Router wordt traag
23 november 2016 - 09:46   
geplaatst door: Jamo
Dit keer niet een vraag over Apple-spullen, maar over mijn TP-Link router (TL-WDR3600).

Ik heb een glasmodem van Caiway waarmee ik een up- en downloadsnelheid van 500 Mbps heb. Dit werkt goed, maar na verloop van een aantal dagen wordt het steeds "trager": het kan afzakken naar 80 Mbps. Als ik de router herstart, dan is alles weer ok.

Ik heb het vermoeden dat de router het WAN-verkeer allemaal niet meer zo goed kan verwerken. Ik heb allerlei zaken als statistics en detectives al uitgezet, om maar CPU-gebruik te beperken, maar het helpt niet.

Ik werk vanaf iMacs die bekabeld aan de router zijn verbonden, dus niet via Wifi. Onderling haal ik snelheden tegen de 1 Gbps, dus mijn interne netwerk is ok.

Als ik zoek naar een router die misschien wel sneller en beter is, dan lees ik alleen maar over de Wifi-snelheid, niet over de WAN-snelheid.

Heeft iemand van jullie een idee of mijn aanname van een te lichte router klopt en zo ja, wat een goede vervanger zou kunnen zijn?

Jamo
Router wordt traag
23 november 2016 - 10:59    reactie #1
geplaatst door: mwesterl
Goedemorgen Jamo,

ziet er idd uit dat bepaalde buffers vollopen. Ik zie op de TP-link site dat de nieuwste firmware uit mei 2015 komt......., die zal je inmiddels wel geïnstalleerd hebben. Van TP-link zal je weinig hebben qua updates.

Ik ken de router niet inhoudelijk, bij een aantal routers is het mogelijk om deze periodiek automatisch te herstarten (vaak Enterprise spul). Mogelijk een optie in de TP-link, al denk ik het niet.

Wat je ook kan doen is een zo'n automatische tijdschakelaar kopen. Die je bijvoorbeeld dagelijks instelt dat deze om bijvoorbeeld 03:00 herstart (uit => aan). Ik bedoel zo'n ding waarmee je de lampen in de tuin bijvoorbeeld 's avonds kan.

Nog een oplossing, installeer andere (Externe) firmware: https://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wdr3600

OpenWRT is opensource firmware voor diverse routers, accesspoints etc etc

Hopelijk kan je hiermee verder

Gegroet
Martijn


ps. Je bent overigens niet de enige in de wereld die hetzelfde probleem heeft.

(Bewerkt door mwesterl om 11:01, 23-11-2016)

iPhone 6 Plus - iPad 1 & Air - Macbook Pro 13" - iMac G4 (bolletje) 15/17" - Powermac G5 - Apple TV 2 & 4
Router wordt traag
23 november 2016 - 21:59    reactie #2
geplaatst door: Jamo
Heb inderdaad de meest "recente" versie van de firmware draaien. Automatische herstart zit er helaas niet in. Een tijdschakelaar heb ik ook aan zitten denken, maar voorkeur gaat vooralsnog uit naar een nieuwe, goede router.

Over OpenWRT hoor ik niet al te enthousiaste berichten. Ik zit hier thuis met een gezin dat niets minder verwacht dan een "always on" omgeving (bij wijze van spreken). Experimenteren met OpenWRT zie ik daarom niet zo zitten.

Gedeelde smart is halve smart ...

Jamo
Router wordt traag
24 november 2016 - 08:25    reactie #3
geplaatst door: cyrano
Misschien is dit het moment om één van de laatste Apple routers te kopen? Apple stopt met Airport Express, Extreme en de Time Capsules...
I'd tell you a UDP joke but you might not get it.
Router wordt traag
24 november 2016 - 21:43    reactie #4
geplaatst door: PSYCHOMAC
Heel herkenbaar : dat gezin dat altijd perfecte ontvangst eist, wenst....

Zo zullen er wel meer MF-ers zijn, denk ik


pmac

iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Router wordt traag
4 december 2016 - 18:36    reactie #5
geplaatst door: JanSr
Zelfde ervaring met een AVM 7490. (Via xs4all glasvezel). Telkens vertraging na enkele dagen.
Erg veel tijd in gestopt, met xs4all en AVM. aanvankelijk zonder succes.
Ik kreeg bij toeval een netwerkspecialist op bezoek die opmerkte: Wat is dat traag hier.
Speedtests kwamen uit op 30 Mbps up en 0,4 down.
Nadat de kabelaars bewezen hadden dat het tot het modem snel was kreeg ik eindelijk een provider techneut aan de lijn die veronderstelde dat het modem niet correct was ingesteld.
Ding terug op pabrieksspecificaties, stap voor stap correct ingesteld: Einde probleem. 95 Mbps up en down (waar ik voor betaal).
Dat had dus maanden eerder gekund. Het foutje zit meestal dichterbij dan je denkt.