaans prima.

Zo'n anderhalf jaar geleden ging mijn vorige modem kapot, wat bijna 2 internetloze dagen opleverde zonder dat ik gecompenseerd werd, en sindsdien heb ik een Connect Box. Die was heel lang probleemloos, ik zat alleen zonder internet tijdens grote storingen in de wijk / regio, en dat zijn er in die tijd zeker 2 geweest, naast verschillende kleine (geplande en ongeplande) onderbrekingen. Het netwerk is niet meer zo goed als het is geweest!

Sinds enkele maanden moest ik mijn netwerk wel eens resetten. Ik dacht dat dat kwam door de verhoging van de snelheid in april / mei, maar misschien was het modem al bezig te overlijden.

Gisterochtend werd ik wakker zonder internet. Meteen Ziggo gebeld: niks, met geen enkele menukeuze kwam ik bij een persoon terecht. Dus dan de live chat. Ja, ze durven het "live chat" te noemen. Ik heb een kwartier moeten wachten. O ja, voor die chat heb je internet nodig, en dat deed het niet bij mij. Ze gaan er voor het gemak maar vanuit dat iedereen gewoon 3G of beter heeft op een telefoon.

Mijn modem is helemaal dood. Volgens Ziggo is het dan het meest waarschijnlijke dat de voeding kapot is. Ze zouden me een nieuwe stroomadapter sturen. Ik vroeg meteen om een modem en retourbox, als het inderdaad de voeding zou zijn, dan zou ik het modem ongeopend retour sturen, en anders zou ik het kapotte modem plus adapter retour sturen. Helaas hebben ze alleen de adapter gestuurd.

Ik kreeg vanmorgen de adapter. Ook met nieuwe adapter was het modem dood. Dat is een eigenschap van een dood modem: ook met werkende adapter doet hij het niet. Weer een kwartier in de niet-echt-live-chat zitten wachten, en een modem laten komen. Ik had verzocht om het nieuwste type connect box, maar dat konden ze me niet garanderen.

Hopelijk heb ik morgen weer een werkend netwerk. Ik heb dat nodig, want een aanvraag bij T-Mobile duurt minstens 2 weken. Maar dat ik vertrek bij Ziggo staat bijna vast. Met 500 Mbps up & down ga ik erop vooruit, en ik ga ook minder betalen (hoef alleen tv basis, en zal grotendeels via m'n Apple TV gaan kijken).
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: boiing
Wat een gedoe :cry:.. Een slechte voeding (ook al was het dat niet bij jou) is trouwens een vaak vergeten oorzaak (en tip in dit geval). Een paar jaar geleden zelf meegemaakt, hele onregelmatige storingen bleken na maanden opeens opgelost toen ik een nieuwe voeding aan het modem hing. De verbinding deed het meestal wel, soms niet: daar denk je dan niet als eerste aan. Na een paar jaar worden die dingen vaak onbetrouwbaar, goed dat ze dat in ieder geval als mogelijke oorzaak aangeven tegenwoordig.

Hopelijk wordt het beter voor je!
geplaatst door: puk1980
Ik heb net als jij 300/30 en nog steeds het Cisco EPC3925 modem uit de UPC periode. Ziggo ligt er eigenlijk de laatste jaren nooit meer uit hier, dat was wel anders in het begin bij UPC. Dus ik heb ook nog niet echt een dwingende reden om ergens anders heen te gaan.

Mijn buurman is wel over op glasvezel (heb ik ook tot in de meterkast), bij KPN. En wat ik van hem begrijp is dat hij tevreden is.
Stay at 127.0.0.1, wear a 255.255.255.
geplaatst door: Timotheus
Ik zit bij xs4all, maar mijn hart is al bij Freedom, waarvan ik vooralsnog alleen mail heb. Bij beide krijg je als je belt direct een echt mens aan de lijn; en eentje die de problemen oplost. Als dat voor jou van belang is, kun je dat eventueel in de overwegingen meenemen.

Bij xs4all zit ik al een jaar of vijftien; nooit noemenswaardige problemen gehad die niet direct werden opgelost. Kortom zeer tevreden. Maar zoals bekend zou eigenaar KPN xs4all liever vandaag dan morgen de nek omdraaien; dus het kan heel goed zijn dat de merknaam xs4all, met bijbehorende echte-mensen-ondersteuning, op korte termijn verdwijnt. Ik weet trouwens niet eens of ze bij xs4all nog nieuwe klanten aannemen.

De commentaren op Freedom voor zover het internet betreft, zijn positief: zie bv. de site van de consumentenbond. Freedom is onlangs bij de Consumentenbond ook als de beste alles-in-een-provider uit de bus gekomen.

Maar bij Freedom zijn er twee kanttekeningen te maken:
- het televisieaanbod, dat loopt via Canal Digitaal, is nog niet optimaal. Dat vindt Freedom zelf ook, en er wordt hard aan gewerkt dat te verbeteren. Wat precies de klachten zijn, weet ik niet, want ik kijk geen TV.
- het telefoonaanbod (vaste lijn) is nog niet concurrerend. Als je veel via een vaste lijn belt, is dat iets om rekening mee te houden.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: Robert
Geen idee hoe je kunt leven met 50 Mbit :woot: :sneaky2:..
Volgens mij heb ik de snelste verbinding van iedereen tot nu toe in dit draadje.  :cool:
Je product of dienst op MacFreak onder de aandacht brengen? Klik dan hier.
geplaatst door: puk1980
Maar bij Freedom zijn er twee kanttekeningen te maken:
- het televisieaanbod...
- het telefoonaanbod (vaste lijn) ...
Twee zaken die voor veel (jongere) mensen hoe langer hoe minder relevant zijn. ("Wie kijkt er nog lineaire TV? Wie belt er nog via een vaste lijn?")
Stay at 127.0.0.1, wear a 255.255.255.
geplaatst door: boiing
Volgens mij heb ik de snelste verbinding van iedereen tot nu toe in dit draadje.  :cool:
Dacht het niet :wink:.... Mbit/s = Mbps

(ok, qua upload win je..)
geplaatst door: Robert
(ok, qua upload win je..)
Dat bedoelde ik ook, want aan een veel snellere download heb je toch niks?

Ik zou in ieder geval niet graag een film sneller willen bekijken of muziek sneller willen beluisteren...
Je product of dienst op MacFreak onder de aandacht brengen? Klik dan hier.
geplaatst door: boiing
Qua streamen niet nee, maar soms wil je dingen wel sneller downloaden.. Met 4 gezinsleden die Netflixen, Youtuben, muziek luisteren, Zoomen, Teamen en werkbestanden overpompen ben ik toch blij dat de boel nooit verstopt. Al zal het slechts af en toe richting limiet gaan hoor, mee eens :wink:.
geplaatst door: Timotheus
Wie kijkt er nog lineaire TV?
Toegegeven, op de terugtocht, maar toch zie ik om me heen nog volop 'traditioneel' gekeken worden.

Wie belt er nog via een vaste lijn?
Dat is vermoedelijk nog meer op de terugtocht. Maar ik heb zelf nog een vaste lijn, en heel veel mensen die ik ken ook. Die zijn inderdaad meestal geen twintig, en ook geen dertig, en misschien zelfs geen veertig, maar ze zijn er dus wel.

Zelf vind ik het prettig om vast en mobiel gescheiden te houden. Vast is "voor alles", en mobiel strikt privé, voor de 'inner circle'. Dat voorkomt dat ik als ik van huis ben lastiggevallen word met allerlei dingen waar ik geen zin in heb. Maar dit ter zijde.

En ik vermeldde die twee punten uiteraard niet in de veronderstelling dat ze voor iedereen van wezenlijk belang zijn.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: MacFrankie
Met 4 personen die tegelijk Teamen en Zoomen en grote bestanden vanaf het bedrijfsnetwerk bewerken, en daarnaast (en ja, dat gaat gewoon tegelijk met lessen volgen, multitasken heet dat) beneden Netflix aan laten staan, boven Netflix kijken, Spotify streamen, en Facetimen met een klasgenoot die problemen heeft met Teams. De jongste hier thuis is een grootverbruiker, zowel mobiel als thuis. Ze heeft het internet uit.

Tijdens zo'n drukke dag heb ik wel eens een speedtest gedaan, en dan kwam ik rond de 100 Mbps uit, van de toen nog 250 Mbps. Wij hebben aan 50 Mbps download niet genoeg, voor mij is 200 Mbps de absolute ondergrens.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: MacFrankie
Heb Internet Basic van T-Mobile (50 Mbit/s down en 50 Mbit/s up) en ben daar erg tevreden over.

Geen idee waarom je 20x zo snel nodig zou hebben, maar neem aan dat dat even betrouwbaar is.
Dank voor deze ervaring. Internet is onmisbaar, dat heb ik de afgelopen dagen gemerkt, dus betrouwbaarheid is belangrijk. Ik schat zo in (Internet Basic) dat je geen ervaring hebt met T-Mobile tv? Of heb je dat wel gehad? Iemand anders hier ervaring mee?

Welkom in 2021, moeite tot aan de deur en pech bij problemen die niet door een bot opgelost kunnen worden.
Het is niet eens een bot. Die zou meteen reageren. Het is een mens, maar eentje die waarschijnlijk met 10 mensen tegelijk chat.

Citaat
Ik ben weliswaar ook weggegaan bij Ziggo omdat ik ontevreden was, maar kan inmiddels niet zeggen dat mijn huidige provider echt veel beter is (weliswaar snel bereikbaar, maar niet altijd).
Ziggo beviel jarenlang prima, maar ik mis bij hun de drive om mij het beste product te geven. Mijn internet wordt al tijden minder goed en betrouwbaar.

Citaat
Ik heb er wel een beter gevoel bij, Ziggo is een monopolist. En daar heb ik echt een hekel aan. Macht en arrogantie is nu eenmaal een dodelijke combinatie.
Daarom staan Ziggo en KPN (en daarmee helaas ook XS4all) bij mij onderaan de lijst. En ook Freedom staat niet bovenaan, die kopen netwerk in via KPN.

Citaat
Tweakers heeft dit jaar een top 5 gemaakt, maar ik weet niet (meer) wat hun criteria waren (je zou verwachten snelheid en prijs, waar jij aangeeft service als hoogst te waarderen). Ik weet nog wel dat KPN daar als beste uit de test kwam.
Het is maar net wat je meet en hoe, KPN is niet slecht, en de XS4all helpdesk is nog steeds erg goed.

Citaat
Kijk eens op consumentenbond.nl of iets van die strekking.
Daar staat Freedom met ADLS bovenaan. Onbegrijpelijk.

Citaat
Persoonlijk denk ik dat het normaal is waar ik mee begon, echte goede helpdesken (altijd bereikbaar binnen korte tijd, en mensen met kennis ipv mensen die kunnen lezen wat het handboek zegt) zitten niet in de verdienmodellen.
Domme mensen kun je vervangen door bots. De tweede lijn hoort goed te zijn (en moet je als klant redelijk simpel kunnen bereiken).

Twee zaken die voor veel (jongere) mensen hoe langer hoe minder relevant zijn. ("Wie kijkt er nog lineaire TV? Wie belt er nog via een vaste lijn?")
Ik kijk nog lineaire tv. Nieuws en actualiteiten, en soms sport. Films en series kijk ik streaming, ik pas ervoor om tegen het eind langer reclame dan film te moeten kijken.

Bellen doe ik al niet meer vast. Als ik overstap, dan komt bellen te vervallen.

Wat een gedoe :cry:.. Een slechte voeding (ook al was het dat niet bij jou) is trouwens een vaak vergeten oorzaak (en tip in dit geval). Een paar jaar geleden zelf meegemaakt, hele onregelmatige storingen bleken na maanden opeens opgelost toen ik een nieuwe voeding aan het modem hing.
Het klinkt ook logisch, maar op het internet staan hele verhalen over de slechte Connectbox, dus ik denk dat ik in de ellende blijf zolang ik dat modem heb. Daarom had ik ook verzocht om me naast een voeding ook een modem te sturen. En toch doen ze dat niet. Nu gaat er een ontevreden klant weg.

Citaat
De verbinding deed het meestal wel, soms niet: daar denk je dan niet als eerste aan. Na een paar jaar worden die dingen vaak onbetrouwbaar, goed dat ze dat in ieder geval als mogelijke oorzaak aangeven tegenwoordig.
Aan de kennis lag het niet. Wel aan het beleid. Geen persoon kunnen spreken, niet luisteren naar verzoeken, ze luisteren pas als je dreigt te vertrekken (zo krijg ik om het jaar een paar maanden korting).

Citaat
Hopelijk wordt het beter voor je!
Eerste wereld problematiek, maar ik hoop inderdaad dat het beter wordt!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 00:06    reactie #16
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb de titel even aangepast in de hoop dat het duidelijker is.

Ik heb nu een Ziggo modem in de bridge mode en heb mijn eigen (wifi) netwerk. Ik wil eigenlijk hetzelfde met T-Mobile. Echter, ik zie allemaal enge dingen als modems met VLAN's, en geen mogelijkheid om daaromheen te werken. Ik zie ook zaken als dat VLAN's nu niet meer nodig zijn, ook niet voor tv.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 06:37    reactie #17
geplaatst door: boiing
Als het technisch wordt denk ik dat je meer kans maakt op het T-Mobile forum? Ik lees hier bijvoorbeeld al iets over VLAN's én dat je je eigen modem kunt gebruiken (met een soort van onofficiële ondersteuning). Dat lijkt me positief.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 06:47    reactie #18
geplaatst door: Jurriaan
Ik gebruik nu ruim 4 jaar Vodafone/ T-mobile glasvezel. Eerst 50 nu 100mb. Nu sinds een jaar met een nieuwe modem en daardoor werkt het stabiel.
SE2 iOS 14 | Air2 iPadOS 15 beta | iMac 24” ‘08 | Rapoo 6010b | Logitech K380 | Logitech Folio
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 07:45    reactie #19
geplaatst door: JPZ
Ik herken die klachten over ziggo en zijn voorgangers ook nooit, eigenlijk al op drie opeenvolgende adressen klant sinds 1999, en los van een storing af en toe die overal voor kan komen nooit problemen.
Volgens mij is het erg locatiegebonden, provider problemen, en moet je altijd maar afwachten hoe hetuitpakt.
300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 07:46    reactie #20
geplaatst door: MacFrankie
Als het technisch wordt denk ik dat je meer kans maakt op het T-Mobile forum? Ik lees hier bijvoorbeeld al iets over VLAN's én dat je je eigen modem kunt gebruiken (met een soort van onofficiële ondersteuning). Dat lijkt me positief.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520
Ja, dat heb ik gezien. Dat is hoe het ooit was, elders staat ook dat je nu geen VLAN's meer nodig hebt. Dat is medio 2020 gewijzigd volgens de site, maar ook daarna zie ik dat men nog steeds bezig is met VLAN's. Het is dus nogal verwarrend.

Ik wil geen eigen modem gebruiken. Ik heb niet ergens een glasvezelmodem liggen. Ik wil alleen mijn eigen netwerk hebben, en ook één netwerk, en niet aparte netwerken voor IPTV en de rest.

Dus mijn vraag aan T-Mobile klanten is: hoe zit het nu echt?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 09:03    reactie #21
geplaatst door: orange
Oké, wij hadden het hele pakket van T-Mobile glasvezel.
Daarvoor het eveneens prima KPN, maar die was en is beduidend duurder dan T-Mobile.

Die TV-box is niet te snel, zoals vrijwel elke settop box.
Maar werkte verder prima.

Snelheid (1000/1000) zit meestal aardig richting het maximum (boven de 900).

B.t.w. hebben we nu alleen het Internet-deel nog maar.
Geen TV, geen vaste telefoonlijn.

...Ik wil geen eigen modem gebruiken. Ik heb niet ergens een glasvezelmodem liggen. Ik wil alleen mijn eigen netwerk hebben, en ook één netwerk, en niet aparte netwerken voor IPTV en de rest....
Ik heb geen idee van de techniek achter het gebeuren.  :wink:

Maar uiteraard krijg je van T-Mobile de modem, en is het geheel gewoon één netwerk voorzover ik weet.
'orange' = Karel-Willem
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 12:35    reactie #22
geplaatst door: MacFrankie
Ik wil wel een modem van mijn provider, maar geen router. Ik wil niet dat zij meekijken op mijn netwerk thuis. Het T-Mobile modem kan niet in de bridge mode, en aan de WAN kant moet je zitten kloten met VLAN's, dus ga ik even verder kijken. T-Mobile is gezakt op de lijst.

KPN heeft een prima glasvezel netwerk bij ons, 500/500 is beschikbaar, maar ze hebben geen Apple TV app. Zijn er verder nog ervaringen van deze provider? Of tips voor een ander?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 12:47    reactie #23
geplaatst door: puk1980
KPN heeft een prima glasvezel netwerk bij ons, 500/500 is beschikbaar, maar ze hebben geen Apple TV app.
Je hebt toch zelf een Apple TV?
Daar zit de Apple TV app op.
Stay at 127.0.0.1, wear a 255.255.255.
Ervaringen gevraagd over (T-Mobile) glasvezel internet
24 juni 2021 - 12:49    reactie #24
geplaatst door: okkehel
Gebruik al een aantal jaren T-Mobile Glasvezel (1000/1000). Enige minpunt: ik heb nog een Draytek Vigor 2132F en de Wifi van dat modum in niks. Er moet dus iets achteraan, ik heb een Orbi als accesspoint er achteraan. Dat werkt prima maar die kosten komen er dus wel bij. Misschien worden er nu betere modems/routers geleverd maar zolang de Draytek niet stuk gaat, vervangt T-Mobile hem niet. Verbinding is goed, snel en stabiel. Als internet eruit ligt is dat doorgaans een landelijke storing (en sinds kort de Draytek die vastloopt). Heb Internet, vaste telefoon en twee mobiele abo's en die combinatie geeft kortingen en voordelen. Geen tv, die heb ik van Ziggo omdat ik geen decoders met afstandbedieningen e.d. wil; kaartje in de tv en één afstandbediening (die van de tv).