maar dan wel door anderen dan ik.
Ten aanzien van je probleem het volgende: Windows machines slaan eenmaal opgezochte DNS gegevens langer op dan een apple (en misschien doen ze er ook nog wel andere dinge mee, je weet het nooit ). Het zou dus nog steeds zo kunnen zijn dat het probleem in de DNS van a-net zit, en je pc's binnenkort ook problemen krijgen. Maar toegegeven: DNS is niet zo heel transparant, dus ik zou het ook niet direct weten.
Wat ik wel weet is dat direct opvragen (op de Unix commandline) van het ip-adres van hansg.nl geen probleem oplevert, terwijl ik bij www.hansg.nl een fout krijg. Dit resulteert er dan ook in dat ik http://hansg.nl wel kan bereiken, maar met www ervoor niet. Voor alle duidelijkheid: a-net heeft het identieke probleem: a-net.nl werkt, maar www.a-net.nl niet...Of het nu voor mail versturen, een cms of een website is maakt daarbij geen verschil: je computer kan door de problemen met de DNS de vertaling van een naam (www.hangs.nl) naar een ip-adres (217.170.3.110) niet maken.
Kortom: ik zou toch eens met je provider gaan praten, want als zoveel mensen op verschillende plekken het zelfde probleem hebben, ligt dat waarschijnlijk niet aan hun lokale configuratie, maar aan de provider.
"Seeing this instead of the website you expected?
This page is here because the site administrator has changed the configuration of this web server. Please contact the person responsible for maintaining this server with questions. The Apache Software Foundation, which wrote the web server software this site administrator is using, has nothing to do with maintaining this site and cannot help resolve configuration issues."
(Bewerkt door leonardo61 om 11:35, 31-07-2005)
Op die manier sluit je problemen met de router uit. Wil je ook problemen met Euronet uitsluiten, dan zou je het via een andere provider moeten proberen. Werkt het dan nog steeds niet, dan is het je Mac.
Maar, alles lezende denk ik toch dat het iets met je hostingbedrijf is. Meerdere mensen hebben problemen met je website. Ikzelf kom via XS4ALL en ook via SURFnet steeds op je website, alle keren dat ik het probeerde.
Ik vind overigens dat je provider het 'virtual hosting' niet goed voor elkaar heeft. De URL http://hansg.nl komt ergens anders uit dan http://www.hansg.nl terwijl het toch echt jouw domein is. Daar betaal je voor. Mijn hostingprovder laat me zelfs toe tot in het oneindige te spelen met subdomeinen, dus daar kun je zelfs een http://test.hansg.nl aanmaken en gebruiken als je zou willen.
Volgens http://no-www.org/ is 'www' helemaal uit de tijd. Die mening ben ik ook toegedaan. Geeft ook een veel mooiere URL.
Beste Hans,bedankt voor je hulp, hieronder de situatie zoals die nu is:Goede morgen,Zoals bekend is hebben we vorige week problemen gehad met onze DNS server. Gedurende die dag is dat onderzocht waaruit bleek dat de harddisk en het moederboard defect waren. Toen bleek dat de server niet gerepareerd kon worden zijn de DNS gegevens naar een andere server overgezet. Voor zover we kunnen zien hebben de meeste providers deze verandering goed overgenomen. Er zijn er echter een aantal die die dit hebben gemist zoals later deze week bleek. Voor de goede orde, de server zelf functioneerde goed maar de vertaalslag van website naar het internet IP nummer dat door een andere server wordt gedaan, werd niet alijd goed gemaakt.We hebben het einde van deze week en een groot deel van het weekeinde naar alternatieven gezocht om dit op te lossen. Er bleek echter geen andere oplossing te zijn dan te wachten tot de "time-to-live" informatie van de DNS verstreken is. Deze is normaal gezet op 7 dagen. We verwachten dus dat vandaag deze problemen gaan verdwijnen.We realiseren ons terdege dat het hele gebeuren grote problemen voorde betreffende sites met zich meebrengt en ik heb dan ook gedurende de hele week alles in het werk gezet om alles te doen wat mogelijk is en vindt het zelf ook uitermate frusterend dat we niet een snellere oplossing voor u hebben.In de toekomst zullen we zorgen dat de kans dat dit gebeurd sterk wordt verminderd door de DNS nu in een redundante configuratie onder te brengen zodat een servercarsh deze problemen niet meer kunnen veroorzaken.We verontschuldigen ons voor deze situatie en verwachten dat deze uiterlijk morgenochtend (dinsdag) zijn opgelost.-- met vriendelijke groet,
bedankt voor je hulp, hieronder de situatie zoals die nu is:
Goede morgen,
Zoals bekend is hebben we vorige week problemen gehad met onze DNS server. Gedurende die dag is dat onderzocht waaruit bleek dat de harddisk en het moederboard defect waren. Toen bleek dat de server niet gerepareerd kon worden zijn de DNS gegevens naar een andere server overgezet. Voor zover we kunnen zien hebben de meeste providers deze verandering goed overgenomen. Er zijn er echter een aantal die die dit hebben gemist zoals later deze week bleek. Voor de goede orde, de server zelf functioneerde goed maar de vertaalslag van website naar het internet IP nummer dat door een andere server wordt gedaan, werd niet alijd goed gemaakt.
We hebben het einde van deze week en een groot deel van het weekeinde naar alternatieven gezocht om dit op te lossen. Er bleek echter geen andere oplossing te zijn dan te wachten tot de "time-to-live" informatie van de DNS verstreken is. Deze is normaal gezet op 7 dagen. We verwachten dus dat vandaag deze problemen gaan verdwijnen.
We realiseren ons terdege dat het hele gebeuren grote problemen voorde betreffende sites met zich meebrengt en ik heb dan ook gedurende de hele week alles in het werk gezet om alles te doen wat mogelijk is en vindt het zelf ook uitermate frusterend dat we niet een snellere oplossing voor u hebben.
In de toekomst zullen we zorgen dat de kans dat dit gebeurd sterk wordt verminderd door de DNS nu in een redundante configuratie onder te brengen zodat een servercarsh deze problemen niet meer kunnen veroorzaken.
We verontschuldigen ons voor deze situatie en verwachten dat deze uiterlijk morgenochtend (dinsdag) zijn opgelost.
-- met vriendelijke groet,
Dus: vanaf morgenochtend moet een en ander weer 'normaal' werken.Ik wacht af.Tot zover bedankt voor alle hulp over dit onderwerp.
Het is een standaard gebruik om DNS servers mininmaal op twee verschillende machines in twee verschillende ip-ranges te hangen zodat de server bereikbaar blijft als er een hardware of netwerkprobleem is... dat jouw provider dat niet gedaan had is een geval van verkeerde zuinigheid.
Ben in ieder geval blij dat jouw probleem opgelost lijkt te zijn.
Maar ik ben het met oh no eens dat het te denken geeft. Je betaalt toch niet te veel voor je webhosting? Als het meer is dan EUR 10,- per maand, zou ik een overstap overwegen. Zelf doe ik zaken met YourHosting, goeie service voor een lage prijs. Maar er zijn er tientallen.
Als je website het visitekaartje is van je bedrijf, en je bedrijf jou voorziet in je brood, kun je het niet hebben dat dat visitekaartje onbetrouwbaar is. Vind ik.
Mogelijk is inderdaad dat Windows een soort van cache bij houd van opgevraagde DNS gegevens. Aan de andere kant kan het alsnog zijn dat de Windows bak een andere DNS raad pleegde dan de Mac...
Als ik me niet vergis _moet_ het mogelijk zijn om ook op je Macjes een NS-cache op te bouwen... Onder Solaris gebeurt dat met de "nscd", dus ik zal eens gaan zoeken naar de mogelijkheden op Mac OS X.
Maar wat gebeurt er als er ergens op internet een server wordt veplaatst naar een ander IP-adres en de entries op de DNS-servers worden aangepast? Of wordt zo'n NS cache alleen aangesproken in geval de DNS geen antwoord geeft?
man lookupdlookupd keeps a cache of recently requested items to improve system performance. It also implements a search strategy used to find information from the many information sources that are potentially available to a computer. These include the Domain Name System (DNS), Sun Microsystem's Network Information Services (NIS), Apple's NetInfo system, and a set of files found in the /etc directory....When lookupd searches for information about an item, it queries agents in a specific order until the item is found or until all sources of information have been consulted without finding the desired item. By default, lookupd first queries its cache agent, then NetInfo, then the Directory Services agent. If the item is a host or network, lookupd will query the cache, the Flat File agent, then the DNS agent, then NetInfo, and Directory Services last.