Alvast bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je eigenlijk met "haperen" en "stabiel"? Heb je het dan over de snelheid of wordt de verbinding volledig verbroken? Wordt alles vanzelf weer normaal, of moet je bijvoorbeeld opnieuw inloggen op het netwerk of zelfs je Mac herstarten? Betreffen de problemen alleen netwerkschijven (en evtl. intranet) of ook internet?
Ik stel zomaar eens een paar vragen. Wellicht kun je zelf meer relevante informatie aandragen.
Groet,
Mark
Wat ik bedoel is dat mijn connectie echt wegvalt (dus volledig verbroken wordt), en dan weer een paar seconden werkt en dan weer niet en dit gaat zo een tijdje door. Ik probeer eerst de connectie zelf te herstellen door de DHCP release te vernieuwen (dit haalt vaak niks uit), maar vaak is het gewoon een kwestie van afwachten totdat de connectie weer stabiel wordt. Opnieuw opstarten heeft geen zin. Het probleem is voor zowel netwerkschijven (NAS via windows netwerk) en internet, trouwens mijn WiFi connectie geeft geen problemen, maar via WiFi kan ik niet op het netwerk inloggen.Ben zelf een beetje bang dat mijn iMac het begint te begeven.
Menno
Waarom denk je dat het met de hardware van je iMac te maken heeft? Als dit probleem zich altijd rond hetzelfde tijdstip voordoet, dan zou ik het probleem in het netwerk zoeken. Bijvoorbeeld, een computer die altijd rond dat tijdstip verbinding maakt met het netwerk en een statisch IP-nummer heeft ingesteld dat hetzelfde is als het IP-nummer dat jouw computer toegewezen heeft gekregen. Misschien heeft het zin om zelf een statisch IP-nummer in te stellen met een hoge waarde, bijv. xxx.xxx.xxx.199.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand elke dag rond deze tijd een backup maakt en de volledige capaciteit van het netwerk benut. In dat geval zou de admin misschien maximale bandbreedtes in kunnen stellen.
Ik heb zelf ook wel eens dat mijn PC geen verbinding kan maken met mijn MacBook. Mijn MacBook altijd weer zichtbaar als ik in Windows de netwerk-apparaten opnieuw laad.
Als je echt denkt dat het aan je iMac ligt, zou je kunnen proberen hem 10 minuten uit te zetten en dan opnieuw met het netwerk te verbinden. Je kunt dan net als ´s ochtends een koude start maken.
Verder is het moeilijk om na te gaan wat er mis kan zijn. Wat gebeurt er precies in het netwerk control panel? Zie je misschien ook netwerk-gerelateerde berichten in de console?
Ik denk niet dat is vastgesteld dat de ethernetaansltuiting danwel de kabels kapot zijn. Dat lijkt me ook niet heel erg waarschijnlijk, als het probleem zich altijd rond hetzelfde tijdstip voordoet.
Wat misschien ook handig is om te weten: als de verbinding wegvalt, was is dan de status van de usb-adapter? 'Niet verbonden', of verbonden maar dan met een zelf toegekend ip-adres (169.254.x.x).En is er iets te zien in je logfiles?
Iemand nog een idee?
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!