geplaatst door: Iris1969
Hoi,

ik gebruikte tot nu toe Entourage voor mijn zakelijke e-mail maar die heb ik niet op mijn nieuwe MacBook. Ik wil nu over naar een goed, zakelijk e-mail programma waar ik meerdere zakelijke e-mail accounts op kan laten draaien.

Wat adviseren jullie? de mail van Apple vind ik niet echt plezierig werken.....

vriendelijke groet,

Iris

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 09:09    reactie #1
geplaatst door: pjottervmr
als je tevreden bent over entourage dan zou ik die gewoon houden. Je geeft aan dat je zakelijk die gebruikt dan gewoon een versie aanschaffen. Overstappen is altijd wennen en aanpassen welk mail programma je ook neemt. Zelf heb ik thunderbird (mozilla)  nu als extra mail programma voor een apart account wat ik gebruik maar mail werkt voor mij prive prima.
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 09:20    reactie #2
geplaatst door: Iris1969
hoi,
dank voor je snelle reactie. Was even op zoek naar Entourage, maar lees dat het vervangen is door Outlook voor Mac:
"Microsoft Outlook 2011 is het emailprogramma uit Microsoft Office 2011 for Mac. In de vorige editie van het populaire kantoorsoftware-pakket heette de applicatie nog Entourage. Net zoals de algehele functionaliteit van de mailclient, is inmiddels ook de naam uniform met de Windows-versie."

In mijn reguliere Outlook werkt de zakelijke mail niet: mails worden dan met mijn prive-naam verzonden. Ik zal eens opzoeken of de versie voor mac er naast kan draaien. Lees ook al berichten dat het conflicterend is met El Capitan (wat ik dus heb draaien). Gezellig..... ;-(

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 09:56    reactie #3
geplaatst door: Sypie
Alles wat je wilt kan net zo goed met Mail. Kwestie van accounts instellen, regels instellen, handtekeningen instellen en gaan met die banaan.

Je kunt prima meerdere mailaccounts in Mail hebben en er mee werken. Ik gebruik die ook zakelijk en privé, maar wel gescheiden van elkaar. Dat kan prima.

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 10:03    reactie #4
geplaatst door: roel22
Sluit me aan bij Sypie: ik heb vier accounts in mail, waarvan twee zakelijk. Werkt prima. Overstappen kan hooguit handig zijn wanneer je klanten allemaal met Outlook werken en ook van jou bepaalde specifieke Outlook-functionaliteiten verwachten.
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 10:48    reactie #5
geplaatst door: paulusch
Wellicht kan Iris aangeven waarom ze Mail niet zo prettig kan werken. Dan kunnen we wat gerichter antwoorden of tips geven.
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 13:21    reactie #6
geplaatst door: Iris1969
Iris zegt.... );-) ik heb gewoon 'gedoe' met het instellen van de mail. Het kostte al wat moeite om het in te stellen (samen met de provider) en nu, na enkele maanden ongewild internet-loos zijn wordt mijn mail weer niet verstuurd. Ontvangen lukt wel.

daar zit de frustratie. En, ik vind t jammer dat ik met het overal beschikbare Outlook niet lekker zakelijk kan mailen. Ik heb Apple, partner Windows. Dat heb ik nu ook al bij Entourage.

Maar.... ik geef toe.... ik heb echt al veel onderzocht, maar misschien heb ik de juiste (netwerk)oplossing nog niet gevonden.

zo dus. Dus, tips en wegwijzers zijn meer dan welkom.

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 13:42    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Iris1969 om 9:20, 27-01-2016
Lees ook al berichten dat het conflicterend is met El Capitan (wat ik dus heb draaien). Gezellig..... ;-(

Hier draai ik MS Office 2011 zonder problemen op El Capitan. Zelf gebruik ik geen Outlook op m'n Mac, maar collega's van Marketing, die op hun werk een Mac hebben, de werken er wel mee, en daar werkt het gewoon.


Citaat
Iris1969 om 13:21, 27-01-2016
Iris zegt.... );-) ik heb gewoon 'gedoe' met het instellen van de mail. Het kostte al wat moeite om het in te stellen (samen met de provider) en nu, na enkele maanden ongewild internet-loos zijn wordt mijn mail weer niet verstuurd. Ontvangen lukt wel.

Dat is het mooie van Apple Mail: in 99% van de gevallen volstaat het invoeren van een mailadres en wachtwoord, Mail zoekt dan zelf de juiste instellingen uit.

Voor ontvangen en versturen worden verschillende servers gebruikt. Ook maakt het voor het versturen soms verschil of je op het netwerk van je Internet Service Provider zit (als het ISP mail is) of op een ander netwerk. Daarom is het mogelijk dat het ene wel en het andere niet werkt.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
27 januari 2016 - 17:29    reactie #8
geplaatst door: jeanhoek

Citaat
MacFrankie om 13:42, 27-01-2016
Dat is het mooie van Apple Mail: in 99% van de gevallen volstaat het invoeren van een mailadres en wachtwoord, Mail zoekt dan zelf de juiste instellingen uit.

Grappig, mijn ervaring staat hier helemaal haaks op. Ik heb nog nooit meegemaakt dat Apple mail zelf de juiste instellingen maakte. Erger nog; wanneer je de instellingen handmatig ingeeft kan het zo maar gebeuren dat dit na enige tijd niet meer werkt omdat de instellilngen (?!) zijn gewijzigd. Met name de secure ports willen nog wel eens terugspringen op de 'Apple preferred' nummertjes.

Voordeel van Outlook is dat je in één en hetzlefde programma zowel je mail krijgt als je afspraken en contactgegevens bijhoudt. Voorheen kreeg je alleen binnen Outlook (Entourage) de uitnodigingen goed door. Tegnwoordig lukt dat eerlijk gezegd ook prima met Agenda

Wie zijn contacten, afspraken ook actueel op de iPhone of iPad wil hebben adviseer ik de Apple software. Dit werkt prima over alle devices, Hoe dat zit met Outlook op de iphone weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee.

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
28 januari 2016 - 09:09    reactie #9
geplaatst door: Iris1969
Ik vond het instellen van Apple mail ook een ramp. En ik denk dat ik nu dus ook te maken heb met wisseling van instelling.


Kijk nu naar Office365 Business. Misschien 't allemaal maar gewoon eens goed gaan doen. Alhoewel goed altijd een relatief begrip is in veranderende tijden.

Nog tips voor tijdens de koffie? ;-)

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
28 januari 2016 - 11:22    reactie #10
geplaatst door: MacWim
Wat is er mis met Mail?
Ik heb nu 13 mail-accounts, deels zakelijk. Geen enkel probleem mee.
Via het ene account ziet een bericht er strak en zakelijk uit, via een ander account wat vrolijker.

Instellen is een fluitje van een cent. Een nieuwe account niet toevoegen via Mail > Voorkeuren, maar via Systeemvoorkeuren > Internetaccounts. En de betere serverproviders leveren je een scriptje waarmee het instellen zelfs vrijwel automatisch gaat.
Koppeling met adresboek van Contacten werkt prima, net als met notitties, al gebruik ik dat zelf niet.

Als websitebouwer heb ik al diverse keren anderen geholpen met het instellen van hun mail via Outlook of Office 365. Altijd gedoe. Is natuurlijk ook een kwestie van wennen, maar Mail is echt makkelijk, simpel en compleet.

Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 13 mini | iPad 2025 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
28 januari 2016 - 11:38    reactie #11
geplaatst door: jef
Ik heb Apple mail op meer dan 100 computers staan en dat werkt zonder problemen.
Er zijn een paar klanten die perse in outlook willen werken.
De outlook klanten bellen regelmatig met problemen.
Vooral de database die gecrasht is.
De outlook programma's die onder de 5GB blijven werken redelijk +10GB word een ramp.

Het record dat ik gezien heb in apple mail was 200GB via pop!!!
En dat werkte nog redelijk goed op de database opnieuw opbouwen na.

Apple mail  :worship:

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
29 januari 2016 - 18:02    reactie #12
geplaatst door: Iris1969
hoi,

kan iemand die met apple mail werkt misschien wat printscreenstjes van zijn mail-instelling uploaden (zonder gevoelige details uiteraard).
Ja, de provider zou me moeten helpen, maar zij snappen 't niet zo heel erg geloof ik. Kom geen stap verder.

bvd

Iris

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
29 januari 2016 - 19:03    reactie #13
geplaatst door: Flix
Vertel ons eens wie jouw provider is...
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
29 januari 2016 - 20:20    reactie #14
geplaatst door: MacWim
@Iris: ha-ha, printje van mailinstellingen zonder gevoelige info?
Het enige dat je hoeft is te stellen ís in principe gevoelige info.

Maar 4 dingen:
- je mailadres
- je wachtwoord
- host inkomende mail
- host uitgaande mail.
Nou ja, en soms een poortnummer.

En als die provider het niet zou snappen - wegwezen!

Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 13 mini | iPad 2025 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
29 januari 2016 - 22:48    reactie #15
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
MacWim om 20:20, 29-01-2016

Het enige dat je hoeft is te stellen ís in principe gevoelige info.

Maar 4 dingen:
- je mailadres
- je wachtwoord
- host inkomende mail
- host uitgaande mail.
Nou ja, en soms een poortnummer.

En als die provider het niet zou snappen - wegwezen!

Fout!

Je moet altijd 2 dingen instellen:
- je mailadres;
- je wachtwoord.

Als je mailadres overeenkomt met de server van je provider (bv iris@ziggo.nl, iris@hotmail.com of iris@gmail.com), dan hoef je niet meer op te geven dan dat. Als je mailadres niet overeenkomt met de servernaam van je provider (bv iris@home.nl), dan met je meer invullen. Wat, dat kan je provider je vertellen.

Tot nu toe heb ik alles nog in kunnen stellen (al was een oud zonnet account best erg lastig).

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
29 januari 2016 - 23:32    reactie #16
geplaatst door: JH
Voor sommige providers (pop3) moet je nog wel inkomende- en uitgaande server invullen hoor.
Zonnet is er zo eentje. Rampzalig om in te stellen trouwens....Helaas gebruiken mensen - ook in mijn naaste omgeving - hun zonnet-adres nog steeds  :boring:
Mac-musician
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
30 januari 2016 - 00:03    reactie #17
geplaatst door: MacFrankie
@JH
Lees mijn post direct boven die van jou:
* @zonnet.nl is een ramp (maar het lukte wel);
* @home.nl gaat niet automatisch, maar gaat met de info van de provider (Ziggo) prima en in één keer goed;
* het gros gaat automatisch na het invullen van mailadres en wachtwoord.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
30 januari 2016 - 00:08    reactie #18
geplaatst door: ardie
Had laatst met switch naar andere werkmac dat mijn mails niet aankwamen. Gelukkig kwam ik daar na een week achter. Mijn mail opnieuw ingesteld en nu werkt het weer maar er zit nu wel een deuk in mijn vertrouwen in Mail. Ik stuur nu standaard een bcc naar mijn prive mailadres voor de zekerheid. Ik moet ook steeds mijn verbindingsassistent inschakelen als ik mail wil verzenden. Mijn IMAP vereist steeds weer een login/certificaat oid, heel irritant. Ik weet zo snel geen alternatief anders was ik allang over op een ander mailprogramma.
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
30 januari 2016 - 00:13    reactie #19
geplaatst door: MacFrankie
@ardie: MS Outlook of het (gratis en betere) Thunderbird...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
30 januari 2016 - 10:49    reactie #20
geplaatst door: Sypie
Als je dat venstertje van dat certificaat nou eens open klikt, volgens mij was dat "bekijk certificaat" (iemand?). Dan kun je daar aangeven dat het certificaat altijd vertrouwd moet worden.

Het niet kunnen versturen van mail heeft te maken met de instellingen van de SMTP-server, ofwel de versturende mailserver. Het kan voorkomen dat je op de verbinding van Ziggo zit en dat je via een zonnet (=Tele2) mail iets wilt versturen. Je moet dan kijken of Tele2 de SMTP van Ziggo accepteert. Er zijn genoeg voorbeelden van providers die dat geblokkeerd hebben om spam te voorkomen.

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
30 januari 2016 - 13:58    reactie #21
geplaatst door: Flix
Als je een 'Zonnet' mail verstuurd via de SMTP-server van Ziggo, dan heeft Zonnet/Tele2 er niks mee te maken. Want de post wordt gewoon via Ziggo verstuurd. Vraag is dan of Ziggo dat toestaat. En tegenwoordig staan ze het allemaal wel toe.

In Mail.app heb ik hier een aantal (oude) Zonnet accounts, een groot aantal Xs4all accounts, en nog wat Google, Yahoo en iCloud accounts. Allemaal al jaren werkend, en eventuele instellingen geen centje pijn.

Dus ben nog steeds benieuwd naar de provider van van Iris. Dan kunnen wij haar vast helpen met instellen.

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
30 januari 2016 - 19:01    reactie #22
geplaatst door: JH

Citaat
MacFrankie om 0:03, 30-01-2016
@JH
Lees mijn post direct boven die van jou

Had ik gedaan hoor, maar je was zo stellig in je reactie, dat ik het toch even een beetje wilde nuanceren.  :wink:

Mac-musician
Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
1 februari 2016 - 12:39    reactie #23
geplaatst door: Iris1969
zo, hehe, het is opgelost. Althans, het versturen van e-mail. de keus maken tussen Apple Mail en Thunderbird ga ik voor me uitschuiven.

Wat was het probleem nu mbt het versturen van mails: een nieuwe router.  Ontvangen ging wel. Heel vervelend.
De oplossing: Ik moest een vinkje weghalen bij 'een goedgekeurde maillijst' en nu gaat alles goed.

Nu ik toch eenmaal Thunderbird heb ingesteld, ga ik dat maar eens proberen.

heel veel dank voor al jullie reacties.


groet

Iris

Welk mailprogramma gebruiken jullie voor zakelijke mail?
1 februari 2016 - 17:54    reactie #24
geplaatst door: Thomas
Misschien niet direct een antwoord maar zeker voor zakelijk gebruik kan je overwegen om eens voor één keer een consultant in te schakelen die je de setup helpt perfectioneren... Die investering verdien je snel terug in een goed werkend systeem...

Zie b.v. http://consultants.apple.com/nl/search

Wat ik hier uitkraam is puur mijn persoonlijke mening.