Sylvester om 20:42, 1-08-2007En dat klopt : hoe kortbij je ook komt, je geraakt ook niet boven de 80 %
'k Heb ondertussen de AirPortExtremeUpdate2007.004 update geïnstalleerd.Op het gebied van bereik zie ik geen verbetering. Ik heb niet alles getest, wel een paar kanalen, compatibel met en zonder B/G enz.. Maar toch genoeg om te zien dat er niks is veranderd.De update zal wel voor iets anders bedoeld zijn :Whats New in this VersionThis update is recommended for all Intel-based MacBook, MacBook Pro, and Mac mini computers and improves the reliability of AirPort connections.
Sylvester om 22:40, 1-08-2007staat hij op 'alleen 802.11n ,2.4Ghz' ?Dan is dat toch erg weinig.
Zou het kunnen dat de Airport Express al een veel groter bereik heeft dan de vorige Base Station?In principe zou het niet kunnen .... maar de wonderen zijn de wereld niet uit.
Maar dan klopt hun verhaal natuurlijk, als je vergelijkt met de vorige Base Station die het eventueel veel slechter doet dan een Airport Express.
Dit denk ik ervan :het is dus goed mogelijk dat de Airport Express WEL op 100 % vermogen draait (zonder beperking), maar de oude EN nieuwe Base Station beperkt werden in vermogen door landelijke restricties,... want blijkbaar kan je het vermogen op beide Base Stations NIET regelen. Het zou dus kunnen dat die vast op 10% staan.Als we dan de Airport Express op 10% zetten, klopt het plaatje. 10% vermogen is ongeveer ruwweg de helft van het bereik. Dan hebben we inderdaad een nieuwe Airport Extreme met groter bereik.
Kunnen jullie volgen?
Heeft iemand deze al eens getest in combinatie met een oude base station?
Via deze weg even mijn contactpersoon contacteren. Heb jij al iets gehoord? (leest mee)
Ik zou de test eens willen doen met een oude airport base. Is er iemand in mijn buurt met zo'n ding, en vrijwilliger om even samen te testen?
ik citeer de contactpersoon : Ze verwijzen naar andere bevindingen (positieve) en onafhankelijke tests.Blijkbaar zijn er ook te weinig probleemgevallen om van een algemeen probleem te kunnen spreken.Ze vroegen wel om op de hoogte gehouden te worden.
Er zijn blijkbaar al heel wat APE's verkocht geworden, zonder noemenswaardige klachten.Uiteraard, ze werken allemaal en doen wat ze moeten doen.Maar niet volledig !Of is het nu toeval dat ik ben gaan 'vergelijken'?
Het is misschien de mentaliteit van de doorsnee mac gebruiker, om het te aanvaarden omdat het van Apple is. Maar zo werkt dat bij mij niet.Ik blijf bij mijn post van hierboven, en ik denk dat ik er niet ver vanaf ben.
Met de Express heb ik hem dus vergeleken, en zoals ik al zei zou ik hem dus ook willen testen met de voorganger van de nieuwe Airport Extreme, deze dus :
Helaas, die heb ik niet. Dus nogmaals de oproep : als er iemand in de buurt zo'n ding heeft, en bereid is om mij even wat testen te laten doen, zou mijn dank groot zijn.
Volgens mij is de Airport Express krachtiger dan de oude base station, en volgens mij zit daar het knelpunt (zie ook een paar postings hierboven.)
Dacht eerst nog aan een nieuwe Extreme, later aan 2 Expressjes, maar na dit relaas is een kabel van boven naar beneden al dan niet tussen de Airports wellicht de beste optie (kan WDS ook weer uit).
Om terug te komen op je vraag, woon je in de buurt van Antwerpen ?
(Bewerkt door yabbanoname om 10:34, 24-08-2007)
Sylvester om 22:01, 1-08-2007Een meting héél kortbij kan volgens mij niet precies zijn, en is misschien wel normaal dat je geen maximum haalt.Ik heb ergens gelezen dat de stralingskarakteristiek een beetje lijkt op een dikke doughnut : de sterkte zit vooral een paar meters verwijderd van het toestel. Kort bij het toestel zou het in verhouding iets minder sterk zijn.Sla me dood, maar ik weet niet of het klopt. Zo precies kan ik niet meten met de tools die ik heb.
Klopt wel. Ik heb een Airport Express vrijwel naast m'n computer staan en had geen enkel signaal. Maar 2 verdiepingen lager een sterkte van 32%.
Sylvester om 20:58, 23-08-2007Dat is wat ik bedoel : een router net voor het 'N'-tijdperk. (dat is toch wat jij ook bedoelt?)
Nee, dat bedoel ik niet. Alle N-apparatuur die momenteel op de markt is, is Pre-N, of Draft-N. De definitieve standaard is nog niet vastgesteld. zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n
Ik bedoel dus dat je een N-router van een ander merk met de nieuwe Airport Extreme moet vergelijken. Als die een veeeeel beter bereik heeft dan de Extreme, dan ligt het duidelijk aan de Extreme. Zo niet, dan kan het net zo goed een beperking van de N-technologie zijn.
Overigens is het plaatje wat jij in je bericht post een plaatje van een 802.11b Airport, het eerste model. Daarna kwam de Snow (Dual Ethernet, nog steeds 802.11b), opgevolgd door de Extreme (eindelijk -G, beschikbaar in 3 soorten: met of zonder modem, en met Power-over-Ethernet)
(Bewerkt door RVW om 11:08, 24-08-2007)
welke versie en model is het?is het zeker een airport met N? zoja, is die dan geactiveerd?
Hipska om 11:53, 24-08-2007trouwens, is je macbookpro wel geactiveerd voor de N ?welke versie en model is het?is het zeker een airport met N? zoja, is die dan geactiveerd?
de vraag betrof t bereik van de vierkante AP Extreme (die heeft altijd al de N draft gehad).Ook betrof de vraag niet de snelheid, binnen t bereik is deze ok, t heeft alles met bereik en signaalsterkte te maken.
Apple kan duidelijke de snelheid van leveren van nieuwe technology met kwaliteit niet meer aan en gaan ze allen nog maar voor kwantiteit om de kosten en inkomsten te garanderen (Dat ga je krijgen waneer je met de gross gaat konkureren. En het zelfde gaat op voor de software.
..maar apple produkten blijven toch nog wel uniek (alleen hoelang houden ze dit vol)
Grts Dick.
macmatters om 16:51, 24-08-2007Apple kan duidelijke de snelheid van leveren van nieuwe technology met kwaliteit niet meer aan en gaan ze allen nog maar voor kwantiteit om de kosten en inkomsten te garanderen (Dat ga je krijgen waneer je met de gross gaat konkureren. En het zelfde gaat op voor de software...maar apple produkten blijven toch nog wel uniek (alleen hoelang houden ze dit vol)
Vreemde opmerking die niet gestaafd wordt, dan ook meteen door jezelf wordt tegengesproken en volgens mij ook nog behoorlijk off-topic is... [/news]
@RVW : iemand vinden met een andere niet-Apple 'n' versie zal nog moeilijker zijn dan het vinden van iemand met een oude b/g airport.Ik ga straks eens naar mijn dealer, eens kijken wat die nog heeft liggen.
btw, bovenstaand plaatje met dat grijs ding, is dus fout, het is zo'n witte.
(Bewerkt door Sylvester om 8:38, 25-08-2007)
Oude airport base : zendvermogen 15 dBmAirport Express : zendvermogen 15 dBmNieuwe Airport Extreme : zendvermogen 20 dBm
Dat is nu niet zo véél meer om een dubbel bereik te kunnen krijgen. Laat het nog mogelijk zijn door de keuze van de 3 interne antennes in het nieuwste model.Dan kan mijn plaatje nog steeds kloppen :1. De oude base station werkt volgens mij vast op 10% van zijn vermogen (vermogen is NIET regelbaar, ondanks dat het in de software is voorzien)2. De Airport Espress werkt echt op 100% en gebruikt dus de 15 dBm volledig.3. De nieuwe Airport Extreme werkt volgens mij ook vast op 10%, vermogen ook niet regelbaar, dus 10% van 20 dBm.Dan is de nieuwe inderdaad veel beter dan de oude base, maar ongeveer gelijk aan de Airport Express.
Jouw rekensommetje gaat niet op, voor zendvermogens en het bereik. Om het eenvoudig te houden heb ik niet de volledige uitleg gedaan.
Met het verminderen van het vermogen van 100 naar 10%, kom je ongeveer aan de helft van het 'BEREIK'. En 10% van het vermogen is NIET 10% van het aantal dBm !!!Er is wel een grote 'ongeveer-factor', want alles is sterk afhankelijk van de omgeving, antenne en frequentie (die hier hetzelfde is).
15 dBm = 32 milliwatt20 dBm = 100 milliwatt1/10 van 32 milliwatt = 3,2 milliwatt = ong. 2,2 dBm, dus 10% van 15 dBm = 2,2 dBm1/10 van 100 milliwatt = 10 milliwatt = 10 dBm, dus 10% van 20 dBm = 10 dBmde formules : dBm = log10 (mW)*10mW =10^(dBm/10)
Dus effe op een rijtje : De oude Airport base station op 1/10 van zijn kracht = 3,2 mW.De Airport Express op volle kracht = 32 mWDe nieuwe Airport Extreme op 10% = 10 mwRekening houdende met de speciale opstelling van 3 antennes in de nieuwe Airport Extreme en maar 1 kleine antenne in de Airport Express, kan die 10 mW van de Airport Extreme een (ongeveer) even groot bereik geven dan de 32 mW voor de Airport Express.De 3,2 mW van de oude Airport base geeft dan weer een aanzienlijk kleiner bereik t.o.v. de twee andere.
En daarmee zei ik : mijn idee kan ongeveer kloppen, dat ze mogelijkerwijs de base stations 'beperken' in vermogen.En nu in het kort mijn veronderstelling : de nieuwe Airport is wel beter t.o.v de oude base, maar gelijk aan de Express.
(Bewerkt door Sylvester om 17:11, 26-08-2007)