Alvast bedankt
http://www.vonwentzel.net/ABS/ voor basestations, antennes, bereik, zelf inbouw...
Johan
macossie om 11:36, 13-10-2004mischien is ethernet over het lichtnet wat voor joukijk maar eens op devolo.com(ook wireles variant verkijgbaar)
Dank voor de reactie, maa rik had het liever wireless gelaten... Ik heb (nog) niet zoveel vertrouwen in het internet doorheen het stopcontact....
Hammerite om 12:27, 13-10-2004Heb je soms vloerverwarming liggen? Wil ook nog wel eens storen.
Neen, geen vloer verwarming, wel gewapend beton.... Dat is het probleem. Vandaar dat ik een Base station boven nodig heb, maar hem moet wel de signalen van beneden kunnen ontvangen. Concreet zoek ik eigenlijk iets wat mijn signaal bovenaan in de hal kan opvangen en doorsturen naar mijn kamer (een dridging-tussenstataion) als het ware.Door het dikke beton is 1 station immers niet genoeg om van beneden tot in mijn kamer te geraken...
jef om 12:35, 13-10-2004je kan je berijk verlengen door er een airport expres bij aan te hangen zo doe ik het bij mij.maar ik weet niet of hij met een 11mbs basisstation samen werkt.
Aan te hangen? Dan heb ik toch nog een kabel nodig?Hoe gaat het dan concreet??
Het enige probleem is dat jouw Base Station geen WDS ondersteund, dat doen alleen de laatste 54 Mb series. WDS is het protocol dat Apple gebruikt voor een Wireless Repeater. Dus je huidige BaseStation upgraden naar Extreme en dan een Express erbij. Dat kan wel, maar kost natuurlijk wat meer.
MacFrankie om 14:34, 13-10-2004Hang een Airport Express boven het trapgat, dan werkt deze als een relais, geheel draadloos.
Dus mijn Airport beneden, aan de ethernethub (bij de iMac) en een AirportExpres in de hal (boven de trap) dan? Dat zou dan de gegevens moeten doorgeven aan de airportkaart in mijn PWB'tje?Lukt dit met een "tweede generatie" airport? (nog net geen extreme)...
spijtig...
Zijn er nog andere goedkope alternatieven... Allé, ik wil zeggen: op die site uit de tweede reactie ( http://www.vonwentzel.net/ABS/ ) is wel 't een en 't ander terug te vinden, maar ik versta er me niet zo goed uit...
Dan is de enige optie die overblijft met je basestation beneden gaan rondlopen, wellicht iets hoger leggen, omdraaien, op zijn kant zetten, 2 meter naar links of rechts.
Bij mij is het bereik achter in de tuin behoorlijk vergroot door de airport 50 cm te verplaatsen.
succes
De situatie: 2 betonnen vloeren (woonkamer -1e verdieping en 1e verdieping-zolder),moudem router beneden in woonkamer (telefoonaansluiting), 1e verdieping G3 met Linksys pci kaart -> bereik 100%, op zolder iMac DV met airportkaart - bereik 100%!De router modem is ook een linksys.
Een vriendvan mij gebruikt airport en heeft hetzelfde probleem - geen bereik.We gaan dit binnenkort bij mij thuis testen, zou misschien wel aan de airport kunnen liggen.(Marketingtechnisch natuurlijk wel slim: maak het bereik een beetje moeilijk dan verkopen de add ons wel goed; of denk ik nu te veel als een Nederlander?).
Pako om 10:38, 15-10-2004Ik zou een goedkope(re) router aanschaffen en die in de meterkast zetten. Let dan op het bereik of een externe antenne. (Goedkoper omdat Apple's airports gewoon het dubbele kosten van equivalente 'PC-producten')Dan de Airport die je al hebt in je kamer boven. 10 tegen 1 dat je dan wel bereik hebt. (De Titaniums staan niet echt goed bekend om hun bereik).Ik heb zelf een Belkin router (54mbs) en die werkt prima, alleen niet te confugureren met Airport-software maar wel met Safari so who cares?
Mijn Linksys idemdito, en bovendien nog een mooi apparaat.
Ik heb/had liever een redelijk uitziende 'PC-router' met betere specs (54mbs en antenne), dan een Airport voor het dubbele bedrag.
MacDokter om 14:37, 13-10-2004Het enige probleem is dat jouw Base Station geen WDS ondersteund, dat doen alleen de laatste 54 Mb series. WDS is het protocol dat Apple gebruikt voor een Wireless Repeater. Dus je huidige BaseStation upgraden naar Extreme en dan een Express erbij. Dat kan wel, maar kost natuurlijk wat meer.
Is al dan niet WDS niet alleen afhankelijk van het station dat als bridge fungeert?? WDS doet toch niets anders dan een binnenkomend signaal "versterken", zou dus niet afhankelijk moeten zijn van ondersteuning van WDS van het "originele" zendstation. Dus in dit geval zou het moeten werken.
n.b. in de bij de APE gevoegde documentatie wordt niets vermeld over het niet kunnen WDS-en van het signaal van de origineel Airport . Dit lijkt mij dus nog steeds de meest handige, snelste en goedkoopste oplossing.
(Bewerkt door BertM om 11:07, 15-10-2004)
BertM om 11:05, 15-10-2004Is al dan niet WDS niet alleen afhankelijk van het station dat als bridge fungeert?? WDS doet toch niets anders dan een binnenkomend signaal "versterken", zou dus niet afhankelijk moeten zijn van ondersteuning van WDS van het "originele" zendstation. Dus in dit geval zou het moeten werken.n.b. in de bij de APE gevoegde documentatie wordt niets vermeld over het niet kunnen WDS-en van het signaal van de origineel Airport . Dit lijkt mij dus nog steeds de meest handige, snelste en goedkoopste oplossing.
Zo werkt het niet, dan zou je ieder signaal gewoonweg 'opvangen' en weer doorsturen. Een netwerk dat je draadloos bridged, blijft op het zelfde kanaal werken. Daarom moeten beide stations met elkaar 'praten'. Het hoofdstation, wat dus ook de naam van het netwerk broadcast, moet toestemming geven aan een specifiek station (met een bepaalde ethernet-MAC adres en AirPort-ID) om als bridge te mogen fungeren. Alleen dan wordt het signaal netjes doorgestuurd tussen de beide stations. Dat is WDS. Je merkt dan ook niets van een overgang tussen de twee stations. Wel daalt de netwerksnelheid ietwat doordat er meer communicatie plaatsvindt. Voor iedere 'hop' daalt de snelheid tot de helft. Dat geldt alleen voor de gehopte (gebridgte) kant.
Dat er niet in een handleiding staat dat er GEEN WDS op zit, zegt natuurlijk niets. In de handleiding van mijn Citroën DS staat ook niet dat er GEEN GPS standaard is ingebouwd, maar ik weet toch erg zeker dat dat er toen niet in zat.