Nieuwe iMac wil met Netgear niet op planet adsl
24 februari 2007 - 18:33   
geplaatst door: MacArena

Beste lezers,

Sinds een week ben ik in het bezit van een Apple Imac met een Netgear DM111p adsl-ethernet modem. Ik had op mijn oude windows pc een adsl aansluiting van Planet. Het overzetten van die aansluiting op de mac lukt niet. De adsl-aansluiting op zich werkt, want ik stuur u deze post vanaf mijn oude windows pc.

Ik ben bij de Planet-helpdesk te rade gegaan, maar die kunnen me alleen maar helpen met het invoeren van mijn gegevens, voor zover ze met mijn eigen Planet-account te maken hebben. Wat het modem betreft kunnen / willen ze geen hulp bieden. De enige bruikbare info, die ik van Planet kreeg, is dat ik hun adsl niet via PPPoE verbinding kan krijgen, maar wel via PPPoA.

Het onderstaande heb ik zelf al geprobeerd, maar dus zonder succes:

Via de Mac:

Als ik de Mac en de Netgear modem aan zet, kan ik het modem automatisch laten configureren. Dat lukt telkens niet. Vanaf dat moment geeft de Mac 3 opties:

via PPPoE
via een statisch IP-adres
via een DHCP-client-ID
De eerste optie werkt volgens Planet niet. Bij de tweede optie wordt gevraagd om een ip-adres, een subnetmasker, een routeradres en een dns-host. Ik heb daar van alles geprobeerd, maar optie 2 biedt geen soelaas. Bij optie 3 heb ik geen idee wat mijn ID is. Planet kent die hele optie niet.

Via ww.routerlogin.net:

Ik weet niet meer hoe, maar ik heb even via de Mac op die website gezeten. Ik heb toen gekozen voor de wizard, en werd na een kwartier gevraagd om de login-name en password die ik bij planet heb. Die werden geaccepteerd, maar verder gebeurde er niets. Via Safari kon ik in ieder geval nog steeds niet op internet komen. Ik heb toen de modem gereset (met een pin), en al het bovenstaande nogmaals geprobeerd. Dat leverde niets op. Sterker nog: het power lampje van het modem blijft rood. Het adsl lampje en het netwerk-lampje branden groen. Het internet lampje brandt helemaal niet.

Inmiddels heb ik 3 volle dagen gepoogd online te komen met de mac. De wanhoop is daarom daar.

Kunt u mij alstublieft helpen.

Graag uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

MacArena


Nieuwe iMac wil met Netgear niet op planet adsl
24 februari 2007 - 19:43    reactie #1
geplaatst door: Nicky
Welkom op dit forum.

In antwoord op je vraag heb ik het reference manual van je modem maar eens gedownload. Jij moet beginnen op pagina 2-4 van dit manual. Voer de punten tot en met die op pag 2-7 uit. Bij punt 5 op pag 2-7 moet je voor VPI 8 en voor VCI 48 kiezen. En natuurlijk je eigen user name en password (van planet). Vervolg met de punten op pag 2-8 en 2-9 (DHCP)
Zet dan op je mac Systeemvoorkeuren -> netwerk -> tcp/ip het onderdeel ipv4 op dhcp en je zou moeten kunnen internetten.

Nieuwe iMac wil met Netgear niet op planet adsl
24 februari 2007 - 21:12    reactie #2
geplaatst door: MacArena
 :blush: Mmm ja, een manual.

Dank voor je tip. Ik ga meteen aan de slag  :reading:  :thumbs-up:

Nieuwe iMac wil met Netgear niet op planet adsl
24 februari 2007 - 21:56    reactie #3
geplaatst door: MacArena
Jammer Nicky, die website waarnaar verwezen wordt, kan ik niet bereiken, vermoedelijk omdat het groene power-lampje blijft flikkeren. Modem-reset haalt ook niks uit  :sad:
Nieuwe iMac wil met Netgear niet op planet adsl
24 februari 2007 - 22:46    reactie #4
geplaatst door: Nicky
Hoezo website. Dat zit in je modem!. Als je die niet kunt bereiken met je machine dan is of je modem stuk (kans daarop is wel aanwezig maar schat ik niet zo groot in) of je stelt je mac/pc verkeerd in.

Aangezien het standaard ipnr van je modem 192.168.0.1 is (na een reset naar fabrieksinstellingen) zal je de computer op b.v. ipnr 192.168.0.2 moeten zetten met een netmask van 255.255.255.0 Geen router invullen en dan in safari 192.168.0.1 intypen. Komt die pagina dan niet dan moet je de bekabeling maar eens nagaan (beschadigde ethernetkabel?) Als het dan nog steeds niet lukt moet je met het modem terug naar de winkel.