[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 12:36   
geplaatst door: bacon
Ik heb twee iMacs aangesloten op de router:
-iMac Intel met een kabel
-iMac G4 draadloos, de reserve computer

Het probleem: ik ontdek zojuist op de iMac G4 (draadloos) dat ik wel met Mail inkomende berichten kan ontvangen, maar geen uitgaande berichten kan versturen. Ik krijg dan de foutmelding:
"Geen verbinding met server(mijn emailadres) mogelijk via poort 587"
Ik heb op de iMacG4(draadloos) in Voorkeuren/Accounts/Accountinformatie de "Server uitgaande post (SMTP) hetzelfde ingevuld als op de iMac Intel(met kabel), nl mijn e-mail-adres.
Ik heb het vermoeden dat ik op de draadloze iMac G4 iets moet veranderen in de uitgaande post.
Ik kom er niet uit. Wie weet wat ik doen moet. Alvast mijn dank!


(Bewerkt door bacon om 10:24, 1-10-2010)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 12:40    reactie #1
geplaatst door: jack brent
Kijk toch maar even naar de poorttoewijzingen voor de smtp server op die G4. Daar lijkt mij toch het probleem te zitten. Welke smtp server gebruik je?
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 12:45    reactie #2
geplaatst door: bacon
Met enige schaamte moet ik vragen "hoe doe je dat?"javascript:emoticon(':blush:')
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 12:48    reactie #3
geplaatst door: jack brent
Ga naar je accountgegevens en klik op de balk waar je smtp servernaam staat. Daarin staat ook een bewerk (of edit) functie. Die moet je hebben. Je kan de server poortinstellingen bekijken op het tabblad geavanceerd( advanced) Staat SSL aan?
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 12:58    reactie #4
geplaatst door: bacon
Bedankt voor je hulp! Gedaan wat je zegt. Dit krijg ik te zien (voor de duidelijkheid, de G4 draait op Tiger).
Server uitgaande post (SMTP)
Onderste opties, Serverinstellingen:
Serverpoort: 587
Gebruik Secure Sockets Layer: staat niet aangevinkt
Gebruikersnaam: niet ingevuld, alleen een grijs voorbeeld.
Wachtwoord: leeg
Server uitgaande post (SMTP) de bovenste optie, staat mijn e-mail adres
de opties zijn:Geen
                    mijn e-mail adres  (daar staat hij dus nu op)
                    Voeg server toe
                    Wijzig serverlijst    

(Bewerkt door bacon om 13:00, 29-09-2010)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 13:04    reactie #5
geplaatst door: jack brent
Je kan deze instelling vergelijken met je intel machine, maar ik zou eerst eens proberen om poort 25 in te vullen en te gebruiken. Dat is de standaard poort zonder SSL.
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 13:13    reactie #6
geplaatst door: bacon
Die poort brengt geen oplossing. Ik heb nog AppleCare op de Intel. Ik bel de Apple helpdesk vanmiddag wel. Je wordt in ieder geval zeer bedankt.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 13:36    reactie #7
geplaatst door: Godfather
Je zegt geen wachtwoord ingevuld te hebben maar wel SSL aan? Vul eens het wachtwoord in dat ook op de andere machine ingevuld staat bij de authenticatie... en mocht je die vergeten zijn, check sleutelhangertoegang (keychain).
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 13:55    reactie #8
geplaatst door: bacon
Heb gedaan wat je zei. Hielp niet. Misverstand: bij mij staat SSL(op de imac g4) uitgevinkt. Moet die aangevinkt staan dan ?
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 15:02    reactie #9
geplaatst door: Godfather
Dat weet ik niet, dat hangt af van je provider en welke encryptie deze ondersteund. Ervan uitgaande dat het een mailaccount van je provider betreft dan dient er inderdaad geen SSL gebruikt te worden, 9 van de 10 keer.

Welke emailprovider gebruik je precies? En weet je 100% zeker dat je de instellingen exact/identiek hetzelfde hebt op de G4 als op de Intel?

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 15:32    reactie #10
geplaatst door: bacon
@Godfather,
Je wordt bedankt voor de moeite. Ik heb de instellingen vergeleken. Zijn precies hetzelfde. Mijn provider is Tele2. Ik ga nu eerst AppleCare bellen, en als ze het daar niet weten, dan bel ik Tele2. aan de andere kant: het probleem is (nog) niet ernstig. Ik wil alleen maar  dat Mail het doet voor het geval dat mijn Intel het niet zou doen.

(Bewerkt door bacon om 15:34, 29-09-2010)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 21:58    reactie #11
geplaatst door: Sypie
Heb je de gebruikersnaam ook goed ingevuld? Met of zonder @tele2.nl er achter?
Is het wachtwoord correct? (dubbelchecken kan geen kwaad)

En als de server een keer zegt dat het niet beschikbaar is dan kun je het beste even wachten en het na een minuut of 5 weer proberen. Mail is nogal eigenwijs en zegt dat een SMTP offline is terwijl het stiekum even geen zin heeft om verbinding te maken.

[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
29 september 2010 - 22:49    reactie #12
geplaatst door: jack brent
Heb je hier wat aan (van de tele2 site):

Let op! Standaard SMTP poort 25 gewijzigd voor smtp.tele2.nl
Wijzig dan het poortnummer voor uitgaande e-mail naar poortnummer 587
Ga hiervoor in je e-mailprogramma naar je e-mailaccount instellingen (in het e-mail menu meestal onder Extra > Acountinstellingen of Tools > Account Settings)
Vul daar bij uitgaande e-mail (SMTP) het poortnummer 587 in.
Let op! Dit geldt niet voor e-mail versturen via smtp.versatel.nl

[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
30 september 2010 - 10:33    reactie #13
geplaatst door: cupert
Sorry voor de late reactie, maar klopt helemaal wat jack brent aangeeft.
Tele 2 heeft zomaar het poortnummer voor uitgaande e-mail gewijzigd.
Hier kwam ik een enkele weken geleden ook onverwacht achter.
Naar eigen zeggen om de hoeveelheid spam te verminderen.
Mocht het niet lukken via de aanwijzingen op de Tele 2 site (lukte bij mij ook niet), dan gewoon de helpdesk bellen. Die zijn inmiddels wel gewend aan de grote hoeveelheid klanten die hierdoor overvallen werden.


[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
30 september 2010 - 10:41    reactie #14
geplaatst door: Pieterr
@cupert: Dat spamverhaal klopt helemaal. Is ook al langer bekend.
Zie bv 80 Super Security Tips: Use TCP Port 587 For Mail Submission.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
30 september 2010 - 10:44    reactie #15
geplaatst door: cupert
@Pieterr:
Ah handig, dank voor de aanvulling.
[Opgelost!]Uitgaande mail niet mogelijk
1 oktober 2010 - 10:23    reactie #16
geplaatst door: bacon
Eindelijk de oplossing! Ik heb vandaag AppleCare gebeld. Alle instellingen doorlopen enz. Geen resultaat. De uiteindelijk oplossing, helemaal opnieuw beginnen. in voorkomende gevallen bij anderen:
-gebruikersmap/Bibliotheek/Preferences/com.apple.mail.plist  →   verwijderen
-gebruikersmap/Bibliotheek/Mail  →      verwijderen
-Mail starten
-Configuratie invullen
-Computer herstarten
-Klaar!!!
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde