Ik heb sinds kort een Powerbook G4 met Leopard en werkte afgelopen weekeinde met het ingebouwde telefoonmodem. Dat gaat (uiteraard met analoge modemsnelheid) aardig, behalve bij het verzenden van e-mail (via eigen smtp-server). Een klein e-mailbericht van 2kb (!) doet er iets van tien minuten over en net als de voortgangsbalk vol lijkt te raken, krijg ik de melding van een time out en is het bericht niet verzonden.
Met exact dezelfde e-mailinstellingen gaat het uitstekend (via dezelfde eigen smtp-server) als ik thuis weer op breedband zit.
Ik heb vage herinnering iets gelezen te hebben over modemproblemen en Leopard, maar kan dat nergens terugvinden (is misschien ook al lang opgelost in updates).
Iemand ideeën wat het kan zijn?
Het ophalen van e-mail en surfen lijkt normaal te gaan voor een 56k modem.
Waar kun je in Leoprad 10.5 de transmissiesnelheid zien? In Tiger zag ik dat in het verbindingsprogramma. Via Systeemvoorkeuren kom ik wel bij de modeminstellingen, daar ook twee 'meters van ledjes' die aangeven dat er dataverkeer is, maar geen snelheid.
Modem staat op foutcorrectie en compressie aan (lijkt me logisch).
Wilde vraag: kan het iets van de Firewall zijn, ljkt me eigenlijk niet
Rara ...
Ernste om 17:10, 19-10-2009Modem staat op foutcorrectie en compressie aan (lijkt me logisch).
http://www.macfreak.org/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=6&topic=5929
Ernste om 17:10, 19-10-2009Ook op een andere provider dezelfde problemen. Na on geveer 10-15 minuten was het eerste bericht van 1 kb (jawel!) erdoor. Aan de tweede wordt nog gewerkt ... grrr. Oh, nu is die 'uitgetimed'....
Wie is je inbelprovider, en van wie is de SMTP dienst die je wilt gebruiken?
Ernste om 17:10, 19-10-2009...Het ophalen van e-mail en surfen lijkt normaal te gaan voor een 56k modem....
Dan is er dus niets met je internet verbinding aan de hand!
Ernste om 17:10, 19-10-2009...Wilde vraag: kan het iets van de Firewall zijn, ljkt me eigenlijk niet ...
Nee, tenzij je expliciet de mailpoorten hebt geblokkeerd. Maar dan doet-ie niets, ook niet één van de twee...
Stelregel: je moet bij het versturen van email ALTIJD de SMTP server gebruiken van het netwerk waarop je zit. Zit je, middels ADSL, kabel of inbel, op het netwerk van xyz, dan is je smpt-server gewoonlijk zoiets als:smtp.xyz.nl
Uitzondering is bijvoorbeeld de maildienst van Google (Gmail).
Ik heb dus een provider, die mij een eigen smtp-server biedt, die ik moet benaderen via een andere poort. Dat werkt goed met de diverse inbelproviders, die ik heb in Nederland en Brazilië met Powerbook G3 met Tiger, met verschillende Windows-machines, maar dus niet met de net aangeschafte Powerbook G4. Ik kan internetten, maar het verzenden van e-mail gaat op de G4 zo traag dat ik 'uitgetimed' word.
Als ik een externe Apple USB modem gebruik in plaats van het interne van de Powerbook G4 gaat het beter. Verzenden van mail gaat niet snel, maar gaat. Het bijwerken van de berichtenlijst is uiterst traag op intern én extern modem op de G4. Op de Powerbook G3 deed dit probleem zich niet voor.
Ik verdenk daarom het modem, maar kon niets daarover vinden, ook geen firmware update of zo. ik zie vast iets over het hoofd. Maar wat?
Heb het gevoel dit er door providers (kpn?) express geknepen wordt om nieuwere middelen indirect te stimuleren. Wij bellen bij onze klanten altijd in (voorheen ook analoog), nooit een probleem geweest. Maar sinds 2 jaar is het niet meer te doen, alles klapt eruit. Overal hebben we analoog weggehaald en vervangen door internet, dan wel isdn.
Zal dus denk ik niet aan de instellingen liggen, maar aan de provider(s)...
Misschien is dat ook wel handiger in dit geval!
Ernste om 13:06, 20-10-2009Ik verdenk daarom het modem, maar kon niets daarover vinden
hitchhiker om 17:18, 19-10-2009CitaatErnste om 17:10, 19-10-2009Modem staat op foutcorrectie en compressie aan (lijkt me logisch).Lijkt logisch, is het helaas niet. Ik weet niet meer welke van de 2 er ongeveer per definitie uit moest, maar probeer gewoon even, begin met compressie uit. Allebei uit is uiteraard ook een optie.
Samenvatting:Alles werkt via breedband. Powerbook is dus goed ingesteld, provider blokkeert niets.Via zowel het interne als externe Apple(telefoon)modem werkt alles, behalve het verzenden van e-mail via eigen smtp-server. Vanaf een Windowsmachine werkt alles ook via (telefoon)modem. Logischerwijze zou het dus aan de Apple-modems en/of Leopard moeten liggen.
Ik heb echter nergens iets gevonden over dit specifieke probleem, noch over modemproblemen in Leopard in het algemeen.
Blijft vreemd.
Ernste om 11:40, 21-10-2009Vanaf een Windowsmachine werkt alles ook via (telefoon)modem.
Je hebt alleen de instelling met Foutcorrectie en compressie allebei uit geprobeerd?En hoezo traag, dat was het toch al?Wat zegt je provider?
De meeste providers (in mijn ervaring) laten je juist geen e-maill versturen via hun smtp-server, als je niet het e-mailadres gebruikt van die provider waar je op inbelt. Dat wil ik niet, want dan stuur ik alsmaar e-mail met een andere afzender.
Incorrect. Het gebruik maken van een SMTP server heeft niets te maken met het afzender adres. Het gaat er alleen om dat een spammer die een ziggo abonnement heeft niet kan mailen via de mailservers van UPC (om maar iets te noemen). Dit terwijl de afzender gelijk zou blijven.
I recently upgraded from Tiger 10.4.11 to Leopard 10.5.6. Everything seemed fine, except for a drastic slowdown in my dial-up internet access via the internal modem. Oddly Safari and Firefox ran fine, but my Mail and FTP/Telnet were crawling under the new OS.
The solution that worked for me was to uncheck the "Use TCP header compression" setting, which can be found here: System Preferences » Network » Internal Modem » Advanced button (lower right) » PPP tab. On that tab, set the Settings pop-up menu to Configuration, and uncheck the "Use TCP header compression" box. Then click the OK button in the lower right, followed by the Apply button (in the lower right), and you're done.
If your modem is connected, disconnect and reconnect to implement the change.
Het lijkt bij mij in ieder geval te werken. Dank voor alle input.