Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 11:20   
geplaatst door: mattiman
Al jaren heb ik in m'n huiskamer een Airport express aan m'n modem hangen. In de werkkamer erboven werk ik dan draadloos. Sinds een paar weken valt de verbinding af en toe weg. Hij kan dan wel de airport vinden en geeft in het icoontje aan goede verbinding te hebben. Maar internet doet het dan niet. De problemen kunnen sterk wisselen. Ene moment is er geen verbinding, 5 min later is alles weer normaal en kan ik de rest vd dag goed internetten

In eerste instantie probeerde ik het te verhelpen met herstarten modem, meestal is dat een oplossing voor een internetverbnding die wegvalt. Maar nu is dat niet de oplossing. Ook omdat vaak een huisgenoot elders in huis nog wel verbinding heeft. Aan de internetverbinding zelf ligt het dus niet.

Ik merk verder dat het lijkt te helpen als ik met mn macbook dichter bij de Airport ga staan. Misschien is het dus iets met de sterkte van het signaal. Maar dat zou wel vreemd zijn aangezien ik al jaren zo werk. Welke factoren kunnen invloed hebben op zo'n signaal? Ook het weer, of andere netwerken in de buurt?

Hoe moet ik nu te werk gaan om dit probleem te debuggen? Ik heb echt geen verstand van netwerk protocollen, MAC/IP adressen, etc. Meestal als er iets aan de hand is, klik ik op Open Netwerk Preferences > Assist me > paar keer klikken en hij heeft verbinding. Dat is het "probleem" met OS X, je klikt gewoon een beetje en het werkt, van de achterliggende techniek leer je niks ... ;)

Wat zijn de stappen die ik kan proberen?

Alvast bedankt.

Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 11:31    reactie #1
geplaatst door: karel apple
Vaak zijn dit soort problemen terug te voeren tot een ander draadloos netwerk dat op hetzelfde kanaal zit als jij.

Je kunt dit controleren adhv bijvoorbeeld het programma iStumbler, waarmee je een overzicht krijgt van de netwerken bij jou in de buurt en op welk kanaal ze zitten.

Klopt het inderdaad dat er een ander netwerk is op hetzelfde kanaal, dat volstaat het door je AE op een ander kanaal te zetten, liefst een eindje van de andere netwerken vandaan.

Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 12:02    reactie #2
geplaatst door: mattiman
Bedankt voor je reactie. Ik heb iStumbler geinstalleerd. Er zijn zo'n 12 netwerken actief volgens het overzichtje. M'n eigen netwerk zit op kanaal 11, de rest op 1 (5x), 6 (3x), 7(1x) en 9 (2x). Signaalsterkte staat rond 42%. Niet in het groen, dus wellicht is dat niet goed. Wat kan ik er verder aan zien?

(Bewerkt door mattiman om 12:03, 5-12-2010)

Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 12:22    reactie #3
geplaatst door: karel apple
Heb je een draadloze (DECT) telefoon in de buurt van de AE staan? (Of iets anders draadloos zoals een babyfoon?)
Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 12:35    reactie #4
geplaatst door: mattiman
Ja er staat een draadloze telefoon direct naast. Die telefoon is aangesloten op dezelfde modem.

Nu je dat zegt: er gebeurt vaak iets raars. Als m'n huisgenoot haar macbook aan heeft staan, stoort het telefoonsignaal. Moet ze haar macbook dichtklappen om goed te kunnen bellen. Ik heb daar geen last van

Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 12:38    reactie #5
geplaatst door: karel apple
Dan is de oplossing om ze een meter uit elkaar te zetten, liefst nog iets verder als dat kan.

Even experimenteren, voor de juiste opstelling, want dat hangt ook af van de reflectie in de buurt.

Debuggen slechte verbinding AirPort Express
5 december 2010 - 12:48    reactie #6
geplaatst door: mattiman
Ok ik ga het proberen. Super bedankt voor de hulp tot nu toe.
Debuggen slechte verbinding AirPort Express
17 december 2010 - 08:08    reactie #7
geplaatst door: mattiman
Het uit elkaar zetten van de DECT telefoon en Airport heeft geholpen. Draadloos internet doet het weer stabiel.

Alleen heb ik iets anders ontdekt: als ik m'n MBP aan m'n cinema display koppel, valt soms direct daarna de verbinding weg. In Network diagnostics alles groen behalve de onderste drie (ISP,INternet,Server).

En vervolgens ontdekte ik dat als ik dan in System preferences bij Displays op Detect Displays druk, de verbinding weer terug komt. Héél vaag. Ik kan me niet anders voorstellen dat het een raar software bugje is, want ik koppel al jaren m'n mac af- en aan aan dezelfde display.