heb hier al eerder gepost, maar mijn probleem is helaas nog niet opgelost.Het volgende is het geval:
Modem (Doksys van Ziggo) gaat naar router. Router (Linksys WRT54G ver.2) bedraad naar zolder.Gaat switch in en vanuit switch naar twee Imacs en een laptop pc.IMac 24" Intel en Imac G5 17".
Via speedtest.net of speedtest.nl getest.Macs en laptop in switch: laptop 30 MB, Macs 1.0 of minder.Laptop rechtstreeks op router (dus zonder switch): 30 MB.Macs rechtstreeks op router (dus zonder switch): 30 MB.
Kabels gewisseld tussen mac en switch, tussen macs en router: geen verschil.Nieuwe kabel naar boven, dus van router naar switch: geen verschil.Switch gewisseld met twee andere: geen verschil.
Firewall staat uit, internetdeling staat uit, automatische IP-adressen, handmatige IP-adressen, handmatige DNS-servers, automatische DNS-servers.....: het maakt allemaal niets uit!
De IMacs blijven ontzettend langzaam en de laptop pc gewoon snel.Ook al is er maar 1 IMac aangesloten, het maakt allemaal niet uit.Ook IPV6 uitzetten helpt niet.
Ik ben helemaal uitgedokterd. Weet niet meer waar ik nog kan zoeken of kijken.Het lijkt erop alsof de 2 IMacs niet fatsoenlijk met een switch willen communiceren.
Iemand nog een idee?
Hoor het heel graag!
Groeten en bedankt!Marc
(Bewerkt door MacMarc2009 om 0:16, 28-08-2009)
Autonegotiate probleem tussen Mac en Switch. Krom gezegd is dat het proces wat bepaalt hoe snel een ethernet port kan draaien. Beste is om de poort op de Mac alsook de switch op 100 Mbps Full Duplex te zetten. Mocht je geen configureerbare switch hebben, doe dan allen de Mac ( kan dan nog wat steeds problemen geven )
Grtz,AAAD
ED: om verder 'gemekker' te voorkomen
(Bewerkt door an apple a day om 13:17, 28-08-2009)
de switch die er nu aanhangt is de Edimax 5-port Fast Ethernet Switch 10/100mbs
De testers waren en een NetGear 8 ports 10/1000MB switch en een hutsefluts-merk
Dat de switch kapot is geloof ik persoonlijk niet.Dan zou mijn laptop pc het ook niet moeten doen en alle drie de switches hebben dezelfde problemen met de verbinding.
Het zit volgens mij echt in de communicatie Mac <> Switch.
Groeten, Marc
@ an apple a day: Een MAC is beslist niet hetzelfde als een Mac, dus met name in een draadje over netwerken geeft het verkeerd schrijven extra verwarring...[/news]
geweldig alle reacties. Dank jullie wel!
Nog even wat extra info.
De switch zit er tussen omdat ik geen 2 kabels naar boven kan trekken (lengte en weggewerkt).Als ik een nieuwe losse kabel vanuit de router naar 1 van de IMacs trek heb ik volle snelheid.Dan concludeer ik dat de kabels allebeide goed zijn.
De instellingen op de IMacs hebben we allemaal geprobeerd: automatisch, manual, full duplex, half duplex, 100baseTX,100baseTUTP etc.
Pingen gaat goed en snel (weet de waarden zo niet meer), maar je ziet regelmatig een error of time-out ontstaan. Hij is nooit minutenlang stabiel.
Maar wat is het slimste.....?Alles op auto of vaste waarden voor IP en DNS?
Hoor erg graag van jullie.
Ben wel een beetje netwerkundig, maar geen "crack"
Byair om 12:58, 28-08-2009Als je regelmatig error en time-outs ziet dan gaat het pingen niet "snel en goed"Volgende stap is dan met traceroute kijken in welk gedeelte van je netwerk het "pijn punt" zit
We hebben ook nog met de andere settings van full duplex "gespeeld" en tevens gekeken hoe het zat met de ping naar de Macs zelf, de router en onderling.Zelfde conclusie als hierboven, stabiel maar wel regelmatig een error of time-out.
Zijn conclusie was Apple zelf mailen of toch een tweede kabel vanuit de router leggen.De laatste optie ga ik morgen bekijken of dat uberhaupt kan.
Heb er nu inmiddels zoveel uren inzitten dat ik niet meer weet wat we nog zouden kunnen proberen.ProWareHouse helpdesk wist het niet, TD op mijn werk wist het niet, vriend (netwerkbeheerder) wist het niet en vanavond een andere goede vriend die behoorlijk goed in de hardware en netwerken zit. Ook hij moest de pijp aan Maarten geven......
Kortom: ik weet het echt niet.....
Hoe staan de settings bij jullie dan?Ook mensen met router + switch?
Zo ja, dan zou het kunnen dat je de uplink in een verkeerde poort hebt geplugd. Iets wat problemen kan veroorzaken.
Echt een slag in de lucht, mind you.
Probeer dit eerst eens. Werkt in 99% van de gevallen bij langzame mac's en snelle pc's in het netwerk (ook zonder pc's).