De vierkante airport extreme : voldoet NIET
1 augustus 2007 - 21:49    reactie #100
geplaatst door: Esquare

Citaat
Sylvester om 20:42, 1-08-2007
En dat klopt : hoe kortbij je ook komt, je geraakt ook niet boven de 80 %

Kijk, dat vind IK dan weer verbluffend. Bij mijn oude AEBS (met externe antenne!) komt mijn MBP nooit verder dan 60%... Ik zit nu op een meter of 8 en dan staat de teller op 45%. Er zijn twee andere netwerken in de buurt, maar die zitten er 6 kanalen vanaf. Misschien moet ik de DECT telefoon maar eens uitzetten...
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
1 augustus 2007 - 22:01    reactie #101
geplaatst door: Sylvester
Een meting héél kortbij kan volgens mij niet precies zijn, en is misschien wel normaal dat je geen maximum haalt.
Ik heb ergens gelezen dat de stralingskarakteristiek een beetje lijkt op een dikke doughnut : de sterkte zit vooral  een paar meters verwijderd van het toestel. Kort bij het toestel zou het in verhouding iets minder sterk zijn.
Sla me dood, maar ik weet niet of het klopt. Zo precies kan ik niet meten met de tools die ik heb.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
1 augustus 2007 - 22:25    reactie #102
geplaatst door: Esquare
Nou, ik haal echt nergens meer dan 60%. Niet op een decimeter, niet op een meter of op welke hoogte dan ook. :)
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
1 augustus 2007 - 22:40    reactie #103
geplaatst door: Sylvester
staat hij op 'alleen 802.11n ,2.4Ghz' ?
Dan is dat toch erg weinig.

'k Heb ondertussen de AirPortExtremeUpdate2007.004 update geïnstalleerd.
Op het gebied van bereik zie ik geen verbetering. Ik heb niet alles getest, wel een paar kanalen, compatibel met en zonder B/G enz.. Maar toch genoeg om te zien dat er niks is veranderd.
De update zal wel voor iets anders bedoeld zijn :
What’s New in this Version
This update is recommended for all Intel-based MacBook, MacBook Pro, and Mac mini computers and improves the reliability of AirPort connections.

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
1 augustus 2007 - 22:43    reactie #104
geplaatst door: Esquare

Citaat
Sylvester om 22:40, 1-08-2007
staat hij op 'alleen 802.11n ,2.4Ghz' ?
Dan is dat toch erg weinig.

Het is de oude versie: die heeft geen n-protocol. :)
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
1 augustus 2007 - 23:06    reactie #105
geplaatst door: Sylvester
Er gaat een lampje branden !
Het ganse voorgaande verhaal in deze draad is natuurlijk gebaseerd op een Airport Express.

Zou het kunnen dat de Airport Express al een veel groter bereik heeft dan de vorige Base Station?
In principe zou het niet kunnen .... maar de wonderen zijn de wereld niet uit.

Maar dan klopt hun verhaal natuurlijk, als je vergelijkt met de vorige Base Station die het eventueel veel slechter doet dan een Airport Express.

Dit denk ik ervan :
het is dus goed mogelijk dat de Airport Express WEL op 100 % vermogen draait (zonder beperking), maar de oude EN nieuwe Base Station beperkt werden in vermogen door landelijke restricties,... want blijkbaar kan je het vermogen op beide Base Stations NIET regelen. Het zou dus kunnen dat die vast op 10% staan.
Als we dan de Airport Express op 10% zetten, klopt het plaatje. 10% vermogen is ongeveer ruwweg de helft van het bereik. Dan hebben we inderdaad een nieuwe Airport Extreme met groter bereik.

Kunnen jullie volgen?

Heeft iemand deze al eens getest in combinatie met een oude base station?

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
23 augustus 2007 - 10:55    reactie #106
geplaatst door: Sylvester
Ondertussen niks meer van Apple gehoord.

Via deze weg even mijn contactpersoon contacteren. Heb jij al iets gehoord? (leest mee)

Ik zou de test eens willen doen met een oude airport base. Is er iemand in mijn buurt met zo'n ding, en vrijwilliger om even samen te testen?

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
23 augustus 2007 - 20:04    reactie #107
geplaatst door: Sylvester
Er is reactie van Apple gekomen.

ik citeer de contactpersoon :
Ze verwijzen naar andere bevindingen (positieve) en onafhankelijke tests.
Blijkbaar zijn er ook te weinig probleemgevallen om van een algemeen probleem te kunnen spreken.
Ze vroegen wel om op de hoogte gehouden te worden.

Er zijn blijkbaar al heel wat APE's verkocht geworden, zonder noemenswaardige klachten.
Uiteraard, ze werken allemaal en doen wat ze moeten doen.
Maar niet volledig !
Of is het nu toeval dat ik ben gaan 'vergelijken'?

Het is misschien de mentaliteit van de doorsnee mac gebruiker, om het te aanvaarden omdat het van Apple is.
Maar zo werkt dat bij mij niet.
Ik blijf bij mijn post van hierboven, en ik denk dat ik er niet ver vanaf ben.

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
23 augustus 2007 - 20:08    reactie #108
geplaatst door: RVW
Zou het niet interessanter zijn om de Airport Extreme te vergelijken met een Pre-N router van een ander merk?
My new computer's got the clocks, it rocks! But it was obsolete before I opened the box.
You say you've had your desktop for over a week? Throw that junk away, man, it's an antique!
Your laptop is a month old? Well, that's great. If you could use a nice, heavy paperweight...
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
23 augustus 2007 - 20:58    reactie #109
geplaatst door: Sylvester
Dat is wat ik bedoel : een router net voor het 'N'-tijdperk. (dat is toch wat jij ook bedoelt?)

Met de Express heb ik hem dus vergeleken, en zoals ik al zei zou ik hem dus ook willen testen met de voorganger van de nieuwe Airport Extreme, deze dus :

http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/gif/modems/airport_basestation.gif

De vierkante airport extreme : voldoet NIET

Helaas, die heb ik niet.
Dus nogmaals de oproep : als er iemand in de buurt zo'n ding heeft, en bereid is om mij even wat testen te laten doen, zou mijn dank groot zijn.

Volgens mij is de Airport Express krachtiger dan de oude base station, en volgens mij zit daar het knelpunt (zie ook een paar postings hierboven.)

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 10:13    reactie #110
geplaatst door: yabbanoname
wat is in de buurt? , k heb 1 van de eerste (2003) Airport Extreme basestations (is wel wit, is r ooit een graphite versie van de g versie geweest dan ?).
Heb me altijd al verbaasd tussen t verschil van zendvermogen tussen de express (heb ik ook in huis) en de ABSE  2003.
Ben net verhuist en heb in mn nieuwe huis ernstige bereik problemen en kwam zo op t relaas van Sylvester.
Had voorheen een redelijke dekking in mn huis, met max snelheden op mn MacPro op speedtest.net van 17000 kb/s. Dekking is nu echt naadje, weg vallende verbindingen met de ABSE en een ABE, als mn verbinding stand uberhaupt houdt, kom ik net aan 2000 kb/s (alles met WPA2 en filter op MAC adres en gebruik van WDS).

Dacht eerst nog aan een nieuwe Extreme, later aan 2 Expressjes, maar na dit relaas is een kabel van boven naar beneden al dan niet tussen de Airports wellicht de beste optie (kan WDS ook weer uit).

Om terug te komen op je vraag, woon je in de buurt van Antwerpen ?

(Bewerkt door yabbanoname om 10:34, 24-08-2007)

GrtZ
Yo!
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 10:27    reactie #111
geplaatst door: Webarcher

Citaat
Sylvester om 22:01, 1-08-2007
Een meting héél kortbij kan volgens mij niet precies zijn, en is misschien wel normaal dat je geen maximum haalt.
Ik heb ergens gelezen dat de stralingskarakteristiek een beetje lijkt op een dikke doughnut : de sterkte zit vooral  een paar meters verwijderd van het toestel. Kort bij het toestel zou het in verhouding iets minder sterk zijn.
Sla me dood, maar ik weet niet of het klopt. Zo precies kan ik niet meten met de tools die ik heb.

Klopt wel. Ik heb een Airport Express vrijwel naast m'n computer staan en had geen enkel signaal. Maar 2 verdiepingen lager een sterkte van 32%.

'The propeller is just a big fan in front of the plane used to keep the pilot cool. When it stops, you can actually watch the pilot start sweating'
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 11:05    reactie #112
geplaatst door: RVW

Citaat
Sylvester om 20:58, 23-08-2007
Dat is wat ik bedoel : een router net voor het 'N'-tijdperk. (dat is toch wat jij ook bedoelt?)

Nee, dat bedoel ik niet. Alle N-apparatuur die momenteel op de markt is, is Pre-N, of Draft-N. De definitieve standaard is nog niet vastgesteld. zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n

Ik bedoel dus dat je een N-router van een ander merk met de nieuwe Airport Extreme moet vergelijken. Als die een veeeeel beter bereik heeft dan de Extreme, dan ligt het duidelijk aan de Extreme. Zo niet, dan kan het net zo goed een beperking van de N-technologie zijn.

Overigens is het plaatje wat jij in je bericht post een plaatje van een 802.11b Airport, het eerste model. Daarna kwam de Snow (Dual Ethernet, nog steeds 802.11b), opgevolgd door de Extreme (eindelijk -G, beschikbaar in 3 soorten: met of zonder modem, en met Power-over-Ethernet)

(Bewerkt door RVW om 11:08, 24-08-2007)

My new computer's got the clocks, it rocks! But it was obsolete before I opened the box.
You say you've had your desktop for over a week? Throw that junk away, man, it's an antique!
Your laptop is a month old? Well, that's great. If you could use a nice, heavy paperweight...
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 11:53    reactie #113
geplaatst door: Hipska
trouwens, is je macbookpro wel geactiveerd voor de N ?

welke versie en model is het?
is het zeker een airport met N? zoja, is die dan geactiveerd?

iBook G4 14" | iPhone 3G 8GB | iMac C2D 27" | MacBook Air C2D 13" | iPhone 3G 16GB
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 13:05    reactie #114
geplaatst door: yabbanoname

Citaat
Hipska om 11:53, 24-08-2007
trouwens, is je macbookpro wel geactiveerd voor de N ?

welke versie en model is het?
is het zeker een airport met N? zoja, is die dan geactiveerd?

de vraag betrof t bereik van de vierkante AP Extreme (die heeft altijd al de N draft gehad).
Ook betrof de vraag niet de snelheid, binnen t bereik is deze ok, t heeft alles met bereik en signaalsterkte te maken.

GrtZ
Yo!
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 16:51    reactie #115
geplaatst door: macmatters
kan voorgaande bevindingen allen maar onderschrijven en heb de AExtr op lagere draag freq gezet en dan nog is de AEsp beter in signaal. OOk is het absurd dat apple nu pas de gigabit ether poort er standaard op lever en niet al van af het beging. Ook het ontbreken van de A/D audio poort is een gemis

Apple kan duidelijke de snelheid van leveren van nieuwe technology met kwaliteit niet meer aan en gaan ze allen nog maar voor kwantiteit om de kosten en inkomsten te garanderen (Dat ga je krijgen waneer je met de gross gaat konkureren. En het zelfde gaat op voor de software.

..maar apple produkten blijven toch nog wel uniek (alleen hoelang houden ze dit vol)

(h)appel(y)ours
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 22:01    reactie #116
geplaatst door: Dick
Ik heb de Airport extreme sinds twee weken en ik merk dat mijn vebinding door heel het huis maximaal is in tegenstelling tot mijn vorige, twee jaar oude wi-fi router. Ik heb geen tests gedaan, maar dat de extreme een krachtiger signaal geeft is duidelijk. Zeer te spreken tot nu toe over dit produkt.


Grts Dick.

http://www.methoutenziel.nl
meubel ontwerp en maak.
iMac 24", Macbook black, Ipod 4eG 20gb en Iphone3G 8gb.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
24 augustus 2007 - 22:11    reactie #117
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
macmatters om 16:51, 24-08-2007
Apple kan duidelijke de snelheid van leveren van nieuwe technology met kwaliteit niet meer aan en gaan ze allen nog maar voor kwantiteit om de kosten en inkomsten te garanderen (Dat ga je krijgen waneer je met de gross gaat konkureren. En het zelfde gaat op voor de software.

..maar apple produkten blijven toch nog wel uniek (alleen hoelang houden ze dit vol)

Vreemde opmerking die niet gestaafd wordt, dan ook meteen door jezelf wordt tegengesproken en volgens mij ook nog behoorlijk off-topic is...  :cool: [/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
25 augustus 2007 - 08:17    reactie #118
geplaatst door: Sylvester

Citaat
Hipska om 11:53, 24-08-2007
trouwens, is je macbookpro wel geactiveerd voor de N ?

welke versie en model is het?
is het zeker een airport met N? zoja, is die dan geactiveerd?


Uiteraard! Dat is toch het eerste wat je doet als je een Airport Extreme hebt gekocht.

http://i113.photobucket.com/albums/n201/Sylvesterke/Mac/Afbeelding1-1.png

De vierkante airport extreme : voldoet NIET

@RVW :
iemand vinden met een andere niet-Apple 'n' versie zal nog moeilijker zijn dan het vinden van iemand met een oude b/g airport.
Ik ga straks eens naar mijn dealer, eens kijken wat die nog heeft liggen.


btw, bovenstaand plaatje met dat grijs ding, is dus fout, het is zo'n witte.

(Bewerkt door Sylvester om 8:38, 25-08-2007)

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
25 augustus 2007 - 08:32    reactie #119
geplaatst door: Sylvester
in mijn profiel staat dus dat ik woon in Lanaken (kort bij Maastricht, maar dan in d'n Belgique)
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
26 augustus 2007 - 14:47    reactie #120
geplaatst door: Sylvester
Ter aanvulling :
in de technische specificaties vind ik het volgende :

Oude airport base : zendvermogen 15 dBm
Airport Express : zendvermogen 15 dBm
Nieuwe Airport Extreme : zendvermogen 20 dBm

Dat is nu niet zo véél meer om een dubbel bereik te kunnen krijgen. Laat het nog mogelijk zijn door de keuze van de 3 interne antennes in het nieuwste model.
Dan kan mijn plaatje nog steeds kloppen :
1. De oude base station werkt volgens mij vast op 10% van zijn vermogen (vermogen is NIET regelbaar, ondanks dat het in de software is voorzien)
2. De Airport Espress werkt echt op 100% en gebruikt dus de 15 dBm volledig.
3. De nieuwe Airport Extreme werkt volgens mij ook vast op 10%, vermogen ook niet regelbaar, dus 10% van 20 dBm.
Dan is de nieuwe inderdaad veel beter dan de oude base, maar ongeveer gelijk aan de Airport Express.

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
26 augustus 2007 - 16:14    reactie #121
geplaatst door: macsiem
Dit sommetje begrijp ik niet.
1. geeft 1,5 dBm (10% van 15)
2. geeft 15 dBm (100% van 15)
3. geeft 2 dBm (10% van 20)
Waarom is 3. dan ongeveer gelijk aan 2.? Er zit een verschil van 13 dBm in volgens je opgave.
Al met al het blijft een groot raadsel.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
26 augustus 2007 - 17:09    reactie #122
geplaatst door: Sylvester
(opgelet : die 10% is een veronderstelling)

Jouw rekensommetje gaat niet op, voor zendvermogens en het bereik. Om het eenvoudig te houden heb ik niet de volledige uitleg gedaan.

Met het verminderen van het vermogen van 100 naar 10%, kom je ongeveer aan de helft van het 'BEREIK'. En 10% van het vermogen is NIET 10% van het aantal dBm !!!
Er is wel een grote 'ongeveer-factor', want alles is sterk afhankelijk van de omgeving, antenne en frequentie (die hier hetzelfde is).

15 dBm = 32 milliwatt
20 dBm = 100 milliwatt
1/10 van 32 milliwatt = 3,2 milliwatt = ong. 2,2 dBm, dus 10% van 15 dBm = 2,2 dBm
1/10 van 100 milliwatt = 10 milliwatt = 10 dBm, dus 10% van 20 dBm = 10 dBm
de formules :
dBm = log10 (mW)*10
mW =10^(dBm/10)    

Dus effe op een rijtje :
De oude Airport base station op 1/10 van zijn kracht = 3,2 mW.
De Airport Express op volle kracht = 32 mW
De nieuwe Airport Extreme op 10% = 10 mw
Rekening houdende met de speciale opstelling van 3 antennes in de nieuwe Airport Extreme en maar 1 kleine antenne in de Airport Express, kan die 10 mW van de Airport Extreme een (ongeveer) even groot bereik geven dan de 32 mW voor de Airport Express.
De 3,2 mW van de oude Airport base geeft dan weer een aanzienlijk kleiner bereik t.o.v. de twee andere.

En daarmee zei ik : mijn idee kan ongeveer kloppen, dat ze mogelijkerwijs de base stations 'beperken' in vermogen.
En nu in het kort mijn veronderstelling : de nieuwe Airport is wel beter t.o.v de oude base, maar gelijk aan de Express.

(Bewerkt door Sylvester om 17:11, 26-08-2007)

 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
26 augustus 2007 - 17:21    reactie #123
geplaatst door: macsiem
Zo leer ik nog eens wat!
Nu nog een mogelijkheid het geknepen zendvermogen te verhogen. Ik blijf met belangstelling dit draadje volgen. Waar blijven de Hackers? Kom op boys: aan de slag.
De vierkante airport extreme : voldoet NIET
26 augustus 2007 - 22:16    reactie #124
geplaatst door: Sylvester
We gaan nog altijd uit van een veronderstelling!
Het staat nog altijd niet vast.
 MacBook Pro 11.3 15" i7 2.3 Ghz 500SSD