het volume voor 'network' is onvindbaar
23 juni 2007 - 20:05   
geplaatst door: Kobes
Hallo allemaal, mijn eerste bericht en vandaar: ik heb sinds ca. 1 week een Macbook en natuurlijk, zoals iedereen, zeer tevreden.

Dan wat mijn probleem is. Ik heb naar alle tevredenheid een netwerkje opgezet tussen mijn oude Windows XP bak en de Macbook. Dit ging tot voor kort allemaal prima. Ik heb echter ontdekt dat mijn Macbook consequent vastloopt wanneer hij een bestand aan het kopieren is en in de tussentijd in de slaapstand raakt (niet de klep dicht, maar gewoon slaapstand omdat ie ff niet aan de kabel zit en ik 1 minuut wegloop). Deze vastlopers zijn vrij ernstig aangezien niets helpt behalve de uitknop ingedrukt houden (ik heb Apple+alt+esc en finder opnieuw starten geprobeerd en ook geprobeerd met kort op de uitknop drukken opnieuw opstarten, maar geen van beide leverden iets op).

De eerste keer was het niet zo erg, na een herstart deed alles het weer prima. De herstart schijnt niet te horen bij OSx, maar hé, ik ben nog gewend aan windows, dus vastlopen is mij bekend... :wink:

Nu is het probleem vervelender geworden. Na een herstart kan ik nu niet meer mijn netwerk bereiken. Airport en de connectie met mijn 11g apparaat zijn prima (internet doet ut nog immers), maar als ik op Network klik in Finder, dan krijg ik de melding uit mijn onderwerp: "het volume voor 'network' is onvindbaar".
Hier schiet mijn kennis van MacOS dus nog duidelijk tekort, geen idee wat te doen. Google, apple.nl/support en zoeken op dit forum en het forum van de buren (macosx.nl) leverde niet het antwoord.

Het enige wat ik me kan bedenken uit de tijd dat ik nog Linux gebruikte is dat de alias voor mijn netwerk (in /mnt/network oid) niet beschikbaar is of iets dergelijks. Goed, dit is een wilde gok omdat ik werkelijk niet weet of OSx op dezelfde manier in elkaar steekt, maar daar weten jullie vast meer van.

Ik hoop dat iemand me kan helpen en alvast bedankt natuurlijk!

(Bewerkt door Kobes om 20:06, 23-06-2007)

het volume voor 'network' is onvindbaar
23 juni 2007 - 20:11    reactie #1
geplaatst door: Kobes
Goed, ik heb het dus nu al zelf opgelost. Een herstart van de macbook bleek de oplossing voor het probleem. Blijft wel een vreemde situatie, maar toch.

Wel vraag ik me af of er meer mensen zijn met het crash probleem wat ik beschrijf en of ik misschien zelf iets niet goed doe. Ik kan me niet echt voorstellen dat ik de enige ben waarbij de computer soms in de slaapstand valt tijdens het kopieren van netwerkgegevens. Of dat er in ieder geval een manier is om te voorkomen dat Finder daardoor 'hopeloos' vastloopt (in concludeer vast te snel hier).

het volume voor 'network' is onvindbaar
23 juni 2007 - 20:56    reactie #2
geplaatst door: Robert
[news]Je Finder zou helemaal niet in de slaapstand moeten gaan zolang er activiteit is. Als je bij Energiestand hem bijvoorbeeld op 5 minuten zet betekent dat 5 minuten zonder activiteit, en daar valt kopiëren ook onder.

M.a.w. er is iets vreemds aan de hand...  :confused: [/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
het volume voor 'network' is onvindbaar
23 juni 2007 - 21:30    reactie #3
geplaatst door: Kobes
mmm, ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat finder in de slaapstand gaat, in ieder geval gaat het scherm uit. Als ik vervolgens de muis aanraak dan is het proces gestopt. Nu verbreekt blijkbaar bij het uitvallen van het scherm wel de netwerkverbinding, want msn is dan ook verbroken. Misschien toch iets met airport wat mis gaat ipv finder?
het volume voor 'network' is onvindbaar
25 juni 2007 - 15:05    reactie #4
geplaatst door: Kobes
Goed, ik heb een aantal ontwikkelingen na een langdurig (zeer vruchteloos) telefoongesprek met applecare.

> Applecare wil me eigenlijk niet verder helpen omdat ze de schuld geven aan mijn overige netwerkhardware. Ik heb een Sweex 11g routertje (slecht spul, weet ik, maar het werkt) en natuurlijk diverse windows machines (studentenhuis) waarbij ik slechts met 1 contact wil maken, daar test ik alles mee en gaat het dus ook fout.

Wat is er verder gebeurd. Ik heb met apple care een of andere memreset gedaan (appeltje+alt+r+p inhouden tijdens opstarten) en alle niet-Apple onderdelen uit mijn opstartlijst verwijderd. Beide boden geen oplossing. Met apple samen een aantal keren tests uitgevoerd met telkens problemen (het onderwerp van dit topic is een foutmelding waar onze 'eerste lijns jongeman' ook niets mee kon, maar hij kon het toch afschuiven op Sweex, dus why should he bother helping me?).

Daarna heb ik zelf wat tests uitgevoerd om het probleem goed inzichtelijk te maken.

Als de monitor uitschakelt (na 1 minuut) en ik dan de muis beweeg tijdens het kopieren van een bestand gaat het proces probleemloos verder.
Zodra hij echt in de sluimerstand gaat (3 minuten, wat natuurlijk niet zou moeten, want hij is nog bezig met een proces) dan gaat het mis, beweeg ik daarna de muis dan stopt het proces, waarbij ik moet zeggen dat de candybar nog vrolijk verkleurt enzo (alsof ie bezig is). De geschatte resterende tijd blijft op een vaste waarde staan. Ik heb ruim 12 minuten gewacht (ivm een meer gemeld probleem van 12 minuten timeouts op mac: klik)
Toen gebeurde er nog niks (dus geen 12minute timeout). Daarna heb ik op het kruisje geklikt voor 'stop kopieren'. Dit bood ook geen oplossing, geen respons.
Internetten gaat op dat moment nog prima en netwerkshares bekijken gaat ook nog, het netwerk lijkt daarmee in orde. Ik zie namelijk niet de cache, want ik kan nieuwe bestandjes kopieren. Dit gaat dan prima(na een herstart aan het einde van mijn queeste bleek het bestand in orde), maar zodra ik iets met dat bestand wil gaan doen, loopt mijn Macbook echt volledig vast, niets doet het meer, behalve natuurlijk de eeuwige spinnende beachball. Geen programma start echter meer op, en schermen blijven in de volgorde staan zoals ze staan (dus ik kan geen ander scherm meer op de voorgrond krijgen), wel kan ik alles verslepen en dashboard oproepen (alles functioneert daar).

De volgende stap die ik nam was appeltje+alt+esc. In het scherm wat dan komt staat, zeer terecht, dat finder niet reageert. Wanneer ik hier op 'start opnieuw' klik, gaat finder keurig uit, start weer op (volgens het appeltje+alt+esc scherm), maar zonder dat het nog ergens wordt weergegeven (het bureaublad is leeg, geen finder menubalk meer verkrijgbaar). Safari kan ik nu wel weer op de voorgrond krijgen en internetten gaat ook weer gewoon. Nieuwe programma's vanuit het dock opstarten kan niet en spotlight kan niet zoeken (logisch, geen finder).

De enige optie over is natuurlijk opnieuw opstarten (en ik maar denken dat ik daar vanaf was  :cry: ). Dit kan alleen door de uitknop 4 seconden ingedrukt te houden omdat een korte druk erop en dan kiezen voor herstarten niet werkt (opnieuw logisch, want geen finder vermoed ik).

Goed, hier houdt mijn verhaal op. Meer kan ik niet bedenken en gedetailleerder kan ik niet beschrijven. Ik hoop enorm op jullie hulp, want van Apple zelf hoef ik blijkbaar niets te verwachten.

Wat ik zelf overigens ook nog wel ga doen vanavond is bij een vriend met een iMac en Airport Express testen of hetzelfde probleem optreedt. Zodra ik daar meer van weet schrijf ik het natuurlijk op.

De bottom line (mochten jullie ook niks kunnen bedenken) voor mij geeft twee opties:
1. Terugsturen en een nieuwe bestellen (ik heb m morgen een week, dus dan kan het nog)
2. Terugsturen en dan maar een nieuwe pc/laptop bestellen (wil ik natuurlijk liever niet, zeker niet nu ik kennis heb gemaakt met OSx, maar op deze manier is er natuurlijk niet mee te werken)

PS Mochten jullie Engelse fora lezen, mogelijk crosspost ik daar omdat ik morgen moet weten of ik m terug moet sturen of niet. Sorry daarvoor
PS2 Sorry voor de lange tekst, maar zo missen jullie geen details en is de kans op een oplossing wellicht groter.

(Bewerkt door Kobes om 15:08, 25-06-2007)

(Bewerkt door Kobes om 15:10, 25-06-2007)

het volume voor 'network' is onvindbaar
25 juni 2007 - 15:49    reactie #5
geplaatst door: Dark Griever
Ik ken het probleem, het gebeurd mij ook wel eens, en dat is tussen een MacMini en een MacBook. Het lijkt er namelijk op dat de Finder het bestand doorleest om door te sturen, maar na te annuleren het bestand niet goed afsluit. Op het moment dat je dat bestand weer probeert te openen, dan is het logisch dat hij crasht, er is al een instantie bezig met het openen en verwerken van datzelfde bestand, de Finder.

Doe eens het volgende, start de Activity Monitor in jet Utilities map op. Probeer dan de situatie opnieuw. Je zult zien dat de finder crasht, netzoals in het force quit venster. Als je in de activity monitor kiest voor quit, komt er een nieuw venster en kies je voor force quit. Ik verwacht dat ie de eerste keer weigert en dat je nogmaals voor quit -> force quit moet kiezen. Als het goed is verdwijnt de finder dan echt en start opnieuw op.

Hoewel ik betwijfel of het werkt, doe ook je permissies controleren.

Dat je het op een andere machine gaat testen met een ander netwerk is goed, misschien kom je daar meer wijs uit.

Het lijkt een software probleem, dus een nieuwe computer eisen lijkt me niet het oplossen van het probleem.
Probeer je systeem eens opnieuw te installeren, zonder data van je oude systeem over te nemen. Dus een Archive and install (zonder voor de migratie assitent te kiezen) of gewoon een clean install.

Als dat ook niet werkt, kun je DAVE een poging geven. DAVE is andere implementatie van het SAMBA protocol en naar mijn ervaring werkt het beter als de standaard SAMBA. Je zult bestanden nogsteeds moeten overzetten met de Finder, dus als het een Finder specifieke fout is (en gezien de FInders ouderdom zit die kans erin) zal het je probleem niet oplossen.

Overigens weet ik uit eigen ervaring dat ze dar enorm moeilijk over doen. Tenzij je de MacBook in een winkel hebt gekocht, maak je wel kans als je zegt dat je ontevreden bent en je geld terug wilt.

Suc7 ermee

het volume voor 'network' is onvindbaar
25 juni 2007 - 16:38    reactie #6
geplaatst door: Kobes

Citaat
Dark Griever om 15:49, 25-06-2007
Ik ken het probleem, het gebeurd mij ook wel eens, en dat is tussen een MacMini en een MacBook.

Bedoel je met hetzelfde ook problemen met een 'sluimerstand'?

Citaat
Doe eens het volgende...

Inmiddels doet mijn spotlight het ook niet meer, dus ik kan de diverse utilities niet vinden, vooral omdat ik de utilities map ook niet kan vinden. Kan iemand even aangeven waar ik die vind?

Citaat
Hoewel ik betwijfel of het werkt, doe ook je permissies controleren.

Vergeten te vertellen, heb ik met Applecare gedaan.

Citaat
Probeer je systeem eens opnieuw te installeren...

Zit er in dat ik dat vanavond bij die vriend van mij ook ga ondernemen, zeker sinds de problemen met spotlight (mss los ik dit op door de permissies te herstellen, maar ik weet ook niet waar ik diskutil kan vinden).

Citaat
...dus als het een Finder specifieke fout is (en gezien de FInders ouderdom zit die kans erin) zal het je probleem niet oplossen.

Het lijkt erop dat Finder de sluimerstand niet goed onderdrukt, maar ben ik dan de enige met dit probleem? Het lijkt me ook softwarematig, maar wellicht dat airport de sluimerstand hoort te onderdrukken en dan zou het de airportkaart kunnen zijn die problemen oplevert...

Citaat
Overigens weet ik uit eigen ervaring dat ze dar enorm moeilijk over doen. Tenzij je de MacBook in een winkel hebt gekocht, maak je wel kans als je zegt dat je ontevreden bent en je geld terug wilt.

Ik snap deze alinea niet helemaal, moet ik tegen applecare zeggen dat ik ontevreden ben en mijn geld terug wil? Dit heb ik al min of meer gedaan door te zeggen dat ik m morgen nog terug kan sturen, maar daar reageerde deze, zeer onsympathieke, kerel totaal niet op. En waar doen ze volgens jou enorm moeilijk over? Over netwerken met 3rd party HW? Dat heb ik in ieder geval gemerkt en is totaal belachelijk omdat die 3rd party leverancier de schuld aan de Mac zal geven en je zo van het kastje naar de muur zult worden gestuurd...

het volume voor 'network' is onvindbaar
25 juni 2007 - 17:00    reactie #7
geplaatst door: Kobes
update: finder houdt mijn macbook wel uit sluimerstand bij het kopieren van MacHD naar USBstick
het volume voor 'network' is onvindbaar
25 juni 2007 - 20:57    reactie #8
geplaatst door: Dark Griever
Meeste mensen gebruiken de edit functie voor een update, om dubbel of trippel posting te voorkomen. Maar enfin.

Ik gebruik de engelse taals voor al mijn computers en software. Utilities zul je niet vinden, maar wel hulpprogramma's, de rest hebben we enigszins duidelijk vertaalde namen. Als je het nog niet kan vinden, dan google je maar. Niet om gemeen te doen, maar zelf initiatief tonen en moeite doen is iets wat ik waardeer, ik word hier niet betaald voor en dus zal ik je niet alles voorkauwen.

Dat je je permissies al hebt gerepaired is mooi, heb je dat twee keer gedaan? Eerste controle, computer opstarten en nog een keer repairen? Eventueel herhalen als er nog permissies hersteld worden.

Met het probleem bedoel ik een vergelijkbare situatie, waarbij het ook wel gebeurt zonder dat de computer in slaap valt.

Kijk eens in je Spotlight voorkeuren in de system prefrences, staan er mappen onder het tabje privacy? Ifso, haal ze weg. Kijk ook even in de Activity Monitor of daar mdimport te zien is. Die hoort aan te staan.

Als het een Finder specifieke fout is, waarom zou alleen jij daar last van hebben? Er zijn meer mensen die de Finder gebruiken.
Overigens is het de Finder die tegen het systeem moet zeggen dat hij bezig is. Airport is leuk en aardig, maar het probleem doet zich ook voort op ethernet en daar heeft Airport totaal niks mee te maken. Je hebt het toch wel geprobeerd met een ethernetkabel?


Ik zal kijken of ik de laatste alinea wat duidelijk kan krijgen. Als jij je MacBook online hebt besteld, dan heb je valt je onder een wetgeving, wat zegt dat als je niet tevreden bent je het apparaat mag terug sturen. Hoe en wat dat exact zit weet ik niet, ik studeer geen rechten. Heb je je MacBook in een winkel gekocht, dan heb je hier geen recht tot, koop is koop, pas als ie stuk gaat is het hun probleem.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ze zeer moeilijk, tot zelfs asociaal belachelijk doen, met het vervangen van een machine. Dit gaat dus om een reperatie van kapotte hardware. Als het aantoonbaar is dat het probleem door hardware wordt veroorzaakt en jij hebt na 3 reperaties nogsteeds hetzelfde probleem, moet je zeggen dat een reperatie onacceptabel is, een beetje doordrammen totdat dat duidelijk, believe me, je wil geen 6 reperaties achter je rug hebben zoals ik.
Dat ze 3th party hardware de schuld geven komt vrij vaak voor, soms is het een combinatie van producten die niet met elkaar omgaan. Bijna alle bedrijven doen dit, als hun product het probleem niet is, dan moet de fabrikant van dat product het maar oplossen.