Ik heb een situatie waarin ik zeer instabiel internet heb via mijn Airport Express. Hierdoor kan ik sommige internet sites wel openen en andere weer niet en valt het internet vaak gewoon weg
Ik heb weinig verstand van netwerken, dus zal het zo goed mogelijk omschrijven. Elke hulp is welkom!
Configuratie is als volgt: Beneden in meterkast staat een Ubee modem van Ziggo, aangesloten op een Eminent EM4422 router met 4 uitgangen. Elke uitgang is voor een van de vier appartementen die dus allemaal internetten via dezelfde Ubee modem van Ziggo. Via de netwerkaansluiting in mijn appartement heb ik mijn AE aangesloten om een wifi netwerk te maken. Hier maken verschillende apparaten gebruik: MB Pro, iPhone 3GS, AppleTV en een Sony Vaio laptop.
Mijn AE heb ik als volgt geconfigureerd via Airport configuratieprogramma:
- Voer wachtwoord in voor toegang tot instelling AE: check
- Kies: Ik wil een nieuw draadloos netwerk aanmaken
- Kies: WPA2 - persoonlijk wachtwoord
- Kies: Eén gezamenlijk IP-adres via DHCP en NAT
- Melding: Door deze configuratie knippers het status lampje geel --> negeer
- Kies of: Ik ben aangesloten op een lokaal netwerk (LAN)
of: Ik gebruik een ADSL- of kabelmodem en een statisch IP-adres of DHCP
Beide opties geven in mijn geval hetzelfde resultaat voor zover ik kan bepalen.
- Laatste stap: Kies: DHCP: deze haalt ook de juiste adressen op van mijn router: alleen IP-adres, subnetmasker en routeradres zijn ingevuld, rest is leeg
Herstart en klaar: groene vink in beeld en wifi netwerk is beschikbaar
Met iStumbler gecheckt welke kanalen in gebruik zijn, vervolgens via Airport configuratieprogramma kanaal ingesteld op 13, die wordt nergens gebruik.
Resulaat: Firefox starten: facebook en hotmail openen ok, gmail, macfreak en marktplaats geven foutmelding: De wachttijd voor de verbinding is verstreken. Soms helpt meerdere malen verversen om de pagina alsnog te openen (bij Gmail en macfreak werkt dit soms), als ik wil inloggen bij marktplaats lukt dit ook na meerdere malen proberen nog steeds niet.
En nog iets: maar wellicht staat dat hier los van: als mijn vriendin haar Sony Vaio opent in een browser start, gebeurt het soms dat bij mij direct heel de internet verbinding weg valt
Mijn eigen analyse: Ik heb al heel veel dingen geprobeerd, maar zonder resultaat:
- Laptop direct op Ziggo modem aansluiten: alles werkt als een speer, ligt dus niet aan modem, toch?
- Laptop direct op netwerk aansluiten in mijn appartement aansluiten: alles werkt als een speer, ligt dus ook niet aan Eminent routeer, toch?
- Heel veel gegoogeld en op fora gezocht: niet verder mee gekomen.
- Het heeft ongetwijfeld iets te maken met DHCP/NAT/Brugmodus AE/IP-conflict/etc
maar zoals ik al zei, ik heb hier te weinig verstand van om hier iets van te kunnen breien.
Bedankt als je tot hier bent gekomen met lezen!
Wie zou mijn op weg kunnen helpen hoe ik mijn AE & router moet instellen? plzzzzzz 