(Bewerkt door neoman om 12:09, 20-07-2007)
Het is dus al zo goed als zeker dat er in jouw geval de airport express in dezelfde situatie een even groot bereik zou hebben. Hij zou wel meer snelheidsproblemen geven want de express is niet zo snel.
Gewapend beton en gewapend beton kunnen beiden heel verschillend zijn hé. Hangt af van hoeveel ijzer en in welke vorm het in het beton zit.
Ondertussen heb ik al op meerdere plaatsen klachten gehoord over het teleurstellende bereik, vooral bij vergelijking met een gewone 802.11g. Mijn mail naar Apple is wel aangekomen bij de betreffende persoon die hem ging doorsturen, maar sindsdien heb ik niks meer van Apple gehoord. Nog even wachten, dan stuur ik een nieuwe mail.
francisp om 9:40, 20-07-2007ik dacht eerst dat het apparaat goed werkte maar nu ben ik toch ontgoocheld.ik kan niet eens in mijn huis de verdieping onder mijn airport extreme op 2 meter afstand op internet gaan. dat vind ik toch niet kunnen. zal eens een beklag email naar apple sturen. al weet ik niet of dat zal helpen
Maar ik moet toch even wat verduidelijken.Over die beveiliging op MAC adres heb je gelijk. De snelheid neemt iets af met MAC adres beveiliging, en ik zie ook een aantal haperingen als ik wat video streaming doe. 'k Heb geen AppleTV maar dat doe ik wel anders als test, met een voldoende grote doorvoer.Maar toch is er een verschil tussen snelheid en bereik. Met het uitzetten van een beveiliging vergroot je geen bereik. Dat blijft identiek.
Dan blijft de vraag natuurlijk waarom jij wel een veel groter bereik hebt t.o.v. een 802.11b of g, terwijl de meesten dat niet hebben, meestal is het zelfs kleiner.Het ligt niet aan mij airport express, daar kunnen we zeker van zijn. Die gaat niet zodanig veel 'power' uitspuwen dat het bereik even groot is als de nieuwe Airport extreme 802.11n.Het ligt ook niet aan mijn nieuwe Airport extreme, want dat is al mijn tweede. Identiek hetzelfde bereik.En eigenlijk zou de Airport express het KLEINSTE bereik van allemaal moeten hebben, vermits er maar één kleine antenne in zit. Of vergis ik me?
Misschien is er iets in huis dat ervoor zorgt dat mijn extreme beperkt wordt, en mijn express minder of niet. Dit lijkt me ook heel sterk. Ik heb hem ook uitvoerig getest op 2,4 Ghz en met lagere frequenties (zelfde range als de express). Maakt allemaal niks uit.
Ik geloof je wel, dat je groter bereik hebt, maar dan zou ik willen weten waar het verschil zit. Heb jij eentje gekocht in de V.S.? Mogelijk zitten daar geen beperkingen op de 'power' van de Airport extreme.
Daarom zou ik willen weten wat er bij jou anders is.Wat gebeurt er bij jou als je het vermogen op 10% zet? Merk jij een signaalversich?
Enfin, dat hadden we al vermeld. Nu nog wachten op een antwoord van Apple.
Ik ga nu niet zitten vitten als het bereik niet helemaal het dubbele is. Ik was al tevreden als het iets groter was, maar het is helemaal niet groter, het is zelfs soms wat kleiner, en op 5 Ghz nog maar de helft.
Als het goed is, leest Apple deze topic mee. Dus hopelijk binnenkort reactie.
Airport hulpprog 4.2.5Klik op het netwerk van de airport expressKlik op configureerKlik op airportKlik op 'draadloze opties'Daar is ie ook.
(Bewerkt door Sylvester om 20:56, 22-07-2007)
Zouden er dan toch 2 verschillende modellen bestaan?
Op aanraden van hem zal ik dan eens contact opnemen met de klantendienst.Eens kijken hoe ver ik daar kom.
Maar goed, ik heb mijn test nog wat uitgebreid, en ben daarbij redelijk ver gegaan, letterlijk en figuurlijk.Ik heb de hele handel ingeladen in de wagen : Airport express, Airport extreme, MBP en wat kabels. Dan ben ik erop uit getrokken naar een open veld, verweg van de woongebieden, zonder stoorbronnen in de buurt. Alles geïnstalleerd op voldoende afstand van de wagen en van elkaar, op een hoogte van ongeveer 1,5 meter boven de grond, en dan ben ik in open veld gaan meten tussen beide netwerken. Ook heb ik diverse standen geprobeerd : plat, rechtop, 90° gedraaid, zelfs ondersteboven.En raad eens, ik ben ongeveer tot dezelfde conclusie gekomen. De test op 2,4 Ghz : (een aantal frequenties getest, allen identieke resultaten)Om eerlijk te zijn, in open lucht heb ik op korte afstand een iets sterker signaalniveau op de extreme, maar in meters is dat moeilijk te vertalen. Ik had de indruk dat ik een 10-tal meter verder kwam, en op andere momenten weer niet, afhankelijk van de hoek ten opzichte van de twee toestellen.Kort samengevat : in open lucht valt er misschien een paar metertjes te winnen, maar absoluut niet voldoende volgens de specificaties.De test op 5 Ghz : Dit was bedroevend, en zoals verwacht verminderde het bereik aanzienlijk , het was een stuk kleiner dan het bereik van de Airport Express.
Daarna heb ik de boel nog eens thuis geïnstalleerd, op twee symmetrische punten in huis, en dan op diverse plaatsen in en buiten huis gaan meten, op een freq. van 2,4 Ghz. Uiteraard is het binnen sterk afhankelijjk van de afstand tot beide toestellen. De afstand tot de ene is soms groter of kleiner dan de afstand tot de andere.Op symmetrische meetpunten t.o.v. de twee is het resultaat dus ook zoals verwacht : het bereik is nagenoeg gelijk.Op 5 Ghz is het gewoon niet werkbaar, of je moet er bijna naast zitten.
En nu nog eens kort samengevat : éénder wat ik probeer of doe, ik geraak nagenoeg niet verder dan een identiek bereik, hoe hard ik ook probeer, dus ronduit slecht.
Dit staat er op de pagina van Apple :De volgende grote stap in de ontwikkeling van draadloze technologie gaat over de drie belangrijkste elementen van een netwerk: hogere snelheid, een groter bereik en grotere betrouwbaarheid.
Hier is toch nagenoeg duidelijk een 'en' te begrijpen : hogere snelheid, EN een groter bereik, en grotere betrouwbaarheid. Nee hoor. Die 'en' is helemaal uit den boze, want om de hoogste snelheid te halen moet je op 5 Ghz schakelen, en dan wordt het bereik nog eens een stuk kleiner dan het al bedroevende bereik.
Als iemand zegt dat hij toch een dubbel bereik heeft, laat het maar weten. Ik ben bereid om hier ter plaatse of zelfs op een andere plaats nog meer testen te doen. Maar ik weet nu al het resultaat.
(Bewerkt door Sylvester om 20:52, 30-07-2007)
Vooral dat laatste : die 'en-en' situatie is er absoluut niet, dat is overduidelijk.
Ik vind het alleen jammer dat de PR manager mij heeft doorgestuurd naar de klantendienst, die ik niet eens vind (ligt wss. wel aan mij). Maar ik begrijp dat zijn technische kennis beperkt is, doch op de klantendienst vrees ik van die simpele vragen zoals kanalen wisselen en stoorbronnen in de buurt, wat al achterhaald is.
Alleen ligt het mij een beetje zwaar dat er hier een enkeling toch een dubbel bereik heeft, dat die PR manager ook een letterlijk dubbel bereik heeft, en dat er in diverse tijdschriften een heel positieve test te zien is.Maar zoals ik al zei : ik ben echt bereid om met bovenstaande mensen de test nog eens over te doen.
(Bewerkt door Sylvester om 21:30, 30-07-2007)